Комисията по образованието забрани временно откриването на нови университети

Комисията по образованието забрани временно откриването на нови университети

© Георги Кожухаров



Временно се забранява откриването на университети, филиали, факултети, департаменти, колежи към държавните висши училища. Мораториумът се установява до приемането на Националната карта на висшето образование в България, която да определи териториалната и профилна структура на университетите. Това решиха членовете на парламентарната комисия по образованието и науката вчера при второ четене на промените в Закона за висшето образование. За времето на действие на забраната висшите училища и техните звена ще могат само да се закриват или консолидират.


Защо се налага мораториумът


През последните години в резултат на масовизацията на висшето образование мрежата от висши училища значително се разрасна. По инициатива на ръководствата на висшите училища се откриха множество нови филиали и основни звена. С цел привличане на повече студенти, а заедно с тях и по-голямо финансиране, се откриха и нови професионални направления и специалности, често неприсъщи за самите висши училища. В резултат в определени случаи се стигна до дублиране на обучение в направления и професии в един и същ регион от различни висши училища, без да е отчетена необходимост от тези професии, за сметка на недостиг в други.


Тази е една от причините, които налагат приемането на Закон за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, внесен за разглеждане от Министерския съвет.




За да се стимулират висшите училища да съсредоточат усилията си върху подготовката на кадри, отговарящи на потребностите на пазара на труда, със законопроекта се предвижда изготвянето на Национална карта на висшето образование, с която се определят териториалната и профилната структура на институционалната мрежа за висше образование. Тя трябва да бъде внесена за приемане в Министерския съвет в едногодишен срок от влизането в сила на измененията в закона. Първоначалното предложение тя да се приема с акт на Народното събрание отпадна по предложение на ГЕРБ. Университетите също излязоха със становище с аргумента, че промените в картата могат да се правят много по-оперативно, ако се приемат само от Министерския съвет, а не от парламента.


Пределна възраст за ректори и декани


На предишно свое заседание комисията по образованието реши на ръководна длъжност в университетите да не могат да се избират лица, които към датата на избора са навършили 65-годишна възраст. Днес обаче депутатите ревизираха приетата промяна, като приеха с преходните разпоредби текстове, според които мандатът на ректор, директор на департамент, филиал и колеж, ръководител на катедра и техните заместници няма да се прекратява предсрочно при навършване на 65 г.


След дискусии депутатите допълниха текста за случаите, в които ректорите вече са навършили 65 г. Тези, които вече са навършили възрастта при влизането в сила на промените в закона, ще довършват мандата си в зависимост от условията, при които са били избрани. Тоест, ако в правилника на съответното висше училище е записано, че мандатът се прекратява с навършването на възрастта, това ще става, ако той предвижда ръководителят да довърши мандата си, няма да има пречка за това.


Ограничаване на "летящи преподаватели"


На заседанието си парламентарната комисия по образованието продължи дискусията по вече приет текст за ограничаване на т.нар. летящи преподаватели. Промяната предвижда хабилитиран преподавател да участва при акредитацията само на едно висше училище или направление, в което е на основен трудов договор. Текстът се подкрепя от Съвета на ректорите, но отнесе и доста критики с аргумента, че това е дискриминация и ограничение на правото на труд.


"Системата на висшето образование не трябва да работи на лизинг, трябва да има собствени школи и собствени преподаватели, които трябва да си създаде. Всеки може да работи на повече от едно място, но тук говорим за критерии за акредитация във висшето образование и те нямат нищо общо с упражняването на правото на труд", коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.


Ректорът на Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Анастас Герджиков отбеляза, че Съветът на ректорите не само е подкрепил идеята да се ограничи всеки преподавател да участва в акредитацията само на едно висше училище, но и я е предлагал три пъти през последните шест години. "Очевидно е, че не е дискриминация, защото никой не ограничава правото на преподавателите да преподават на две или повече места, въпросът е на колко места ще бъдат отчитани за нуждите на акредитацията", коментира той.


Промените предстои да бъдат гласувани окончателно в парламента.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2869 Неутрално

    "Комисията по образованието забрани временно откриването на нови университети"

    "Временно се забранява откриването на университети, филиали, факултети, департаменти, колежи към държавните висши училища."

    Значи това не се отнася за библиотекарЕте!

  2. 2 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    Браво, отдавна трябваше да бъде направено.
    Впрочем, министърът на образованието е може би единственият член на сегашното правителство, който е реформаторски настроен.
    И дано от догодина държавната поръчка за студенти падне наполовина, иначе язък за мярката, която се дискутира.

  3. 3 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    На заседанието си парламентарната комисия по образованието продължи дискусията по вече приет текст за ограничаване на т. нар. "летящи преподаватели". Промяната предвижда хабилитиран преподавател да участва при акредитацията само на едно висше училище или направление, в което е на основен трудов договор. Текстът се подкрепя от Съвета на ректорите, но отнесе и доста критики с аргумента, че това е дискриминация и ограничение на правото на труд.
    ===
    Не можеш да бъдеш професор в два университета, но може:
    - да работиш едновременно в БАН и университет
    - да работиш едновременно държавен служител и в университет
    - да бъдеш едновременно пенсионер и преподавател в университет

    Ура, няма да има "летящи преподаватели" ...

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  4. 4 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    До коментар [#3] от "Полковник за европейско развитие на България":

    Можеш да бъдеш преподавател на длъжност професор или доцент в повече от един университет, но можеш да участваш като професор само в 1 акредитация - там където си на първи основен трудов договор/ защото има втори основен трудов договор, назначения на четвърт бройка, на осминка бройка - само да се изпълни акредитационно изискване за бройки хабилитирани в катедра и факултет/.

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2202 Весело

    А ще доживеем ли премахването на държавната поръчка за студенти? Или при 25-30 000 кандидата пак ще има държавна поръчка 48 000 места?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  6. 6 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    За да се стимулират висшите училища да съсредоточат усилията си върху подготовката на кадри, отговарящи на потребностите на пазара на труда, със законопроекта се предвижда изготвянето на Национална карта на висшето образование, с която се определят териториалната и профилната структура на институционалната мрежа за висше образование.
    ===
    - Министърът ще казва кой по какво ще обучава
    - Министърът със своите знаменити коефициенти ще казва кой по колко ще обучава
    - Ректорите ще сключват договор (?!) с министъра и ще се отчитат на него

    Това не е държавен контрол, а едноличен контрол на министъра.
    Настоящият министър е един счетоводител. Виждал е университет само на картинка. Но пък се разпорежда със самочувствие. За какво му е еднолично да събере цялата власт на висшето образование?

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  7. 7 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2695 Весело

    "приемането на Националната карта на висшето образование в България, която да определи териториалната и профилна структура на университетите." - докато се наканят доста от "завършващите" ученици са приети за студенти или поне са профилактирани, че местата им се пазят. Нека учат децата, че в у-щата не успяват да усвоят всичко.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  8. 8 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#5] от "mitko11":

    А освен това произвеждането на професори май е доста лесно.
    Абе, където да пипнеш във висшето образование е проблем.
    Затова и нямаме един университет в първите 500 в Европа и децата отиват да учат навън, а с тамошна диплома връщането им в татковината се отлага неопределено.
    Добрите университети поне според скромното ми мнение са изключително важни за задържане на умните млади хора.

  9. 9 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#6] от "Полковник за европейско развитие на България":

    по принцип има истина в думите ти, но сега по-добре ли е - напълно разграден двор, дават си титли, създават си нови вузо-ове и харчат държавни пари.

  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4434 Неутрално

    Това трябваше да стане поне преди 10 години.

    ...
  11. 11 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#3] от "Полковник за европейско развитие на България":Можеш да бъдеш преподавател на длъжност професор или доцент в повече от един университет, но можеш да участваш като професор само в 1 акредитация - там където си на първи основен трудов договор/ защото има втори основен трудов договор, назначения на четвърт бройка, на осминка бройка - само да се изпълни акредитационно изискване за бройки хабилитирани в катедра и факултет/.
    —цитат от коментар 4 на mitko11


    Това с многото договори беше проблем от преди 15 години. Сега, след закона "Игнатов", сляпо куцо и сакато стана професор и доцент. Проблемът отдавна не са "летящите професори", а измислените правила, с които министри като настоящият превръщат образованието в елементарна търговия.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  12. 12 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#11] от "Полковник за европейско развитие на България":

    всичко е проблем - и летящите професори, и едноличния контрол, и ниското качество, и точенето на държавни пари за безмислени специалности и безмислени вуз-ове.
    все отнякъде трябва да се почне.
    аз поне му желая успех на министъра, изглежда смислен за разлика от повечето си колеги.

  13. 13 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    Разбутайте студентско-проститутския град в Сф и може да ви се получат нещата. Когато и преподавателите, и студентите го играят пеперудки, дори и по различен начин нема как да стане.
    Висшето образование, особено у Сф, си е мафиотско отвсекъде...

  14. 14 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    До коментар [#11] от "Полковник за европейско развитие на България":всичко е проблем - и летящите професори, и едноличния контрол, и ниското качество, и точенето на държавни пари за безмислени специалности и безмислени вуз-ове.все отнякъде трябва да се почне.аз поне му желая успех на министъра, изглежда смислен за разлика от повечето си колеги.
    —цитат от коментар 12 на boevbisser


    Все от някъде се почва, но не е работа за него. Човекът е учил за счетоводител. Никога не е бил даскал. Няма капацитет да прави смислени неща. Може само да се заиграва и интригантства. Скоро ще се разбере в чия ползва го прави.

    А може би са прави, когато казват "луд умора няма"?

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  15. 15 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1370 Неутрално

    ===Не можеш да бъдеш професор в два университета, но може:- да работиш едновременно в БАН и университет- да работиш едновременно държавен служител и в университет-

    да бъдеш едновременно пенсионер и преподавател в университет

    Ура, няма да има "летящи преподаватели" ...
    —цитат от коментар 3 на Полковник за европейско развитие на България


    Ти, не беше ли хем пенсия, хем преподавател при Убитаците?
    Иначе - да - трябва да се премахне порочната схема с половиния щат в БАН. Реформаторски банаджии предлагат нещо интересно - мобилност между БАН и университетите. Например доказан специалист от БАН да поработи една петилетка или повече като преподавател на пълен щат, а преподавател да мине към някой институт и да се занимава изцяло с научноизследователска дейност. Така се освежавала кръвта и се разпучвала феодализацията и възпроизводството в университетите. То, хубаво, ама един учен с голяма НИД ще му е доста трудно да седне и да се занимава с полуграмотни първокурсници или пък да хване да си блъска главата по проблемите на мениджмънта на висшето образование. Обратното ще важи за преподавателите, които са навикнали НИД да им е на второ място за сметка на предъвкването на едно и също десетилетия наред.

    CONTADOR GRATUITO!
  16. 16 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    До коментар [#14] от "Полковник за европейско развитие на България":

    то за какво си учил в България, с малки изключения, няма особено значение.
    не е казано, че трябва да е даскал, за да направи нещо смислено.
    колко професори се изредиха като министри и само поразии.
    на мен министърът ми изглежда смислен и това, което предлага, е голяма стъпка в правилната посока. дали ще му разрешат да я направи и нея, и други стъпки - това е вече съвсем друга работа.

  17. 17 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2202 Любопитно

    До коментар [#15] от "г-н Думанов":

    За какъв дявол трябва да се открива колелото, след като човек може да вдигне поглед и да го види подпряно на оградата на съседната къща? Защо трябва да се правят нови нефелни експерименти?
    Не е ли по-просто да се приеме един от двата работещи модела - германския или американския, НО ЗАЕДНО С ТЕХНИТЕ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ И ДИСЦИПЛИНИ, както и с акредитационния им модел?
    Защо пак трябва да се измисля нещо неработещо или полуработещо, като основните слабости се знаят и ще останат същите? Пак ректорите ще се избират между един кандидат, партийно назначен. Пак учебните програми ще ги преработват така, че във всяка специалност задължително да се изучават дисциплините, преподавани от ректора и заместниците му.
    И ректорите ще се надхитрят един друг. Един ще сложи математиките да се изучават в трети курс, за да може да събира такси първите две години. Друг ще обяви прием за "курсанти" - кандидат студенти, неиздържали матура, които могат да учат и да полагат изпити. А когато положат матурата, им се признават изпитите и се записват в по-горен курс. Трети откриват частна гимназия към университета, само и само да се реши проблемът с матурата...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  18. 18 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 1549 Весело

    ""Временно се забранява откриването на университети, филиали, факултети, департаменти, колежи към държавните висши училища."

