Министерството забранява допълнително съдържание в учебниците

Министерството забранява допълнително съдържание в учебниците

© Велко Ангелов



Министерството на науката и образованието (МОН) намалява съдържанието на учебниците от общообразователната подготовка до задължителното по учебна програма. Издателствата и авторите на учебниците вече няма да могат да добавят теми по свой избор.


Това предвижда публикувана за обществено обсъждане наредба на за изменение и допълнение на наредба от декември 2017 г. за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала, в която едно от изискванията е съдържанието на учебника да отговаря напълно на съответната учебна програма по отношение на учебното съдържание. Практиката обаче показва, че това изискване не забранява на автора/ите на проектите на учебник да предлагат съдържание, което надвишава предвиденото в учебната програма.


Допълнителното съдържание в учебниците, извън изискваното в учебната програма, затруднява учениците при усвояването на материала и се превръща в предпоставка обучението им да се фокусира по-скоро върху придобиването на знания, отколкото върху използването на придобитите
знания за постигане на резултати, е записано в мотивите на изменението.




Очакваните резултати от предлаганите промени са по-лесно усвояване на учебния материал и преодоляване на негативните нагласи на учениците към учебното съдържание. МОН очаква още децата да придобият не само на знания, но и умения за тяхното прилагане от учениците в реални ситуации от живота.


Учебниците и учебните комплекти, одобрени преди влизане в сила на тази наредба, ще продължат да се използват в системата на училищното образование до одобряване на нови. Откритите и неприключили към влизане в сила на тази наредба процедури по оценяване и одобряване на проекти на учебници и учебни комплекти се довършват по досегашния ред, е отбелязано в преходните и заключителни разпоредби.


В момента всички учебници по общообразователна подготовка са вече написани и съдържанието им няма да бъде променяно според новата наредба. Предстои издаването на нови учебници за 11 и 12 клас, процедурите по одобряването и оценяването им обаче вече а започнали и също няма да бъдат засегнати от наредбата.


Предстоят и други процедури по оценяване и одобряване на учебници, в които вероятно ще важат правилата да не се добавят нови теми, отбелязва вестник "Сега". Сред тях са - за учебници за 9 клас по предмет "Здравословни и безопасни условия на труд" (обща професионална подготовка), за учебни комплекти по руски език за ниво В2.1, проекти за ученици с увреден слух, проекти по майчин език за учениците от 1-ви до 7-и клас, помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, по "История и цивилизации" и по "География и икономика" за средна образователна степен (8-12 клас), както и за учебници от 1-12 клас по "Хореография".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Искат учениците да придобиват умения за прилагането на знанията в живота... Това звучи много добре и се надявам образованието да се насочи в тази посока. Сещам се как въобще не ми се учеше математика, докато не открих колко много линейна алгебра и геометрия се ползват в компютърната графика, която ми беше и все още ми е интересна тема. Преди това се чудех на кого ли му трябват матрици.

  2. 2 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#1] от "blaf":

    Любимита фраза на всички мързели в училище беше: "Това къде ще ми трябва в живота"...

    Предлагам изобщо да няма учебници. Така децата ще са много по-улеснени.
    Да няма и домашни. Така ще им остава много повече време за игри, чатове, клипове...
    Разбира се, оценките влияят много зле на психическото им развитие и трябва също да бъдат премахнати.

    Така се получава, когато те управляват хора, на които в училище нищо не им е трябвало в живота...

  3. 3 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    Мисля, че е ход в правилната посока. Децата трябва да получавт база знания, необходими, за да могат да мислят по определен въпрос. Ако имат нужда или интерес от повече - в библиотеките и в интернет има достатъчно.
    Образованието като цяло трябва да се преорентира от количество на знания към качество и към способност за аналитично мислене - да знаеш как да зададеш правилния въпрос, та да получиш релевантен орговор.

    E PLVRIBVS VNVM
  4. 4 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4382 Любопитно

    Ще се види догодина , впечатлението за късата памет е осезаемо от години....

  5. 5 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2091 Любопитно

    о, я виж ти... те биле знаели, че учебниците, които одобряват са пълни със спам... и кога ли го разбраха - преди или след като усвоиха едни кинти от шкафчетата, с които уж намалиха тежестта на раниците... интересно, на "петокласника Теодора" дали и олекна раницата след онази оптимизация, мисирките нещо?

  6. 6 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#3] от "PavelCZ":

    Вие сериозно ли мислите, че децата масово ще тръгнат сами да си търсят информация, различна от това, коя "известна" личност, каква глупост е казала или сътворила?!

    Разбира се, винаги ще има любопитни деца, които ще поглъщат знания, но ще са единици. Обществото не се изгражда с единици.

  7. 7 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    Ами да не търсят тогава. Много по-важно е да се научат да мислят аналитично, а не да назубрят тонове материал, част от който извън задължителното по учебна програма.
    Надявам се, че това е целта и на предложеното изменение на наредбата, а не се прави с цел просто да се облекчат "клетите" ученици.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  8. 8 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 383 Неутрално

    Каквто не е унищожено от образовтелната система, дай да го убием окончателно...

    Аз вече четвърт век слушам как разни олигофрени (на които явно им е било много тежко в училище и съвсем не са се справяли добре с материала, което сега си проличава в поведението им и нивото им на компетентност като възрастни) оревават света за това как учебниците били претъпкани с "безполезна информация".

    А истината е, че българската образователна система е наистина фундаментално сбъркана, понеже и до ден-днешен тя се базира на механично зазубряне и възпроизвеждане, а такива неща като експериментален дизайн, обработка на данни, развиване на разбиране кое е работеща епистемологочна практика и кое не е и т.н. просто не фигурират в мисленето на учителите и пишещите учебниците.

    Само че това е ортогонален проблем на този с материала. Мисловни умения на високо ниво няма как да се развиват без много широка база знания, и който не го разбира това обикновено не притежава нито едното нито другото.

    Фактологическият материал и нивото на преподаване трябва да се вдигнат едно 10 пъти повече, чрез комбинация от засилване на интензитета на преподаване и сваляне на материал от по-горните в по-долните класове (което впрочем в много случаи ще е просто връщане към положението от 80-те години, преди да започне разрушаването на учебните програми).

    И тук не става въпрос за право на избор. Т.е. ние имаме право на избор -- дали да отглеждаме грамотни хора, които да могат да функционират в 21-и век, или окончателно да си подпишем смъртната присъда като държава -- но ако изберем първото, то това означава драстично повишаване на нивото на преподаване.

    Обаче явно решението е взето да се върви по втория път...

  9. 9 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#7] от "Darulio":

    Пътят към ада е осеян с добри намерения, а в случая не съм уверен, че и намеренията са добри.

    За да мислиш аналитично, първо трябва да имаш много познания.
    Обратното - да научиш много факти, не те спира да мислиш аналитично, даже помага.

    Проблемът в училище не е многото учебен материал. Проблемът е неговият подбор и структуриране, както и неспособноста или нежеланието на много учители да стимулират децятя да мислят.
    Друг огромен проблем е липсата на мотивация на децата да учат. И разбира се, мързелът.

  10. 10 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#3] от "PavelCZ":

    "Образованието като цяло трябва да се преорентира от количество на знания към качество и към способност за аналитично мислене"

    Образованието трябва да намери златната среда. Опитайте се да мислите аналично без факти, т.е. без познание. Получава ли ви се?
    Има педагогически теории, според които трябва да учим децата само как да учат, пък с останало те сами ще се справят. С други думи ще ги учим как да учат азбуката, а пък те сами ще си научат азбуката.
    Намаляването на обема знания само по себе си не дава нищо, а може да демотивира именно умните и любознателни деца - когато нещо е много лесно то обикновено не е интересно.
    За мен, от опита който имам, без да съм учител в средно училище, огромният проблем се казва "частни уроци" . Особено това се отнася за чужди езици, които заемат една голяма част от програмата. По незнайни за мен причини традиционно децата не научават нищо по чужди езици в училище (с изключение на езиковите гимнаии при соца - сега не знам как е). Денят на умните деца на амбициозни родители започва в 8 и завършва в 8. Ако учебният процес е нормален частни уроци не трябва да има. Децата не са роботи - трябва им игра, спорт, време за момичета/момчета. За мен критерият за успешни реформи в образованието е намаляване и постепенно пълно отпадане на нуждата от частни уроци и изобщо допълнителни занимания, които да повтарят ученото в училище.

  11. 11 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2445 Неутрално

    До коментар [#8] от "Georgi Marinov":

    Сигурно е, че съдържанието на учебниците е важно, но за да стават нашите деца образовани, най-важно е учителите да излагат и предават материала по възможно най-добрия и удобен за въприемане начин. Също така родителите, в рамките на възможното и поне по базовите предмети ( матемаика, български и др. по техен избор) да преглеждат и дори преиодично проверяват какво децата са разбрали, ако има проблеми навреме да се потърси помощ и едва тогава, децата ще разберат и ще им стигне до съзнанието колко е важно да са добре образовани.

  12. 12 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2445 Неутрално

    До коментар [#8] от "Georgi Marinov":

    Сигурно е, че съдържанието на учебниците е важно, но за да стават нашите деца образовани, най-важно е учителите да излагат и предават материала по възможно най-добрия и удобен за въприемане начин. Също така родителите, в рамките на възможното и поне по базовите предмети ( матемаика, български и др. по техен избор) да преглеждат и дори преиодично проверяват какво децата са разбрали, ако има проблеми навреме да се потърси помощ и едва тогава, децата ще разберат и ще им стигне до съзнанието колко е важно да са добре образовани.

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2445 Неутрално

    До коментар [#8] от "Georgi Marinov":

    Сигурно е, че съдържанието на учебниците е важно, но за да стават нашите деца образовани, най-важно е учителите да излагат и предават материала по възможно най-добрия и удобен за въприемане начин. Също така родителите, в рамките на възможното и поне по базовите предмети ( матемаика, български и др. по техен избор) да преглеждат и дори преиодично проверяват какво децата са разбрали, ако има проблеми навреме да се потърси помощ и едва тогава, децата ще разберат и ще им стигне до съзнанието колко е важно да са добре образовани.

  14. 14 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 776 Неутрално

    Въпрос към тук пишещите учители и хора, свързани по някакъв начин с образованието:

    Има ли предмети, изучавани от 1 до 12 клас по сегашните програми, които не развиват логическото мислене, общата култура и функционалната грамотност и могат да бъдат ограничени и дори премахнати ?

  15. 15 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#10] от "grajdanin1":

    Частните уроци трябва да се криминализират (и то не само на думи).

    Защото това, което се получава сега в резултат на частните уроци, е тотално разрушение на учебния процес:

    1) Понеже учителите гледат да пренасочат децата към частните уроци много от тях умишлено не преподават както трябва в училище. И мисленето им се променя, от отговорно преподавателско към печалбарско-търгашеско.

    2) Ученици и родители спират да обръщат внимание на образователния процес в училище, тъй като си мислят, че реалното обучение става на частните уроци.

    3) Понеже на частни уроци се ходи само по определени предмети, те като масова практика засилват най-дълбоките пороци на системата -- това да се учи за влизане някъде си, а не за реални знания, и това да се зубри механично (изпитите често това изискват). На частни уроци се ходи по литература, математика, чужди езици, и общо взето това е (тези, които са тръгнали да следват медицина, ходят на уроци и по биология и химия, но те не са толкова много). А какво става с природните науки? Чудно ли е, че часовете по тях бяха орязани толкова жестоко през годините?

    4) Установява се дълбоко социално неравенство между тези, които могат да платят за частни уроци, и тези, които не могат. А това беше една от най-положителните черти на образованието ни -- всеки можеше да се реализира без значение колко е богат/беден. Това постепенно се затваря като възможност.

    А реално човек няма нужда да ходи на частни уроци ако внимавава час и ако учителите си гледат работата (аз лично никога през живота си не съм ходил на такива, а не е като да съм се провалил професионално, но също така съм имал и огромния късмет да имам учители, които са се отнасяли отговорно към работата си)

    Няма решение на проблемите в образователната система, което да не включва пълната и ефективна забрана на частните уроци.

  16. 16 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1674 Любопитно

    До коментар [#6] от "tie_interceptor":

    "Разбира се, винаги ще има любопитни деца, които ще поглъщат знания, но ще са единици. Обществото не се изгражда с единици."

    То пък не е нужно всеки да е начслник или професор!

    В Русия съм! В Русия съм!
  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 720 Неутрално

    До коментар [#16] от "Веселин Дечев":

    "То пък не е нужно всеки да е начслник или професор!"

    Началник или професор не, но със сигурност е нужно всеки да притежава някакви специфични знания и умения. Ниско квалифицираният труд все повече се поема от машини. Предполагам знаете, че в големите западни градове чистят само с машини. А у нас как е - едни хора размахват едни метли. И ако нещата се автоматизират тези хора минават на социални помощи, защото не могат нищо, за което се иска спацифични знания или умения. Така, че вашето лежерно отношение "не може всеки да е началник" има дълбоки социални измерения.
    От първа ръка (т.е. от момче, което учи там) знам, например, че, за да стнеш квалифичиран строителен работник, плочкаджия и т.н. в Германия се учи три години, последната е половината време учи, половината работи по обекти.
    А ние от 30 години какво правим - олекотяваме, улесняваме, намаляваме и резултатът е, както е казал шопа: "шест пъти режа и все е късо".

  18. 18 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#15] от "Georgi Marinov":

    Дори и преди 1990 г. имаше неравенство. И тогава имаше елитни училища и институти.
    Дори и "комунистите" разбираха, че не можем да сме съвсем равни.

    Глупаво е заради мързеливи, неспособни или бедни да спираш прогреса на умните, талантливите и работливите.
    По-добре е да има стипендии за по-социално слабите, отколкото ограничения за хората с възможности.

    Също така съм за МОН да освободи държавните училища да се съревновават помежду си и да избират своя учебна програма в някакви рамки. Поне след 7 клас.

  19. 19 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 776 Неутрално

    До коментар [#17] от "grajdanin1":

    Мога да ти разкажа как беше по мое време:
    Завършил съм ТМТ /Техникум по механотехника/ с 4 годишен курс на обучение, когато средния курс беше три години.
    В първи курс се учеха всички общообразователни предмети без география и биология, плюс 2-3 технически;
    Във втори курс мисля отпадна историята, а се прибавиха още 4-5 технически;
    В трети курс останаха само литературата и математиката, а всичко останало бяха технически предмети;
    В четвърти курс само технически предмети, а в събота 6 часа техническо чертане.
    Тогава учехме 6 дни в седмицата, като един ден беше практика, по време на която произвеждахме абрихти, бор-апарати, менгемета и много други неща, които техникумът продаваше.
    Към техникума имаше и СПТУ с тригодишен курс на обучение, като там първи курс се учеше 45 дни, а един беше практика в ученически цех към голям машиностроителен завод, във втори курс - четири дни учени и два дни практика пак там, а в трети - три на три. Които завършваха СПТУ-то нямаха проблем да започнат навсякъде като електричари, шлосери и стругаро-фрезисти. И всички предприятия ги предпочитаха пред дошлите от улицата.

  20. 20 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2091 Весело

    До коментар [#17] от "grajdanin1":

    айде молим ти се, 30 години... ше каеш че бай ви Тодар с диплома за космонавт е бил... ти всъщност знаеш ли какъв е бил преди да стане "пръв ръководител"... и не, отговорът не е "нелегален"

  21. 21 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#15] от "Georgi Marinov":

    "ако учителите си гледат работата"

    Ей това условие ако ми кажете как ще постигнете, ще приема и другите ви идеи.
    Дотогава - спасяваме се поединично, защото искаме децата ни да получат образование, което ще им позволи да не чакат на държавата и обществото, а да се оправят сами в живота.
    Между другото, по-вредни от частните уроци са всички школи и кръжоци, защото учителите работят само с няколко деца, които подготвят за състезания, а в редовните часове си почиват. И после на такъв учител копче не можеш да му кажеш, защото е звезда, има го сниман във вестника с маймунките му. Профилирана паралелка трябва да гарантира добри знания по профила си, не да служи за лов на глави.

  22. 22 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#18] от "tie_interceptor":

    Частните уроци в момента правят именно това -- да спират "умните, талантливите и работливите".

    Тук не говорим за свръхнадарени деца, които трябва да минат на индивидуално обучение още в детската градина, такива във всеки един момент в страна с размерите на България се броят на пръстите на едната ръка.

    Говорим за нормалните деца.

    На частни уроци се ходи обикновено с една цел -- подготовка за едни изпити, без на който и да било участваш в процеса това да се придобият реални знания да му е някаква цел.

    Междувременно реалният образователен процес в редовните часове е напълно убит.

    А той не може да бъде заместен пълноценно с частни уроци (който не го разбира това, е излязъл от образователната система със сериозни интелектуални дефекти).

    Кой страда от това? Именно талантливите деца.

    А много показателно е, че точната фраза в твоя е пост е "Глупаво е заради мързеливи, неспособни или бедни".

    Следва ли да разбираме, че едно дете от бедно семейство не може да е "умно, талантливо и работливо"?

    При сегашната система бедните талантливи деца са най-ощетени -- от една страна ако нямаш пари да си платиш за частни уроци, можеш да очакваш да имаш проблеми с изпитите за прием, и то по причини, нямащи почти нищо общо с нивото ти на владение на материала (математиката е единственото изключение), от друга в училище отдавна не се води реален образователен процес.

  23. 23 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2091 Весело

    Дори и преди 1990 г. имаше неравенство. И тогава имаше елитни училища и институти.Дори и "комунистите" разбираха, че не можем да сме съвсем равни.Глупаво е заради мързеливи, неспособни или бедни да спираш прогреса на умните, талантливите и работливите.
    —цитат от коментар 18 на tie_interceptor


    мдам, "елитните" соц у-ща + "елитния" БКП запъртък и те ти буля - демократичен елит хахах... артикулира, дъвче и се*е досущ като истински

  24. 24 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#22] от "Georgi Marinov":

    Не. В сегашната реалност частните уроци помагат.
    По-добре някаква част от децата да научат поне някаква част от необходимото, отколкото всички да тънат в посредственост или дори в неграмотност.
    Най-богатите винаги ще осигуряват най-доброто обучение на децата си. Каква част от тях имат уменията и ще се възползват е друг въпрос...

    Това че образователният процес е зле е съвсем друга тема.
    Да не би, ако частните уроци бъдат забранени, държавното образование да цъфне и да върже?!

    За бедните, но талантливи и работливи има стипендии дори и в най-скъпите и престижни училища и университети по света.
    И пак, по-добре е някое бедно и талантливо дете да не реализира потенциала си, отколкото никое на не го направи.

    За това, че в училище "отдавна не се води реален образователен процес" не са виновни частните уроци. Точно обратното е - заради липсата на такъв процес има части уроци.

  25. 25 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#23] от "extraCACA":

    А, пък, от останалите ЕСПУ-то и СПТУ-та какво излезе?
    Проблемът с елитните училища е, че най-успелите им ученици са успели в чужбина.
    За тук останаха наивниците и недотам успелите.

  26. 26 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#24] от "tie_interceptor":

    Обясних как частните уроци активно допринесоха за деградацията на образованието в България.

    Да, те далеч не са единствената причина, но въпреки това те изиграха своята ключова роля.

    Това със стипендиите са фантазии. Впрочем аз лично съм имал щастието да получа именно такава стипендия от "най-скъпо и престижно училище по света" въпреки че съм бил много беден като дете, но това беше възможно само и единствено защото образователната система все още работеше на инерцията от времето на комунизма. Което ми позволи да получа средно образование на достатъчно високо ниво за да взема такава стипендия, и то без частни уроци (за които пари не съм давал и защото просто не съм ги имал, но и защото наистина нямаше нужда от тях). Но този прозорец се затваряше още по мое време, сега е още по-зле. Същевременно съм много добре запознат с последствията от установяването на дълбоко социално неравенство още в ранните етапи на образователната система в други държави. Затова е толкова болна тази тема за мен.

    Фактът е, че обществото като цяло харчи едни стотици милиони, ако не и повече, всяка година за частни уроци, ефектът от които е да се развива наизустяването като манталитет и начин на мислене и да се затвърждават социалните неравенства. Положително развитие ли е това и правилна употреба ли е на наличните ресурси? Защото тези пари можеха вместо това да се вложат в училищата, с много по-добри резултати, за всички деца....

    П.С. Тези стипендии са всъщност доста обективна мярка за състоянието на образованието ни, като може дори да забравиш стипендиите, гледай цялостния прием на български сттуденти в Харвард, МИТ и пр. такива институции (не малко от тях са от семейства, които могат да си платят). Спадът се измерва в пъти за последните 10-15 години. Което от своя страна е отражение на представянето на международните олимпиади в този период. Като дори не е да е нямало пари за тези неща, точно обратното, просто толкова ни е спаднало нивото на продукция и развитие на таланти, че вече няма и такива единици, които да успяват на това ниво. Остава отворен въпросът каква част от този ефект е следствие на общата деградация на образованието, каква част е резултат на изключването на бедните деца от системата за откриване и развиване на таланти, и т.н.?

  27. 27 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#26] от "Georgi Marinov":

    За мен причината е общата деградация.
    Изглежда сте учили повечко и в добри училища, но масата хора не са.
    Голяма част от образованите и предприемчиви хора напуснаха България през 90-те.
    Съвсем умишлено напред се изтласка посредствеността, че и простотията.
    Тази простотия не се роди изведнъж през 90-те, обаче. Тя си се развиваше спокойно през годините на социализма.

  28. 28 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    До коментар [#2] от "tie_interceptor":

    Любимита фраза на всички мързели в училище беше: "Това къде ще ми трябва в живота"...

    Глей ся. След един момент в училище математиката не ми вървеше особено, пък и с учителката имах сложни вазимоотношения.
    Но ми трябваше успех над 5.50 за да мога изобщо да си помисля за медицина.
    90% от времето ми за учене минаваше в това да доказвам теореми, да решавам квадратни уравнения и задачи по стереометрия. Химията и биологията изискуеми за кандидатстудентския изпит бяха за почивка.
    Една година след като започнах да следвам установих, че не помня как се делят дроби. Нито ми потрябва в практиката ми някога да деля дроби, да строя хиперболи или да използвам косинуси и тангенси.
    Купища загубено време, в което можех да науча още един език. И за какво?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  29. 29 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 383 Неутрално

    До коментар [#28] от "rapidfire":

    Тежко и горко на пациентите на един доктор, който не може да смята дроби...

  30. 30 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#28] от "rapidfire":

    Каква специалност сте?
    Когато изучавахте химия, беши ли ясно, защо и как протичат реакциите?
    Знате ли, защо, примерно, костите имат формата, която имат?
    Налага ли Ви се да работите с високотехнологична апаратура?

  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    Децата първо трябва да се научат да мислят и да анализират. Всичко останало могат да си го научат сами /ако имат желание/.

  32. 32 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#31] от "Роси":

    М-хм... Като се научат да плуват, ще им напълним басейна, ако имат желание...

  33. 33 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    До коментар [#29] от "Georgi Marinov":

    И кво точно ще им смятам с дроби?
    Изчислението на дозировките на лекарствата, спрямо теглото на пациента, защото това е екзактното изчисление, като се съобрази и с други фактори разбира се, става с просто тройно правило.
    Което незнайно защо ни беше забранено да употребяваме в училище.
    Недейте да ставате смешни.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  34. 34 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1732 Весело

    До коментар [#30] от "tie_interceptor":

    Каква специалност сте?
    Когато изучавахте химия, беши ли ясно, защо и как протичат реакциите?
    Знате ли, защо, примерно, костите имат формата, която имат?
    Налага ли Ви се да работите с високотехнологична апаратура?

    1. Не ти влиза в работата.
    2. Не ми бешИ, а ми бешЕ ясно, а изравняването на химически уравнения няма нишо общо нито с квадратните, нито тангенсите и косинусите.
    3. Костите са с формата с която са, защото така ни е създала еволюцията, която като процес няма много общо с точно този вид математика.
    4. Всеки ден

    Други въпроси?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  35. 35 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#34] от "rapidfire":

    М-да... Нямам повече въпроси, защото явно няма да ми кажете, къде работите.

  36. 36 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1732 Весело

    До коментар [#35] от "tie_interceptor":

    Не, няма.
    София, България.
    Това е повече от достатъчно. 😉

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK