Оценката за "възродителния процес" 30 г. по-късно: по-скоро негативна, но все още полярна

От 3 юни до 21 август 1989 г. около 360 хиляди души успяват да емигрират, а до отстраняването на Живков от власт около 40 хиляди се завръщат.

© Живко Ангелов, Архив

От 3 юни до 21 август 1989 г. около 360 хиляди души успяват да емигрират, а до отстраняването на Живков от власт около 40 хиляди се завръщат.



Една от най-мрачните страници в най-новата история на България - смяната на имената на българските мюсюлмани и фактическото прогонване на големи групи от тях, наречена от комунистическата власт "възродителен процес", продължава да бъде противоречиво тълкувана и възприемана в страната.


Обществото все още е силно белязано от спомена за драматичните събития, а доминиращите оценки, дадени от етническото и религиозно мнозинство в страната, са негативни. Същевременно личната памет започва да избледнява, а за младите поколения са характерни или доста по-слабо познание, или известна "символна реабилитация" на събитията. Представителите на интелигенцията и частния бизнес пък са поляризирани в оценките си за т.нар. възродителен процес.


Това сочат данни от национално представително проучване на "Алфа Рисърч" "Мнозинство и малцинство. Нагласи към различните", публикувано на сайта на социологическата агенция на 31 март. То е част от изследователски проект, ръководен от историографа и етнолог проф. Евгения Иванова, чиято основната цел е да диференцира отношението към различните общности и причините за него, както и да проследи динамиката на това отношение в различни периоди от развитието на българското общество.




Проучването е реализирано чрез смесена методология - количествено изследване с представителна извадка и стандартизирана анкета и качествени изследвания с дълбочинни интервюта в нарочно избрани селища. Генералната съвкупност е определена на база данните на НСИ от преброяването през 2011 г. В определените гнезда (110) за анкетиране подборът е извършван на база квота по признаците пол, възраст и образование. В периода 20 ноември - 10 декември 2019 г. са направени общо 1033 преки стандартизирани интервюта по домовете.


Изводите от проучването за динамиката и отношението на мнозинството към различните общности и причините за него вижте тук.
Интервю с ръководителя на изследването проф. Евгения Иванова - тук.


Повече от тридесет години след трагичните събития повече от половината пълнолетни българи твърдят, че знаят какво е "възродителният процес", но има и част, които не знаят за какво става дума.



Софиянци и възрастните са най-запознати


Сред открояващите се като добре запознати са столичани (70% от тях казват, че знаят за какво става дума, както и поколението над 50 г. ( между 79% и 84%) и представителите на интелигенцията и частните собственици (66% - 69%).


От гледна точка на политическите ориентации най-информирани са симпатизантите на БСП. От тях 84% казват, че знаят какво е "възродителният процес", а само 3% не са чували за този акт. Социолозите отчитат, че в случая следва да се има предвид решаващата роля на фактора "възраст". "Тъй като БСП се отличава с най-възрастния електорат в страната, логично това поколение е по-запознато със събитията от края на 90-те. Въпреки това възрастните симпатизанти на БСП са по-запознати, отколкото просто възрастните хора, което по всяка вероятност е свързано с особеното внимание към тези събития от страна на актива на БКП в края на комунистическия режим", се казва в анализа на данните, който е направен от проф. Евгения Иванова.


При всички останали информираността е около средната, като по-младите симпатизанти на "Демократична България" най-често заявяват (45%), че са чували най-общо понятието, но не знаят подробности. Подобна степен на неяснота (около 40%) е характерна и за симпатизантите на "Воля", ВМРО и НФСБ.


Изследването отчита и оценките, представите и нагласите за "възродителният процес". Социолозите посочват, че е важно те да се определят не само заради историческата памет, но и заради нагласата, с която хората биха подходили към евентуални нови разломни събития днес. Най-общо може да се каже, че позициите се разделят на две големи групи - малко под една пета, изцяло подкрепящи осъществяването му, и общо 40 на сто - неподкрепящи. По средата стои относително широко конформистко мнозинство, което описва събитията с една широко лансирана през годините на прехода формула "правилно действие, извършено по неправилен начин".



Младите не познават и са склонни да го реабилитират


Социолозите обаче отчитат, че са налице сериозни по обхват групи, които споделят противоречиви оценки за "възродителният процес", които могат да бъдат с лекота пренесени върху незапознатите с процеса по-млади поколения (около 30% от целевата група).


Отбелязва се, че младите хора са доста по-слабо запознати със събитията и са склонни на "символна реабилитация". Авторите на проекта виждат причината за това в промяната в геополитическия контекст и активизацията в световен план на някои радикални религиозни движения.


"Дори и да приемем, че това е временен ефект, повече от необходимо е в училищните програми този период да бъде достатъчно ясно и задълбочено разгледан, защото той формира не само историческо познание, но и ценностни ориентации", казват те.


Интелигенцията е полюсна в оценките


Категорични противници на "възродителния процес" са жителите на столицата, представителите на десните партии или на десните течения в партиите център-дясно. "Особено силно впечатление прави фактът, че за разлика от други въпроси, свързани с етническите взаимоотношения, където интелигенцията и висшистите се открояват по правило като по-толерантни, в този случай те са със силно поляризирани мнения", отчитат социолозите. Почти половината смятат "действията" за правилни, другата половина - за неприемливи или престъпни.


"Повече от очевидно е, че и двете тези имат своите образовани защитници и говорители, които поддържат "живи" различните тези в обществото, а при евентуални кризи също биха заели противоположни позиции", се казва в анализа.


Категорични привърженици на "възродителния процес" доминират сред жителите на областните градове и сред част от най-младите българи, основно симпатизанти на националистически партии. Отбелязва се, че профилът на одобряващите го е най-релефен, когато се разгледат политическите ориентации - между 1.5 и 2 пъти по-високо одобрение от средното има сред симпатизантите на БСП, ВМРО, НФСБ, "Атака" и "Воля".


"За всички тях може да се очаква, че "политиките на идентичност" ще вземат превес и ще се радват на много по-висока подкрепа спрямо политиките на етнически и религиозен плурализъм, характерни за демократичните общества", казва авторът на проекта.


Конформистката позиция (за "правилно действие по неправилен начин") е характерна за по-слабообразованите българи, живеещите в селата, с ниски доходи, горна средна възраст, пенсионерите, заетите с ръчен труд. Най-слабо присъства тази позиция в оценките на интелигенцията и частния бизнес, които се оказват най-силните поддръжници на една от двете крайни тези.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (311)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 369 Неутрално

    Глупав ход както и да го погледнеш.
    Загледайте се в имената по старите турски гробове.
    Повечето завършват на ОВ.
    Това беше достатъчно.
    А по-образованите турци направо си побългаряваха имената.
    Абе, отчаян ход на комунистите, с плачевен резултат.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    Не му е времето за подобни оценки. Колкото съвременници толкова оценки. Питайта преките участници като бойко например. Едва ли обаче има журналисти за подобни въпроси.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Фактът, че 50% от населението намира едно явно престъпление на комунистическата върхушка за правилно, говори достатъчно накъде се запътила държавата.

  4. 4 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Като цяло България от както комунистите са дошли на власт след 1944 година, никога не е имала адекватна политика към малцинствата. Аз не съм чувал преди 1944, във царска България да е имало някакви проблеми между турци и българи, а тогава е имало сигурно около 1 милион турци в България. Всички са живяли спокойно и приятелски, всички са си изповядвали тяхната религия и са си живели по техният си начин, и никой никого не се е опитвал да асимилира и да налага разделение на етнически признак. Проблемите започват след като комунистите идват на власт.

  5. 5 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Т.н. "Възродителен процес", се проведе зимата на 1984/1985 г., а не преди 30 години.
    В гимназията имахме малко турци и ми беше странно, на Хашим да казвам Христо. И никога не го направих.

  6. 6 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    Каквото и да кажем ще е малко за тази лудост. Факт е обаче, че и до днес, нашите сънародници от турски произход гласуват за душманите си от Държавна сигурност. Иншаллах.

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#4] от "ygo11542256":

    Попитай някой историк. Това, че ти не си чувал НИЩО НЕ ОЗНАЧАВА !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#6] от "gianni":

    ЗА ДС и АГЕНТИТЕ ѝ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Мога да си представя, колко се е старал пред"началниците". А и пред себе си е имал не братя Илиеви или Маргини, а беззащитни хора. Там е във вихъра си.

  10. 10 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1724 Неутрално

    Така наречените "български турци" си имат турски имена в Турция.
    Както и България се нарича по друг начин в Турция.
    Ако бяха българи от турски произход щеше да е друго.

  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    Най—видимите резултати от ”Възродителният процес” са, че сега в много случай само по името не можеш да разбереш за мъж ли става дума или за жена, като реакция се построиха се толкова джамии в България, колкото сигурно и за периода на ОИ не е имало. Невидимите резултати са укрепването и изграждането на самосъзнание (турско, помашко и т.н.) и етнически политически живот.
    Бумеранга се оказа жесток.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  12. 12 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#4] от "ygo11542256":

    Не е точно така, но не ми се влиза в подробности, че ще засегна още една легенда за характера на българина от дълбоката провинция.

  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3628 Неутрално

    Когато тоталитарната власт е в криза, й е нужен враг, към когото да насочи обществената омраза.

    Към средата на 80-те беше вече пределно ясно, че комунизмът ("развитото социалистическо общество") е на смъртно легло. Затова стратезите измислиха поредното разделение на нацията, която до момента бяха разделяли на граждани и селяни, "буржуй/кулаци" и трудови хора, "гнила интелигенция" и прогресивен пролетариат и т.н. Новото разделение беше турци срещу българи.

    Турците, които след 100 години мирно следосвобожденско съжителство, бяха перфектно иинтегрирани в обществото, лоялни на всяка власт и поддържаха топли добросъседски отношения със съгражданите си, изведнъж бяха обявени за врагове, унижени с насилствена смяна на имената, търкани, затваряни и накрая прогонени от родината си.

    На всеки, който одобрява подобно варварство, му пожелавам да го изпита на гърба си.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    То като цяло Възродителният процес е само един, макар и може би най-яркият елемент от престъпната политика на комунистите, да отнемат идентичноста на хората и да ги превърнат във единна аморфна маса, която да управляват лесно. Да не забравяме, че комунистите преследваха религията в България, и превърнаха и християните, и мюсюлманите в безбожници. То на човек като му отнемеш религията, после да му отнемеш всичко останало е много лесно. След като беше ясно че режимът им е тотален провал, решиха да задействат и етническото разделение, за да отклонят вниманието от останалите им неуспехи. В резултат на това се появиха и етническите проблеми, които преди това не са били налични тук. За това се появи и партията ДПС, която иначе нямаше да съществува, защото никой нямаше да има нужда от нея. За щастие, сега от набюденията които имам, особено сред младите хора вече етнически проблеми няма и всички отново си живеят добре заедно.

  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#11] от "DDR":

    Това не е никакъв бумеранг а резултат от целенасочена политика от страна на Турция чрез агентите ѝ в България, парите от ОАЕ и УДОБНОТО БЕЗХАБЕРИЕ на страхливите български политици.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3560 Неутрално

    До коментар [#13] от "Norman Granz":

    напълно съгласен.

  17. 17 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Закъсняло и по болшевишки "ювелирно" проведено мероприятие, което ако беше направено 20г по-рано и с повече мисъл щеше да е забравено вече. Както в Турция и Гърция е забравено вече, че е имало български малцинства.

  18. 18 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    До коментар [#4] от "ygo11542256":

    Не си съвсем прав. От 1878 година нататъка отношенията са били винаги сложни (дори и на битово ниво между съседи). Всичко започва с неофициалната и официалната поземлена реформа в Княжеството, в Източна Румелия, после в новопридобитите тетитории. Отделно спомена за действията на башибозука и помако—турските въстания в Родопите.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  19. 19 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3225 Неутрално

    Същевременно, личната памет започва да избледнява, а за младите поколения са характерни или доста по-слабо познание, или известна "символна реабилитация" на събитията."

    Е това е истинската болка, на младите не им пука, "помнещите" си отиват. Средствата за "етнически мир" намаляват, грантовете за "всеки българин да се самобичува" изчезват. Не, това не е историческа памет, грозен опит за насаждане/пренасяне омраза сред младите и от двете страни е.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  20. 20 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    Между другото, същата престъпна политика за отнемане на идентичноста я практикуват и съвременните западни либерали и глобалисти. Те също се опитват да отнемат идентичността на хората, да ги накарат да забравят такива неща като народност, религия, култура, история, език, ценности. Да "интегрират" хората само във техните извратени либерални "ценности", да ги превърнат във една аморфна маса която да управляват лесно. После някой да каже, че съветският комунизъм и западният либерализъм не са двете страни на една и съща монета.

  21. 21 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Любопитно

    До коментар [#15] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Мислиш ли, че ако не беше ”Възродителният процес” Ремизие Кобакова щеше да си смени името на Ремизие Кобак, например? Или че щяха да настроят толкова джамии?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  22. 22 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4153 Неутрално

    Никой и никога не се обясни публично , и достоверно защо се проведе тази акция ? От днешна гледна точка , от една страна България и българи се упрекват , от друга обаче , нещата изглеждат съвсем законспирирани.....

  23. 23 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 926 Неутрално

    Ами... добре.
    Обаче каква е тази категория "интелигенти и частни собственици"?
    Айде - интелигенти са Георги Господинов.
    А частни собственици?

  24. 24 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Тогава бяха ме пратили в Джебел - нищо лошо не се е случило. Имах колеги турци - извикаха ги в личен състав в завода и им дадоха паспортите с новите имена без никакъв проблем. Няма да коментирам как са се чувствали българските мюсюлмани и доколко е умно от страна на БКП = истината никога няма да се разбере докато не се разглежда в контекста на "кресчение татар" в СССР.
    За българите обаче имаше ПОЛОЖИТЕЛЕН ЕФЕКТ - бясната омраза към турците и комплекса от турското робство изчезна = българите станаха по-нормални.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  25. 25 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#21] от "DDR":

    Ако не беше възродителният процес, най-вероятно турците лека полека щяха да се интегрират във българските порядки и начин на живот. От друга страна, да не забравяме, че самите българи, в днешно време доста са се отдалечили от тяхната собствена култура и ценности. Само най-старите хора в България, тия над 85-90 години са запазили старата българска култура и ценности. По възрастните хора са дълбоко повлияни от комунизма, а младите са общо взето много по близо до западната култура и начин на живот, от колкото до автентичните български такива. Та и с турците вероятно щеше да стане същото - всички щяхме другно да станем "европейци", ако не беше възродителният процес.

  26. 26 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4070 Неутрално

    Т.н. "Възродителен процес", се проведе зимата на 1984/1985 г., а не преди 30 години.В гимназията имахме малко турци и ми беше странно, на Хашим да казвам Христо. И никога не го направих.
    —цитат от коментар 5 на vhv


    Мисля, че при при преименуването те избягваха християнските имена. Има и друга истина - вродената простащина и селяндурщина при комунистите им попречи дори и на това мероприятие, въпреки логиката. Всъщност много от тях сами бяха тръгнали да си сменят имената, не с християнски, но все пак различни от мюсюлманските - Огнян, Румен, Емилия, Сузана, Димяна и т.н..

  27. 27 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Весело

    До коментар [#24] от "dark'star":

    Тогава бяха ме пратили в Джебел - нищо лошо не се е случило.
    =========
    Пропуснал си да преименуваш Джебел......както и Белмекен, Кайлъка, Чирпан, Мадан, и много други....

    Bukalemun
  28. 28 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#4] от "ygo11542256":

    Не са тъй слънчеви нещата, както си ги написал, ама хич. Дори да вземем това, че по време на Княжеството и Царство България няма офицери -турци, дори и запасни или военновременни. Не че е нямало образовани турци. Офицери евреи и арменци има колкото щеш, както завършили пълният курс на военното училище, така и запасни.

  29. 29 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3628 Неутрално

    До коментар [#26] от "historama":

    На мен са ми разправяли за еднопредприятие в Ловешко, където всички мъже турци поискали да се кръстят на директора - Христо Цанков. И понеже ходели един по един, в милицията удовлетворили молбата им...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3560 Неутрално

    До коментар [#28] от "disorg":

    То, да бъдем честни, и в момента почти няма турци в армията ни.

  32. 32 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Едно от малкото, да не кажа единствено далновидно решение на комунягите. Турското малцинство в България винаги е било като пета колона у нас. Нямат и капчица българско самосъзнание. И който твърди обратното е пълен лъжец. Естествено има някои изключения, които само потвърждават правилото. Нека не се смесва факта, че тези хора са добри и трудолюбиви. Това е самата истина, но винаги са били като чуждо тяло у нас. Не одобрявам насилието по време на Възродителния процес, най-добрия вариант е бил този да ги придружат до турската граница щом са искали толкова много да отидат в "родината" си. Не искам и да си представям какво щеше да се случи в България след промените с още близо 300-400 000 турци.

  33. 33 Профил на djb95
    djb95
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#1] от "jmf29537805":

    Абсолютно си прав. Като всичко останало тогавашната партийна власт свърши всичко като кучето на нивата. Вижте Гърция. Там държавта бавно и постоянно е наложила контрол над националистическите претенции на турското население. Иронията е , че сами по себе си това са едни отрудени , чести и добронамерени хора. Личен опит. Живея с тях 50 години.Но преди 10/11/089 г индиректно Турция , а след това директно ДПС ги манипулират. Възродителният процес , но основно т.нар Голяма екскурзия от 1989 г намали значително абсолютния брой на това население.През август 1989 Турция се усети и затвори границата , активира агентурната си мрежа и така беше създадено ДПС. Първоначално като неформално съпротивително движение. По-късно през периода 05-08/89 голяма част от актиистите му бяха ексдрадирани из Европа. На тяхно място ДС избута свои агенти с цел да контролира процеса. Нещата обаче така се обърнаха , че възродени и възродители се прегърнаха и днес виждаме една симбиоза ДПС, старата агентурна част на БСП и заклусната власт.КОЙ е направо очевадна емблема та този процес.

  34. 34 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Аз подкрепям тоя процес, не подкрепям начина:
    1. Трябваше да се даде по- дълъг срок за напускане на неимащите се и нежелаещите да са българи, като трябваше да има споразумение с Турция, това да стане по по- спокоен начин. Поне трябваше да се опита.
    2. Процесът е отговор на крайния национализъм на Демирел и Йозал, а и на турските военни и тайни , а и силови структури, които са на власт в Турция. С изключение на съвсем, съвсем малка част турци, останалите са силни турски националисти и империалисти.
    3. От наша страна процесът е и функция на пълния фалит на т.н."комунистическа идея", на БКП, на реалния финансов фалит на НРБ, която в тоя период живее на кредит ............даден и от "Злия" Запад.
    3. Трябваше да се даде десетгодишен срок да продадат свободно имотите си , чрез посредници
    4. Трябваше държавата ни да плати на изселените обща сума като компенсация, чрез Турция, за да се приключи с тая история, а не пак да ми се връщат тук и да им търпим неприятната за нас реч, имена и начин на живот. А и е справедлива да получат компенсация за изтърпените тревоги и унижения.
    5. Трябваше да се изселят към Турция и възможно най- много роми, за да се опита да се поправи грешката на Живков, да мечтае за 9 млн. държава, като прибира роми от съседните държави и им прави гета и поселища.

    Не съм учуден, че т.н. десни у нас са противници на тоя процес, защото те не са нито десни, нито леви. Те са градски хора, които нищо не разбират от демографски и обективни процеси. Не съм учуден и, че тия от Бкп повечето сигурно ще са "за", защото те не са леви, а са хора без много мисъл за лично разсъждаване, които можеш да ги настроиш лесно. И двете групи са хора на омразата, които не са способни на нещо брутално и историческо. Така или иначе, в този период никой в БКП не вярва в "комунистическите идеали" .


  35. 35 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#28] от "disorg":

    Може и да си прав, не съм се задълбавал чак толкова в този период от историята, признавам. Но не съм чувал по онова време за някакви такива големи извращения като Възродителният процес и масово изселване на хора от България.

  36. 36 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Никой и никога не се обясни публично , и достоверно защо се проведе тази акция ? От днешна гледна точка , от една страна България и българи се упрекват , от друга обаче , нещата изглеждат съвсем законспирирани.....
    —цитат от коментар 22 на Николай Бучков


    нямаше никаква индикация и никаква необходимост - мисля, че дойде от СССР (кресчение татар) :-) освен това имаше някава договорка - в Република Турция българите (християните) получиха паспорти да отидат където пожелаят, а НРБ позволи същия брой считащи се за турци да се преселят в Турция.
    Опитите на ДПС да вменят вина на България и да паразитират върху нещастието на обикновените "възродени" е тема за друг разговор, а "десните" им пригласят в опит да изкарат комунистическата власт чудовищна, а всъщност вредят на България. Вината в никва степен не е на България като държава или на българите като народ, а само на върхушката на БКП - обикновените комунисти и българският народ бяха ПРОТИВ това безумие.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  37. 37 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Няма НИТО ЕДНА приемлива причина, която може да оправдае едно насилствено действие в една лично-интимна област.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  38. 38 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#21] от "DDR":

    А ти мислиш ли, че щеше да има въобще подобен процес ако не беше агресивната политика за отцепване на територии, която целенасочено водеше Турция ?
    Помниш ли какво стана в Кипър.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  39. 39 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#31] от "boevbisser":

    То почти няма хора в българската армия, ти искаш и турци да има.

  40. 40 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Любопитно

    До коментар [#25] от "ygo11542256":

    да не забравяме, че самите българи, в днешно време доста са се отдалечили от тяхната собствена култура и ценности. Само най-старите хора в България, тия над 85-90 години са запазили старата българска култура и ценности. По възрастните хора са дълбоко повлияни от комунизма, а младите са общо взето много по близо до западната култура и начин на живот, от колкото до автентичните български такива
    =========
    Това е жестоката истина......"корона вируса" на времето....!!!
    И което общество не го усети.....не го чакат добри времена....
    Ердоан затова го мразят......понеже върна паметта на нацията....

    Bukalemun
  41. 41 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1969 Неутрално

    Всички подобни процеси на насилствена асимилация показват слаба и подплашена власт, която не е сигурна в легитимността си и закрива множество други проблеми с национлистична и/или религиозна истерия. Това си беше положението в България, което помня от юношеските си години там. Държавата прогресивно обедняваше и хората го чувстваха все по-осезаемо, дори в столицата. Едно дето имаше постоянен дефицит на какво ли не по пазарите и магазините, но спомнете си "дискотеката" с тока.
    Дори в сравнение с други социалистически страни си беше мизерия - можех да сравнявам с ГДР, Чехословакия и Унгария, където бях вече пътувал. Да не ви казвам какво беше сравнението с Гърция - най-бедната страна от ЕС тогава, където бях отишъл за пръв път през 1985...
    И разбира се, върхушката на БКП си даваше ясна сметка за всичко това. Освен това знаеха, че информационната завеса се пропуква все повече. Макар да ограничавасха пътуванията колкото можеха, все пак проникваха списания и видеа от омразния им Запад, понякога и по-сериозна литература. И докато мнозинството гледаше с премрежен поглед стоките в Некерманн и гълташе евтиното порно като топъл хляб, други четяхме и научни издания, исторически публикации, дори успявахме да имаме ограничени контакти с хора от Запад и ги виждахме как мислят, как виждат нещата. Т.е. хората започваха да сравняват на различни нива.

    На БКП й трябваше враг. Българската буржоазия и свободна интелигенция бяха практически унищожени в две вълни 1944/45 и 1946-48 и това, че и през 70-те и 80-те години на ХХ век се събирахме по апартаментите и къщите си и зад затворени врати си казвахме какво си мислим за власттам слушахме западни радиостанции и си разказвахме политически вицове, нито застрашаваше комунистите, нито беше използваемо от тях, за да вдъхнови народа. В България реално нямаше организирани дисидентски движения.
    Църквите и религиозните общности бяха контролирани от ДС и също не бяха опасни за властта, дори й даваха ореол на "толерантност" и поне в големите градове ритуалите не бяха осквернени. Не така обаче по селата и малките градчета, където все още се страхуваха открито да идат на църква по празник.
    Затова впрегнаха атавистичните страхове от османско време, които с малко фалш и малкоо доукрасяване имаха потенциала и си намериха публиката.

    E PLVRIBVS VNVM
  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  44. 44 Профил на 1gmbh1
    1gmbh1
    Рейтинг: 600 Неутрално

    "Те също се опитват да отнемат идентичността на хората, да ги накарат да забравят такива неща като народност, религия, култура, история, език, ценности."

    Подобен коментар отива директно в графа - пушек и мъгли.
    Ахааа .... опитвали се там някакви либерали да накарат хората да забравят......
    Който е атеист или секуларисти каква религия има да забравя?
    Който няма хал хабер от история, какво има да забравя?
    На безкултурните каква култура да им отнемат? И по какъв начин на един културен човек можеш да му отнемеш културата? Вероятно чрез репресии и въдворяване в Колима ли?
    Опитвали се либералите да отнемат ценности, от кого? От тези дето не ги притежават ли?
    И в какво точно се изразяват опитите на пустите им либерали да отнемат? И като отнемат към себе си ли добавят?
    Колко лесно и без много мислене може да се намери една единствена мишена виновна за всички беди.

    До коментар [#20] от "ygo11542256":

  45. 45 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2731 Любопитно

    Като цяло България от както комунистите са дошли на власт след 1944 година, никога не е имала адекватна политика към малцинствата. Аз не съм чувал преди 1944, във царска България да е имало някакви проблеми между турци и българи, а тогава е имало сигурно около 1 милион турци в България. Всички са живяли спокойно и приятелски, всички са си изповядвали тяхната религия и са си живели по техният си начин, и никой никого не се е опитвал да асимилира и да налага разделение на етнически признак. Проблемите започват след като комунистите идват на власт.
    —цитат от коментар 4 на ygo11542256


    какво искаш да кажеш турче, че Турция никога не е използвала турците в България за пантуркистките си цели? И че в Царство България не се разкривани протурски организации?

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  46. 46 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    Наред с "Народния съд", концлагерите, лъжите за Чернобил..., това е едно от най-големите престъпления на БКП. И най-лошото е, че няма нито един, който да осъден за този геноцид!

  47. 47 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#28] от "disorg":Може и да си прав, не съм се задълбавал чак толкова в този период от историята, признавам. Но не съм чувал по онова време за някакви такива големи извращения като Възродителният процес и масово изселване на хора от България.
    —цитат от коментар 35 на ygo11542256


    Действали са споразумения и ежегодно хиляди турци, които не са се чувствали на мястото си в България са се преселвали в Турция.

  48. 48 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#24] от "dark'star":Тогава бяха ме пратили в Джебел - нищо лошо не се е случило. =========Пропуснал си да преименуваш Джебел......както и Белмекен, Кайлъка, Чирпан, Мадан, и много други....
    —цитат от коментар 27 на eti mehter


    Пазих един мост ... и подреждах приятелите си от Строителни войски на един паркинг за да заминат за Турция = прегръщахме се и се целувахме за СБОГОМ .... толкоз ! :-) Дядо е роден в Османската империя ... помнеше бея и конака, помнеше как запалено селото и как са изклани селските първеци опитващи се откупят селото и как са бягали към Княжество България по време на Илинденското въстание. Нищо подобно не е имало по време на "възродителния процес" ... мина кротко и без насилие. Тогава бях ПРОТИВ и влязох в див конфликт с Партията - два пъти ме привикваха в градския комитет на БКП, но не ме изключиха - няма от какво да се срамувам или да имам чувство за вина.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  49. 49 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2731 Гневно

    ""Дори и да приемем, че това е временен ефект, повече от необходимо е в училищните програми този период да бъде достатъчно ясно и задълбочено разгледан, защото той формира не само историческо познание, но и ценностни ориентации", казват те."

    Точно това ни проблемът да се занимаваме с Възродителният процес, да го изучаваме и да се извиняваме пред турците, а не с неоосманската експанзия на ислямистка Турция която окупира територии в Сирия и е пряка заплаха за териториалната ни цялост и съществуването ни като суверенна държава!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  50. 50 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Неутрално

    До коментар [#38] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Тази дъвка с Кипър показва или незнание на проблема или злонамерено изопачаване. Проблема с Кипър го стздават гърците, които тръгват да го присъединяват към Гърция. При създаването на Република Кипър има подписан договор с ясни условия, едно от тях е, че Кипър не може да се присъединява към други държави или да се обединява с тях. Това условие е грубо нарушено от гърците. Турция е един от гарантите по спазването на договора с ясно разписани пълномощия и докато другите гаранти се ослушват, тя си изпълнява задълженията (за това международната реакция е такава, какватобе). Та ако гърците си бяха мирно седяли, не биха чудо видяли.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  51. 51 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#35] от "ygo11542256":

    Ето ти да се ОГРАМОТИШ !!!
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Разорението_на_тракийските_българи_през_1913_година

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  52. 52 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Любопитно

    До коментар [#34] от "grayeagle":

    Трябваше да се даде десетгодишен срок да продадат свободно имотите си , чрез посредници
    =========
    Въобще не ги разбираш нещата.....
    Целта на тоя процес бе да бъдат ограбени хората.....
    Тактиката бе същата както и при предишните изселвания.... "бързайте да бързаме, че границите ще се затворят".....
    Или си нямаш нищо на хабер.....или се правиш на хахо....
    2 лева струваше една овца, а 5 лева едно магаре......
    Целта бе постигната......хората, ограбени......
    Какви десет години ми говориш....

    Bukalemun
  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  54. 54 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Наред с "Народния съд", концлагерите, лъжите за Чернобил..., това е едно от най-големите престъпления на БКП. И най-лошото е, че няма нито един, който да осъден за този геноцид!
    —цитат от коментар 46 на bez_ime2


    За военнопрестъпници и съучастници на Хитлер ли плачеш ?! Ами поплачи си пред Британското и Американското посолство и ги питай КОЙ и ЗАЩО е съден поименно по тяхно искане. :-) Познавам и "репресирани" лежали по лагерите ... за кражба на хорските патки край реката
    Относно Чернобил - реакцията на НРБ бе далеч по-адекватна отколкото РБ относно Фукушима .

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  55. 55 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#50] от "DDR":

    Кипър не е дъвка а факт. Същите апетити се заявяваха към България и основанието беше преобладаващото турско население в тези региони. Ти на колко години си защото личи, че за много неща не си в час. Вероятно тогава си бил непълнолетен.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  56. 56 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#52] от "eti mehter":

    Ети, не приказвай глупости...

  57. 57 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2731 Разстроено

    До коментар [#28] от "disorg":То, да бъдем честни, и в момента почти няма турци в армията ни.
    —цитат от коментар 31 на boevbisser


    Там е проблемът че има! Даже едни такива оскверняваха паметник на наш революционер! Че и цял зам. министър Орхан Исмаилов от откровено протурска партия имаха в МО!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  58. 58 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#53] от "bez_ime2":

    Това е историята турски.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  59. 59 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#28] от "disorg":То, да бъдем честни, и в момента почти няма турци в армията ни.
    —цитат от коментар 31 на boevbisser


    ... а колко роми, арменци, евреи .... и други малцинства има в БА ????

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  60. 60 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#53] от "bez_ime2":Това е историята турски.
    —цитат от коментар 58 на КМЕТ В СЯНКА


    ПатрЕоте, какво общо имат събитията от 1913г. с "Възродителня процес"? Нито имаш акъл, нито знания да тълкуваш исторически събития.

  61. 61
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63 Профил на Ogyges
    Ogyges
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    До коментар [#50] от "DDR":

    И от кого е признат северен-Кипър. Отговорът на този въпрос показва отношението на международната общност.

    Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω
  64. 64 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    Няма НИТО ЕДНА приемлива причина, която може да оправдае едно насилствено действие в една лично-интимна област.
    —цитат от коментар 37 на simval


    бъркането в лично-интимната област ... наричащо се "обида" нашите сънародници го преживяха на връщане към България , след като видяха какво е в Турция и някои решиха да се върнат тук = поне за ТОВА в никакъв случай НЕ Е ВИНОВНА БЪЛГАРИЯ !!!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  65. 65 Профил на Grainis ltd  Hydrogen Bulgaria
    Grainis ltd Hydrogen Bulgaria
    Рейтинг: 333 Гневно

    Не знам колко трябва да си тъп за да не виждаш, че реставрацията след Възродителния процес нанесе необратими щети на нацията - нахлуването на радикалния ислям, ислямизиране и радикализиране на циганите, строителство на стотици джамии, капсуловане на малки населени места с мюсюлмани и тотално блокиране употребата на български език в тях, надигане на глава на радикализма в джамиите и т.нар. мюсюлмански училища, и още много, които случки скоро ще прераснат в брутални събития с възможен завършек в посока Кипърски Вариант- анексия на Кърджалийско и Разградско, че и други райони с помощта на турски военни части. Възродителният процес беше добра идея с лошо изпълнение. Трябваше да стане постепенно, и не с тоягата, а с моркова - никой помак нямаше да откаже международен паспорт с турска виза, щяха да се изнесат всички, един по един, тихо и кротко, нямаше нужда да ги преименуват, бият и гонят насила. Но комуняците това си знаят. Дипломацията е китайска дума за тях. Като ми говорят за ИНТЕЛИГЕНТИ които не били съгласни, си представям що за интелигенти са - които не виждат по.-далеч от носа си. Турция ни дължи над 100 милиарда евро за 500-годишния зверски геноцид през турското робство, и рано или късно ще си платят като ходжи.

  66. 66 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    [quote#64:"dark'star"][/quote]

    Прав си, не е виновна България, виновна е БКП и нейните псета от ДС...

  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  68. 68 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    До коментар [#56] от "bez_ime2":

    Ети, не приказвай глупости...
    ========
    Кое са глупости.....това което съм преживял лично?
    Давал съм 100 лева на шофьора да си представя камиона 20 метра в страни.....че сме спрели под грешен вагон.....
    По ония времена, това беше луда сума....
    Много хора забогатяха за отрицателно време.....но малцина се усегиха.....че само след няколко години парата ще девалвира.....
    Тия които го знаеха.....избягаха извън Бг....

    Bukalemun
  69. 69 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Че как е в шенгеска Прибаштика., нима по различно от тогаз. На латвийски фасон си издават паспорти и именуват както те решат. Преекспониране за десидентство.

  70. 70
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  71. 71 Профил на neptun
    neptun
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Практически всяка държава през ХХ-ти век евземала подобни мерки, по един или друг начин. Просто в нашето толерантно общество закъсняха много и бяха направени грубо. Шо не се замислите колко българи са останали такива в Румъния или Северна Гърция? Или вярвате, че всички гърци и арменци в Турция са физически ликвидирани?

  72. 72 Профил на uej03527584
    uej03527584
    Рейтинг: 806 Неутрално

    таа да не мисли че ша забравим взривенете гари и вагона майки с деца.нема нема.помним до гроб

  73. 73 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#56] от "bez_ime2":Ети, не приказвай глупости...========Кое са глупости.....това което съм преживял лично?Давал съм 100 лева на шофьора да си представя камиона 20 метра в страни.....че сме спрели под грешен вагон.....По ония времена, това беше луда сума.... Много хора забогатяха за отрицателно време.....но малцина се усегиха.....че само след няколко години парата ще девалвира.....Тия които го знаеха.....избягаха извън Бг....
    —цитат от коментар 68 на eti mehter


    Абе, Ети, недей да приказваш глупости. Смяната на имената беше 1984-85 г. "Голямото изселване стана през 1989 г. Ти за кое от двете събития говориш? Да не си получил амнезия?

  74. 74 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Какво да кажем за немохамеданите изтребвани от турчулята за различно самосъзнание и вяра в течение на векове?

  75. 75 Профил на uej03527584
    uej03527584
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#43] от "hamiltonf":

    а 500 години каде ги забрави.или те се не сметат

  76. 76 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Весело

    До коментар [#59] от "dark'star":

    . а колко роми, арменци, евреи .... и други малцинства има в БА ??
    =======
    Добре че ме подсети....
    Да ама тях защо не ги гоните никога, да ти кажа ли...?
    Понеже от тях не можехте да изцедите нищо.....
    Нито на полето работиха....нито по ЖФК тата....

    Bukalemun
  77. 77 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА
    Рейтинг: 825 Неутрално

    До коментар [#4] от "ygo11542256":

    Защото не си запознат.
    След Освобождението има доста изселниèски вълни, вклюìтелно и след 1944г.
    Бай Тшо извърши отчаяна и закъсняла реакция.
    Достатъчно беше доста преди това да бъде въведен именник.
    Поинтересувай се какво направиха гърците.
    По онова време и доста преди събитията Турця водеше агресивна политика спрямо България и използваше изповядващите исляма.
    Сигурно ни си и чувал за реалния шамар, който Тодор Живков е ударил на Демирел в Одрин.
    И една сентенция за поука - полуистината е най-голямата лъжа!

  78. 78 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 967 Весело

    До коментар [#65] от "Grainis ltd Hydrogen Bulgaria":

    “Турция ни дължи над 100 милиарда евро за 500-годишния зверски геноцид през турското робство, и рано или късно ще си платят като ходжи.”

    Аз сакам да ги закръглим на 500 милиарда. Тъй де по милиард на година “съвместно съжителство”. Или 500 тона злато, че след тази епидемия, еврото може да пие една студена вода.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  79. 79 Профил на nkk81
    nkk81
    Рейтинг: 311 Неутрално
  80. 80 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4491 Неутрално

    До коментар [#75] от "uej03527584":

    Това няма нищо общо, намирали сме се в края на 20-ти век, а не в онези мрачни векове с първобитни прояви.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  82. 82 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    Много ЕНИЧАРИ тука. https://bulgarianhistory.org/trakiiskite-bulgari-genocid/ СРАМ и ПОЗОР
    —цитат от коментар 79 на nkk81


    Така е, и носят кремльовски ушанки...

  83. 83 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    До коментар [#59] от "dark'star":. а колко роми, арменци, евреи .... и други малцинства има в БА ??=======Добре че ме подсети.... Да ама тях защо не ги гоните никога, да ти кажа ли...?Понеже от тях не можехте да изцедите нищо.....Нито на полето работиха....нито по ЖФК тата....
    —цитат от коментар 76 на eti mehter


    по царско нашите фашаги бяха ограбили и българските евреи = ФАКТ !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  84. 84 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    До коментар [#73] от "bez_ime2":

    Абе, Ети, недей да приказваш глупости. Смяната на имената беше 1984-85 г. "Голямото изселване стана през 1989 г.
    ========
    Ти можеш да ги наричаш глупости......но това са неща които се случиха....

    Тук целта беше.....внезапно отваряне на границите....и паническо гонене.....
    И явно агитацията е била обмислена перфектно, понеже плана приключи с максимален ганимет....
    По центровете на градовете имаше лозунги.... "България за българите...".....

    Bukalemun
  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  86. 86 Профил на uej03527584
    uej03527584
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#80] от "hamiltonf":

    верно ли нема общо.500 години под робство.ми изтрий от историята ни тогава

  87. 87 Профил на ckn29372393
    ckn29372393
    Рейтинг: 338 Неутрално

    "При всички останали информираността е около средната, като по-младите симпатизанти на "Демократична България" най-често заявяват (45%), че са чували най-общо понятието, но не знаят подробности."

    Невежеството е сила... не ми е ясно какво са ги учили в училище и дали родителите им са ги запознали с фактите от най-новата ни история.
    Горното показва, че младите са лесно манипулируеми с инициативи като тази на Гретето и действията им са по-скоро емоционални, отколкото базирани на разума и опита. Ние, които сме преживели различни по характер манипулации много по-лесно ги разпознаваме.
    Т.нар. "възродителен процес" е престъпление срещу българските граждани от друг етнос и от всяка гледна точка неприемливо действие на властта. България наистина беше сателит на СССР, но даже и там "възродителният процес" беше приет негативно, да не говорим за другите държави.

  88. 88 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#73] от "bez_ime2":Абе, Ети, недей да приказваш глупости. Смяната на имената беше 1984-85 г. "Голямото изселване стана през 1989 г.========Ти можеш да ги наричаш глупости......но това са неща които се случиха.... Тук целта беше.....внезапно отваряне на границите....и паническо гонене.....И явно агитацията е била обмислена перфектно, понеже плана приключи с максимален ганимет....По центровете на градовете имаше лозунги.... "България за българите...".....
    —цитат от коментар 84 на eti mehter


    Наричам глупост това, което ти приказваш. Това, което направи БКП беше престъпление... Само че такива като теб бяха съучастници в това престъпление. Без помощта на такива като теб, БКП нямаше да успее да извъши това безобразие.

  89. 89 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#59] от "dark'star":. а колко роми, арменци, евреи .... и други малцинства има в БА ??=======Добре че ме подсети.... Да ама тях защо не ги гоните никога, да ти кажа ли...?Понеже от тях не можехте да изцедите нищо.....Нито на полето работиха....нито по ЖФК тата....
    —цитат от коментар 76 на eti mehter


    Поредните ти измишльотини...Израснал съм в Делиормана, в смесен район, никой не ви е грабил и гонил тогава. Пощурели бяхте от локумите на емисарите да ходите в "майка Турция", пощурели бяха по-възрастните де, повечето от младите хич не искаха никъде да ходят. Ама ги повлякоха старите, някъде и шамари и тояги играха. Помня как се върнаха след време и гледаха в земята. Помня и как се спасяваха животните по фермите и как се прибираше реколтата нея година и колко нещо се оказа потрошено в стопанските дворове на тръгване към майка Турция. Разказвай се лакърдиите на някой , дето не е бил там и тогава!

  90. 90 Профил на Ogyges
    Ogyges
    Рейтинг: 1042 Любопитно

    До коментар [#84] от "eti mehter":

    "максимален ганимет...." няма го в речника, преведи го на български ако можеш.

    Εγώ Γραικός γεννήθηκα, Γραικός θε να πεθάνω
  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  92. 92 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Весело

    До коментар [#88] от "bez_ime2":

    Без помощта на такива като теб, БКП нямаше да успее
    ========
    Ха ха.....пак ли аз съм виновен.......от 30 години не съм в бг...

    Съжалявам......търси си други врагове......или дойни крави.....

    Bukalemun
  93. 93
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  94. 94 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2022 Неутрално

    [quote#64:"dark'star"]
    —цитат от коментар 66 на bez_ime2
    Прав си, не е виновна България, виновна е БКП и нейните псета от ДС...[/quote]

    ... само ръководството на БКП !!! Не и обикновения партиец - повечето бяхме против.
    ДС поне се справиха с турския тероризъм ... и това го имаше по тия времена.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  95. 95 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Неутрално

    До коментар [#89] от "disorg":

    Ама ги повлякоха старите, някъде и шамари и тояги играха
    ========
    Няма как.....
    Другия вариант го знаеш....
    Интеграция....

    Bukalemun
  96. 96 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5928 Неутрално

    До коментар [#81] от "bez_ime2":

    Затова ли им намериха плащанията от турция !!!
    ЖАЛКА ИСТОРИЯ !!!
    ЗАТОВА ЛИ ДПС ИМ ПРАВИТЕ ЧЕШМИ И ГИ БРОИТЕ ГЕРОИ И МЪЧЕНИЦИ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  97. 97 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2667 Любопитно

    До коментар [#55] от "КМЕТ В СЯНКА":

    А не си ли се замислял, че Възродителният прицес е давал идеалният повод за напълно законна намеса на турската държава в България? Какъв по добър повод от това,да защити беззащитни хора от произвола на една комунистическа държава? Или какво по добро оправдание за една въоръжена турска партизанска съпротива на територията на НРБ?
    Резултата е че сега в чешките учебници за средните класове има няколко изречения за Възродителният процес. И не са в българска полза. Смятай, колко поколения чехи ще учат това ...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  98. 98 Профил на uej03527584
    uej03527584
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#97] от "DDR":

    мен па ми дреме за чехите а.кви сте вие уа.некви битки печелили сте.що ние кога сме имали царе и палати вие сте живеле в землянки.чехи.пхахахахахахах

  99. 99 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4060 Любопитно

    До коментар [#97] от "DDR":

    Смятай, колко поколения чехи ще учат това ...
    ========
    Не го знаех....
    Това е много добре......нека се учи и не се забравя.....

    Bukalemun
  100. 100 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 364 Неутрално

    До коментар [#81] от "bez_ime2":теа щуротии за дс ги измислихте после фурашке.същите дето слухтехте и причеквахте хората пред черквите с тефтерчета
    —цитат от коментар 85 на uej03527584


    Не е нужно да измислям нещо, което съм го прочел...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK