
© Георги Кожухаров
Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) ще поеме управлението на Националната телефонна линия за деца 116 111. Номерът е безплатен и достъпен от цялата страна и на него деца и техните родители могат да получат съвети и психологическо консултиране по проблемите на децата. Линията е на ДАЗД, но от 2009 г. се обслужва от фондация "Асоциация Анимус" след спечелена обществена поръчка.
Не е известно откога ДАЗД ще поеме обслужването на телефонната си линия, като от пресцентъра на агенцията казаха пред "Дневник", че "това е процес". По информация от "Анимус" ангажиментът на фондацията към националния номер е до 30 април. На въпрос кое е наложило решението да не се обявява нова обществена поръчка от пресцентъра на ДАЗД, посочиха, че в момента институциите се чувстват готови да обслужват сами националния телефон, като използват създадения добър опит.
Обществените настроения влияят дотолкова, доколкото е изразено мнение, че хората предпочитат държавата да контролира телефонната линия, казаха от агенцията. Дадоха пример с анкета, провеждана през 2018 г. от организации като "Родители, обединени за децата" (РОД) и впоследствие отцепилата се БРОД, които се обявяват "в защита на семейните ценности". Досега организациите изразяваха позиции срещу стратегически документи, свързани с насилието над жени и деца - Истанбулската конвенция и вече спряната Стратегия за детето, както и срещу законопроекти като отложения Закон за социалните услуги. От родителските групи неведнъж в последната година повдигаха въпроса защо националната линия се обслужва от неправителствена организация и използваха този факт, говорейки за опасенията си, че държавата ще отнема деца. Призоваваха държавата да не отдава чрез обществени поръчки обслужването на тел. 116 111.
Сега от ДАЗД съобщават, че за поддръжката на националната линия ще бъдат назначени квалифицирани психолози и други специалисти, които да продължат да предоставят денонощно подкрепа и информация. Ще продължи практиката при сигнал за дете с опасност за здравето или живота да се сезират полицията и регионалните дирекции на Агенцията за социално подпомагане, се казва в съобщение от агенцията.
Оттам посочват, че в периода от 2009 г. до края на 2019 г. на единния телефонен номер са се обадили общо 119 530 деца. Децата най-често са се обръщали към телефонната линия с въпроси за отношения с връстници, създаване на приятелства при промяна на средата като преместване в друго училище или град. Част от обажданията са били свързани с любовни връзки, като в тези случаи е споделяна информация за насилие във връзката, опасни интернет запознанства, училищни проблеми и тормоз.
Близо 5200 са регистрираните обаждания от деца за психосоциални проблеми - страх и тревожност, както и притеснения за психични заболявания. Всеки месец е била предоставяна подкрепа на средно 5-6 деца, които са искали да посегнат на живота си.
На телефона са проведени и 10 928 консултации с родители и 11 772 с роднини и близки. Повечето обаждания от родители са били свързани със семейни проблеми като родителски права, конфликти между родители и отношения родител-дете. Възрастните са търсели и информация за социалните служби и за програми за закрилата на децата, както и за подаване на сигнал за насилие над дете.