
© Надежда Чипева
Голяма част от хотелиерите по Северното Черноморие не изключват възможността изобщо да не отворят хотелите си тази година. Това казаха за "Дневник" собственици на бази в курорта "Златни пясъци". Обяснението им е, че при липсата на яснота за това, което предстои през следващите месеци, ако оставят хотелите си затворени те ще успеят да спестят сериозен разход, който иначе няма да могат да покрият при свит и слаб сезон.
"Това по всяка вероятност ще се случи, но не очаквам да е масово, каза председателят на Управителния съвет на съюза на хотелиерите в "Златни пясъци Георги Щерев. Всичко ще зависи от това дали държавата ще съумее да вземе важните решения, които очакваме от нея. Те са свързани основно с обявяването на нулева година за концесионерите на плажове, определянето на лимит за паркинг таксите в курортите, промяната на условията за обезщетяване при безработица в туризма и т.н.".
Сред останалите спасителни мерки, които туристическият бранш очаква са удължаването на срока на визите за граждани на страни извън Европейския съюз, както и даването на възможност за заявяването им онлайн.
За Красимира Георгиева, представител на относително малкия германски туроператор "Курклуб"
провалът на сезона вече е факт
Компанията е специализирана в предлагането на почивки за туристи от третата възраст, съчетани с балнеологични процедури преди и след същинския сезон. "В началото на годината нещата изглеждаха твърде добре, каза тя. Първата група туристи трябваше да пристигне още на 28 март, а до началото на май за почивка в комплекса "Слънчев ден" край Варна бяха записани 165 души. Още на 25 - 26 март обаче "Луфтханза" обяви, че спира вътрешните си полети в Германия, а малко след това и Австрийските авиолинии, с които туристите ни изминават последната част от пътуването си до България, спря да лети. Така всичко пропадна", обясни Георгиева.
В същото време още през февруари компанията, която тя представлява у нас, е платила близо 100 хил. евро аванс за хотелиерски услуги. "За туроператор от мащаба на "Курклуб" подобна сума е сериозен проблем, в случай, че туристи поискат да им бъдат възстановени разходите по пътуване, което не се е състояло."
Според Георгиева добрата новина в този случай може да се окаже приетото по повод на пандемията COVID-19 законодателство в Германия, според което неизпълнени услуги, в чийто кръг влизат и туристическите, се овъзмездяват с ваучери, валидни до 2021 г. Използвайки тази възможност немалка част от туристите на "Курклуб"
вече са презаписали почивките си в България за есента на тази година
На този фон най-засегнати от въведените ограничителни мерки заради разпространението на коронавируса са туроператорите, които предлагат екскурзии в чужбина, малките туристически компании, които организират индивидуални пътувания, както и агенциите в дистрибуторските мрежи на големи чартърни оператори.
"Анулирането на полиците по задължителната застраховка "Отговорност на туроператора" беше последният удар, който ни бе нанесен съвсем неочаквано, каза Донка Георгиева, управител на дружеството "АБ травел". Застраховката покрива имуществени вреди на потребителите в случай на неразплащане от страна на туроператора с неговите контрагенти и доставчици, включително и при неплатежоспособност или изпадане в несъстоятелност. Без тази застраховка ние губим лиценза си", обясни тя.
Миналата седмица застрахователната компания "Армеец" първа изпрати писма до клиентите си, че едностранно прекратява полиците им по тази задължителната застраховка. Дни по-късно други застрахователи също преразгледаха политиката си за този тип застраховка. Част от тях обявиха, че ще въздържат от сключването на нови застраховки, а други предложиха на клиентите си по-тежки условия от досегашните. © Дневник Златни пясъци
"Част от агенциите, които предлагат продукта на големите туроператори, бяха принудени да затворят, каза Георгиева. Големите им контрагенти се въздържат от връщане на суми от авансови плащания по отменени пътувания. Така цялата тежест на контактите при неуредени отношения с потребителите пада именно върху агентите, които
просто прекратиха дейност.
Според управителя на "АБ травел" разчетите на малки компании като нейната показват, че биха могли да издържат в условията на блокирани пътувания само до началото на есента. Това обаче ще стане с цената на изчерпване на целия им ресурс от оборотни средства, за да могат да запазят позициите си на пазара и отношенията си с лоялни клиенти.
"При благоприятно развитие на нещата след септември ще ми бъде нужна помощ, за да рестартирам бизнеса си, казва Донка Георгиева. Точно в тази посока трябва да помисли държавата - малки грантове или безлихвени заеми в размер на 20 - 30 хил. лв. за оборотен капитал".
В четвъртък, министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи данни, според които около 300 хил. българи са планирали да пътуват в чужбина в периода от 13 март до 1 юни и са направили резервации - ранни или цялостни. Тя обяви също, че се обсъжда специфична "кредитна линия" за туроператорите с дълъг гратисен период, за да могат да възстановяват средствата на потребителите.
Председателят на Управителния съвет на Съюза на хотелиерите в курорта "Златни пясъци" Георги Щерев също смята, че все още има шанс държавата да помогне на бранша, за да преодолее кризата, свързана с коронавируса,
но засега поведението й е неадекватно
"След като няма яснота кога ще стане възможно пътуването от основните туристически пазари към курортите ни, единствената алтернатива за спасяване на предстоящия летен сезон действително остават българите, каза Щерев. Но и тази възможност е в ръцете на държавата. Тя има 50 хил. чиновника със семейства. Ако всеки от тях получи ваучер за почивка на Черноморието, картината няма да изглежда чак толкова мрачна".
Щерев смята, че ако през есента на миналата година, след фалита на британския туроператор "Томас Кук", туристическият бизнес е бил изоставен от държавата и е трябвало да се спасява сам, то сега това няма да бъде възможно.
За мерките на министерство на туризма - тук.
Колко туристи в България са блокирани заради коронавируса - тук.
Текстът е коригиран в 10.48 ч. на 11 април в частта, касаеща променените условия по задължителната застраховка "Отговорност на туроператора".