    Както бяха тръгнали да откриват филиали на висши училища в по-малки градове, щяха да отрият такива в Каспичан и Тутракан. Е, за сега това се отлага.

  19. 19 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 1549 Весело

    Учениците в България намаляват. Закрити са стотици училища по селата и в малките градове, но за сметка на това се откриват нови висши училища. Навремето за едно студентско място кандидатстваха 10 ученици. Сега девизът е всеки ученик да стане студент.

  20. 20 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    "всеки преподавател да участва в акредитацията само на едно висше училище"

    Преподавател, който "гостува" веднаж седмично реално не участва в академичния живат на университета.

    подпис
  21. 21 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Баси тъкмо мислех да откривам университет, а то...

  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8315 Неутрално

    Не да забранява нови, а да почва да закрива стари. На по- малко от 7 млн. население, 54 университета, а вече може да са и повече. А висшистите все по-неподготвени.

  23. 23 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Добре! И още може! Например за учените над 70г. да се вади медицинско всяка година, че са в състояние да вършат научната си работа. Да не изпадаме в подробности, но заболявания като Алцхаймер, Деменция и др. са производни в голяма степен на възрастта, а не на професията...

  24. 24 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 668 Неутрално

    До коментар [#22] от "Роси":

    Критерият търсене на професии някъде трябва изобщо да отпадне от критериите има или няма нужда от даден ВУЗ. Няма такива критерии в работата на нито един световно известен университет. Висшето образование не е и не трябва да бъде ПУЦ! Съмнявам се да има някаква полза за обществото в това, 50% и повече от младежите да завършват МВА в "хуманитарни специалности". Това не са никакви професии, никакви професионалисти, никакви учени-висшисти в 90% от случаите. Давам пример - УНСС - специалности финанси, счетоводство - ОК, ама 30 специалности започващи с "Икономика на..." - нЕма нужда никаква!

  25. 25 Профил на kea39588384
    kea39588384
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Карта според потребностите на бизнеса? Що за нонсенс! Професионални училища, колежи - ок, нека подготвят според нуждите на бизнеса. Но университети? Те не са ли автономни, как така ще бъдат поставяни в услуга на бизнеса? Научните изследвания се мислят изцяло в някаква утилитарност, която ги обрича - само като видим лицата на бизнеса, ни се повдига. Да не говорим за хуманитарните профили. Правят нещо подобно на реформата, която се опита да прави Саркози преди 20 г. във Франция. Опитът завърши с провал - само след 6-7 години се оказа, че няма дори бакалаври със специалност френски език като чужд и така сами си провалиха почти франкофонската мрежа по света. Но нашите са ербап, за к'во са им философи, филолози и т.н., като за 6 м. в курс можем да произведем даскал за гимназията.

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2228 Неутрално

    Хич да не ги спират, стига да не им дават субсидии на студентска глава или за измислени и неактуални специалности.
    Пари да се дават срещу добри резултати - примерно когато завършилите са търсени за работа. Дори в момента има класиране на висшите училища по техните качества и тази класация може спокойно да служи и за плащането.
    А разните библиотекраски, юго-западни и подобни да си търсят парите от студентите.

  27. 27 Профил на Marinov
    Marinov
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Много отдавна трябваше да се направи. В момента може би няма град, в който да няма университет или колеж, има нужда дори от закриване на някои университети.

    Marinov
  28. 28 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1301 Неутрално

    Промени в положителна посока, но не са достатъчни. И мораториум трябва да има и за частните университети.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  29. 29 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9453 Неутрално

    Много отдавна трябваше да ги закрият разни такива бълващи не подготвени кадри.

  30. 30 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9453 Неутрално

    Много отдавна трябваше да ги закрият разни такива бълващи не подготвени кадри.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK