Първата помощ на пътя: подготвени ли са българите

Демонстрация за оказване на пъва помощ от БЧК

© Анелия Николова

Демонстрация за оказване на пъва помощ от БЧК



  • Около 24% от българите са обучени да оказват първа помощ, при минимум 30% според европейския стандарт
  • БЧК и Българската асоциация на пострадалите при катастрофи искат опреснителни обучения
  • Червеният кръст е готов с мобилно приложение
  • Ключов е въпросът са подобряването на организацията на спешната медицинска помощ

Умеят ли българите да оказват първа помощ и достатъчно добре ли е организирана спешната медицинска помощ? Това са сред страничните, но ключови въпроси след катастрофата, в която загина журналистът Милен Цветков. Те са важни и заради големия брой инциденти на пътя и на пострадалите в тях.


В случая с Цветков кадри от охранителни камери показаха как след удара хора се приближават до автомобила му в желание да помогнат и след кратко време той е изведен от колата. Това предизвика и коментари дали не са допуснати грешки при оказваната помощ, не е ли трябвало да остане вътре до идването на Спешна помощ, как би трябвало да се действа. В такива ситуации и потърпевшите, и свидетелите или притичващите се да помогнат често са в шок и затова бързото пристигане на професионалистите е важно. Но и познанията на гражданите - помагат. "Дневник" потърси коментари и данни по темата за първата помощ в България.


Българският червен кръст (БЧК), в качеството си на организатор на курсовете за първа долекарска помощ, които са задължителни преди получаване на шофьорска книжка, посочва, че в България




едва около 24-25% от хората са обучени да оказват първа помощ


Това е под минималните 30%, определени в европейския стандарт. В някои държави процентът е между 70 и 90 (Германия, Норвегия, Швеция, Австрия и др).


В момента курсовете за новите шофьори са еднократни и са в рамките на общо осем учебни часа. От БЧК и Българската асоциация на пострадалите при катастрофи (БАПК) смятат, че е необходимо през три до пет години да има опреснителни курсове. "Информацията се забравя и започваме да импровизираме - или се допускат опасни грешки, или не се прави нищо", каза председателят на БАПК Владимир Тодоров пред "Дневник".


БЧК, държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и неправителствени организации разглеждат проблемите и твърдят, че опитват да променят картината. Българският червен кръст вече е готов с мобилно приложение за първа помощ (то беше обявено тази седмица и засега е достъпно в Google Play). В него са показани кратки клипове с различни ситуации с български актьори.


От агенция "Безопасност на движението по пътищата" заявиха пред "Дневник", че заедно с ангажираните институции, браншови организации и академичната общност се разработва нова Концепция за подготовката на участниците в движението по пътищата. "Една от темите на обсъжданията, е как да бъде подобрено обучението и поддържане на знанията за оказване на първа долекарска помощ, в това число и в системата на образованието", се казва в отговора на агенцията.


(Не)достатъчната подготовка


В момента в България най-масово обучение за първа долекарска помощ минават хората, които са изкарали шофьорски курсове, тъй като това е задължително условие за получаване на шофьорска книжка. В страната то се организира от БЧК, който следва нормите на Европейския референтен център в Париж. Обучението включва теоретична подготовка и практически упражнения в рамките на осем учебни часа.


В Закона за движение по пътищата "първа долекарска помощ" е описана като прилагането на подходящи животоподдържащи действия и мероприятия за предотвратяване на усложненията, получени при травми, свързани с пътнотранспортни произшествия, на място или в близост до него, от водачи на моторни превозни средства и други участници в движението до идването на екип от Спешна медицинска помощ.


Преценката за това как да се подходи при пътен инцидент понякога е много сложна, но преминалите през обучението знаят, че има основно стъпки, които трябва да бъдат спазени.


Според д-р Пенчо Пенчев от отдел "Здравна политика и първа помощ" в БЧК най-честите и опасни грешки, допускани от хора, които се озовават на мястото на инцидент, са свързани с неподходящи решения за изваждане на пострадал от автомобила и с изпълнението на задачата.


"При тежки катастрофи пострадалият може да се извади от автомобила, ако се прецени, че има техническа причина - например колата да падне от мост или да се запали, или по медицинска - ако трябва да се направи изкуствено дишане на пострадалия, например", посочи Пенчев пред "Дневник". За конкретния случай с Цветков по думите му на първо място е трябвало явилите се граждани да спрат движението и да обезопасят мястото с поставяне на триъгълник - нещо, което не е направено. "В такъв случай трябва да се придържа главата му и да бъде поставен да легне на твърда повърхност", коментира за изваждането той.


Годишно около 75-80 хиляди души минават курсове на БЧК по първа долекарска помощ, като почти всички са свързани с изискването за получаване на шофьорска книжка. В курса хората се учат на основните стъпки за действие при пътен инцидент. По думите на д-р Пенчев в момента обучението не е достатъчно - и като часове, и като обхват.


Доказано е, че знанията избледняват още от шестия месец след обучението. Затова искаме да има опреснителни курсове.


Д-р Пенчо Пенчев "Здравна политика и първа помощ" в БЧК,

Отдел


"В Германия курсът е 16 учебни часа, а в някои държави има опреснително обучение на всеки три до пет години. Това е и което БЧК иска да се въведе в България, но е трудно, след като няма опреснителни шофьорски курсове", каза специалистът.


"Не се изисква опресняване на знанията от обученията, но ако някой се чувства несигурен, може да потърси възможност за преминаване на курсове", се казва в отговор на Министерството на образованието и науката до "Дневник". От там потвърдиха, че към държавната агенция "БДП" е създадена работна група, която "ще направи цялостен преглед на учебната документация и организацията на обучението за управление на МПС".


От агенцията по пътна безопасност посочват, че има разработена система от мерки, насочени към шофьорите в организациите на бюджетна издръжка. Една от тях е свързана с преминаване на периодичен опреснителен курс за оказване на първа помощ. "Към момента 75 институции на централно и териториално ниво в България официално са информирали ДАБДП, че са въвели такава система. Тя обхваща водачи, които осъществяват ежедневни служебни пътувания и е налице системна вероятност да попаднат в обсега на инцидент, където да се наложи да окажат помощ. Към момента ДАБДП работи в партньорство с българските общини, насърчавайки ги да въведат повсеместно подобна система от мерки", гласи отговорът на агенцията.


От там посочват, че пътните полицаи също са обучени да оказват първа долекарска помощ, като полицейските автомобили най-често са първите, които се отзовават на подаден сигнал за произшествие на пътя. Те минават през това обучение всяка година.


Д-р Пенчев разказа, че за последните години в един случай БЧК е бил нает, за да проведе курса за шофьори в частна компания - това е било еднократно след заявка от фирма за таксиметрови услуги в София, която е организирала шофьорите ѝ да минат обучението.

Демонстрация за оказване на пъва помощ от БЧК

© Анелия Николова

Демонстрация за оказване на пъва помощ от БЧК


Има и различни мнения - председателят на Института за пътна безопасност Богдан Милчев смята, че обучението - дори и да се провежда всяка година, не е достатъчно. "Курсовете са формализъм. По-добре е да ги няма", заяви той, като според него акцентът трябва да падне върху поставянето на по-високи стандарти за спешната помощ.


Д-р Пенчев изтъква, че един от четирима българи е обучен да оказват първа помощ. "В някои държави процентът е над 80, тъй като там когато децата станат на 16-17 години, родителите ги записват на подобни курсове. Въпрос на манталитет. Ние имаме готовност да правим обучение на граждани, но ако те не са принудени - не го правят. Съответно ние не организираме, защото няма интерес."


Заместник-генералният директор на БЧК д-р Надежда Тодоровска допълва: "Все още нагласите на обществото за обучение по първа помощ не са на необходимото ниво. Практиката показва, че интересът към него се засилва, когато се случи трагичен инцидент, особено със загинали хора".


В момента обучението по първа помощ е застъпено в образователната система за деца в предучилищна възраст, както и за ученици. "Темите за първа долекарска помощ са интегрирани между отделните учебни предмети, в часа на класа, в заниманията по интереси и в рамките на дейностите по обща подкрепа за личностно развитие. Обучението е насочено към придобиване на социални компетентности, свързани със здравното образование, с физическото възпитание и спорта, с безопасност на движението по пътищата, със защитата на населението при бедствия и аварии и с професионалното образование и обучение", заявиха от Министерството на образованието и науката в отговор до "Дневник".


В плана за часа на класа като тема влиза "Защита на населението при бедствия и аварии и катастрофи; оказване на първа помощ" с по четири часа от първи до четвърти класа, по пет часа от пети до десети клас и по три часа за 11-и и 12-и клас. Отделно има и тема "Безопасност на движение по пътищата".


Действия под стрес


Оказването на първа помощ е огромно предизвикателство, защото обикновено е съпроводено със силен стрес. "Няма човек, който да е напълно подготвен да реагира, когато стане свидетел на внезапно травмиращо събитие", обясни психоаналитикът и преподавател в НБУ Мален Маленов пред "Дневник".


По думите му шокът е първичната реакция за свидетелите. "Когато човек осъзнае, че е вън от опасност и опасността е за някой друг, идва облекчение. Това създава вътрешен конфликт между самосъхранението и желанието да се помогне. В този момент има приток на емоции и вътрешна превъзбуда. Някои хора успяват да се отърсят и да действат рационално", заяви Маленов.


По думите му от една страна, стремежът да се помогне е свързан с човешка потребност. Но от друга, е свързано и с това, че дълбоко в себе си човек може да се постави на мястото на извършителя.


Според психоаналитика опресняването на обучението по първа помощ е логично и заради това, че най-често курсът се кара от млади хора в тийнейджърска възраст. "Това е възрастта, в която се тестват границите и правилата и в която емпатията все още не е формирана. Изключително важно е да има ясни стъпки и инструкции, които хората да знаят, за да могат да действат правилно в подобна ситуация", каза Маленов. Той смята, че е ключово държавата да отделя много повече средства за психичното здраве на децата и юношите, което ще се отплати след години в намаляване на инцидентите.


Първата помощ може да е ключова, но хората трябва да са внимателни в действията си, за да не навредят на пострадалия. Председателят на БАПК Владимир Тодоров заяви, че не е запознат в България човек да е поставят под наказателна отговорност заради опит да помогне.


Добре организирана спешна помощ


Специалистите в сферата са единодушни, че ключова е добрата организация на спешната помощ. Милчев посочи, че е необходимо децентрализирането ѝ, за да може линейките да тръгват от различни точки в градовете с цел спестяване на време.


Защото при подобни инциденти времето е изключително важно.

  • "Изследвания сочат, че намаляването на времето между катастрофата и пристигането на спешни медицински служби от 25 на 15 минути може да намали смъртността с една трета и че систематизираното обучение на спасителните екипи може да намали времето за извеждане на загиналите от катастрофата от 40 до 50%", се казва в отговора на агенцията "БДП" пред "Дневник".

Според Тодоров е подходящо да се съставят екипи от парамедици с мотори, тъй като по думите му има данни, че така времето до пристигането им на място се съкращава наполовина. "Полицаите са добре обучени, но има проблем с обучаването и назначаването на парамедици. На Запад в 80-90% от случаите пристигат парамедици. Друг проблем е липсата на хеликоптер", каза председателят на БАПК.


От агенцията по безопасност на пътя мислят в същата посока. "Всички стъпки за подобряване и оптимизиране на времето за реакция на екипите на Спешна помощ са ключови...Важна стъпката е създаване на възможности за ефективното използване на въздушна спешна помощ. Още повече, че в страната ни има значителен брой планински пътни участъци с голяма натовареност, както и населени места със сезонна натовареност, които поставят на критично изпитание съществуващите сили и средства за реакция."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Неутрално

    За никаква първа помощ не са подготвени родените след 1985-та !
    Превръзка с бинт не могат да направят даже.

    [email protected]
  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4567 Весело

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Е, айде стига с преувеличаването...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Весело

    До коментар [#2] от "hamiltonf":

    С изключение на медицинския персонал - извинявам се :)

    [email protected]
  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3378 Весело

    Дали бихте направили изкуствено дишане на жена грозна като смъртта?

  5. 5 Профил на sw51
    sw51
    Рейтинг: 285 Любопитно

    много е тънък момента на това да помогнеш, но да можеш да защитиш всяко действие в съда, ако се наложи... при по-предпазливите, това е направо преведено - стой и чакай линейка без да правиш нищо...

  6. 6 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Жена ми харесва това 😄!

    agent
  7. 7 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    "Страничните, но ключови въпроси", които са предмет на статията не възникнаха след катастрофата, в която загина журналистът Милен Цветков. Бог да го прости! Били са актуални винаги. Сега загина известна личност. Някои хора и институции решиха, че може да се появят под прожекторите и да изкарат някой лев.
    Би било добре след като авторът и БЧК се позовават на европейски стандарт да посочат кой е този стандарт.
    Какво означава "обучени да оказват първа помощ"? Вероятно по някакъв начин заставени да изкарат някакви формално проведени курсове. Каква част от хората могат реално да окажат полезна първа помощ. Не само в България. Факт е, че понякога и пристигналите екипи от Спешна помощ допускат грешки. Не поради липса на знания и умения или небрежност. Често трябва да се предприемат и извършат животоспасяващи действия в интервал от няколко минути. Понякога предприетите мерки са грешни, дори вредни.
    Нека бъдем реалисти и не очакваме и изискваме чудеса!

  8. 8 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    За никаква първа помощ не са подготвени родените след 1985-та !Превръзка с бинт не могат да направят даже.
    —цитат от коментар 1 на karabastun

    Най-важно е да се установи какви мерки трябва да бъдат предприети. След това да бъдат приложени правилно. Вие можете ли?

  9. 9 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3432 Любопитно

    А вероятноста да бъдеш обвинен, че си навредил на ранен човек докато се опитваш да помогнеш ?!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  10. 10 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    А вероятноста да бъдеш обвинен, че си навредил на ранен човек докато се опитваш да помогнеш ?!!
    —цитат от коментар 9 на 'ΕΡΕΒΟΣ

    Не е малка. Затова не би трябвало да е изненада, че някои водачи ще отминат ПТП.

  11. 11 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Още една малка крачка към максимум 4 години за клетия надрусан младеж.

    " За конкретния случай с Цветков по думите му на първо място е трябвало явилите се граждани да спрат движението и да обезопасят мястото с поставяне на триъгълник - нещо, което не е направено. "В такъв случай трябва да се придържа главата му и да бъде поставен да легне на твърда повърхност", коментира за изваждането той."

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  12. 12 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    Още една малка крачка към максимум 4 години за клетия надрусан младеж. " ..."
    —цитат от коментар 11 на дерибеев

    Предполагам имате предвид 4 години условно. Жестоко спрямо младежа!

  13. 13 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 967 Гневно

    "Думам ти дъще, сещай се - снахо"

    И сега какво? Виновни оказалите първа помощ на Милен Цветков и "Бърза помощ" за смъртта му? А това, че защо се е стигнало до първа помощ и линейки - ами то така се случи...

    Гнус!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  14. 14 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    От тази дълга статия, така и не разбрах какво са сбъркали тези, които са били до Милен през първите минути!
    От писанията за д-р Пенчо излиза, че най-голямата грешка било, че не са сложили триъгълник! Да, да, ТРИЪГЪЛНИК! Сигурно за това пациентът е починал? И от къде да го вземат? От ранения Милен или от изпадналия в шок Кристиян? Може би да подгонят онзи с чантата? Защото да ровиш из чужда кола или да вадиш ключа и да отваряш багажника, е много лоша (от юридическа гледна точка) идея. Единствено е можело някой друг водач да спре и да сложи своя триъгълник, но такова не се вижда често.
    Останалите идеи (за придържането на главата и слагането на твърда повърхност), макар и добри, се отнасят за пациенти със счупен гръбначен стълб (особено шийни прешлени). А нищо такова не е имало при Милен. Дори напротив - сам е станал и е ходил известно време. Без резултати от аутопсията, можем само да гадаем за причините за смърта, от излязлото в пресата. Обаче ако е вярно това, за спуканите кръвоносни съдове, НИКАКВА първична помощ, на място, не е била в състояние да помогне, независимо дали е оказвана от едва-едва обучен шофьор или от професионален медик. Най-добрата стратегия е била пострадалият да бъде доставен колкото се може по-бързо в оборудвана за целта хирургия, с всички необходими диагностични инструменти. В Пирогов не знам да има подходящи скенер и ЯМР, с които да се диагностицират веднага кръвоизливите. В Токуда, обаче, поне единият от уредите е наличен и с достатъчно добри показатели, нищо че няма "противошокова зала", в която пациентът отива едва след операционната...
    Да се прави PR на курсовете за първа помощ, върху смърта на Милен е странно. Поне докато не се обяснят правилните, В КОНКРЕТНИЯ СЛУЧАЙ, действия. Такива обаче едва ли някой може да даде само на база общи приказки.
    Идеята за парамедици на мотори, също е странна. Основната задача на парамедиците (поне в САЩ) е да натоварят безопасно пациента в линейката и по най-бързия начин да го закарат в най-близката болница. Държа да видя как ще карат пострадал от катастрофа, с мотор! А скоростта, ако се вярва ан данните на Бърза помощ, не е била проблем. От видеоклиповете видяхме кога е станала катастрофата. Би било добре да видим и тайминга от спешния телефон (кога е имало обаждане), както и кога е предаден сигнала на БП. Аз лично, ако реша да помагам, бих поискал да ме прехвърлят (правил съм го) на квалифициран доктор от БП, докато чакам линейката.

  15. 15 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    А вероятноста да бъдеш обвинен, че си навредил на ранен човек докато се опитваш да помогнеш ?!!
    —цитат от коментар 9 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Можеш да бъдеш обвинен (също по НК) и в неоказване на помощ.

  16. 16 Профил на kukuf
    kukuf
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Сложно е.Изключвам юридическите уловки,които могат да превърнат най-добросъвестния спасител в едва ли не престъпник.Още обучението ни куца.Учим хората как да правят непряк сърдечен масаж-ОК!Обаче сърдечният масаж е практически последното и най-ненужно нещо при пострадал от ПТП.Диша ли човека някак и няма ли видимо външно кървене-не го пипайте,дори да е в безсъзнание.Ако има опасност от запалване или втора катастрофа чак тогава се пробва да се вади.Ако не диша-повдигнете му леко брадичката нагоре/обикновено главата е килната нанякъде.Ако продиша-дръжте го в това положение докато дойде помощ.Ако кърви обилно от крайник-пробвайте да превържете.Толкоз!Изкуственото дишане е геройство.Ако не е продишал дори след като сте го поставили по гръб,поочистили с нещо устата и повдигнали брадата на пстрадалия........Сърдечния масаж след зверска гръдна травма с натрошени ребра,гръдна кост и вероятно разкъсани големи кръвоносни съдове си е убийство!Има място единствено ако колата и човека вътре са видимо цели-при сърдечен инцидент да речем.Пък юнакът на снимката вероятно е "мачкал"само манекени-не бих си скожил ръцете така.Дано съм бил полезен.

  17. 17 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1670 Неутрално

    ...Идеята за парамедици на мотори, също е странна. Основната задача на парамедиците (поне в САЩ) е да натоварят безопасно пациента в линейката и по най-бързия начин да го закарат в най-близката болница. Държа да видя как ще карат пострадал от катастрофа, с мотор! ...
    —цитат от коментар 14 на ivanpopov


    Парамедик с мотор/моторетка (по нашенско и на ел'бичиклети вече) не вози пострадал до болница. Той пристига първи на място и оценява ПРОФЕСИОНАЛНО положението и докладва ДИРЕКТНО до който праща линейките какъв е проблема (припаднал пияница, сърдечен удар или раняване с голяма загуба на кръв).

    Този парамедик дава КВАЛИФИЦИРАНА бърза помощ-вади език, спира обилно кръвотечение и т.н.. И поне по нашенско този парамедик командва помагачите наоколо (и те му се подчиняват безпрекословно) за нужните действия в първите минути. Това докато дойде линейката.

    За протокола.


    До коментар [#14] от "ivanpopov":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3432 Неутрално

    До коментар [#15] от "ivanpopov":

    Малко вероятно !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 462 Неутрално

    За първа помощ не съм сигурен, колко сме подготвени, но явно всички сме подготвени зс пожарникари щом ни задължават да имаме пожарогасител в колата!

  20. 20 Профил на #ОСТАВКА
    #ОСТАВКА
    Рейтинг: 2304 Неутрално

    Подготвени сме, да. Пътищата не са подготвени, колите също. Липсват шофьорски умения също. 700 умрели на година. Там първата помощ не помага.

  21. 21 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 446 Неутрално

    емпатията като цяло липсва, не само при тийнейджърите, шофирането за много хора е като видео игра, и това личи във всякакви ситуации на пътя. добре е да сме запознати с последствията от тази "игра"

  22. 22 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    До коментар [#17] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Ще се радвам да разкажете как е в Израел, стига шабата да позволява. :) Единственото ми посещение там, видях как съвсем младо момиче, с военна униформа, помагаше при катастрофа на пътя. Но от малкото думи, които разбрах, сред другите помагачи имаше квалифициран лекар.
    В САЩ е така, както го описахте, но само поради факта, че медицинска помощ може да оказва само и единствено лицензирано лице. В противен случай, се носи наказателна отговорност. Тук, напротив, обучаваме водачи, спасители, оператори на огнестрелни оръжия (ловци, самоохраняващи се, охранители), доброволци и кого ли още не на оказване на първа помощ. Колко е адекватно обучението, е друг въпрос (мен са ми преподавали методи за помощ при удавяне на огнестрелни курсове), но няма изрична забрана за оказване на медицинска помощ на пострадал, дори ако не само не си медицинско лице, но и не си обучаван за каквито и да било действия (стига после да не изкарат, че с действията си навредил на пострадалия). За това и необходимостта от подобен ПАРАМЕДИК (а не квалифициран травматолог) е леко съмнителна.

  23. 23 Профил на danielv
    danielv
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Никой не може да е подготвен напълно за такова нещо.

  24. 24 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2975 Неутрално

    До коментар [#13] от "ТНТ":

    Това е от колекцията "Златни милиционерски номера"...! Тоест вината се прехвърля на пострадалия или на свидетели на инцидента. Същото, като да се оплачеш след кражба. Започват да ти обясняват, че не си положил достатъчно усилия да си опазиш имуществото, а крадците не са ти го откраднали, ами са го взели за малко да си свършат някаква работа и ще ти го върнат някой ден. Наблюдават се всички признаци, че надрусаното синче ще се отърве леко. Фамилията е усвоявала евро-фондове, тоест имат милиционерска закрила. Реалността е, че живеем в милиционерска държава и на хората очевидно им харесва да е така.

    Бивш tww09306483.
  25. 25 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2975 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Ако трябва да сме съвсем честни Бастуне в наши дни, след изкаран шофьорски курс и получена шофьорска книжка много от хората даже и кола не могат да карат...! Какво остава за знания или умения в оказването на първа помощ?! А оказването на първа помощ хич не е шега работа и много малко хора ще го направят както трябва, особено след тежко ПТП.

    Бивш tww09306483.
  26. 26 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Разстроено

    До коментар [#25] от "Petleshev":

    Ако трябва да сме честни - това е заради пазарния принцип - дават-вземат парите и отчитат дейност, а това че някои остават инвалиди, а някои умират , никой не го бърка !

    [email protected]
  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8386 Разстроено

    До коментар [#25] от "Petleshev":

    То и образованието като цяло е на този принцип....

    [email protected]
  28. 28 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1670 Весело

    До коментар [#17] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Ще се радвам да разкажете как е в Израел, стига шабата да позволява. :) Единственото ми посещение там, видях как съвсем младо момиче, с военна униформа, помагаше при катастрофа на пътя. ...
    —цитат от коментар 22 на ivanpopov


    Ами идвай по често, ще видиш и куп други неща 'дет' ги няма в други страни😀 Като тези масурести парамедици например:

    https://www.google.bg/search?q=zaka +israel&sxsrf=ALeKk00VEH9TTsbJ72ucab5R0on18aUaAA:1588402474895&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=cIG3NBm3aie1JM%3A%2CYMuQ1_vvv9K1IM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kSZ29q8mWEJv9pmQpJXgb5PLdthVA&sa=X&ved=2ahUKEwjm3JqqzJTpAhUuyKYKHRkOCboQ_h0wC3oECAsQBQ#imgrc=cIG3NBm3aie1JM:

    https://bit.ly/2ya3R91

    ОК, тъй като "не съм от тях, как'Сийке" (тези които спазват шабат)-нещо за първа помощ в Израел.

    1. Още в началните години в гимназиите оказваето на първа помощ се изучава в училище.

    2. ВСЕКИ минал през армията Момчета и момиета) минава такъв курс през първначалното си обучение, и обикновенно са наясно как се действа-като онази войничка която си видял, или мацката в статията от линка:

    Search Results
    Web results

    Women in the Israel Defense Forces - Wikipedia
    en.wikipedia.org › wiki › Women_in_the_Israel_Defen...
    Anastasia Bagdalov, awarded a military commendation for her role during the 2011 Sinai attacks. A passenger on the bus, she used her T-shirt and another passenger's bra as tourniquets to save the life of a severely wounded soldier.

    https://www.google.bg/search?sxsrf=ALeKk03Cq395HzzzTxqLmfTHgXt0NmTxcQ :1588402972677&source=hp&ei=HButXvGEItKAjLsPpu2yUA&q=israeli+girl+soldier+makes+tourniquet&oq=israeli+girl+soldier+makes+turniket&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgAMgcIIRAKEKABOgQIIxAnOgUIABCRAjoCCAA6BAgAEEM6BwgAEIMBEEM6BQgAEIMBOgQIABAKOgYIABAWEB46CAgAEBYQChAeOggIIRAWEB0QHjoFCCEQoAE6BAghEBVQ8D9YnuEBYPD8AWgAcAB4AIABgAKIAaQykgEGMC4yNy44mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpeg&sclient=psy-ab

    3. Тези в полевите части минават по интензивен курс. Освен това към 5% минават и курс за "полеви санитари/парамедици". Та влачат освен пушкалата и другите такъми и една чанта 5-6 кг с мед'оборудване. Тези полеви парамедици (на иврит-ховеш крави/боен санитар) са втората най уважавана военна професия (първите са летците и командосите) и за тях песни се пеят.

    Те остават такива цял живот-влачат и в цивила чантата в колата (и им подновяват медикаментите периодично). В пътна катастрофа излизат от колата, грабват чантата и тичат към мястото. И в момента когато кажат "полеви санитар съм" поемат командването-ВСИЧКИ им се подчиняват безпрекословно.

    ТЕ СА и една от причините да има толкоз малко смъртни случая при катастрофи с МПС: Те просто знаят какво да правят, и го правят, докато дойде линейка с лекар и по разнообразно мед'оборудване.

    4. Относно службите "Бърза помощ": Освен държавната "Маген Давид Адом/Червена шестолъчка" съществуват още 2-3 ДОБРОВОЛНИ такива, със стотици+++ доброволци. Включая и масурести ултраортодокси-при тях това е "благословено деяние". Като много от тях са на моторетки/ел'бичиклети, и за нулево време пристигат до местопроизшествието дори при тежък трафик по градските улици-просто пускат сирената+червения буркан и карат...по тротоарите, по въздуха. И всеки им прави път-тук НЯМА бабаити от рода "кой си ти бе, знай'ш ли кой съм аз".
    До коментар [#22] от "ivanpopov":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  29. 29 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1670 Весело

    До коментар [#22] от "ivanpopov":

    https://israelrescue.org/

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  30. 30 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Бол мерси за труда. Дано повече хора го прочетат. При почти два пъти по-малко жертви на пътя, както спрямо населението, така и спрямо броя превозни средства, при Вас спрямо тук, има какво да се научи.

  31. 31 Профил на EmoBo
    EmoBo
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Колко могат да направят правилна преценка на ситуацията за отрицателно време за да вземат правилното решение - в зависимост от състоянието на пострадалия какво да се направи ?Не е ли по-добре да 1)да се обадиш на 112 и 2)да обезопасиш мястото без риск за собствения и на сеиржиите живот ?Пък това дето ще минеш някакъв си курс за 20 часа и ще си подготвен перфектно да окажеш помощ си е " мижи да те лажем"!

  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8223 Неутрално

    Нали, като вземат книжка за правоуправление, минават и такъв курс.

  33. 33 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2330 Неутрално

    До коментар [#13] от "ТНТ":Това е от колекцията "Златни милиционерски номера"...! Тоест вината се прехвърля на пострадалия или на свидетели на инцидента. Същото, като да се оплачеш след кражба. Започват да ти обясняват, че не си положил достатъчно усилия да си опазиш имуществото, а крадците не са ти го откраднали, ами са го взели за малко да си свършат някаква работа и ще ти го върнат някой ден. Наблюдават се всички признаци, че надрусаното синче ще се отърве леко. Фамилията е усвоявала евро-фондове, тоест имат милиционерска закрила. Реалността е, че живеем в милиционерска държава и на хората очевидно им харесва да е така.
    —цитат от коментар 24 на Petleshev


    ++++++++++++++++++++++++++++

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  34. 34 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#15] от "ivanpopov":Малко вероятно !!
    —цитат от коментар 18 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    В А, СН и ФРГ като пряк и непрях свидетел на пътна катастрофа сте задължен да окажете помощ и ако не го направите подлежите на наказание, което може да достигне до 1 год затвор ( § 95 StGB Австрия). Основните задължения при такива случаи са: Осигурявате местото, като първо внимавате за вашата лична безопасност, обаждате се, съдействате и ако има ранени оказвате първа помощ. Презумцията е, че щом имате шофьорска книжка сте минали задължителен курс за бърза помощ, който е хубаво да опреснявате през няколко години.

  35. 35 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    Червеният кръст има желание да захлеби, което е нормално с оглед на шефа му. Аз обаче имам едни опасения, че оказването на първа помощ в някои случаи ще влезе челно на някои текстове от НК.

  36. 36 Профил на lalleen
    lalleen
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Това беше интересно, благодаря :)

  37. 37 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1670 Весело

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Това беше интересно, благодаря :)
    —цитат от коментар 36 на lalleen


    Моля, моля😀
    До коментар [#36] от "lalleen":

    -------
    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Бол мерси за труда. Дано повече хора го прочетат. При почти два пъти по-малко жертви на пътя, както спрямо населението, така и спрямо броя превозни средства, при Вас спрямо тук, има какво да се научи.
    —цитат от коментар 30 на ivanpopov


    Че има какво да се учи и да се прилага-има😀 Ама едно нещо май е...почти невъзможно да се научи: Да се мотивират хората! Хем "да си губят времето" по разни курсове (за военна служба и не споменавам), хем "да си губят времето" като доброволци в "разни НПО" (доколкото разбирам - в България НПО е МРЪСНА дума). И като за последно-да се подчиняват в определени ситуации на подходящият човек (в случая-армейски полеви санитар който функционира и в цивила като такъв), и да изпълняват безпрекословно неговите нареждания.

    Това последното за служилите в армията (а тук повечето сме служили) е нещо естествено. В България където всеки знае 'СИЧКО повече от всички останали....това е почти невъзможно.
    До коментар [#30] от "ivanpopov":

    -------

    П.С. Оф, почти забравих да изкажа ЛИЧНА благодарност на комплелксираната мижитурка цъкнала ми по минус на мойте коментари тук😀! И да му поднеса мойте съболезнования за неговите страдания причинени от личните му неуспехи в живота...по точно във вегетирането му, несъмнено причинени от световното еврейство, Сорос, КостоФ и другите дежурни виновни😀😀😀

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  38. 38 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Всички сме карали курса на БЧК за книжка и не сме подготвени, защото беше безкрайно скучен, а това от снимката гнусно.

  39. 39 Профил на snk22555877
    snk22555877
    Рейтинг: 541 Неутрално

    3-5 години условно. Ясно разбрахме. Подготвени сме, няма да има изненадани. ТВ водещ също не се брои.
    Явно трябва да чакаме някой надрусан да утрепа министър или депутат.

  40. 40 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1514 Неутрално

    До коментар [#13] от "ТНТ":

    Вероятно не са виновни, но дадоха на адвокатите чудесна възможност да измъкнат копелето, от която те ще се възползват на 100%.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK