Заради задължения от 10 млн. лв. общинският превозвач във Варна може да спре дейността си

Кметът на Варна Иван Портних (вляво), и Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран градски транспорт"

© LiveVarna

Кметът на Варна Иван Портних (вляво), и Биляна Якова, ръководител на проекта "Интегриран градски транспорт"



Общинското дружество "Градски транспорт" във Варна е изправено пред фалит, тъй като не може да покрива задълженията си с приходи от ръчна продажба на билети и доплащането, което получава от местния бюджет. В същото време неизпълнението на планираните приходи от конкуриращата го системата за автоматична продажба на автобусни билети отвори сериозна дупка в бюджета на града за 2019 г. Парадоксалната ситуация е резултатът от безплодните усилия на местната администрация да приведе в действие системата си за интегриран градски транспорт, за която до момента са похарчени близо 150 млн. лв. По-голямата част от тях бяха осигурени по програмите "Регионално развитие" и "Региони в растеж" на Европейския съюз.


Критичното състояние на "Градски транспорт"


стана явно, след като общинските съветници от "Демократична България" във Варна Стела Николова и Николай Капитанов публикуваха писмо и документи, изпратени от директора на общинския превозвач Злати Златев до администрацията на кмета Иван Портних още на 26 ноември м.г. Според тяхното съдържание към тази дата задълженията на "Градски транспорт" са възлизали на близо 7,4 млн. лв. "Заради горните факти голяма е вероятността "Градски транспорт" ЕАД да изпадне в състояние, което не позволява да изпълнява възложената му от Община Варна транспортна задача", е написал в писмото си до варненския кмет Злати Златев.




Според него кризисното финансово състояние на дружеството се дължи на това, че приходите от продажбата на билети през автоматизираната билетна система не постъпват в "Градски транспорт", а в специално създаденото за това общинско предприятие "Транспорт и автоматизирана система за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД).


Тревожното писмо явно е останало без реакция,


тъй като месец и половина по-късно задълженията на "Градски транспорт" вече надхвърлят 10 млн. лв. Това показва справка, предоставена на Стела Николова от счетоводството на дружеството. Според отразеното в нея най-сериозни са задълженията на компанията към НАП – близо 4 млн. лв., и към доставчици на горива – над 2,4 млн. лв. Любопитно е и задължението от близо 3 млн. лв. "към доставчик по Компонент 9 по проекта "Интегриран градски транспорт на Варна". Става дума за "Инженеринг – проектиране, строителство, доставка и монтаж на машини и съоръжения и авторски надзор за подобряване на производствено-техническата база на "Градски транспорт" - поръчка, която отдавна би следвало да е разплатена в рамките на проекта, чието изпълнение приключи още през 2016 г.


Други близо 600 хил. лв. общинският превозвач дължи към доставчици на услуги и резервни части, а задълженията му за такса смет и наеми са близо 500 хил. лв.


Основният проблем,


довел до сегашното състояние на градския транспорт във Варна, е неспособността на администрацията на кмета Иван Портних да координира прилагането на новата транспортна схема на града, за която през 2015 – 2016 г. похарчи близо 1 млн. евро.


В момента община Варна продължава да дотира цената от 1 лв. на билета за градски транспорт, продаван ръчно от кондуктори на едноименното дружество. Тази схема продължава да работи въпреки доказаната си неефективност. В същото време приходите от паралелно въведената автоматизирана система за продажба на билети постъпват в общинското предприятие ТАСРУД. Така администрацията на практика влезе в "търговска война" с търговско дружество, на което е едноличен собственик.


Решението на проблема


е във въвеждането на новата транспортна схема на Варна. Това ще позволи на общината да плаща на превозвача си за изминат километър пробег, вместо да дотира цената на автобусните билети. От друга страна, постъпленията от тяхната продажба ще бъдат събирани само от общинското предприятие ТАСРУД според заложеното в приходната част на местния бюджет. До този момент обаче това се оказва невъзможно.


Една от най-често коментираните причини е некомпетентността на местната администрация. Но има и втора, която също звучи логично. Става дума за непреодолимост на частни икономически интереси, които могат да бъдат задоволени единствено при фалит на общинския превозвач, твърдят източници на "Дневник".


Дружеството за обществени превози във Варна не може да бъде приватизирано преди 2021 г., тъй като тогава изтичат петте години след приключване на проекта "Интегриран градски транспорт", по който то е партньор на общината. Трупането на дългове само ще продължи да сваля цената му до момента, в който продажбата ще стане възможна. За евентуалния купувач обаче интерес представлявала не компанията "Градски транспорт", а строителни терени със сериозен потенциал, които са част от активите й.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK