Заради задължения от 10 млн. лв. общинският превозвач във Варна може да спре дейността си

Кметът на Варна Иван Портних (вляво), и Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран градски транспорт"

© LiveVarna

Кметът на Варна Иван Портних (вляво), и Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран градски транспорт"



Общинското дружество "Градски транспорт" във Варна е изправено пред фалит, тъй като не може да покрива задълженията си с приходи от ръчна продажба на билети и доплащането, което получава от местния бюджет. В същото време неизпълнението на планираните приходи от конкуриращата го системата за автоматична продажба на автобусни билети отвори сериозна дупка в бюджета на града за 2019 г. Парадоксалната ситуация е резултатът от безплодните усилия на местната администрация да приведе в действие системата си за интегриран градски транспорт, за която до момента са похарчени близо 150 млн. лв. По-голямата част от тях бяха осигурени по програмите "Регионално развитие" и "Региони в растеж" на Европейския съюз.


Критичното състояние на "Градски транспорт"


стана явно, след като общинските съветници от "Демократична България" във Варна Стела Николова и Николай Капитанов публикуваха писмо и документи, изпратени от директора на общинския превозвач Злати Златев до администрацията на кмета Иван Портних още на 26 ноември м.г. Според тяхното съдържание към тази дата задълженията на "Градски транспорт" са възлизали на близо 7,4 млн. лв. "Заради горните факти голяма е вероятността "Градски транспорт" ЕАД да изпадне в състояние, което не позволява да изпълнява възложената му от Община Варна транспортна задача", е написал в писмото си до варненския кмет Злати Златев.




Според него кризисното финансово състояние на дружеството се дължи на това, че приходите от продажбата на билети през автоматизираната билетна система не постъпват в "Градски транспорт", а в специално създаденото за това общинско предприятие "Транспорт и автоматизирана система за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД).


Тревожното писмо явно е останало без реакция,


тъй като месец и половина по-късно задълженията на "Градски транспорт" вече надхвърлят 10 млн. лв. Това показва справка, предоставена на Стела Николова от счетоводството на дружеството. Според отразеното в нея най-сериозни са задълженията на компанията към НАП – близо 4 млн. лв., и към доставчици на горива – над 2,4 млн. лв. Любопитно е и задължението от близо 3 млн. лв. "към доставчик по Компонент 9 по проекта "Интегриран градски транспорт на Варна". Става дума за "Инженеринг – проектиране, строителство, доставка и монтаж на машини и съоръжения и авторски надзор за подобряване на производствено-техническата база на "Градски транспорт" - поръчка, която отдавна би следвало да е разплатена в рамките на проекта, чието изпълнение приключи още през 2016 г.


Други близо 600 хил. лв. общинският превозвач дължи към доставчици на услуги и резервни части, а задълженията му за такса смет и наеми са близо 500 хил. лв.


Основният проблем,


довел до сегашното състояние на градския транспорт във Варна, е неспособността на администрацията на кмета Иван Портних да координира прилагането на новата транспортна схема на града, за която през 2015 – 2016 г. похарчи близо 1 млн. евро.


В момента община Варна продължава да дотира цената от 1 лв. на билета за градски транспорт, продаван ръчно от кондуктори на едноименното дружество. Тази схема продължава да работи въпреки доказаната си неефективност. В същото време приходите от паралелно въведената автоматизирана система за продажба на билети постъпват в общинското предприятие ТАСРУД. Така администрацията на практика влезе в "търговска война" с търговско дружество, на което е едноличен собственик.


Решението на проблема


е във въвеждането на новата транспортна схема на Варна. Това ще позволи на общината да плаща на превозвача си за изминат километър пробег, вместо да дотира цената на автобусните билети. От друга страна, постъпленията от тяхната продажба ще бъдат събирани само от общинското предприятие ТАСРУД според заложеното в приходната част на местния бюджет. До този момент обаче това се оказва невъзможно.


Една от най-често коментираните причини е некомпетентността на местната администрация. Но има и втора, която също звучи логично. Става дума за непреодолимост на частни икономически интереси, които могат да бъдат задоволени единствено при фалит на общинския превозвач, твърдят източници на "Дневник".


Дружеството за обществени превози във Варна не може да бъде приватизирано преди 2021 г., тъй като тогава изтичат петте години след приключване на проекта "Интегриран градски транспорт", по който то е партньор на общината. Трупането на дългове само ще продължи да сваля цената му до момента, в който продажбата ще стане възможна. За евентуалния купувач обаче интерес представлявала не компанията "Градски транспорт", а строителни терени със сериозен потенциал, които са част от активите й.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 743 Неутрално

    Питайте Портних за пиянската му излагация в ХАЙФА - Израел ! За откраднатите 150 000 000 и фалит на общинския градски транспорт - няма нужда, всичко е ясно.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на След Герб и пустиня
    След Герб и пустиня
    Рейтинг: 1196 Весело

    аре ся,портата ще оправи нещата:))

  4. 4 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 947 Неутрално

    Причината най-вероятно е частни апетити.

  5. 5 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Остава да спрат обществения транспорт във Варна.. Тъжно, голям град, голяма инфраструктура, а това е недопустимо.

  6. 6 Профил на liz31552545
    liz31552545
    Рейтинг: 370 Неутрално

    Мислех да напиша нещо ругателно, но реших , че няма да съм оригинален и се отказвам.

  7. 7 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3921 Неутрално

    Оказа се, че за да станете кмет във Варна, не е необходимо да сте путинофил и русофил))))
    Достатъчно е да сте компетентен мениджър и просто честен човек.
    За пиянство изобщо мълча

  8. 8 Профил на Тарасконски
    Тарасконски
    Рейтинг: 555 Любопитно

    Между другото при условие, че обновяването на автопарка на Градски транспорт не е спряло през последните години, много ми е интересно Шкембето Златев точно от какво реве? Логично е разходите за амортизация и гориво да са намалели. Освен ако той не спира да краде.

  9. 9 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2087 Любопитно

    Хидроинженери с философско образование ли са замесени?

  10. 10 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 1214 Неутрално

    Затова си ги създават, ОБЩИНСКИТЕ ПРЕВОЗВАЧИ-законно източващи данъците ни.

  11. 11 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2233 Любопитно

    По стар обичай на Дневник статията е написана така, че нищо не се разбира. "Градски транспорт" е общинско дружество, бюджетът му се определя от общината. От друга страна приходите от билети пак отиват в общината. Дали ще са продадени от кондукторка в автобуса, или от билетен автомат на ТАСРУД - пак отиват в община Варна. И Градски транспорт общинско дружество, и ТАСРУД общинско дружество, и изведнъж незнайно откъде изскачат някакви частни интереси.
    А частните интереси в областта на транспорта във Варна отдавна ги задушиха. Поради нелоялна конкуренция от страна на общинското дружество Градски транспорт бяха изтласкани от пазара частните превозвачи Коско, Транстриумф, Делтакар...
    И пак някой друг е виновен на кмета, че общината е на загуба...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  12. 12 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#2] от "Тарасконски":


    До коментар [#8] от "Тарасконски":

    Забелязал съм че ако в статия се спомене Община Варна, и си първа кипра. Иначе под други теми не съм те засичал. В Общината ли си на служба? Апропо, преди години с теб имахме ожесточен спор за бъдещия градски стадион. Тогава ти ме убеждаваше че нещата се случват и ще бъде завършен. Е вече сме 2020. Играе ли се красив футбол на градския стадион, някакви други спортни състезания? Или към този момент пусковият срок пак е отложен в бъдеще неопределено време?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  13. 13 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1808 Любопитно

    До коментар [#11] от "mitko11":

    Няма ли вече частни превозвачи у Варна?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  14. 14 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2233 Неутрално

    До коментар [#13] от "tsyrvulan":

    На Транстриумф му оставиха половината от линия 409, която си я делят с Градски транспорт - един автобус от едната фирма и един от другата. Коско фалира. А Делтакар все още изпълнява междуселски превози, за които Градски транспорт не е съгласен.

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на Милена  Пехливанова
    Милена Пехливанова
    Рейтинг: 18 Неутрално

    Шкембето Златев нали се изказа лично?!?! Имам предвид, че той си изпрати до медиите позицията и един вид опроверга свободния преразказ, който четем благодарение на пишман съветничката Николова.
    —цитат от коментар 2 на Тарасконски



    Де всички съветници да бяха "пишман" като нея, Варна щеше да е доста по-добро място за живеене.


    Милена (Меми)
  17. 17 Профил на Милена  Пехливанова
    Милена Пехливанова
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#11] от "mitko11":

    Не, никой друг не е виновен - освен кмета и подчинените му.

    Пък те частните интереси могат да се сменят - досега са били към самата услуга, сега - както четем в края на статията - към имотите и земите на Градски транспорт. Да знаете кой в града ни се занимава активно с 'намиране' на апетитни терени и със строителство?

    Милена (Меми)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK