Лувърът поискал българска изложба от времето на османското владичество

Лувърът поискал българска изложба от времето на османското владичество

© Asscociated Press



Третата българска изложба в Лувъра ще представя изкуството и културите у нас от XVI до XVIII век, т.е. по времето на османското владичество, защото такова е искането на световноизвестния музей във Франция. Такива разяснения даде министърът на културата Боил Банов пред журналисти в парламента днес.


В четвъртък директорът на Института за изследване на изкуствата при БАН доц. д-р Емануел Мутафов изпрати отворено писмо, в което заявява, че изложбата ще представлява страната ни като "европейска Турция". Според Банов това твърдение е несериозно.


"Аз не съм ксенофоб. Този въпрос даже не искам и с подсмихване да отговоря, защото ще бъде несериозно. Това е част от нашата история. Като говорим за XVI до XVIII век, има много неща, свързани с исляма, но има и много неща, които не са свързани с него. Това е нашата история, това са ценности, които се пазят в нашите библиотеки и музеи, в православната църква и т.н.", каза още Боил Банов. По думите му решението е взето още през 2016 г., а идеята на служебното правителство на Румен Радев била с тази изложба да бъдем представени по време на европредседателството.




По информация на сайта на Министерството на културата от края на ноември м.г. директорът на Лувъра Жан-Люк Мартинез е изпратил писмо до Боил Банов, в което се казва: "Имам удоволствието да Ви потвърдя, че в рамките на сътрудничеството между нашите две институции Лувърът ще представи изложбата с работното заглавие към момента "Изкуство и култури в България (XVI до XVIII век)" през лятото на 2020 г."


Българските експонати ще бъдат изложени в залите на Лувъра в Париж от края на юни до края на ноември 2020 г. или до началото на януари 2021 г., в зависимост от възможностите на двете страни и на институциите, които работят за този проект, се посочва в писмото. В изложбата ще бъдат представени около 60 емблематични за периода експоната от различни области, които ще позволят да бъдат проследени основните тенденции и взаимодействия между материалната и духовната култура, се посочва на сайта на министерството. Според информацията за целите на организирането на изложбата ще бъде създаден официален научен комитет от експерти на двете страни, представители на министерства, музеи, галерии и културни институти, а Лувърът ще изработи и публикува и специален илюстриран каталог на всички представени произведения.


Според доц. д-р Емануел Мутафов половината от експонатите, които трябва да бъдат включени в изложбата, не са били свързани с бита и изкуството на християните по нашите земи. По думите му до иконите ще има ятагани.

Ключови думи към статията:

Коментари (111)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    Икона, ятаган, икона, ятаган.....

  2. 2 Профил на tims
    tims
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Ако е останал политик с достойнство в България и респект към историята, най-малкото трябва да се откаже участие.

  3. 3 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2977 Неутрално

    Пратете им два, три черепа от църквата в Батак!

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Калдъръма задължително.

  5. 5 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#2] от "tims":

    Съгласен! Това е мрачен и унизителен период от историята.

  6. 6 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#3] от "Таралеж":

    Няма да е политкоректно.

  7. 7 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    съгласен съм с доцент мутафов.
    периодът е преходен за България,
    ранното или предвъзраждането
    (1750-1800) предстои. строителството
    на църкви не е започнало. само синан
    с неговите мостове е интересен, както
    и няколко джамии и сараи. според мен е
    трябвало да се разгледат и двата периода.
    преди и самото възраждане. това е все едно
    да направиш изложба за американската история
    и да свършиш през 1830.

  8. 8 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5903 Любопитно

    Интересно - дали Гърция е представила изложба от турско време ???

    karabastun1@abv.bg
  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5903 Любопитно

    До коментар [#7] от "mihail_p":

    Това е все едно Франция да представи изложба от времето, когато Париж е окупиран от немските нацисти !

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#8] от "karabastun":

    Шегувате ли се?! Там война ще стане ако някой предложи такова нещо. Хората си имат достойнство.

  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 5903 Неутрално

    До коментар [#10] от "rammjager":

    Някой не се шегуват явно, а направо ни се подиграват !!!

    karabastun1@abv.bg
  12. 12 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#11] от "karabastun":

    След като им позволяваме...

  13. 13 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1793 Весело

    Да пратят един ибрик в Лувъра, със цветна илюстрация за какво служи и как се използва...

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  14. 14 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    До коментар [#1] от "alexandar":

    И менора! И юдеи е имало по нашите земи!

  15. 15 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4235 Любопитно

    "Третата българска изложба в Лувъра ще представя изкуството и културите у нас от XVI до XVIII век, т.е. по времето на османското владичество, защото такова е искането на световноизвестния музей във Франция. Такива разяснения даде министърът на културата Боил Банов пред журналисти в парламента днес."

    Изглежда, че ще бъде бедна по съдържание изложба.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  16. 16 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    а това направо е нямам думи.
    икеа да ни подиграва заради
    малоумното представяне
    на България на биеналето във Венеция.
    ама какво да искаш от рускинчето, директор
    на националната галерия. представяте ли си.
    все едно нямаме наши си кадри.
    https://clubz.bg/93950-reklama_na_ikea_ironizira_syvremennoto_bylgarsko_ „izkustvo“

  17. 17 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Това е скандално и България трябва да откаже на висок глас това предложние. То не че има и какво да бъде изложено де, за 500 години тези не са сложили тухла върху тухла по нашите земи.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  18. 18 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 925 Неутрално

    Лувърът ще представи изложбата с работното заглавие към момента "Изкуство и култури в България (XVI до XVIII век)" през лятото на 2020 г."

    Не виждам нищо от онова, което тъпакът Банов приказва!Няма европейска Турция, няма нищо подобно!Дори напротив - България във време, когато ни няма на картите и сме реално част от Османската империя!
    В Европа са се научили бързо да забравят войните и да не се дърлят за минали времена, които вече са сторили ужасите!Ако бяха като нас, французи и германци трябваше да се избиват ежедневно, защото са били врагове от време оно.
    Само ние - на Балканите - кой от кой по-велик и си мерим картите, докато другаде градят нещо смислено и полезно!

  19. 19 Профил на hmmmmm
    hmmmmm
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#2] от "tims":

    Наистина е така. Тук историята започва 1878 даже може би 1946.

  20. 20 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    До коментар [#15] от "Иво":

    Защо да бъде бедна? Има достатъчно великолепни икони от Несебър и Созопол тъкмо от този период, е, надписите са на гръцки. Има произведения на златарството, на приложните занаяти. Миналата година бях на подобна изложба в Музея на София, отразяваща тъкмо този период.

  21. 21 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    Момчета, мислете малко преди да пишете. По вашите думи излиза, че през споменатите векове сме били един тъй див народ, народ без култура, без будители. Сами влизате в капан в който никой не иска да ни постави. Напротив, изкуството през тези векове е много интересно защото въпреки, че сме били част от османската империя не сме асимилирани, доказателство за това е културата и изкуството от него време.
    Обидно ми е да чета за див народ и за период от преди възраждането.
    Хайде малко да обичаме страната си с цялата й история

  22. 22 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Хаха, друго си е да си "патриот" и да отричаш три века история, защото сме били в Османската империя. Даже някакви черепи от Батак от 18-ти век да сме били изпратили.

  23. 23 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    До коментар [#20] от "Patsis":

    ема то има много други неща, ама турски
    от този период. има икони и на български.

  24. 24 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    До коментар [#21] от "stanislavdi":

    абе кога Паисий пише историята.
    точно в края на разглеждания период.

  25. 25 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2186 Разстроено

    До коментар [#18] от "Капабланка":

    Той не ги приказва глупостите Банов, ами Емануел Мутафов.
    От уважение към покойния му баща, който ми беше по-възрастен колега и се държа много достойно, по време на т.нар. Възродителен процес, когато от ЦК поискаха "доказателства", че турците у нас били българи и осмя заангажиралите се с доставянето на такива "доказателства" пред общото събрание на нашия институт, няма да си изказвам мнението за сина.
    Бедни проф. Мутафов! Решил някога да раждаш син на стари години, щото дъщеря ти решила, че не й се учи висше образование, дали сега не се превърташ в гроба?
    Дано поне внук ти от тази щерка, когото също познавам, не прилича на вуйчо си!

  26. 26 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    До коментар [#24] от "mihail_p":

    А Петър Богдан пише "История на България" един век преди Паисий. А впрочем този последният вижда най-големият проблем в гърчеенето.

  27. 27 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#21] от "stanislavdi":

    Не бива да се споменава нищо хубаво за ОИ, защото това също е капан, който работи в интерес на една наша съседка. Възраждането, културата и будителите сме ги имали не благодарение на ОИ, а ВЪПРЕКИ нея. Замислете се, колко от страните и народите, които е владяла, биха се радвали да се върнат в нея? :)))

  28. 28 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    До коментар [#21] от "stanislavdi":абе кога Паисий пише историята.точно в края на разглеждания период.
    —цитат от коментар 24 на mihail_p


    История славянобългарская е условна граница между възраждането и предвъзраждането.
    Но и Европа си има своето възраждане, и там пак условната граница са творбите на Бокачо, Петрарка и да Винчи

  29. 29 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 63 Неутрално

    Обидно ми е да чета за див народ и за период от преди възраждането.
    —цитат от коментар 21 на stanislavdi

    Обидно, но е факт. Между 1400 и 1800г. в османската империя, от която ние сме били част, не е имало училища (освен религиозни), да не говорим за университети. Я отдели две минути и помисли какво ще се случи с нашия народ, ако от утре 400 години не ходим на училище.
    Тия диваци са ни лишили от Ренесанс и Просвещение - два основни периода в цивилизационното развитие. Няма какво да покажем от този период, това е факт, макар и не по наша вина.

  30. 30 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    До коментар [#21] от "stanislavdi":Не бива да се споменава нищо хубаво за ОИ, защото това също е капан, който работи в интерес на една наша съседка. Възраждането, културата и будителите сме ги имали не благодарение на ОИ, а ВЪПРЕКИ нея. Замислете се, колко от страните и народите, които е владяла, биха се радвали да се върнат в нея? :)))
    —цитат от коментар 27 на rammjager


    Да си избираме историята? Този век не наш, а османски, онзи век не е наш, а византийски??? Нищо срамно няма, нито пък страшно. Това е нашата история. Няма страна в света която да няма епизоди които не искат да си спомнят.

  31. 31 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2064 Весело

    Бре де ги сичките тия "османци" ("османлии"?)- не съм чул и видел ни един, няма и медийни съобщения от рода на "ето, там има етническа група османци". На Марс ли отидоха с магия, геноцидна ли ги некой (да се накаже!), кажете честно на народа, че да знаем (ツ)

  32. 32 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    До коментар [#26] от "Yard":

    eе то гърчеенето, по-точно
    погърчването, като религиозен
    акт също е като руското "освобождаване",
    доста изкривено. през ранното възраждане доста
    лошо са влияели гръцките владики на истанбул.

  33. 33 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3349 Неутрално

    Лувърът поискал българска изложба от времето на османското владичество"

    Имало е българска изложба в посочения период? Да не би да иска изложба с "изкуството и културите" от посочения период?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  34. 34 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Унизително е, когато в Берлин се прави изложба за този период на Балканите, и няма и дума за България. Няма ни и на картата, има само Османска империя. Предложението на французите не е унизително.

