Като не е дошъл "Фолксваген", ще дойде друг, обещаха министри

Томислав Дончев и Владислав Горанов в Министерския съвет.

© Велко Ангелов

Томислав Дончев и Владислав Горанов в Министерския съвет.



В преговорите с "Фолксваген" българската страна е направила всичко възможно и дори повече за привличането на германския автомобилен гигант, който все пак предпочете да инвестира в Турция. Натрупаният огромен опит обаче ще доведе до две три години до друга подобна инвестиция. Това мнение изразиха в Пловдив вицепремиерът Томислав Дончев и финансовият министър Владислав Горанов, цитирани от БТА.


Темата беше коментирана в рамките на конференцията "Индустрия 4.0". В нея се включи и президентът в годините 2012 - 2017 Росен Плевнелиев, който е почетен председател на "Автомобилен клъстер България".


"Моля всички да си запишат нещо - като не е дошъл "Фолксваген", ще дойде някой друг. Това ще стане до 2-3 години", заяви Дончев. При посещението на премиера Бойко Борисов в Южна Корея наскоро делегацията посети Центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията Hyundai Motor Group, а министърът на икономиката съобщи, че "една от най-големите южнокорейски компании в момента проучва България и още две държави за инвестиция, като тази инвестиция е над 1.5 млрд. евро" без да я назовава. Самият Борисов пък каза, че гарантира в България да има завод за автомобили.




Дончев, Горанов и Плевнелиев поясниха, че пречка пред инвестицията на "Фолксваген" в България са се оказали правилата на ЕС. "Дадохме на "Фолксваген" всичко, което могат да получат по правилата на ЕС", каза Плевнелиев.


"Това беше една изключително неравна битка с Турция, защото се оказа, че всъщност Турция не се придържа по никакъв начин и не им пука и не ги интересуват правилата на общия пазар. Открихме огромна бомба, дупка, проблем - грандиозен, заложен в своето сформиране на общия пазар, в договора - както е подписан между ЕК, ЕС и Турция. Турция е член на Митническия съюз с всички права, но никакви задължения. И Ердоган дава каквото си пожелае като оферти", добави той.


Затова според вицепремиера Томислав Дончев се налагат политически разговори на ниво ЕС. "Европейското законодателство, което трябва да е нещо прогресивно, което да помага на всички, се явява спънка. Тук имаме тема не само с Турция, ограничения, свързани с държавните помощи, правилата за обществени поръчки, това не са единствените ограничения. И тепърва това ще е основа за политически разговори," каза Дончев.


"При преговорите с "Фолксваген" направихме всичко, което можем дори и повече, но такива инвеститори искат много привилегии, на 100 процента изградена инфраструктура и съпътстваща такава. Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с "ноухауто" и технологията, но това могат да си го позволят големите държави." По думите му 90 процента от преговорите с гиганта са били за инфраструктура от всякакъв вид. В тази връзка той добави, че свързването на Северна България и проекта за автомагистрала "Хемус", както и връзката с "Дунав мост две" са основен приоритет на правителството за завършване на магистралните пръстени на България, каза финансовият министър, цитиран от БТА.


"Категорични сме, че за да се отговори на инвеститорския интерес, развитието на инфраструктурата ще продължи да бъде приоритет. Образованието е другата сфера, в която ще влагаме повече ресурси", добави финансовият министър.


Горанов подчерта, цитиран от БТА, че страната не може да поддържа ниска цената на труда, защото скоро няма да има кой да я предлага. По думите му обратна миграция на специалисти по примера на прибалтийските страни е станала, когато доходите са достигнали 50-60 процента от средните доходи в ЕС. В момента в България доходите са 49 - 50 процента от средните за ЕС, а българските емигранти са около милион за последните 15 години. За връщането на мигрантите обратно съществен фактор е заплатата, но също така важни са разполагаемият доход, данъците, битовият комфорт и съпътстващи фактори на околната среда като инфраструктура, сигурност, чистота на въздуха и социални придобивки. Това е комплекс от фактори, който зависи от държавата и от местните власти, каза финансовият министър.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK