
© Велко Ангелов
В междублоковите пространства на район "Красно село" няма място за нищо друго, освен за коли.
Район "Красно село" в София подготвя ново решение на проблема с паркирането. Идеята на кмета Росина Светославова от "Демократична България" е да се създаде нов вид социална услуга - учредено право на паркиране. С нея ще се постигне ясна граница между зоните за паркиране, за зелени площи и тротоарите, убедена е тя.
В район "Красно село" сега по официални данни живеят 96 хиляди души. При средно 520 коли на 1000 жители в София /по информация на главния архитект на София Здравко Здравков/ това прави около 50 хиляди автомобила само в този район.
В момента хаосът по улиците, тротоарите и зелените площи в жилищните квартали на района е пълен. В "Хиподрума", "Белите брези", "Лагера", "Борово" и "Красно село" цената за платено паркомясто на открито стига до 120 лева на месец.
Всяко жилище ще има право на паркомясто
"Всяко жилище ще има право по желание да получи право на едно паркомясто. Смисълът е, когато се приберете от работа независимо по кое време, вашето конкретно паркомясто да бъде гарантирано", обясни Станиславова за "Дневник". То ще може да се ползва от собственика на жилището, но и от други хора - наематели или ползватели, на които той реши да го предостави.
Търси се алтернатива на синята и зелената зона
"Сега се паркира навсякъде - в разкаляните зелени площи, по тротоарите... Хаосът е пълен и ние търсим разумна алтернатива на синята и зелената зона в жилищните комплекси", обясни Станиславова.
Ще се ползват места, частна или публична общинска собственост, предвидени в плана за паркинги, както и обособени зони в междублоковите пространства, уточнява арх. Николай Веселинов, зам.-кмет на района. Целта е тротоарите да бъдат освободени от паркирани коли, а където е възможно, и уличните платна, добавя той. В същото време подчертава, че проектът още е в суров вид и предстои да се конкретизират много неща.
"Имаме срок до 30 март да представим идеи на председателя на общинската комисия по транспорт Карлос Контрера. След това общинският съвет трябва одобри предложението ни за новата услуга", казва арх. Веселинов.
Каква е разликата със стикерите за живеещите в центъра
За разлика от стикерите за паркиране за живеещите в синя и зелена зона в центъра, които плащат 100 лева годишна такса, но без осигурено паркомясто, в "Красно село" то ще бъде гарантирано. Всеки ще си го знае и то ще е в максимална близост до дома му, обещава кметът. Примерната такса, която се обсъжда в районната администрация, е около 50 лева месечно.
Тя ще се внася в района, но после парите ще се изпращат в Столичната община, тъй като районите са второстепенни разпоредители на общинския бюджет. Станиславова подчертава, че е открита за партньорство с всички структури на общината.
"Това е пилотен проект и ние ще помолим общината парите да бъдат насочени обратно за устойчивото развитие на "Красно село" - изграждане на етажни паркинги, поправяне настилката на тротоарите, поддържане на зелените площи и междублоковите пространства", подчертава кметът на района.
© Велко Ангелов Живеещите на ул."Майор Горталов" в район "Красно село" паркират в локви и кал.
Идеята вече се прилага в Букурещ
Идеята за учредено право на паркиране тя за първи път е видяла в жилищните комплекси в Букурещ, където успешно се прилага.
Какво става, ако някой паркира на вашето място? Районната администрация в сътрудничество с Центъра за градска мобилност (ЦГМ) ще изпрати паяк до 10-15 минути, който да вдигне нарушителя. Колата му ще се откарва на наказателен паркинг на ЦГМ.
"В Букурещ има респект към общинските служби и никой не си позволява такива своеволия да паркира на чуждо място. Ред трудно се създава, но все пак трябва да започнем отнякъде", отбелязва Станиславова.
Който не желае новата услуга, ще си търси паркомясто
Гражданите, които не желаят да ползват новата услуга - учредено право на паркиране, ще продължат, както досега, да търсят свободни места. Разликата е, че вече колите върху тротоар или в зелени площи задължително ще се вдигат с паяк.
"С парите от таксите постепенно ще можем да купим репатриращ автомобил, след като се договорим с Центъра за градска мобилност", планира районният кмет.
Идеята тепърва ще се обсъжда с гражданите на "Красно село". Ще се приемат всякакви предложения, за да се намери най-приемливото решение, преди проектът да се изпрати до 30 март в общинската комисия по транспорт.