  35. 35 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Гневно

    "Според доц. д-р Емануел Мутафов половината от експонатите, които трябва да бъдат включени в изложбата, не са били свързани с бита и изкуството на християните по нашите земи. По думите му до иконите ще има ятагани."

    Отврат! Поредна турска акция която трябва да ни представи като неразделна част от Турция под прикритието на мултикултурализма - как прекрасно са се съчетавали исляма и Православието в толерантната Османска империя която трябва разбира се да бъде възродена в рамките на ЕС!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  36. 36 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#16] от "mihail_p":
    ама какво да искаш от рускинчето, директор
    на националната галерия.
    >>>> Колега, рускинчето не е баш рускинче... Отделно, че Бубнова е специалист по модерното изкуство и известна сред средите на кураторите на Запад от много време.
    Тя е направила( и прави) много за популяризацията на Запад на творчеството на съвременни български художници (Солаков, Бояджиев).

  37. 37 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 63 Неутрално

    Унизително е, когато в Берлин се прави изложба за този период на Балканите, и няма и дума за България. Няма ни и на картата, има само Османска империя.
    —цитат от коментар 34 на werginija

    Унизително е, но е така. България като държава не съществува тогава и няма как да я има на картата. Може да има дума за българи на тая територия, но не и за България. Балканите, без Словения и части от Хърватия през този период са част от Османската империя. И на мен не ми харесва, но е факт. Даже много не ми харесва.

  38. 38 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#29] от "montale":Между 1400 и 1800г. в османската империя, от която ние сме били част, не е имало училища (освен религиозни), да не говорим за университети
    >>> Да не ги изкарваме сега съвсем диви османлиите. По времето, когато е действала обсерваторията на датския астроном Тихо Брахе, в Истанбул с декрет на султана се открива обсерватория:
    In 1574, Murad III became the Sultan of the Ottoman Empire. The empire's chief astronomer, Taqi ad-Din, petitioned the Sultan to finance the building of a great observatory to rival Ulugh Beg's Samarkand observatory. The Sultan approved, and construction was completed in 1577,[1] at nearly the same time as Tycho Brahe's observatory at Uraniborg.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Constantinople_Observatory_of_Taqi_ad-Din

  39. 39 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    При реставраторски работи в джамията на гр.Самоков, под първия пласт мазилка реставраторите открили ... план на съборната църква в Рилския манастир. Кой рисува по стените ПЛАН? Мазилкаджиите? Никога!
    Само Архитект скицира с уверена ръка планове.
    Забележителна църква!
    На плочка вляво горе пред входа на същата църква е изписано името на автора:
    "Първомайстор Павел Йоанов от с.Кримин, Сисанийска (Костурска) епархия"
    Какъв е изводът, дами и господа?
    Че българи са проектирали и построили И ОСМАНСКИТЕ ДЖАМИИ, освен църквите, които също са дело на български майстори.
    Стана въпрос за ятагани? А знаете ли къде са правени ятаганите на османците? В Габрово!
    А пушките (т.нар. "кремъклии")? - В Сливен!
    Цели квартали, дюкян до дюкян от тъмно до тъмно са ковали оръжия като някакви фабрики - и така столетия, с постоянни поръчки от държавата на султана. Само тези два града са били в състояние за една година да облекат, обуят, въоръжат докъм 4-5 хиляди бойци, при положение, че османската армия не е надхвърляла 50-60хиляди. Котел пък е бил тъкачница на килими - всеки османски боец е спял и се е завивал с килимче, произведено в ... българските земи.
    В Балкана над Сливен са пасяли над 1 милион овце!
    Само Руси Чорбаджи от Жеравна е притежавал 35хиляди глави добитък.
    И какво? Всичко това е отивало за вълна, кожи, луканки за ... османската армия.
    Всяка къща е била тъкачница - и двете ми баби имаха станове за домашни платове, наследени от техните баби, също пък наследство от техните баби.
    Всичко това е изкуство - при това забележително по своето качество!
    Преди време в Гоце Делчев - Неврокоп, бяха живи Зафир и Вера Кънчеви.
    Те събираха тъкани - килими, козяци, покривки, торби и какво ли не.
    В дома си - срещу Историческия музей те бяха събрали килими от цяла Македония - Охридско, Велешко, Прилепско, Костурско, Воденско, Солунско - бежанците от войните пристигали с една бохча (най-често семейния килим) в свободните предели на България и продавали килими и козяци, служили им за пренасяне на другите им вещи.
    Изумителни килими! Най-красивите, които съм виждал! Някои със "свръхмодерни" свободни мотиви, други с композиции като на Чипровските килими - БОГАТСТВО! Свръххармонични цветови комбинации, високохудожествени и сгряващи душата мотиви. Изумителна, без аналог художествена фантазия. Такова не видях никъде по света. Българско!
    Всичко това българката е създавала сама в дома си. Без школи, професори и дори без днешните да подозират за това изкуство.
    В Париж, в една уличка между Рю Риволи и Плас Де Вож има магазин за килими.
    Там видях от тези килими. Имат и чипровски - разпознаваеми са!
    На табелките пише - "тюрк". Продавачът знае, че са с български произход, но като "тапистри тюркоаз" били по-известна марка.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  40. 40 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Весело

    До коментар [#29] от "montale":Между 1400 и 1800г. в османската империя, от която ние сме били част, не е имало училища (освен религиозни), да не говорим за университети>>> Да не ги изкарваме сега съвсем диви османлиите. По времето, когато е действала обсерваторията на датския астроном Тихо Брахе, в Истанбул с декрет на султана се открива обсерватория:In 1574, Murad III became the Sultan of the Ottoman Empire. The empire's chief astronomer, Taqi ad-Din, petitioned the Sultan to finance the building of a great observatory to rival Ulugh Beg's Samarkand observatory. The Sultan approved, and construction was completed in 1577,[1] at nearly the same time as Tycho Brahe's observatory at Uraniborg.https://en.wikipedia.org/wiki/Constantinople_Observatory_of_Taqi_ad-Din
    —цитат от коментар 38 на тулса


    Страхотни астрономи е имало по времето на империята, също книгопечатане, музика също живопис и скулптури на голи модели!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  41. 41 Профил на Violeta Dimitrova
    Violeta Dimitrova
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Това си е направо капан : ако откажем - сме диваци, които нищо творческо не им ражда нацията; ако приемем - " няма робство, творят си на воля българите". Вече няколко пъти налитам на филми ( Viasat History) колко толерантни са били мюсюлманите със завладените народи, как им запазвали езика и вярата...Знам,че истината не е в популярните предавания , но масата тях гледа , а изложбите са за ...хайде да не се впускам.

  42. 42 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Значи там разни чипровски златари, етрополски и габровски ковачи, тетевенски и троянски занаятчии, зографи, дърворезбари, търговци и пр. от посочения период остават извън клуба на националното наследство, само защото са имали нещастието да живеят в епохата, която комплексарски наричаме "робство". Ми, ако бяха знаЯли, щяха да се пишат в графа "други", а не българи.

    CONTADOR GRATUITO!
  43. 43 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 666 Неутрално

    България върви кам закриване и закриване. сега, днес!
    ТЪЖНОТО Е, ЧЕ ЕВРОПЕЙСКА ТУРЦИЯ ОТ 15-18 ВЕК ше представе в Лувърът по-стойностни неща от Българската държава 1989-2020! АКО ЩЕ И СЛЕД ХИЛЯДА ГОДИНИ ДА НАПВАТА ПОДБОРКА ОТ ИСКУСТВОТО В ДВАТА ПЕРИОДА.
    Тез, патреотарете плачат и се възмущават ама не СЪЗДАВАТ СТОЙНОСТИ. И ШЕ БЪДАТ ЗАБРАВЕНИ И ПОГРЕБАНИ.
    АЙДЕ ЛЪВЪЛА, АЙДЕ ИЗЛОГБАТА.

  44. 44 Профил на giy14583303
    giy14583303
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#4] от "442":

    Калдъръм — кало дром — хубав път — гръцка дума. В „Стани богат" един участник изгоря, заложи на турцизъм!

  45. 45 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#39] от "Торбеш":
    А пушките (т.нар. "кремъклии")? - В Сливен! Цели квартали, дюкян до дюкян от тъмно до тъмно са ковали оръжия като някакви фабрики - и така столетия, с постоянни поръчки от държавата на султана
    >> Така си е. Ашколсун на съгражданите.:) Дори Захари Стоянов пише в Записките за ....циганите, които били българофили и ковяли тайно от турците оръжие за въстаниците:
    ".......Много още други цигани от селото докараха при нас, така също навързани; но на никого от тях не казахме нищо. Муховчени засвидетелствуваха, че тия не само били добри майстори, но и направили много ножове и пушки на българите, без да издадат една дума на турците.
    — Живейте и се радвайте на пълна свобода — каза Бенковски на българофилите майстори.
    — Нека бог ви подари широко царство, пашаларъм!… Да достигнете до Стамбул — говореха клетите изпоплашени цигани..."
    https://chitanka.info/text/3748/12 #textstart

  46. 46 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Любопитно

    До коментар [#43] от "scott":

    ТЪЖНОТО
    ===%===
    Защо да е тъжно?
    Много е добре дори.....сдобрявате се с историята си......
    Всичко изопачено и преиначено идва на мястото си.

    Bukalemun
  47. 47 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#41] от "Violeta Dimitrova":колко толерантни са били мюсюлманите със завладените народи
    >>> Ами толерантни са били. Къде бяга например Лайош Кошут с 6,000 други участници в Унгарската революция (1848-49)? Правилно...търси закрила от султана.
    После отива и в Америка, та Линкълн да се учи от него на ораторско изкуство и да попива прогресивни, демократични идеи:
    "..В резолюция, съставена в началото на 1852 година от видни граждани на Спрингфийлд, сред които и Ейбрахам Линкълн, унгарският революционер Кошут е определен като „най-достоен и изтъкнат представител на каузата за гражданска и религиозна свобода на европейския континент“. Речите на Кошут се отразяват трайно върху идеите и ораторските похвати на Линкълн.."

    https://bit.ly/2H2ME27

  48. 48 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Неутрално

    До коментар [#39] от "Торбеш":

    В Париж, в една уличка между Рю Риволи и Плас Де Вож има магазин за килими.
    Там видях от тези килими. Имат и чипровски - разпознаваеми са!
    На табелките пише - "тюрк"
    =========
    Правилен е надписа на табелите.....
    Аспарух е докарал от средна Азия тая култура......
    Ето ти и доказателства...

    https://images.app.goo.gl/qypiXHjJfdZbSCCz9

    Bukalemun
  49. 49 Профил на giy14583303
    giy14583303
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#17] от "Суджук Герберите":

    Не са сложили тухла върху тухла - да. Просто ниски данъци.

  50. 50 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Весело

    До коментар [#44] от "giy14583303":
    кало дром — хубав път — гръцка дума
    >>> Романо дром- Ромски път-циганска дума:)

  51. 51 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    "Имам удоволствието да Ви потвърдя, че в рамките на сътрудничеството между нашите две институции Лувърът ще представи изложбата с работното заглавие към момента "Изкуство и култури в България (XVI до XVIII век)"
    -------
    Прекрасно измислено от един мислещ европеец. За, каква "Европейска Турция" се пени Мутафов? По това време Турция не я е имало. Имало е "турски език", "турци", дето са били наравно с раята. "Европейска Турция" е творение на Феликс Каниц за Балканите. Човекът не е могъл да се оправи с фермишунга тук, та така и е озаглавил книгата си.

    CONTADOR GRATUITO!
  52. 52 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Неутрално

    До коментар [#51] от "г-н Думанов":

    Човекът не е могъл да се оправи с фермишунга тук
    =======
    Има си начин, Думанов.....
    Обяснете на хората, които са направили поканата....
    Кажете им че не сте сдобрени с историческото си наследство....
    Обяснете им.....ситуацията......

    Bukalemun
  53. 53 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 63 Неутрално

    До коментар [#29] от "montale":Между 1400 и 1800г. в османската империя, от която ние сме били част, не е имало училища (освен религиозни), да не говорим за университети>>>

    Да не ги изкарваме сега съвсем диви османлиите. По времето, когато е действала обсерваторията на датския астроном Тихо Брахе, в Истанбул с декрет на султана се открива обсерватория:In 1574, Murad III became the Sultan of the Ottoman Empire. The empire's chief astronomer, Taqi ad-Din, petitioned the Sultan to finance the building of a great observatory to rival Ulugh Beg's Samarkand observatory. The Sultan approved, and construction was completed in 1577,[1] at nearly the same time as Tycho Brahe's observatory at Uraniborg.https://en.wikipedia.org/wiki/Constantinople_Observatory_of_Taqi_ad-Din
    —цитат от коментар 38 на тулса


    Да, но съществува само три години и е разрушена от същия султан по религиозни причини. Обсерваторията на Тихо Браге още съществува.
    Няма да е лошо като разказваш нещо, да разкажеш цялата история.
    Посочи ми един светски университет или училище в османската империя до 1800г.

  54. 54 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#48] от "eti mehter":

    ЕТи ще те замоля да си подхождаш към историята като досега. Повърхностно пропагандно. Каква култура е докарал Аспарух много трудно някой може да каже. Но със согурност не е била ТУРСКА. И всеки с малко познания знае, че има голяма разлика между тЮрки и турски. Нищо, че последните също са тюрки. А културата е нещо, което се формира и променя с времето. Ето, ние и всички балканци без тези лишили се от удоволствие да са в отоманската държава сме се повлияли много от културата на османските турци. Която пък с пълни шепи черпи от много по-цивилизованите араби.
    А без значение каква "култура" е вкарал в Европа Арпад начело на страшното тюркско племе маджари, то сега дали ще намериш нещо общо между турци и унгарци? Или между българи и унгарци. Което е добре за тях и показва до каква степен сме лишени от развитие и досега до истинска култура през "присъствието"

  55. 55 Профил на giy14583303
    giy14583303
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#32] от "mihail_p":

    Гръцкото влияние е дебългаризирало Северна България и днес тя се именува „Румъния". Сърбите почти успяха в Македония. Днес сами продължаваме — елате тук в Сливен („градът на стоте воеводи") – номер 1 по заместване на популацията!

  56. 56 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#52] от "eti mehter":

    Поканата беше отправена отдавна, но нашите ченгесари и бетонни глави не знаеха, какво да направят, защото им липсва писмото-директива от Политбюро.

    В същото време обаче е добре и вие да си оправите историята, защото да претендирате, че сте наследници на Османската империя (а, точно това плаши хората) е все едно гърците да претендират за Византия. Напишете си го кратко и ясно - "Турската национална държава започва своето формиране след 1924 г., когато е премахнат Халифата" и ще разсеете, всякакви съмнения. То, същото важи и за македонците. Никой няма да им се разсърди, ако си признаят, че в 1945 г. е поставено началото на тяхното национално изграждане.

    CONTADOR GRATUITO!
  57. 57 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#21] от "stanislavdi":

    МАЙ НИЩО НЕ СТЕ РАЗБРАЛИ,

    а това е може би, защото писмото на Мутафов е орязано на 90%.
    СТАВА ВЪПРОС за влиянието на исляма върху българското християнска изкуство... Затова ще има икони, богослужебни книги корани и др. Авторката на изложбата е французойка, османистка и иска да докаже как ислямът и християнството мирна са си съжителствали и взаимно се обогатявали по нашите земи XV - XVIII век. Писмото виж в сайта Фактор

  58. 58 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2628 Неутрално

    До коментар [#19] от "hmmmmm":

    1944 свършва. така пишеше на венеца на герба 681-1944, като за погребение

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  59. 59 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Весело

    До коментар [#56] от "г-н Думанов":

    В същото време обаче е добре и вие да си оправите историята
    =======
    Почнахме.....
    От 20 години насам вече го правим......но пречките са неимоверно много.....
    Опити за преврати....идеологическа Анти турска пропаганда.....а Ердоган направо го обявиха за диктатор.....
    На някои чепика ги стяга яко.... 😁

    Bukalemun
  60. 60 Профил на giy14583303
    giy14583303
    Рейтинг: 78 Неутрално

    До коментар [#39] Овцевъдството е било в такива невъзможни за днес мащаби защото е нямало граници и овцете са зимували по Беломорието.

  61. 61 Профил на dlagnikov
    dlagnikov
    Рейтинг: 390 Неутрално

    "В изложбата ще бъдат представени около 60 емблематични за периода експоната от различни области, които ще позволят да бъдат проследени основните тенденции и взаимодействия между материалната и духовната култура"
    Да ги покажат първо у нас!Пък тогава да се коментира изложбата.
    Всяка национална експозиция в най-големия световен център за изкуство и култура Лувъра е чест за всяка нация.

  62. 62 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Неутрално

    До коментар [#54] от "anton83":

    Каква култура е докарал Аспарух много трудно някой може да каже
    =======
    На теб ако ти е трудно....на хората им е лесно, бе Тонка.....
    Има достатъчно умни и безпристрастни към историята хора по света....

    Bukalemun
  63. 63 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 63 Неутрално

    Страхотни астрономи е имало по времето на империята, също книгопечатане, музика също живопис и скулптури на голи модели!
    —цитат от коментар 40 на Julian Mall

    Кои са тия астрономи? Целият съм в слух.

    Книгопечатане? Тука вече се изложи много. 1483г. Баязид II забранява печатането на арабски, като наказанието е смърт. Печатането е разрешено само в еврейските, гръцките и арменските общности на съответния език, като броят на тези печатници е под 20.
    През 1729г. е отворена първата печатница на арабски, която просъществува 13 години и издава всичко на всичко 7 (седем) книги. Следващата преса е отворена през 1838г.
    До 1838г в западна Европа има хиляди печатници и са отпечатани милиони книги.

  64. 64 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Любопитно

    До коментар [#50] от "тулса":

    А историята на думата солдат.....знаеш ли я?
    Това е цяло приключение.... 😁

    Bukalemun
  65. 65 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8137 Неутрално

    Това е нашата история, няма от какво да се срамуваме.

  66. 66 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3735 Неутрално

    Момчета, мислете малко преди да пишете. По вашите думи излиза, че през споменатите векове сме били един тъй див народ, народ без култура, без будители. ....Обидно ми е да чета за див народ и за период от преди възраждането. Хайде малко да обичаме страната си с цялата й история
    —цитат от коментар 21 на stanislavdi


    А след това се учудваме, че сме непознати за европейците. Най-яркият спомен от ПБЦ е наздравицата на хан Крум с някакъв странен бокал от езическите времена на българите. И бледа представа за грандиозните постройки в Плиска и Преслав, защото било малко византийско по стил. ВБЦ е царство на 3 морета, и май това е всичко? Строителството на църкви е пренебрегнато (пак византийски по стил), с изключение на Боянската , и то само защото там случайно се е запазила една красива фреска.
    Тук един умник написа, че от османско време нищо не е останало. Ами сигурно не е и чувал за фантастичния мост над р. Марица от от 1529 г., дълъ почти 300м! Нещо уникално за времето си не само за Балканите, но и за Европа. А мостове като Дяволския не са един или два! А какво да кажем за тоновете пафти, колиета и гривни в колекцията на Рилския манастир? В които има много повече взантийско или българско средновековно, откокото турско. Или пък за чудесния кръст на монаха Рафаил (Рилски манастир) също от османско време?
    Казвал съм го и друг път, ще го кажа пак - за българщината няма нищо по0вредно от русофилията и вторично подивялата патриотарщина!

  67. 67 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    От 20 години насам вече го правим......но пречките са неимоверно много..... Опити за преврати....идеологическа Анти турска пропаганда.....а Ердоган направо го обявиха за диктатор..... На някои чепика ги стяга яко.... 😁
    —цитат от коментар 59 на eti mehter


    Извинявай, но на външните наблюдатели действията на Ердоган изглеждат като неосманистки. Изглеждат като отричане от идеите на Ататюрк и турските националисти от негово време. Някак си досадно е, когато има вече ясно очертани национални граници, гарантирани с международни договори, някоя държава да претендира за наследство, което е общо, а не частно.

    CONTADOR GRATUITO!
  68. 68 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 666 Неутрално

    До коментар [#46] от "eti mehter":

    ми тъжното е в тва, че уж се води БЪЛГАРСКА ДЪРЖАВА, а тотално геноцидирен на българита. И искуството и то такова едно7 ПОЛИТКОРЕКТНО, ПРИСЪСТВЕНО, КАБИНЕТНО И ОТВРАТНО. НЕМА ЖИВЕЦ БЪЛГАРСКИ У НЕГО. ЕТО НА: "ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО" биде оплуто, с "Възвишение" кинаджиите се изгавриха ВЕДНАГА. А мисирската живопис, веждичката и мазниците на влъстта - тех ИЗОБЩО НЕ ГО КЕМЕНТИРАМ. Те са напрао от най-добрата пропагандно-комунистическа традициа, соцялистически реализъм и лизачество. МИСИРКИ СЪР.
    ЕЙ ЗАТВА МИ Е ТЪЖНО.
    У ЕДИН ЧИПРОВСКИ КИЛИМ ИМА НОГО ПОВЕЧЕ КРАСОТА, ДА ГЕ.

  69. 69 Профил на montale
    montale
    Рейтинг: 63 Неутрално

    Тук един умник написа, че от османско време нищо не е останало. Ами сигурно не е и чувал за фантастичния мост над р. Марица от от 1529 г., дълъ почти 300м! Нещо уникално за времето си не само за Балканите, но и за Европа.
    —цитат от коментар 66 на historama


    Посмали малко. Така се създават легенди - фантастичен, уникален и пр. Мостът съвсем не е уникален. Такива и много по-големи мостове има много в Европа. Сега се сещам за моста в Мерида, Испания, дълъг 792м., построен още по римско време. Да не говорим за виадуктите, които са в пъти по големи и по-сложни от моста на Марица.

  70. 70 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Любопитно

    Кои са тия астрономи? Целият съм в слух.
    —цитат от коментар 63 на montale


    Човече ти от майтап не разбираш ли? Има обаче тук едно турче от ЮАР - Трансвал което сериозно вярва в това което съм написал! Ако цъфне по темата можеш да спориш с него!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  71. 71 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Любопитно

    "Казвал съм го и друг път, ще го кажа пак - за българщината няма нищо по0вредно от русофилията и вторично подивялата патриотарщина!"

    Твояте туркофилия е разбира се е за предпочитане!
    До коментар [#66] от "historama":

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  72. 72 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#66] от "historama":

    Всичко това е добре разказано от нашите историци и археолози преди светлия 09.09.44. След това на оцелелите им разказват играта по конгреси и научни сесии. Вместо на стоим стабилно стъпили на земята като наследници на най-силната средновековна държава след Византия в Източна Европа, което предпоставя и оцеляването ни през епохата на османската власт, другарите ни пратиха да си търсим корените при траките и написаха истории на които Ле Гуин и Толкин ще завидят.

    CONTADOR GRATUITO!
  73. 73 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Любопитно

    Това е нашата история, няма от какво да се срамуваме.
    —цитат от коментар 65 на Роси


    Кое бе Роси ятаганите или Томбул джамия?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  74. 74 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#64] от "eti mehter":
    Не, не съм се интересувал за солдат.. Затова пък знам произхода на френската дума "бистрО":)
    Една несвързана пряко новина, за какво сме дали българите на света. Чета днес, че Кристалина вече кадрува яко в МВФ. Изгонила с... комплименти заместника си Дейвид Липтън:
    https://www.imf.org/en/News/Articles/2020/02/07/pr2036-first-deputy-managing-director-david-lipton-leaving-imf
    ...
    Малко за този Липтън:...From 1989 to 1992, he teamed up with Prof. Jeffrey Sachs, then at Harvard University, working as economic advisers to the governments of Russia, Poland and Slovenia during their transitions to capitalism. He served at the U.S. Treasury Department from 1993 to 1998.

  75. 75 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Любопитно

    До коментар [#66] от "historama":Всичко това е добре разказано от нашите историци и археолози преди светлия 09.09.44. След това на оцелелите им разказват играта по конгреси и научни сесии. Вместо на стоим стабилно стъпили на земята като наследници на най-силната средновековна държава след Византия в Източна Европа, което предпоставя и оцеляването ни през епохата на османската власт, другарите ни пратиха да си търсим корените при траките и написаха истории на които Ле Гуин и Толкин ще завидят.
    —цитат от коментар 72 на г-н Думанов


    Прав си! Определението турски робство се появява след 09091944г. Дотогава се е говорело само за турско присъствие което се отразило благотворно на българите?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  76. 76 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    "Казвал съм го и друг път, ще го кажа пак - за българщината няма нищо по0вредно от русофилията и вторично подивялата патриотарщина!"
    Твояте туркофилия е разбира се е за предпочитане!
    —цитат от коментар 71 на Julian Mall


    От тоя простотия "Ако не се кланяш на руснаците, значи се кланяш на турците" ми е писнало да я слушам. Руските курви сте бахти идиотите.

  77. 77 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#65] от "Роси":
    Bolde tut, kako:)

  78. 78 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#62] от "eti mehter":

    То много хора разни неща пишат. Разни пишат, че даже българите сме траки. Пък ти твърдиш, че това, което донесъл Аспарух и т.нар прабългари, които за НЯКОИ( науката се отдръпва от тази хипотеза) са били тюрки е идентично с културата ( каквото и да значи това) с културата появилите се векове по-късно турци. Нарочно ти дадох примери, за да ти стане ясно, че няма нищо вярно в тази идея, която май на югоизток се опитват да пробутват. И ще продължа. Ако Китай беше победил арабите в битката при Талас Като нищо средноазиатските народи преки братовчеди на днешните турци нямаше да имат нищо общо с тях. Нищо, че дори езиците ви са много близки.

  79. 79 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2345 Любопитно

    [quote#76:"Yard"][/quote]

    Ти не го ли следиш какви ги ръси или само си търсиш повод да повръщаш помия?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  80. 80 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Определението турски робство се появява след 09091944г. Дотогава се е говорело само за турско присъствие което се отразило благотворно на българите?!
    —цитат от коментар 75 на Julian Mall


    Това никъде, не съм го казвал. "Турско робство" е създадено от нашите революционери преди "Освобождението" като част от историческия мит и в това няма нищо лошо. Познавай врага си! Въпреки реформите, които се предпиремат в Османската империя, заради множеството турско/туркоезични групи, самите реформатори показват, че не са научили нищо ново (не е по Ленин).
    Странно ми е обаче, как вие комунистите се палите толкова лесно по национални въпроси? Вашите вождове отричат нацията и държавата и без това. От какво значение е тогава дали ще бъде "робство" или "присъствие"?

    CONTADOR GRATUITO!
  81. 81 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Весело

    До коментар [#64] от "eti mehter":

    Като думата "казарма".

    CONTADOR GRATUITO!
  82. 82 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#80] от "г-н Думанов":

    По-точният израз, който описва положението на българите и останалите християнски народи е иго-ярем. Имам вяра на дядо Вазов. И останалите балкански народи имат подобно название на периода с много мрачни краски.
    Иго отразява историческата истина, че населението е имало свободата да има собственост, да може да пътува и други подобни базови свободи. В същото време отразява и подтисничеството във всякакъв план, своеволието на властимащите и неравно третиране.

  83. 83 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    .... В същото време отразява и подтисничеството във всякакъв план, своеволието на властимащите и неравно третиране.
    —цитат от коментар 82 на anton83


    Много правилно казано. Християнското население губи доверие в държавността и неспособността на апарата на империята да се справи с явление, като например кърджалиите. Как би реагирало население, подложена на грабежи и своеволия от безименни банди, което няма гарантирана подкрепа от държавата, освен чрез въоръжена съпротива? В същото време се оказва, че имаме задължения, но не и права да се защитаваме. Друга грешка, която Високата Порта допуска е да третира православните християни по еднакъв начин без да се съобразява с етническите групи. В крайна сметка големият пробив идва със създаването на Екзархията.

    CONTADOR GRATUITO!
  84. 84 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3735 Неутрално

    До коментар [#69] от "montale":

    не сравнявай римските строители със средновековните.
    Да оставим суперлативите ми, но мостът е впечатляващ

  85. 85 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2628 Неутрално

    До коментар [#82] от "anton83":

    след 1944 имаме савецко иго

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  86. 86 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3687 Неутрално

    До коментар [#78] от "anton83":

    Ако Китай беше победил арабите в битката при Талас Като нищо средноазиатските народи преки братовчеди на днешните турци нямаше да имат нищо общо с тях.
    =======
    Ами не са ги победили.....защото тогава....тия които много ти се иска да са били победени....са имали доблест....и са били сдобрени с историята на дедите си....

    В историята, "ако" та няма....

    Bukalemun
  87. 87 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#86] от "eti mehter":

    Доблест, история на деди...Общи и мегаломайски приказки за битка, която си проверил преди малко в Уикипедия. А може и това да не си направил. А иначе няма ако. Просто отново ти показах, че да търсиш успоредици и сродство между два народа отделени от хиляди километри, стотици години и формирани при различни условия само щото принадлежали(евентуално) към една рехава езикова общност няма смисъл.

  88. 88 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Всички западняци много добре знаят че османската империя е българска империя .
    Първо ,
    До 1450 година е имало някакъв договор и България си остава България .
    Второ ,
    Владичеството започва след 150 години когато идват секджуците .
    Всичко е записано от Волжките българи и са записани и владетелите ни . Владичеството започва от Търновското и Чипровското въстание .
    Като се има предвид и че през 19-ти век си имаме и хайдутство , смятайте колко е владичеството .
    От ония дни беше петльов ден . Една от приказките е че жените колели петлетата пред вратницата та "турците "да не им вземат момчетата за еничари.
    Я вжте за какво става въпрос.
    https://www.youtube.com/watch?v=xPtumQHz7xI

  89. 89 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 530 Неутрално

    ==
    То много хора разни неща пишат. Разни пишат, че даже българите сме траки.
    ==

    Ето ви и за изчезването на траките . Станали римски императори .
    https://www.youtube.com/watch?v=QY0NErQMitc

  90. 90 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#89] от "rorikabc":

    Жалко за Веси - такова хубаво и отзивчиво момиче беше. Доц. Вачкова е пълно ку-ку.

    CONTADOR GRATUITO!
  91. 91 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#48] от "eti mehter":

    Не само ислямист, но и кръгъл глупак. Тюркската теория за произхода на българите, поддържана при социализма, вече катастрофира и с епогребва заедно с червените професори...

  92. 92 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#89] от "rorikabc":

    По-голема тъпня не можа ли да изкопаеш...

  93. 93 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    НЕ СПОРЕТЕ

    с ислямиста. Нема смисъл. Все едно да спорите на джамията с минарето...

  94. 94 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#88] от "rorikabc":

    ХАПЧЕТАТА,

    хапчетата си забравил. Бегай да ги пиеш, че може да стане беля.

  95. 95
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  96. 96 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    Изложбата е без голямо значение и може да бъде отказано! Пък и нищо особено не е изградено или създадено по това време на територият на днещна България. Мястото е планинско, неплодородно и поради това непривлекателно за османците. Те само са преминавали оттук на път за Средна Европа, докато не са ги отблъснали. По-интересно е да им пратим колекцията на Васил Божков, но тя е антична.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  97. 97 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Пратете им два, три черепа от църквата в Батак!
    —цитат от коментар 3 на Таралеж


    Не става - 19ти век е .
    Сериозно , в периода 16ти-18ти , освен няколко икони за друго не се сещам, ятаганът на "присъстащите" не си е почивал и тогава... к'ви изложби - тия ни се подиграват .

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  98. 98 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Изложбата е без голямо значение и може да бъде отказано! Пък и нищо особено не е изградено или създадено по това време на територият на днещна България. Мястото е планинско, неплодородно и поради това непривлекателно за османците. Те само са преминавали оттук на път за Средна Европа, докато не са ги отблъснали. По-интересно е да им пратим колекцията на Васил Божков, но тя е антична.
    —цитат от коментар 96 на Сатана Ликующий


    Предполагам, че си прекарал детството си на Марс с някоя от тайните китайски колонизационни експедиции. Само това може да обясни крайно грешната ти представа за "мястото" от което се възхищават всички европейски пътешественици и полотици, преминали оттук през 16-18 в.
    Да не и изтъкваме и факторите, поради които османците го бранят толкова здраво.

    CONTADOR GRATUITO!
  99. 99 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 911 Неутрално

    [quote#66:"historama"][/quote]

    Никифоровата кратуна е била хит в Европа столетия.
    Наздравицата с императорски череп е вдъхвала уважение, градскодесни кухоглави хуманитари не е имало. Нататък - станали сме христиени и показали , че и на други работи ни бива. Без Борис , Кирил и Методий щяха да са известни само на специалистите, а 250 млн. да дращят славяногръцка писменост, най-вероятно.








    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  100. 100 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#98] от "г-н Думанов":

    ТОЗИ

    е куха лейка. Не го обсъждай, че току виж се взел насериозно...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK