Карантината за коронавируса е пресилена и неизпълнима, смята бивш директор на "Пирогов"

Спас Спасков

© Дневник

Спас Спасков



С коронавируса в целия свят се подклажда паника за нещо, което не би трябвало да паникьосва хората, каза днес пред Би Ти Ви бившият директор на "Пирогов" доц. Спас Спасков. "Става въпрос за различна форма на грип. Може би се провежда социален експеримент и може би, ако го разгледаме като една тренировка за подобни ситуации - това е много добре", допълни той.


Към момента няма данни за заразени българи с новия вирус. Регистрирани случаи обаче има в съседни страни - Румъния, Северна Македония и Гърция.


Според Спасков 14-дневното изолиране е пресилено действие. "Реално погледнато, всеки, който е имал контакт със заразените, също трябва да получи 14-дни. Практически това е неизпълнимо. Реалната дисциплина не очаквам да се спазва от хората", коментира бившият директор на "Пирогов".




Темата за доброволната карантина за 14 дни за всички, пристигащи от рискови райони, е актуална от няколко дни. Веднага след призива на властите хората да си самоналожат такава възникна въпросът трябва ли да се взима болничен и ако да, кой ще го плаща.


Последната официална позиция на Министерството на здравеопазването е, че всички граждани, на които органите на държавния здравен контрол (регионалните здравни инспекции) са препоръчали карантина в домашни условия, могат да получат болничен лист за срока на карантината от общопрактикуващия си лекар. Това се отнася за гражданите, пристигащи в България от континентален Китай и Италия и попълнили анкетна карта при влизане в страната. Повече за анкетната карта вижте тук.


Също по Би Ти Ви зам.-председателят на Българския лекарски съюз д-р Николай Брънзалов посочи, че доброволна карантина няма. "Трябва като общество да разберем, че не можем да живеем в състояние преди евентуална епидемия и по време на самата епидемия. Всеки отделен гражданин трябва да постъпи отговорно", допълни той.


И д-р Брънзалов подчерта, че не става въпрос за особено опасна инфекция, а за вирусна инфекция, за която се знае много и се работи, за да се направи активно противодействие. По думите му фактът, че в България все още няма установен случай на COVID-19, означава, че граничните власти работят добре.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Съгласен съм, сега разбрах, че има колеги, които са били скоро във Венеция и сега са на работа, без карантина.
    И какво сега, да се пазим като от чумата ли?
    Ако имаш добре имунна система и спазваш добра лична хигиена, не би трябвало да се притесняваш чак толкова.
    Ние сме преживели виденовата зима и беровия недоимък, хиперинфлация и фалити на банки, трудно можеш да изплашиш българина.
    Тогава в магазините стока просто нямаше, не че я е изкупил някой...

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Българина е като троскот! Хвърли го на скала и пак ще оцелее.
    Не в това е проблема!
    Проблема през последните поне 30г е, че при каквато и кризисна ситуация да попаднем, ние никога нито сме подготвени, нито се справяме адекватно.
    За съжаление почти всички проблеми се решават на принципа на потушаване на пожар, и почти нищо превантивно.
    За капак, нашего брата няма никакво вяра и доверие нито държавни нито на общински власти и е напълно подвластен на хаоса на принципа "всяка коза за свой крак"

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  4. 4 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 3131 Неутрално

    Жалко е когато лекари торпилират стремежа към ограничаване разпространението на опасна болест. При заплаха за обществото всеки трябва да забрави егото си и да полага усилия за ограничаване на епидемията.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  5. 5 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1956 Неутрално

    Разликата между грипа и новия коронавирус е 10-20 пъти по-висока смъртност на болните при подобна заразеност и възможност вируса да се пренася от хора все още не показващи симптоми. За това се налага карантината.

  6. 6 Профил на cavenn
    cavenn
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Това е говорене на политик, не на лекар. Забавно е, докато не стане късно. Ей го, коронавирус и мигрантвирус чакат по границите, за да докажат още веднъж, че сме стабууилни))) ще има да си чакат, милите...

  7. 7 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1956 Разстроено

    До коментар [#5] от "plamen_b":

    Вярно е, че при 2-3% смъртност 97-98% от болните оздравяват. Все пак, помислете си колко хора познавате. И сега си представете, че на всеки 35-50 човека един си отиде. Това ще са най-вече хората над 50 годишна възраст. Не е толкова малко...

  8. 8 Профил на morf
    morf
    Рейтинг: 1199 Любопитно

    Като слушаш изказванията на българските медицински светила, да се чудиш защо японците затварят всички училища за месец, защо в Обединеното кралство обмислят затваряне на всички училища за два месеца, и защо в Китай и Корея цистерни обеззаразяват улиците. И как тези лекари не разбраха, че корона вирусите и грипните вируси са от две различни семейства и не е коректно да се говори за "форма на грип".

  9. 9 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Повечето са писали понеделника дъждовен, всички в гръцко/турско/румънско и като нищо ще има някой болен другата седмица. Очаквам хипохондриците да изпразнят всички супермаркети още утре.

  10. 10 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    Виждали ли сте Пирогов отвътре :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  11. 11 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    До коментар [#9] от "chepokalipsis":

    хипохондриците като ги изпразнят, и ти ще стоиш гладен... особено ако решат и на работа да не ходят

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  12. 12 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Прав е човекът. Целият свят е свързан и трябва всички хора да са под карантина - никой да не мърда никъде. Няма как да стане, така че да спрем да се притесняваме и да си гледаме живота. Квото трябва, ще стане. Не можем да се опазим.

  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Прав е че карантината не дава 100% гаранция, щото все пак поставения под карантина има връзка с другите членове от семейството.

    Но е предпазна мярка, която евентуално намалява разпространението му.

    А ако говорим за карантина на цели села/градове/области - вече си действа и то сериозно.

  14. 14 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2337 Разстроено

    До коментар [#1] от "НеКой":

    Ние сме преживели виденовата зима

    Около 10-11 хиляди души не можаха да преживеят виденовата зима - можете сами да си направите изчислението, като сравните броя на починалите за четирите години преди и след зимата (1994, 1995, 1998, 1999) с броя за 1996 и 1997.
    А децата, родени през виденовата зима си останаха днес като младежи с 1-2 см по-ниски от тези, които са родени преди и след това.

  15. 15 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    До коментар [#13] от "realguru":

    ако Китай не бяха наложили брутална карантина, вече щаха да са стотици хиляди болните, не десетки

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  16. 16 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2337 Разстроено

    До коментар [#7] от "plamen_b":

    Не само. Ако се заразят две трети от населението на България (оценка на СЗО) при нашата възрастово-полова структура и при леталността по възраст и пол като в Китай ще имаме 65 хиляди починали мъже (от тях 15 хиляди до 65 години) и 42 хиляди починали жени (от тях 7 хиляди до 65 години).

  17. 17 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    До коментар [#14] от "Patsis":

    Ние(предците ни) сме преживели всички епидемии и катаклизми на Земята.

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  18. 18 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2701 Неутрално

    Миналите успехи не гарантират бъдещото оцеляване :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  19. 19 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2337 Разстроено

    До коментар [#12] от "Black Label":

    Е, Хабсбургите не гледали на въпроса така и през 1719 година създали на границата с Османската империя в рамките на т.нар. Военна граница задължителна карантина от 20 дни ако няма информация за чума, 40 дни - ако има информация за чума в азиатската или африканската част на Османската империя и 80 дни при съобщение за чума на Балканите. Оттогава и чумата изчезва от Централна и Западна Европа.
    В Османска Турция, където нещата били оставени на волята на Аллах чумните епидемии продължават да се повтарят по веднъж всяко десетилетие до 1837 година. През 1840 година в рамките на Реформите най-после е въведена гяурската измишльотина - карантината. И след 1840 година чумата изчезва и от Османската империя.

  20. 20 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 401 Неутрално

    Време разделно, което показа какви безумни некадърници са на високите места в здравеопазването в БГ. Вирусът има 5-6 пъти по-висок леталитет от грипа и е много по-устойчив във външна среда.
    Много от така наречените авторитети в медицината явно не могат да изпуснат шанса да се изложат.

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  21. 21 Профил на the only easy day was yesterday
    the only easy day was yesterday
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    Този доктор е пропуснал информацията за корона вируса всичко каквото казва е далеч от истината .
    Хубавото е че не се е появил още в България но появи ли се след един ще чуете само за два дни за 201. Тези с високо кръвно, бронхиални астми, диабет,сърдечни заболявания бъбречни заболявания ще се едни от първите и не спасяеми жертви.
    Ако изпуснете началото после ще е невъзможно да поставите населеното място под карантина.
    Италия по манталитет на населението си прилича много със българския и погледнете какво става там така ще стане и в България само дето нещата в България са още по примитивни и хигиената на по ниско ниво.

  22. 22 Профил на Julian Atanassov
    Julian Atanassov
    Рейтинг: 16 Неутрално

    Никога не е късно да станеш за смях, дори ако си доктор.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#5] от "plamen_b":

    Нито едно от тези неща не в вярно. Короната си е все толкова смъртоносна, все толкова заразна както всеки друг грип. Просто днес имаме социални медии и всеки паникьор може да подлуди не само близките си а целия свят.

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#21] от "the only easy day was yesterday":

    И какво стана - 12 умрели за 2 седмици. За сравнение, миналата година в европа са умрели 50 хиляди от обикновен грип т.е усреднено са умрели повече за Италия.

  25. 25 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2337 Весело

    До коментар [#17] от "GMO VACCINES CHEMICALS":

    Което не е гаранция, че ние (аз и Вие) ще преживеем и тази епидемия, а не нашия съсед, нали?

  26. 26 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#8] от "morf":

    Айде първо да завършите медицина 7+5 години, да попрактикувате едни 20 години и тогава да обяснявате кой вирус от кое семейство е, става ли ?

  27. 27 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#7] от "plamen_b":

    И с какво е различно от всяка друга година когато има обикновен грип ?

  28. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8239 Неутрално

    А сега, освен коронавируса, има и грип Б. Симптомите си приличат.

  29. 29 Профил на milen888
    milen888
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#5] от "plamen_b":Нито едно от тези неща не в вярно. Короната си е все толкова смъртоносна, все толкова заразна както всеки друг грип. Просто днес имаме социални медии и всеки паникьор може да подлуди не само близките си а целия свят.
    —цитат от коментар 23 на m17


    Абсолютно съм съгласен с вас!!

  30. 30 Профил на milen888
    milen888
    Рейтинг: 560 Неутрално

    До коментар [#21] от "the only easy day was yesterday":И какво стана - 12 умрели за 2 седмици. За сравнение, миналата година в европа са умрели 50 хиляди от обикновен грип т.е усреднено са умрели повече за Италия.
    —цитат от коментар 24 на m17


    Никой не говори и за няколкото хиляди починали от сезонен грип във България тази година!!

    Хайде стига с тази паника и истерия, че стана гротексна картина вече!

  31. 31 Профил на milen888
    milen888
    Рейтинг: 560 Любопитно

    Отново ще напиша важната информация за обикновените хора, на която в медиите умишлено не се набляга:

    Застрашени са възрастни хора, над 60 години и със тежки съпътстващи заболявания. Младите хора боледуват много леко и може да не забележат въобще, че са болни. Симтоми- гърлобол, лека хрема, лека кашлица.

    Починалите от корона вируса в групата 10 годишни-49 годишни са 0.1-0.2!! Тоест колкото от сезонен грип!!

    Деца 0-9 години: няма нито едно починало!! Докато сезонният грип води до тежки и животозастрашаващи състояния при малките деца.

    Всяка зима, във България умират няколко хиляди души от усложнения, свързани с грип. Но няма истерия, няма паника по магазините, няма половината новини вечер да те облъчват..

    В Китай, извън провинция Ухан, смъртноста е 0.7- на практика колкото от сезонен грип. В провинцията с епицентъра е по-висока, заради многото случаи в началото, на които не е обърнато внимание.

    Това е, повече инфо, по-малко паника и истерия!

  32. 32 Профил на milen888
    milen888
    Рейтинг: 560 Любопитно

    "Ние преживяваме всяка година поне по две епидемии, никога не се е стигало до такава истерия и такава паника", коментира проф. Мутафчийски. Той отново посочи, че смъртността от новия коронавирус не е по-висока от тази при познатите видове грип.

  33. 33 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    Докторът си противоречи. От една страна казва че карантина няма как да стане, от друга че граничнити властти работели добре и затуй още нямало установен случай. Ако някое правителство иска да наложи истинска карантина (подобна на китайските) трябва да задължи всички даси стоят в къщи и да им плаща за това. И няма как да стане.

  34. 34 Профил на the only easy day was yesterday
    the only easy day was yesterday
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    До коментар [#24] от "m17":
    За грипа има ваксина но не всеки си я слага докато за корона вируса още няма.
    Другото е че вируса оставя нарушения на бели дроб които за сега не се знаят как ще се отразят на здравето на хората след като ако преминат корона вируса.
    Ако това не беше толкова опасно всички щяха да го разглеждат като нищо и нямаше да се предпазват толкова.
    Грипа е също тежък но ако си поставият хората ваксина изкарват го по леко нещо като слаба настинка.

  35. 35 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#34] от "the only easy day was yesterday":

    Няма ваксина за грип, има ваксина за грипни ЩАМОВЕ. Всяка година в началото на лятото, СЗО прави прогноза какви грипни щамове ще върлуват през зимата и дават препоръка и производителите скалъпват един бъркоч за 3-4 щама. И обикновено уцелват, поне за ранните щамове дето върлуват есента. И тази ваксина има смисъл за възрастни и болни хора защото помага за по-леко протичане на грипа АКО са уцелили щама. Но това няма никаква връзка с короната щото нея никой не я очакваше миналата пролет и ваксините нямат нищо общо с нея. Което не е голям проблем за здрави хора.

  36. 36 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    До коментар [#25] от "Patsis":

    Гаранции на този свят никой не може да даде. Обаче обективната статистиката е ясна - здрави хора умират много, много рядко. И така е всяка година.

  37. 37 Профил на urandom
    urandom
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Всъщност става въпрос за друга форма на настинка, и няма нищо общо с грип, но не очакваме един доцент, бивш директор на пирогов да знае това.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK