Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

© Община Варна



До пет пъти над пределно допустимите норми е количеството на някои от вредните и опасни вещества, които се изливат във Варненското езеро от прекъснат тръбопровод за фекални води, за който "Дневник" информира. Това показват данните, отразени в неоповестена и до момента справка, изготвена от Регионалната инспекция по околната среда и водите.



Съдържането на документа, с който "Дневник" разполага (виж прикачения файл), аргументира месечната глоба от 44.4 хил. лв. наложена на "ВиК - Варна" заради продължаващото замърсяване. Според данните, отразени в него, отпадните води, които се изливат във Варненското езеро, са над 8.3 хил. куб.м на денонощие и сериозно надвишават нормите за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадните води, заустени във водни обекти. Така например един от показателите - биохимична потребност от кислород (показател за степента на замърсяване на водата), е превишен пет пъти. Друга норма - на неразтворените вещества, е превишена 4 пъти, а тази за наличие на азот - два пъти.




Всичко за прекъснатия канал и причиненото замърсяване - тук.


На базата на направените констатации излиза, че от 20 август м.г., когато тръбопроводът е бил прекъснат от преминаващ кораб, "ВиК - Варна" продължава да начислява на над 27 хил. жители на район "Аспарухово" и кв. "Галата" по 0.88 лв. такса


"пречистване", което на практика не извършва.


При констатирани 8.3 хил. куб.м фекални води, зауствани в езерото дневно, това означава, че компанията "ВиК - Варна" събира по над 200 хил. лв. (с ДДС) месечно за услуга, която на практика не извършва в пълния й обем.


В телефонен разговор за "Дневник" директорът на компанията Валентин Вълканов потвърди, че от момента на авариите канализационната вода от "Аспарухово" и "Галата" се пречиства само механично. Според него обаче това не било проблем за събиране на таксата "пречистване" в пълния й размер. "Няма как да не бъде събирана, каза той. Ние например нямаме пречистване на азот в нито една от станциите, които са в района - Дългопол, Девня и т.н. Така че няма грижа в това отношение, цената е една и съща за всички. Сега като не можем да пречистваме, нали ни глобяват - 45 хил. лв. на месец. Аз откъде да ги взема тези пари?"


Информацията за това колко дълго продължава замърсяването е твърде противоречива.


Според директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов аварията е била забелязана през октомври м.г., когато в участък от езерото започнали да се събират ята гларуси заради внезапното струпване на голямо количество риба.


От местната администрация във Варна твърдят друго. "Информация за възникнал дефект на транспортиращ водопровод е подадена от "ВиК - Варна" ООД на 20 август 2019 г., съобщиха от там в отговор на въпроси, зададени от "Дневник".


Министерството на околната среда и водите има трета версия. От там съобщиха в отговор на писмено зададени въпроси, че нямат информация за точната дата, на която е настъпила аварията.
За


последиците от замърсяването


може да се съди по данните, отразени в доклад на Районната здравна инспекция във Варна за чистотата на морската вода и условията за къпане във Варненския залив от м.г.


"Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" реши един основен проблем, свързан със замърсяването на Варненското езеро. Старото съоръжение (пречиствателна станция, бел. авт.), което бе в експлоатация от 1964 г., и технологията, по която работеше, бе за механично пречистване на отпадните води без допълнителна биологична обработка. Те бяха зауствани във Варненското езеро и това се отразяваше на качеството на водите му, а оттам и на целия залив", пише в документа.


С други думи, след скъсването на транспортиращия тръбопровод на практика е било "възстановено" състоянието от 1964 г. и напълно непречистените фекални води на квартала отново са започнали да се изливат направо в езерото, а оттам да


замърсяват целия залив с плажовете му


Хронология на събитията:

  • 20 август 2019 г. - община Варна научава за прекъснатия канал
  • 26 септември 2019 г. - комисия на общината прави проверка
  • декември 2019 г. - изпратено е писмо за отстраняване на аварията
  • 6 февруари 2020 г. - МОСВ констатира замърсяването
  • април 2020 г. - тече процедура без срок за ремонт на скъсания канал.

Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" е на стойност около 5 млн. евро, като около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА.


Едно от важните условия за изпълнение на проекта е отразено още в името му: "Трансформиране на ПСОВ "Аспарухово" в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро".


Проверката на "Дневник" показа, че неизпълнението на това условие не е останало тайна за нито една от институциите, ангажирани с реализацията на проекта - община Варна и Министерството на околната среда и водите. В отговори на въпроси, изпратени до тях се съобщава само за "части" или "участъци" от тръбата, вкопани в дъното на езерото. От същите отговори обаче става ясно, че


тръбопроводът е пресичал пътя на корабите,


преминаващи през Варненското езеро. А това обяснява и защо според заданието за изграждането му той е трябвало да бъде вкопан под дъното. Каква е разликата в цената на тръбопровод, минаващ "по" и "под" дъното на езерото и къде е отишла тя може само да се предполага.


Според


община Варна, собственик на скъсаната канализационна тръба,


за ремонта й ще са необходими около 1.3 млн. лв. Яснота за това откъде ще дойдат парите няма. Не е ясно и кой ще изпълни ремонта, след като нито едно от трите дружества - "Инфра експерт", "Хидрострой" и ДЗЗД "Черно море 2016", с които община Варна е подписала рамково споразумение за ремонт на елементи от техническата й инфраструктура, не притежава експертиза за подводни ремонти. Така за решаването на проблема с изтичането на над 8 хил. куб.м фекални води дневно във Варненското езеро краен срок също няма.


Статията е допълнена в 11.19 ч. с мнението на директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов за събираната такса "пречистване", въпреки че то не се извършва в пълния му обем.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 843 Весело

    Скъкан, скъкан, колко да е скъкан тоя канал?

    Глоби и затвор за виновните, нещо?

  2. 2 Профил на it4
    it4
    Рейтинг: 439 Неутрално

    ха сега Ангелкова да иде да почива там наблизо...

  3. 3 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3745 Любопитно

    " При констатирани 8.3 хил. куб. м. фекални води, зауствани в езерото дневно, това означава, че компанията ВиК - Варна, събира по над 200 хил. лв. (с ДДС) месечно за услуга, която на пнактика не извършва в пълния й обем "

    Добре се уредиха от варненската престъпна групировка отново: за тях - еврата, за варненци - лайната !

  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2901 Неутрално

    До коментар [#1] от "pinoccio":

    Ай, ся... Още малко ще питаш къде отидоха парите, 3/4 от които от ИСПА.

  5. 5 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    ха сега Ангелкова да иде да почива там наблизо...
    —цитат от коментар 2 на it4


    Тя не почива,спасява сектора!!!

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  6. 6 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3716 Неутрално

    "............Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" е на стойност около 5 млн. евро, като около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА..................."

    Яко крадене е падало явно!

  7. 7 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3745 Весело

    " Според


    община Варна, собственик на скъсаната канализационна тръба

    за ремонта й ще са необходими около 1.3 млн. лв. Яснота за това, от къде ще дойдат парите, няма. "

    Моля, нека бъдем оптимисти, все пак : яснота за това откъде ще дойдат парите може и да няма, но е пределно ясно в КОЙ джоб ще се усвоят !

  8. 8 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3716 Любопитно

    До коментар [#1] от "pinoccio":

    Би трябвало да е така , но у нас Темида е много благосклонна към тарикатите с пари!

  9. 9 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2549 Весело

    Няма 5 пъти, няма 6 пъти, да се отваря летния сезон, че Министърката трябва да пробва новото приложение за свободните чадъри :)))

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  10. 10 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3745 Любопитно

    " Проверката на "Дневник" показа, че неизпълнението на това условие не е останало тайна за нито една от институциите, ангажирани с реализацията на проекта - община Варна и Министерството на околната среда и водите. "

    Кой гласим за виновен този път ? Пак Костов ? Христо Иванов ? Портн.....пардон, тоя беше наш човек ! Старият кмет, разбира се, кой друг ?

  11. 11 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    "няма грижа в това отношение"

  12. 12 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 2191 Неутрално

    До коментар [#3] от "samoedin":

    Това е нагледен пример за гепаджийска икономика:
    1.Некачествено строителство
    2.Парите от еврофондове окрадени.
    3.Ограбване на мит'ряла чрез фиктивна "услуга" - данък ГЕРБ
    4.Екологична катастрофа.

  13. 13 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2549 Весело

    " Споредобщина Варна, собственик на скъсаната канализационна тръбаза ремонта й ще са необходими около 1.3 млн. лв. Яснота за това, от къде ще дойдат парите, няма. " Моля, нека бъдем оптимисти, все пак : яснота за това откъде ще дойдат парите може и да няма, но е пределно ясно в КОЙ джоб ще се усвоят !
    —цитат от коментар 7 на samoedin


    Не, този път КОЙ може да не се уреди ама другите 3 букви (ТИМ) със сигурност ще намажат :))

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  14. 14 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3714 Неутрално

    #hubavoe

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  15. 15 Профил на MissingPerson
    MissingPerson
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Статията не трябва ли да е за това кой кораб и на кой собственик е прекъснал тръбата и да се търси отговорност на него? Защо се глобява ВиК за авария причинена от трето лице?

    Caveat lector! "Тоя победен човек да ми вземе кафеварката..."
  16. 16 Профил на stanchopansa
    stanchopansa
    Рейтинг: 510 Неутрално

    "Сега като не можем да пречистваме, нали ни глобяват - 45 хил лв. на месец. Аз от къде да ги взема тези пари?"

    Ами правилно, парите за глобата трябва да се вземат от клиентите. Даже и отделна графа в сметките да се сложи.
    А на този принцип работят и всички институции у нас. Трябва също и един данък "Некадърно управление" да ни праснат.

  17. 17 Профил на FL
    FL
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Значи - един месец проверяват, след това три месеца пишат писмо. Мила родна картинка. И четири месеца от тогава плащат глоби и пръста си не мърдат, за да оправят тръбата. Що за власт е това?

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7601 Неутрално

    Тимаджията кмет, може само да присвоява.

  19. 19 Профил на Snider
    Snider
    Рейтинг: 42 Неутрално

    До коментар [#18] от "Роси":

    Предния кмет беше тимаджия,тоя е гербаджия,бивш мултак!

  20. 20 Профил на kvasimodo
    kvasimodo
    Рейтинг: 1595 Разстроено

    Варна , Варна.....

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  21. 21 Профил на it4
    it4
    Рейтинг: 439 Неутрално

    портниха ще ходи ли в израел пак, че добре му се отразява престоя там...

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  23. 23 Профил на #ОСТАВКА
    #ОСТАВКА
    Рейтинг: 2266 Неутрално

    ТИМ/ГЕРБ е супер, гласувайте пак за тях

  24. 24 Профил на spring_va
    spring_va
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Щом има фекалии, пет пъти над нормата, значи народа има какво да яде. Следователно, стабилността във Варна е пет пъти над нормата. Гарантирано от ТИ...ааа ГЕРБ да кажа!

  25. 25 Профил на Милен Минчев
    Милен Минчев
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Не сте прави във Варна под всеки вол тим да търсите. Не за да не оневинявам тим, сигурно има нещо от толкова легенди за тях, а защото по този начин пропускате истинския виновник - нищоправещите държавни хрантутници, които избирате и на които плащате данъци. Във всяка нормална фирма такива епични некадърници, пишещи 1 писмо 2 месеца, биха изхвърчали преди да са си написали писмото... А иначе на ГЕРБ хич не им върви на тръби - и тези в Перник се пукат май вече за трети път, язък че толкова грандиозно ги откриваха!

  26. 26 Профил на .NET
    .NET
    Рейтинг: 354 Неутрално

    От тази снимка човек може да добие представа, че пристанище Варна вече се ползва само от платноходи. Дето си вика, какво пък толкова, на Киро Гела наряза всички кораби на БМФ, а малкото нови ги регистрира в Малта...

    Бъдещето е не просто пред богатите държави, а пред тези, които са най-напред с образованието. - в."Капитал", 22.12.2016г.
  27. 27 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3714 Неутрално

    До коментар [#24] от "spring_va":

    “Щом има фекалии, пет пъти над нормата, значи народа има какво да яде.”

    Благодарение на ГЕРБ!!!

    Алелуя! 😎

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  28. 28 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Чудесно! Значи, освен риба и раци, могат да се въдят и нови биологични видове и мутации на съществуващите, което повишава биоразнообразието. В Бургас това отдавна се прави от Нефтозавода в Бургаското езеро и ето, че и Варна най-после се включи.

  29. 29 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 952 Неутрално

    За мен рецептата е една - глоба, която ще накара замърсителя да се замисли преди пак да замърсява. Ако продължава, както често става, действията на дъравата трябва да са безкомпромисни.

  30. 30 Профил на svoboden izbor
    svoboden izbor
    Рейтинг: 260 Неутрално

    ТИМ и територията им ...!

  31. 31 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 538 Неутрално

    в друга статия по въпроса, беше казано, че гръцка фирма е испълнител на тръбата. би било хубаво биволъ да потърсят "взаимовръзки" с поръчителя

  32. 32 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3745 Любопитно

    До коментар [#13] от "padrino":

    То аз именно тях имах предвид - варненската престъпна групировка. Тя уж е в обтегнати отношения с почетния, ама гарван гарвани око вади ли ?

  33. 33 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1813 Неутрално

    аз нещо съм изумен от безхаберието на
    всички институции и то мсеци.
    трявба да леята глави. умишлена безстопанственост.
    екологично замърсяване. да не гооврим за най-лошото-
    разпространение на зарази, чрез животни, които пият
    от езерото и след това могат да пренесат заразите
    другаде.

  34. 34 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1743 Неутрално

    Това не го ли писахте преди 2 дни!?

  35. 35 Профил на димитър иванов
    димитър иванов
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#15] от "MissingPerson":

    Защото с некачественото си изпълнение се създават предпоставки за нарушение на лимитираната дълбочина , предварително оповестена , както на пилота , така и на корабособственика и респективно на капитана, най вероятно корабоплаването не е най силната ви страна , така че в случая вината се поема от плота ,пристанищната администрация и по веригата се връща пак до вашият човек из Портних.

  36. 36 Профил на димитър иванов
    димитър иванов
    Рейтинг: 263 Неутрално
  37. 37 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 790 Неутрално

    До коментар [#21] от "it4":

    Тръшнали са му портите на Портних в Израел.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK