Спектакълът "Спри колите в Морската градина на Варна" влезе в нов сезон

Последният опит достъпът на автомобили до Морската градина да бъде спрян бе направен в началото на юли т.г. след трагичен инцидент, при който загина дете на 5 години

© Морски дневник

Последният опит достъпът на автомобили до Морската градина да бъде спрян бе направен в началото на юли т.г. след трагичен инцидент, при който загина дете на 5 години



Съдебно-административният спектакъл, в който варненският кмет Иван Портних опитва да надхитри съдебната система, за да блокира достъпа на автомобили до приморския парк на града, навлезе в шестата си година. Във вторник Върховният административен съд отмени поредна забрана, постановена от Портних, този път заради липса на административен акт, издаден от него. Само няколко часа по-късно обаче кметът на Варна изненадващо обяви, че го е подписал още на 27 ноември т.г., но не обясни защо го е запазил в тайна до влизането в сила на съдебното решение.


За разлика от предишни опити, при които местната администрация се опитваше да спре колите със заповеди, които лесно падаха в съда, този път


Портних тества нова тактика




с промяна в Генералния план за организация на движението на територията на община Варна. Колко ефикасна е тя ще покаже бъдещето. Това, което стана ясно във вторник обаче е, че до 27 ноември т.г. всички действия по спирането на достъпа на автомобили в Морската градина са били незаконни, което означава, че администрацията на Портних може да бъде съдена за предприемането им.


Последният опит достъпът на автомобили до парка да бъде спрян бе направен в началото на юли т.г. след трагичен инцидент, при който загина дете на 5 години. Както във всички подобни случаи досега забраната бе обжалвана от собственици на законно придобити имоти с паркинги и гаражи в парка и бе отменена от втората съдебна инстанция във вторник. Веднага след това общинският пресцентър разпространи съобщение, според което "забраната за достъп на автомобили в "Приморски парк" остава в сила, а извършваната контролна дейност от служителите на "Общинска полиция" - Варна, във връзка с поставените знаци (за ограничаване на движението, бел. ред.) продължава", тъй като междувременно кметът на Варна е подписал липсващите до момента документи.


Проблемът с периодичното спиране и допускане на движението на коли в Морската градина във Варна има дългогодишна история. Той обаче изглежда неразрешим, тъй като е


плод на административното двуличие,


което Иван Портних наследи от предшественика си Кирил Йорданов. Освен че нарушава граждански права, то възпрепятства и свободната конкуренция, фаворизирайки една част от бизнеса за сметка на друга.


От една страна, по настояване на граждански и природозащитни организации в новия Общ устройствен план на Варна местността Салтанат получи статут на парк. Съвсем естествено това напълно изключва движението на леки коли по алеите му.


От друга страна обаче, в продължение на близо 30 години местната администрация във Варна е издавала строителни разрешения и актове за ползване на къщи, многоетажни жилищни постройки (изградени под прикритието на формулировката "сграда с обществено предназначение"), ресторанти, градински центрове и др. Всички те имат законно изградени подземни и открити паркинги, а заведенията трябва да бъдат зареждани и обслужвани. Всичко това дава основание на собствениците им да твърдят, че забраната за движение на автомобили в парка нарушава правата им.


След като пое от Йорданов управлението на града, Иван Портних не направи нищо, за да ревизира


порочната практика за застрояване на парка.


Така например в средата на юни 2018 г. администрацията му издаде Удостоверение за въвеждане в експлоатация на един от най-скандалните строежи в Морската градина – двуетажна сграда, собственост на дружеството "Зърнени храни – гр. Силистра".


Триетажната сграда, построена с цената на множество нарушения на мястото на по-малък общински имот, отдавна е завършена и въведена в експлоатация от администрацията на Иван Портних

© Дневник

Триетажната сграда, построена с цената на множество нарушения на мястото на по-малък общински имот, отдавна е завършена и въведена в експлоатация от администрацията на Иван Портних


Заради протестите, съпътствали строителството, само две години по-рано Портних бе заявил: "Омръзна ми да се оправдавам за стари грехове! Ако бъдат установени нарушения по документацията, издавана от три различни институции, нека бъдат предприети всички мерки, разпоредени от разследващите органи!"


Но въпреки че строежът бе станал факт след очевидни нарушения при издаването на разрешения за "укрепване" на стара общинска вила, новата местна администрация във Варна просто довърши "греховете" на предходната с издаването на разрешение за ползването му.
В същото време администрацията на сегашния варненски кмет не е предприела никаква инициатива за решаването на


друга несправедливост, свързана пак със съдбата на Морската градина.


След като беше продадена на дружеството "Холдинг Варна" (част от групата около "Химимпорт" и Централна кооперативна банка), крайбрежната част на парка беше извадена от територията му. Така за разлика от останалата му част движението на автомобили до заведенията, които се намират там, е абсолютно безпрепятствено.


А в началото на октомври м.г. общинският експертен съвет по устройство на територията във Варна одобри нов строеж върху близо 3 дка в Морската градина. Става дума за проект на дружеството "Феста делфинариум", част от "Феста холдинг" на Петя Славова. То възнамерява да изгради върху терен в непосредствена близост до делфинариума си "басейн за делфини и тюлени, амфитеатър, лятно заведение, административни технически съоръжения за обслужващите системи и съоръжения". Освен всичко това проектът предвижда и изграждането на аквапарк.


Триковете, които сега Портних прилага, за да ограничи достъпа на автомобили до северната част на Морска градина, не са новост. Предшественикът му Кирил Йорданов ги използваше в продължение на почти четирите си мандата, за да печели популярност. Но и за да блокира всяка проява на критичност към действията на администрацията му от страна на граждански и природозащитни организации.

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на ВаняХр.
    ВаняХр.
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Не бива да се търси крайно решение, просто няма как да стане, има вероятно хиляди собственици на къщи, заведения, имоти и т.н., чиито интерес е точно толкова важен, колкото и на велосипедистите, както е описано и в статията.
    За съжаление на зелените, няма да стане 100% по комунистически - с национализации и забрни. За съжаление на тъмносините, няма как да стане и 100% капиталистически - всеки да прави каквото иска, пък пазарът да се саморегулира. Може единствено да се мисли как точно да се намери компромис - да се обособят зони за коли и зони за разходки, да се отделят двете, да се направят подлези, надлези или там каквото трябва...

  3. 3 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Някакъв човек е загинал и хайде да спираме движението и да прецакаме стотици хора, които законно са придобили и реализират бизнес там.
    Следващия път като някой загине на магистрала, предлагам да затворим и магистралите

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    Статията е определено манипулативна и просташка.
    Автомобилите нямат място в парковете, с изключение на специализираните автомоболи.
    Кмета на Варна Иван Портних с право забранява безразборното движение на автомобили в Морската градина, но подкупни съдии отменят тия решения.
    Кои са тези дето имат жилища в Морската ... мутрите, които построиха жилища там по времето на предишния кмет!
    Да се разхождаш в парк и около теб да летят коли и мотори - това го няма в нормалния свят!

  6. 6 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Как по-точно са станали собственици на земя в парка и са получили разрешение за строежи?!
    Ей това ми е трудно да си обясня!
    Морската градина във Варна е парк от 100 години! Още от преди социализма и национализацията. Очевидно не са стари реституирани имоти.

  7. 7 Профил на Kadir Shaban
    Kadir Shaban
    Рейтинг: 40 Неутрално

    До коментар [#3] от "Yavor Raychev":

    Доста малоумно мнение... Абсолютно несъстоятелно сравнение.
    Парковете са за пешеходци, магистралите са за автомобили (МПС), колодрумите са за колелета и т.н. Апропо, магистралите са забранени за пешеходци, така както МПС в парковете.
    А единият човек, който е умрял е момиченце на 5 годинки, което не е усетило опасността от колата в парковата среда, защото това е... паркова среда, а не улица, булевард или магистрала!!!

  8. 8 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 416 Неутрално

    1. Автомобили нямат място в парка.
    2. т.нар. "местнот Салтанат" е част от парка.
    3. Кмета да не се прави на ощипан, защото докато с едната ръка забраняваше достъпа на коли, с другата подписваше за "ремонта" на сградата на Зърнени храни.
    4. По време на предните избори, докато Портних беше в отпуска, заместникът му Пейчев (крайно нуждаещ се, подпомогнат от Общината с жилище за символичен наем) подписа разрешението от т. 3.
    Само можем да гадаем какво ни очаква след тази отпуска на кмета заради изборите.

  9. 9 Профил на 5149mich
    5149mich
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    До коментар [#3] от "Yavor Raychev":

    Уникална логика!

  10. 10 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2527 Неутрално

    Във всеки град има пешеходни зони с магазини и заведения и върховния съд не се занимава с тях. Морската градина е по-скоро проблем за психоанализ.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  11. 11 Профил на Raegan
    Raegan
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Грам не ми дреме за Варна, но вероятно има собственици на имоти, които имат обективни причини да влизат с коли!?

  12. 12 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Морската градина е парк. Колите нямат място в парка.
    Някое (знаем кое) корумпе е наръсило разрешения за строеж на къщи и заведения в парка, а те сега си искали достъп за коли - ами техен проблем. Като строиш/купуваш в парк, все е трябвало да ти светне, че в някакъв момент, резонно и логично, може и да ти забранят автомобилния достъп.
    Ясно че, че администрацията е направила някакъв пълен миш-маш, но щом сега се опитва да го оправи, може и да бъде подкрепена, вместо хейтена от тук списващите Ганьовци с манталитет "а аз без колътъ как ше ида до кенефа беееее"

  13. 13 Профил на Kadir Shaban
    Kadir Shaban
    Рейтинг: 40 Неутрално

    Проблемът с автомобилите в тази част на парка съществува от доста време. Вкл. изглежда, че периодично се третира от управниците за трупане на одобрение и т.н. Трябва да се действа с един по-ясен план, а не десетилетия да се играе на котка и мишка, като мине се не мине година-две и пореден пешеходец да попада под колелата на МПС. Вариант е да се регламентира достъпът с МПС, така че живущите в тази част на парка + бизнесите с ресторанти и кафенета в района (независимо кога и как са придобити, това е отделна тема, а и те са законни вече) - например да се обособят 2 или максимум 3 коридора, те така или иначе съществуват до Зоологическата градина и Делфинариума. Целта ще бъде да се съхранят човешки животи и да се приключи с това напрежение веднъж за винаги. Тези автомобилни коридори да бъдат максимално къси отсечки, обозночани със знаци като улици, да бъдат обезопасени с огради, които да имат врати към парка за пешеходци, да има тротоарна част за пешеходците и по подобие на вход-изходните точки пред училищата да бъдат изградени мантинели в края на тротоара, така че да се обостря вниманието на пешеходците, вкл. деца. В края на тези т. нар. коридори да се обособят (те съществуват) оградени зони за паркиране с регламентиран обезопасен вход. А живущите и бизнесите в района да бъдат така добри да не паркират буквално в дворовете си, да им е позволено да паркират само в тези райони и да намерят мотивацията да се разходят 50-100-150 метра до домовете си. Тези напр. 3 паркинга да бъдат стопанисвани от Общината, да се изготви бизнес план, така че тази подобрена и регулирана инфраструктура да се финансира от платения достъп до тези райони. Донякъде това ще е цената, която човек трябва да плати за ексклузивитета да живее в Морската градина... Трябва някакъв балансиран подход, реални действия, които да бъдат подобрявани с времето, докато се достигне до най-правилното решение, тъй като 100% забрана и 100% и отмяна в различни периоди през годините - види се - не е решение.
    Иначе темата е мн голяма и чувствотелна за Варна, местната власт, а и местни народни представители могат да се ангажират вкл. с някаква законодателна инициатива в тази посока.

  14. 14 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1770 Разстроено

    Не е спектакъл, а реалити...

  15. 15 Профил на Нагъл чекист
    Нагъл чекист
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Каква Морска градина?
    Няма такава!

  16. 16 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    Подкрепям всякакви действия против движението на автомобили в морската. Включително и незаконни. Сори.

  17. 17 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Да им дадат по едни рикши и да си зареждат обектите , и да си ходят до незаконните къщи с тях !

  18. 18 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2053 Гневно

    Ае морската градина във Варна градина ли, е морска ли е, или поредните площ за търгаши настанили се в храма и за автоманиаците, които си ходят с колите дори до тоалетната в съседната стая на апартамента? Да се изгонят търгашите, да се опишат сделките за придобиване на имоти в границите на градината за нищожни и да си стане напълно обществена собственост в цялата си площ без никакви изключения, каквато е нормално да бъде. Вън частните намерения, които пречат на десетки хиляди хора да се разхождат на спокойствие и в безопасност, след тежкият трудов ден!

    мурзилка
  19. 19 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 529 Неутрално

    "Съдебно-административният спектакъл ..." е най-обикновен селски панаир. Ако някой овластен (кмет, общински съвет - кой да е) наистина има желание парка да си е парк, той може да го направи - смея да твърдя - в рамките на няколко часа. Не е твърде сложно! А освен това има всички аргументи на своя страна - никой съд не би го спрял. Стига да пожелае да ги използва!

  20. 20 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 669 Неутрално

    До коментар [#2] от "ВаняХр.":

    Вие или сте виждала Варна само на картинка или сте собственик на някоя от кооперациите там. Преди 1989 г. там имаше десетки стари къщи с по 5-10 декара дворове без ограда - сега са блок до блок, паркинг до паркинг и ресторант до ресторант с огради от плътна растирелност по 2 метра. Никой не спори срещу реституцията, а срещу факта, че от стара къща с ораментирана фасада на 2 етажа излиза блок 4-5 етажа, висока плътна ограда и паркинг за двуцифрено число отпред.

  21. 21 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2104 Любопитно

    Любопитно четиво, както винаги от Спас, на тема преди всичко анти Портних. Като си казал А е коректно да изредиш цялата азбука.
    В статията някак се прави опит да се вкарат в конфликт, образно казано разбира се, няколко власти. Общинската и кметът срещу съдебните решения, както и правата на частните собственици срещу интересите обществеността.
    Отделно и в скоби - на снимката е показан военен автомобил, а не частен.
    На варненци е известно, че статутът на местост Салтанат, която е спорният район на Морската градина е крайно неизяснен и неуредим на 100%, защото в нея, като район далечен и много извън града преди 1944 г. съществуват имоти на граждани национализирани и след 1990 г реституирани в реални граници на собствениците им. Именно за това и планът на парка беше толкова години във въздуха. Поредният правен батак, наследен най-вече от комунистическите безобразия. Става дума за частни къщи и вили. Варненци знаем и вилата на Буров, намираща се също там. Сега - собствениците на тези имоти, които не са поникнали на гола поляна в обособен парк си имат пълните права върху тях. Ако обществеността е толкова силна в желанието си да обособи и този район като 100% парк - трябва да КУПИ въпросните парцели и къщи и така да се защити общественият интерес за винаги и окончателно! Така се прави в държавите, към които се стремим и които ползваме за добри примери.
    Любопитен е и казусът с "Делфинарника", който е отделен. Той беше построен през 1984г. Помня как го чакахме и еуфорично се радвахме, като го отвориха тогава!
    Какъв е в момента статутът му - частна собственост на Феста холдинг ли е или е на концесия - това е работа на Спас, да разследва и информира. Както и с оглед на скорошните протести - ще го има или не за в бъдеще? И ако го има и се водят групи посетители - как без да влизат автомобили в района? Ето общо инфо:

    "Идеята се е родила преди повече от 35 години. Днес той е уникално и единствено по рода си съоръжение в България и на Балканите и е неизменна спирка в туристическите обиколки или неделните летни разходки на варненци.
    Официалната дата, на която Делфинариума е отворил врати и 19 август 1984. Според техническите параметри сградата представлява алуминиево-стъклен паралелепипед с основи 30 м. на 30 м. и височина 14 м. В нея амфитеатрално е разположена зрителска зала с 1134 места и три П-образни трибуни.
    С идеята за построяването на Делфинариума Варна е трябвало да изпревари Бургас. Там също се е водило обсъждане на подобна атракция много преди да се появи варненския проект. Според старите правила на капиталното строителство, проектирането на обществена сграда трябвало да се извърши за минимум две и половина години. Още толкова отнемало и строителството. С цел да се изпреварят бургазлии, варненци подходили радикално и за първи път в България съкратили двата срока, като всичко отнело 6 месеца. Архитект на уникалното съоръжение е Симеон Саралиев. Стойността на проекта е 2,5 милиона лева получен чрез кредитна линия от Минералбанк и изплатен за 18 месеца.
    При проектирането е използвана най-икономичната метална конструкция, т.нар. тип “МАРХИ” /съкращението означава Московски архитектурен институт/. На практика означава, че на квадратен метър площ се съсредоточват само 18-20 кг. метал, което позволява бързо строителство. Друго предимство на технологията е пространствеността. Естествено, както във всяко подобно съоръжение в света основният акцент в проекта е басейнът. Той повтаря точно т.нар. американски стандарт за отглеждане на морски млекопитаещи. И тъй като първите делфинариуми са построени в САЩ, този стандарт е еталон за целия свят. Той е с размери 15 м. на 12 м. и дълбочина 6 м. Освен него е бил построен значително по-малък басейн с дълбочина 3 м. Водата за тях се засмуква на разтояние 80 м. навътре в морето от дълбочина 3 м. и достига до Делфинариума през специален тръбопровод и помпена станция. Тук водата циркулира непрекъснато в затворен кръг чрез система от филтри и дозатори. Обемът на водната маса е 1200 куб.м., като в рамките на едно денонощие се опресняват около 100 куб.м. Филтърните устройства, както и вентилационната система се намират точно под седалките на публиката и противно на очакванията, са инсталирани едва след като сградата вече била с напълно монтиран покрив /подобна история знам за варненска обществена баня, която е била открита за посещение, и тогава се установило, че котела за топлата вода изобщо не е бил доставен и монтиран/ . Нововъведение в проекта е двойния преливник на основния басейн.

    Оригинална е и кафе-сладкарницата, която дава възможност за подводно наблюдение на делфините.
    Сега има и нов проект. Той предвижда върху съседния на Делфинариума терен да бъде изграден резервен басейн с обем 1000 куб.м. и дълбочина 6 м. Той ще бъде разположен върху парцел с площ 2,7 декара. Новия басейн ще има родилна част, каквато в момента липсва. Заради моралната остарялост на покритията в сега съществуващия басейн, делфините не могат да бъдат отглеждани според европейските изисквания. Още повече, че мазилката по бордовете се рони от години и дори стана причина за смъртта на едно от родените във Варна делфинчета, което е погълнало част от нея.
    Още нещо интересно - работещите в Делфинариума нямат право да стачкуват."

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  22. 22 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    Както съм казал и преди, Варна е една подтискаща картинка, град в който се е възцарил произвола, примирени хора под властта на местни феодали.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9048 Неутрално

    "администрацията на Портних може да бъде съдена за предприемането им."
    Некадърници и калинки, това са администрациите на ГЕРБ.

  24. 24 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    Няма достатъчно строги наказания за нарушителите!

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  25. 25 Профил на shamandurcho
    shamandurcho
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Няма такова нещо "да се осигури достъп на колите на собствениците и заведенията"!!!
    Няма нито административна, нито правна норма, която да задължава това!!!
    Преди месец завърши ремонта до училище "Климент Охридски" и там затвориха цяла улица и я направих пешеходна зона!?
    Има стотици живеещи, има магазини, има заведения за хранене... и няма достъп за коли?!?
    Значи може!!!

  26. 26 Профил на mwp19631742
    mwp19631742
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#3] от "Yavor Raychev":

    Невежи брадатко, не си запознат;детенце беше прегазено от румънец маневриращ по алея по която се разхождат стотици... Можем само да гадаем какъв ще е мъдрия ти коментар ако твоето дете ( ако имаш) или на твои близки попадне затиснато под задна гума на автомобил. Жалко, че се намират такива кретени като теб, но подозирам че си просто невеж.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK