Министерството предлага за обществено обсъждане промени в Закона за висшето образование

Министерството предлага за обществено обсъждане промени в Закона за висшето образование

© Георги Кожухаров



С новия проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за висшето образование ще се оптимизира мрежата за висше образование и ще се усъвършенства системата за управление на висшите училища. Това ще стане "чрез въвеждане на модел на управление, базиран на прозрачност, отчетност и ясни отговорности", е предвидено в проекта, публикуван за обществено обсъждане на правителствения портал strategy.bg.


"Целта на предложените със законопроекта изменения и допълнения е постигане на система за висше образование, която да е способна да отговори на динамиката на обществените процеси при поддържане на необходимото качество на висше образование, т.е. система, способна на устойчиво развитие. Със законопроекта се насърчава развитието на всяка една от институциите за висше образование в сътрудничество и с активната подкрепа на държавата", е отбелязано в мотивите към проекта.


С цел по-голяма прозрачност и институционална отговорност в промените е предвидено съветът на настоятелите при държавните висши училища да включва в състава си и представител на общината, в която е седалището на висшето училище. Съветът на настоятелите ще участват и в академичните съвети със съвещателен глас. Предлага се още министърът да утвърждава политика за развитието на всяко държавно висше училище със стратегически цели и задачи, целеви стойности и показатели за изпълнението им.




В законопроекта се отчита необходимост висшите ни училища като част от европейското пространство за висше образование да се развиват не само като образователни институции, но и като научни центрове. Във връзка с това е важно стимулирането на научноизследователската дейност и на младите нехабилитирани преподаватели, е записано в мотивите към проекта.


За да се ограничи необоснованото разрастване на мрежата за висше образование, законопроектът предвижда регламентиране на реда за откриване на филиали и колежи и в структурата на частните висши училища, както и
мораториум върху откриването и преобразуването на висши училища.


Измененията ще засегнат управлението и акредитацията на университетите. "По отношение на управлението промените ще насърчават висшето училище към подобряване на резултатите, профил на специализация, развитие на млади преподаватели. Промените в акредитацията са свързани с това, от една страна, тя да бъде по-ефективна, а от друга, по-облекчена", обясни министърът на образованието Красимир Вълчев в интервю за БНР.


Предвидено е институционалната акредитация да е първоначална – за новооткрито или преобразувано висше училище, и последваща – при вече получена акредитация. Програмната акредитация за дадено професионално направление ще се извършва едновременно за всички висши училища, обучаващи по специалности от
направлението, по утвърден от Националната агенция за оценяване и акредитация график. Това позволява да се постигне диференциация на качеството в съответното направление в различните висши училища.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1613 Неутрално

    А аз си помислих, че в закона ще се появи думата инженер...наивник...

  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2173 Неутрално

    Единствената стратегическа цел на всички български университети е как да откраднат максимално много пари от студентите и д ържавата ,за да се облагодетелстват ректорите и върхушките около тях ,които представляват автономното управление на университетите ,които в 80% произвеждат измислени висшисти ,които не работят по специалността си или са тотално неграмотни дори за общи работници,камо ли за доктори ,прависти или инженери и архитекти ,ако на висшите училища се плаща за реализиран по специалността висшист ,всички ще фалират за 2 години .

  3. 3 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1613 Неутрално

    До коментар [#2] от "edin drug":

    За една година.

  4. 4 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Любопитно

    До коментар [#2] от "edin drug":

    Къде по света се плаща за реализиран по специалността си висшист? В САЩ например повече от 40% от завършилите колеж започват работа на места, които не изискват висше образование. Десет години по-късно три четвърти от тях продължават да са на същото работно място. Като сложим и нароилите се "екзотични специалности" там като "Женски изследвания", "Изследвания на пола", Black studies, "Творческо писане", "Сравнителна религия", "Компаративистика" и други подобни, за които няма особено поле за изява, никак не е чудно, че много абсолвенти не знаят накъде да поемат, след като си вземат дипломата. Какво предлагате? Да се забранят тези специалности с някой декрет, или младежите да бъдат подпомогнати да правят по-рационални избори по отношение на образованието си?

    https://www.cnbc.com/2018/06/25/why-your-first-job-out-of-college-really-really-matters.html

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  5. 5 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1840 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz73":

    Да да.
    За инженери, особено машинни се учи много.
    Народа стана мързелив.
    Нещо хуманитарно, нещо социологическо, мениджмънт, маркетинг и т.н.

    Panta rhei....
  6. 6 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1613 Неутрално

    До коментар [#5] от "Molossian":

    В сегашния закон такава дума НЯМА!

  7. 7 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    До коментар [#5] от "Molossian":

    брадчет, ти що си мислиж а и мнозина кат тебе тука в форума че да учиш нещо матиматическо или конпютърно или инжинерно е мноо трудно и ората ги марзи пък ониа там другите раоти били лесни та зара туй там одили? щото да ти кажуваме тва матиматикта и инжинесвото ми си видят бая не лесни но васможни за научаване на прилично ниво от почти секи...

  8. 8 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 504 Весело

    Преливане от пусто в празно.
    Когато решат да прекратят модела на кражби от държ. бщджет чрез възлагане без обществена поръчка, тогава ще има реална оптимизация. Защото трябва да се оптимизират - ДЪРЖАВНИТЕ< а не частните университети.
    И най важното да се оптимизира разходването на държавни средства, а не в това кой има най-много познати в МО да полуава най-много бройки за всякакви измислени специалности нямащи нищо общо с изискванията на икономиката. И печатането на дипломи ще продължи.

    А колко по-лесно е да се създаде фонд за стипендии - и на базата на 10 годишни договори да се отпускат стипендии в зависимост от резултатите на матурите. А всеки да си прави сметката къде ще учи, защото после ще трябва и да работи, ако не работи по специалността връща финансирането.

  9. 9 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#4] от "baba_zozolana":

    Само че в САЩ всеки плаща от джоба си, а не от държавния бюджет. Ако е направил грешно инвестиционно решение(защото висшетообразование си е инвестиция), после живее зле защото трябва да плаща по студентския заем.

  10. 10 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1487 Неутрално

    До коментар [#9] от "ЙЕИ":

    Не съвсем.

    30 колежа с безплатно обучение или с намалени учебни такси
    https://www.forbes.com/sites/zackfriedman/2018/09/25/colleges-free-tuition/ #6e384cdb3566

    50 колежа със стипендии, които покриват цялото обучение
    https://blog.collegevine.com/50-colleges-with-full-ride-scholarships/

    Повечето студенти получават помощ по заслуги (федералното правителство присъжда стипендии на базата на нуждата на студента от пари, за да си плати за обучението в колежа)
    https://www.usnews.com/best-colleges/rankings/most-merit-aid

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  11. 11 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2173 Неутрално

    До коментар [#4] от "baba_zozolana":

    А къде в САЩ завършили висше образование не могат да напишат на родния си език едно нормално изречение без поне три грешки , да нямат представа какво са завършили , да са влезли 100 човека и да са завършили 120 , като половината от тях даже не са стъпвали на никакви занятия , къде точно ,че не разбрах идеята ти , тук образованието ти е ясно ,че е дно пране на огромни пари в полза на ректорите и групичките край тях ,искаш ли да ти изброя колко ректори на български университети са най богатите хора в регионите , в които ректорстват от години и как същите отказват винаги кметски ,депутатски и министерски кресла на всяка партия , просто защото е по голяма далавера да управляваш автономно университет ,или сам ще се сетиш за такива ,само помисли за твоя си град , от там нататък няма нужда да сравняваш със САЩ .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK