Общо 390 млн. лева ще бъдат отпуснати за градски транспорт в общините с мръсен въздух

Нено Димов

© Велко Ангелов

Нено Димов



Общо 390 млн. лева ще бъдат отпуснати за подмяна на превозните средства от градския транспорт в общини с високи нива на замърсен въздух. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на годишен отчет на дейността на Националния доверителен екофонд за 2018 г., съобщи "Фокус".


Според него темата за електромобилността е изключително сериозна и важна. "Замърсяването на въздуха е голям проблем за България, за Европа и всичко големи градове. Почти 2/3 от държавите в ЕС имат градове, които не отговарят на критериите на качество на атмосферния въздух", каза Димов.


"В България има проблем с фините прахови частници. Електромобилът и електорпревозът са едно от решенията, които предстоят да видим през следващите години. В тази посока дейността на фонда е изключително навременна и в крак с неща, които прави министерството", отбеляза министърът на околната среда. "Само преди няколко седмици обявихме изключителен ресурс от 390 млн. лв, който ще подпомогне български общините, които са в наказателна процедура по числата за качеството на атмосферния въздух, да сменят старите си паркове с нови електробуси, тролейбуси или трамваи", уточни той.




По думите му през юни се очаква общините да подадат своите нужди от подмяна и още тази година да бъдат сключени договори с тях. "Десет са общините, които имат право да подават заявления. След много сериозни преговори с Европейската комисия успяхме от спестявания да насочим този ресурс в тази посока", коментира той. "Това ще даде изключителен мощен тласък към електрификацията на градския транспорт. Всички изчисления показват, че този транспорт е значително и по-евтин от останалите", изтъкна той.


80 млн. лв. за общините, неучаствали в програмата за битовото отопление


В края на годината ще бъдат отпуснати 80 млн. лв. за общините, които не са участвали в програмата за битовото отопление, каза още Нено Димов. "Очакваме на база на резултатите на база първата програма да се отвори второ финансиране за около 80 млн. лв. Така на практика ще осигурим може би 8 пъти по-голям ресурс, отколкото е имало предвидено в оперативната програма по време на нейното договаряне", отбеляза министърът на околната среда.


"Проектът за електромобилност не трябва да се ограничава само до градския транспорт. Аз съм в процес на разговори с колеги от други централни европейски страни. Вероятно ще търсим начин да активизираме по-голяма ресурс от страна на ЕК затова да бъдат стимулирани не само градският транспорт, но и изграждането на инфраструктура, зелени коридори, които не само да свързват град с град, но и държава с държава", поясни той.
"Разговорите вървят доста обнадеждаващо. Ще видим в новия финансов период по какъв начин може да има стимулиране в тази посока", допълни Нено Димов.


"Това са посоки, в които активно работи МОСВ заедно с нашите партньори от ЕС, които напълно съвпадат с развитието на Националния доверителен екофонд", добави още той.

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5394 Неутрално

    Само за черната дупка Варна няма да стигнат...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5017 Неутрално

    Обществения транспорт е в пъти по-малко отколкото другите МПС-та, така че ще се похарчат едни пари за подмяна на транспортния парк. Трябва задължителни катализатори за всички МПС-та да се раздадат първия път безплатно/ за сметка на държавата/ при преминаване на техническия преглед

  3. 3 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 755 Неутрално

    Градският транспорт е отговорен за много малък дял от общото замърсяване, а те ще изхарчат 390 млн. лева за него. Защо не почнат с основния замърсител - битовото отопление на дърва и въглища? Ако го забранят в големите градове, с тия пари ще могат да покриват част от сметките за ток, парно и газ на социално слабите домакинства и проблемът с мръсния въздух ще бъде решен на 80-90%.

  4. 4 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    Само за черната дупка Варна няма да стигнат...
    —цитат от коментар 1 на hamiltonf


    То и ние в Бургас си имаме една една руска черна дупка, която денонощно бълва отрови.

    Натиск, постоянство и търпение.
  5. 5 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2404 Неутрално

    "В България има проблем с фините прахови частници. Електромобилът и електорпревозът са едно от решенията, които предстоят да видим през следващите години"

    Абсолютна манипулация - съвсем целенасочена при това. В София например автобусите на градския транспорт са всичко на всичко 560 , от които в движение всекидневно са 400. За сравнение - само камерата на околовръстното при Симеоново регистрира 50 000 автомобила на ден. Ефекта от купуването на 10 /50/ 100 електроавтобуса ще е точно никакъв.

  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4574 Неутрално

    Не е ли по-евтино да се спрат временно строежите ,че много дизелови бетоновози , цимент и кал излизат като прах по улиците ,че даже и дъждовете не помагат!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 959 Любопитно

    А Димов има ли човек?За въздуха питам?

    https://www.youtube.com/watch?v=1_bopZWpntI

  8. 8 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 754 Неутрално

    А кога ще почнат да свалят номерата на тарикатите без катализатори и дпф? Вчера един селяк с нафтово бмв направи такава пушилка, че се затъмни целия булевард. И тва е всяка втора нафтова печка, това е основният замърсител в големите градове!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK