Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

Опасни вещества пет пъти над допустимото се изливали във Варненското езеро заради скъсания канал

© Община Варна



До пет пъти над пределно допустимите норми е количеството на някои от вредните и опасни вещества, които се изливат във Варненското езеро от прекъснат тръбопровод за фекални води, за който "Дневник" информира. Това показват данните, отразени в неоповестена и до момента справка, изготвена от Регионалната инспекция по околната среда и водите.



Съдържането на документа, с който "Дневник" разполага (виж прикачения файл), аргументира месечната глоба от 44.4 хил. лв. наложена на "ВиК - Варна" заради продължаващото замърсяване. Според данните, отразени в него, отпадните води, които се изливат във Варненското езеро, са над 8.3 хил. куб.м на денонощие и сериозно надвишават нормите за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадните води, заустени във водни обекти. Така например един от показателите - биохимична потребност от кислород (показател за степента на замърсяване на водата), е превишен пет пъти. Друга норма - на неразтворените вещества, е превишена 4 пъти, а тази за наличие на азот - два пъти.




Всичко за прекъснатия канал и причиненото замърсяване - тук.


На базата на направените констатации излиза, че от 20 август м.г., когато тръбопроводът е бил прекъснат от преминаващ кораб, "ВиК - Варна" продължава да начислява на над 27 хил. жители на район "Аспарухово" и кв. "Галата" по 0.88 лв. такса


"пречистване", което на практика не извършва.


При констатирани 8.3 хил. куб.м фекални води, зауствани в езерото дневно, това означава, че компанията "ВиК - Варна" събира по над 200 хил. лв. (с ДДС) месечно за услуга, която на практика не извършва в пълния й обем.


В телефонен разговор за "Дневник" директорът на компанията Валентин Вълканов потвърди, че от момента на авариите канализационната вода от "Аспарухово" и "Галата" се пречиства само механично. Според него обаче това не било проблем за събиране на таксата "пречистване" в пълния й размер. "Няма как да не бъде събирана, каза той. Ние например нямаме пречистване на азот в нито една от станциите, които са в района - Дългопол, Девня и т.н. Така че няма грижа в това отношение, цената е една и съща за всички. Сега като не можем да пречистваме, нали ни глобяват - 45 хил. лв. на месец. Аз откъде да ги взема тези пари?"


Информацията за това колко дълго продължава замърсяването е твърде противоречива.


Според директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов аварията е била забелязана през октомври м.г., когато в участък от езерото започнали да се събират ята гларуси заради внезапното струпване на голямо количество риба.


От местната администрация във Варна твърдят друго. "Информация за възникнал дефект на транспортиращ водопровод е подадена от "ВиК - Варна" ООД на 20 август 2019 г., съобщиха от там в отговор на въпроси, зададени от "Дневник".


Министерството на околната среда и водите има трета версия. От там съобщиха в отговор на писмено зададени въпроси, че нямат информация за точната дата, на която е настъпила аварията.
За


последиците от замърсяването


може да се съди по данните, отразени в доклад на Районната здравна инспекция във Варна за чистотата на морската вода и условията за къпане във Варненския залив от м.г.


"Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" реши един основен проблем, свързан със замърсяването на Варненското езеро. Старото съоръжение (пречиствателна станция, бел. авт.), което бе в експлоатация от 1964 г., и технологията, по която работеше, бе за механично пречистване на отпадните води без допълнителна биологична обработка. Те бяха зауствани във Варненското езеро и това се отразяваше на качеството на водите му, а оттам и на целия залив", пише в документа.


С други думи, след скъсването на транспортиращия тръбопровод на практика е било "възстановено" състоянието от 1964 г. и напълно непречистените фекални води на квартала отново са започнали да се изливат направо в езерото, а оттам да


замърсяват целия залив с плажовете му


Хронология на събитията:

  • 20 август 2019 г. - община Варна научава за прекъснатия канал
  • 26 септември 2019 г. - комисия на общината прави проверка
  • декември 2019 г. - изпратено е писмо за отстраняване на аварията
  • 6 февруари 2020 г. - МОСВ констатира замърсяването
  • април 2020 г. - тече процедура без срок за ремонт на скъсания канал.

Проектът "Трансформация на пречиствателната станция за отпадни води в кв. "Аспарухово" в помпена станция и конструиране на транспортиращ тръбопровод" е на стойност около 5 млн. евро, като около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА.


Едно от важните условия за изпълнение на проекта е отразено още в името му: "Трансформиране на ПСОВ "Аспарухово" в помпена станция с механично пречистване и транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро".


Проверката на "Дневник" показа, че неизпълнението на това условие не е останало тайна за нито една от институциите, ангажирани с реализацията на проекта - община Варна и Министерството на околната среда и водите. В отговори на въпроси, изпратени до тях се съобщава само за "части" или "участъци" от тръбата, вкопани в дъното на езерото. От същите отговори обаче става ясно, че


тръбопроводът е пресичал пътя на корабите,


преминаващи през Варненското езеро. А това обяснява и защо според заданието за изграждането му той е трябвало да бъде вкопан под дъното. Каква е разликата в цената на тръбопровод, минаващ "по" и "под" дъното на езерото и къде е отишла тя може само да се предполага.


Според


община Варна, собственик на скъсаната канализационна тръба,


за ремонта й ще са необходими около 1.3 млн. лв. Яснота за това откъде ще дойдат парите няма. Не е ясно и кой ще изпълни ремонта, след като нито едно от трите дружества - "Инфра експерт", "Хидрострой" и ДЗЗД "Черно море 2016", с които община Варна е подписала рамково споразумение за ремонт на елементи от техническата й инфраструктура, не притежава експертиза за подводни ремонти. Така за решаването на проблема с изтичането на над 8 хил. куб.м фекални води дневно във Варненското езеро краен срок също няма.


Статията е допълнена в 11.19 ч. с мнението на директора на "ВиК - Варна" Валентин Вълканов за събираната такса "пречистване", въпреки че то не се извършва в пълния му обем.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK