На всеки 22 секунди в света умира човек в катастрофа

д-р Скендер Сила от Световната здравна организация и Малина Крумова от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата"

д-р Скендер Сила от Световната здравна организация и Малина Крумова от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата"



На всеки 22 секунди в света умира човек в катастрофа на пътя, на 1:20 минути умира шофьор, на 7 минути умира велосипедист, на 53 секунди умира моторист, на 1:16 минути - пешеходец.


Травмите от пътнотранспортни произшествия са водещата причина за смъртност при децата от 5 до 14 г. и втората по честота причина за смърт при хората от 15 до 29 години.


Тази статистика е причината Световната здравна организация да обяви Световна седмица за безопасност по пътищата от 6 до 12 май. Днес беше дадено официално началото на седмицата за безопасност по пътищата в България с пресконференция, организирана от местния офис на Световната здравна организация, новоучредената държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и асоциацията на пострадалите при катастрофи.




Мотото на световната седмица за безопасност по пътищата е е "Лидерство за безопасност на пътя", СПАСИ ЖИВОТИ #ГОВОРИ.


"Смъртните случаи в резултат на катастрофи са се увеличили през 2018 г. – 1.35 милиона души умират годишно в пътни инциденти. Цената на спешната помощ, медицинското обслужване и човешката мъка е огромна. Катастрофите на пътя не са само "нещастни случаи", те имат рискови фактори и следователно са предотвратими. Затова трябва да намерим начин да елиминираме рисковите фактори", коментира д-р Скендер Сила от СЗО.


Всеки ден в България стават средно по 18 пътно-транспортни произшествия, а при 10% от тях се стига до фатален край за някой от участниците, каза председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова.


Росен Рапчев, началник на отдел в "Пътна полиция", припомни, че през първите четири месеца на 2019 г. са станали 1838 катастрофи в България със 153 загинали и 2338 ранени. Той обяви, че предстоят кампании за контрол на движението. През миналата година при такива кампании са наказани 25% повече шофьори, като с автоматични средства са регистрирани 130 хил. нарушения на пътя.


Върху безопасното превозване на деца акцентира Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите при катастрофи. "70% от загиналите в катастрофи деца са пътували в колите на родителите си, без да са с поставен предпазен колан или не са седели в специално столче или седалка. Това означава, че са убити от собствените си родители", заяви той. По думите му шофьорите масово са неподготвени да оказват първа помощ при катастрофи.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на exit13
    exit13
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Лоша инфраструктура, липса на контрол, ефективност при събиране на глобите, кретенизъм. Тези неща няма да се оправят с поредната комисия. Проблемът е в цялото болно , изтрещяло и оглупяло общество.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2957 Неутрално

    Но "абсолютният ужас" настъпва веднъж на няколко години при катастрофа на пътнически самолет....ежедневното безумие е "банализиране на злото", както казваше Хана Аренд.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5074 Неутрално

    Поредните ПРАЗНИ приказки !!! КОРУПЦИЯТА на ГЕРБ убива. Пълно е с купени книжки !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#1] от "exit13":

    Повечето проблеми, свързани с безопасността на движението у нас са, поради тоталната неадекватност на КАТ и МВР...!

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Тази гепаджийска калинка пак почна да отчита дейност, както правеше когато беше зам министър. Цялата пара в свирката - циркаджии!

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5074 Неутрално

    До коментар [#5] от "telqk":

    Имитатори. Я да си кажат заплатите и бюджета на Агенцийката им !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 792 Неутрално

    Малина Крумова...
    Нямаше ли и една Калина Крумова, специалист по пътна безопасност?

  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4351 Неутрално

    а всеки 22 секунди в света умира човек в катастрофа на пътя, на 1:20 минути умира шофьор, на 7 минути умира велосипедист, на 53 секунди умира моторист, на 1:16 минути - пешеходец.
    _________________
    Пак някаква стъкмистика!
    всеки 22 секунди или 2.72727272727 × 1минута × *1час × 24 × 365 =
    86007272.7 души годишно?
    Това е почти около общата смъртност на година бе!?



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5074 Неутрално

    До коментар [#7] от "yavooor":

    Калинка Малинка !!! Може ли въпросната какво общо имаме ние с изнесените факти за травматизма и ПТП в света ?
    И като как тя ще го пребори но без да дере раята с още пари. Щото до момента само за пари говори !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    И с какво все пак, тази така наречена агенция, спомага за подобряване безопасността на движението...? Имам чувството, че ще е нещо като БорКор. Ще излапат доста милиони от бюджета, без някой да може да разбере, какво точно са свършили...!

    Бивш tww09306483.
  11. 11 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5074 Неутрално

    До коментар [#10] от "tww09306483":

    До момента с НИЩО !!! С този персонал нищо няма да се постигне от полза за Обществото. Тотална некомпетентност.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  12. 12 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Тъпия народ сам си е виновен.
    Не ми е жал за тъпи шофьори дето се блъскат.
    Сам си на волана, не може да чакаш КАТ или агенция да ти карат колата.
    Народа прост, пие и кара, говори по телефона... а после друг му е виновен :)))
    Вие сте големи смешници бе ;)

  13. 13 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Тъжна статистика, а докато шофираме не ни минава през ум, че следващите може да сме ние. Не казвам, че непрекъснато трябва да мислим негативно, но трябва и замисляне по въпроса и повече отговорност за нашия живот и този на останалите.

  14. 14 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Статистиката ще се намали с въвеждането на автопилотите с ИИ, но ще мине доста време дотогава.

  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5074 Разстроено

    До коментар [#14] от "redguy":

    Ние едва ли ще го доживеем.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3549 Неутрално

    Видях безкрайно много статистика, цифри, констатации и препоръки, но нищо от това не помага с войната по пътищата. КАТ стоят само на определени места, на които всички са свикнали да ги очакват, но отвъд това грижата на държавата и по стопанисване на състянето и безопасността на пътищата е минимална, главно разчитаща на камери....Това не е реална грижа за живота и здравето на хората !

  17. 17 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1890 Любопитно

    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Корупцията на ГЕРБ ли убиваше по време на комунизма бе пишман експерте? Защото тогава са умирали много повече хора.

  18. 18 Профил на ruc10600791
    ruc10600791
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    ЕМЕС

    Нашенеца му се иска някой друг за него да се грижи,
    а пък той с колата, на висока скорост ще се движи.

    Не е също трактор да караш по полето
    и да летиш като луд гидия по шосето.

  19. 19 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    Основната причина за многото жертви при катастрофи е липсата на възпитание и избиването на комплекси,докато се управлява автобили.Миналото лято на една отсечка от 50 км имаше поне 5 патрулки.И какво се получаваше-като наближаваха патрулка шофьорите караха с разрешената скорост и след това рязко ускоряваха.Простащина и липса на възпитание ,нека всеки да спазва правилата,пък да видим дали ще има жертви.

  20. 20 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#8] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
    Грешно смяташ. ползвай калкулатор - 1433455.

  21. 21 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    До коментар [#13] от "Black Label":

    "Тъжна статистика"
    Тъжна е защото е манипулативна.

    "а докато шофираме не ни минава през ум, че следващите може да сме ние."

    Когато шофираме, сме концентрирани в пътя и събитията около него.

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8498 Неутрално
  23. 23 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    До коментар [#16] от "samoedin":

    Видях безкрайно много статистика, цифри, констатации и препоръки, но нищо от това не помага с войната по пътищата

    20% от "войниците на пътя" се пешеходци (от 123 загинали 74 е по вина на пешеходеца).
    Приблизително (по медийни съобщения) около 100 човека загиват като "пешеходци" (туристи, алпинисти, катерачи, сейфи-събирачи и други удавници) било в планината, на къра или на плажа. Сиреч, възбудените няколко ганглия у някои нямат нищо общо с Пътя.
    "От загиналите през 2018 г. при ТПТП 611 (за 2017 г. – 682) участници в движението по пътищата 315 (51,55%) са водачи (за 2017 г. – 341, с 26 повече), 172 (28,15%) – пътници (за 2017 г. – 183, с 11 повече), 123 (20,13%) – пешеходци (за 2017 г. – 157, с 34 повече), и 1 (~0,16%) – работник на пътя (за 2017 г. също 1)."
    https://www.mvr.bg/docs/librariesprovider74/default-document-library/travmatizum-2018-g303ce306ee3840fe963ffc27ca8f23e0.pdf

  24. 24 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10526 Неутрално

    Пълно е с млади и неопитни шофьори, шофьори, които мислят, че високата скорост е хапка за всяка уста.

  25. 25 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2722 Весело

    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":Корупцията на ГЕРБ ли убиваше по време на комунизма бе пишман експерте? Защото тогава са умирали много повече хора.
    —цитат от коментар 17 на zle_platen_trol


    1951 г. - 202 загинали;
    1952 г. - 203 загинали;
    до 1958 г. загиналите са под 307 души годишно;
    до 1964 г. загиналите са под 688 души годишно;
    от 1968 г. до 1989 г. загиналите са между 1000 и 1288 души годишно;
    С "избухването на демокрацията" през 1990 г. имаме абсолютен пик - 1527 души загинали. ("Голямата екскурзия") В следващите четири години загиналите варират около 1300 души годишно.
    Виденовата криза сваля загиналите на 915 души за 1996 г. и в следващите години загиналите са около 1000 души годишно (плюс минус 50). С идването на ГЕРБ, от 2009 г. загиналите са около 650 годишно.

    Сравняването с миналото е много "хлъзгав път", защото, освен променената методика (преди са се отчитали и ранените, починали в следствие от травмите) не се отчитат броя автомобили, броя шофьори (професионални и аматьори), средния спирачен път (той се скъсява двойно за 40 години) и други фактори (състояние на пътищата, предпазните средства в автомобилите).
    Но заключението, че с развитието на западните технологии ПТП-тата по нашите пътища намаляват, се набива само. Сега, някой е хубаво да обясни защо трябва да ограничаваме прогреса на 30 км/ч.
    Страница 6-та в:
    https://www.mvr.bg/docs/librariesprovider74/default-document-library/travmatizum-2018-g303ce306ee3840fe963ffc27ca8f23e0.pdf

  26. 26 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    До коментар [#24] от "Peni Nikol":

    "шофьори, които мислят, че високата скорост е хапка за всяка уста."
    Всъщност, от превишена скорост, ПТП-тата са под десет. Не така стоят нещата с несъобразената скорост - 1730 ПТП за 2018 г. с 205 загинали. Интересното е, че поради "неправилни маневри" (заден ход, престрояване в района на кръстовище, паркиране на сред кръстовище, изпреварване) ПТП-тата са 1500 с 197 загинали. Сиреч, тежестта (брой загинали на ПТП) при неправилно маневриране е еднаква с тази с несъобразената скорост. Отнемането на предимство (случаят Местан със съмнения) е причина за 1562 ПТП, но загиналите са 57 и тежестта на нарушението пада с три пъти.
    Подминаваната "опасност" - алкохол/наркотици е довела само до 66 ПТП-та със седем загинали, но тежестта на това нарушение е почти равна на горните две, несъобразената скорост и неправилното маневриране.
    Тежестта от четирите вида ПТП-та по отношение на броя на ранените е почти еднакъв - 1.3 души на ПТП.

  27. 27 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#25] от "wanderer":
    "Сега, някой е хубаво да обясни защо трябва да ограничаваме прогреса на 30 км/ч."
    Питай този "експерт": "Върху безопасното превозване на деца акцентира Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите при катастрофи". Той го предлага, на каква основа?

  28. 28 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#11] от "КМЕТ В СЯНКА":
    Кмете, тази още няма персонал. Я да видим какво ще предложи като стратегия и визия. Или искаш този от ДОККБДП?

  29. 29 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#11] от "КМЕТ В СЯНКА":
    Или предпочиташ самозваните "експерти на свободна практика" от т. н. "Институт ??? по пътна безопасност"?

  30. 30 Профил на RadiMiles
    RadiMiles
    Рейтинг: 270 Неутрално

    Статистиките биха били различни при спазване на прости правила: без алкохол и с търпение на пътя





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK