Решението на Конституционния съд, което променя правния ред

Решението на Конституционния съд, което променя правния ред

© Анелия Николова



Сред тревогата от пандемията последното решение на Конституционния съд - тълкувателно Решение № 3/2020 г., предизвика оживени дискусии само сред специалистите. Засега остава неопознато от широкото обществено мнение неговото значение за правния ред, който ще претърпи промени. Ако обобщим мненията на конституционалистите, то смисълът на решението е, че българският Конституционен съд направи радикална крачка към затвърждаване на своята роля за върховенството на Конституцията, като промени досегашна своя практика и издигна на конституционно ниво задължението на Народното събрание да поправи последиците от прилагането на противоконституционни закони.


В краткото решение от три точки КС придаде обратна сила на част от своите решения и отхвърли предишно тълкувателно решение на КС от 1995 г., което гласеше, че след отмяна на противоконституционен закон се възстановява старата разпоредба. Не, не се възстановява старата норма, а парламентът е отговорен да поправи последиците от прилагането на противоконституционния закон, като приеме съответстваща на Конституцията нова норма. Ако не го направи? Тогава за част от правните спорове съдът ще може да приложи директно Конституцията.


От мотивите на решението е видно, че КС се е ръководил от разбирането за правова държава като баланс между правна сигурност и правна справедливост, а не само като сигурност, на което се даваше превес от предишни състави на Конституционния съд. (Пълния текст на мотивите можете да прочетете тук.)

За да стигне до решението, КС разделя законите на две групи: нормативни и ненормативни, наречени още формални от КС. Към вторите КС прибавя и решенията на Народното събрание и указите на президента.


"Нормативните закони създават правила, засягащи широк кръг лица. Ненормативните най-често са с еднократно действие и решават конкретен въпрос, но не създават правила за поведение", обясни бившият конституционен съдия Румен Ненков. Като ненормативен може да бъде посочен Законът от 1947 г. за одържавяването на имуществото на царете Фердинанд и Борис III или Законът за обявяване на комунистическия режим за престъпен.



За нормативните закони, които са над 90 на сто от законотворчеството, обявяването им за противоконституционни действа занапред, от момента на влизане в сила на решението на КС.


За ненормативните закони


КС направи смелата крачка, като придаде обратно действие на своите решения


за противоконституционност - т.е. законът ще се приема за такъв от момента на приемането му, а не от обявяването на решението на КС, обясниха конституционалисти.


А когато ненормативен закон е приет при действието на друга конституция и е обявен за противоконституционен, то той е невалиден от влизането в сила на новата Конституция през 1991 г. Това означава, обясниха юристи, че примерът, който даваме със Закона за одържавяване на царското имущество от 1947г. не може да бъде легитимно основание за претенцията на държавата като собственик на имотите още от 1991 г. (той беше обявяван за противоконституционен през 1998 г.)


Конституционалистите не са единодушни по въпроса как ще се отрази обратното действие на решенията на КС към висящите съдебни дела за царските имоти, тъй като държавата е посочила и други основания за своите претенции, извън противоконституционността на одържавяването от 1947 г.


Но решението на КС има далеч по-широк смисъл и последици


за утвърждаване на върховенството на Конституцията. Когато например съдът разглежда спор, възникнал въз основа на нормативен закон, обявен за противоконституционен, то съдът няма да се съобразява с този закон, а прилага пряко Конституцията или общите принципи на правото, или най-близкия по смисъл закон, обясни Румен Ненков. А когато се разглежда спор свързан с обявен за противоконституционен ненормативен закон, тогава съдът ще го смята за невалиден от момента на приемането му. В тези случаи политическата отговорност за поправяне на щетите от прилагането на противоконституционния закон трябва да носи Народното събрание, като приеме съответстващи на основния закон промени.


Дали това ще направи по-добросъвестни и отговорни парламентарните мнозинства като знаят, че не могат да се осланят на възстановяване на старите норми, а трябва да приемат нови? Според доц. Наталия Киселова, преподавател в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", решението на КС ще има дисциплиниращ ефект, за да намалее конюнктурното и несъобразено с Конституцията законотворчество.


"Ако трябва да обобщя в няколко думи - с това решение КС разшири собствените си правомощия и така значително увеличи своята тежест в баланса на властите."


Проф. Даниел Вълчев,

декан на Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски"


Според проф. Даниел Вълчев КС разшири собствените си правомощия и така увеличи своята тежест в баланса на властите.


В интервю за "Дневник" Вълчев определя последното решение на Конституционния съд като едно от най-важните в историята на този орган, но се въздържа от оценки на последиците. Той смята, че последиците тепърва ще бъдат предмет на анализи и вероятно ще предизвикват дискусии, тъй като засягат не само теми от строго правен характер, а ще имат значение за публичния живот в страната.


Интервюто с проф. Вълчев можете да прочетете - тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (53)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 1076 Любопитно

    Тъй като материята е малко непонятна за широката публика може да се резюмира така: Принципа на разделение на властите търпи своето развитие с появяването на т.нар. арбитрираща власт в лицето на Президент /право на вето/ и Конституционен съд /задължителни тълкувания на КРБ и преценка на актовете на НС за съответствието им с КРБ/. Ето защо, поради лошата работа на законодателната власт /НС/ се налага все по-често да се намесват органите на арбитриращата власт /Президент и КС/ с оглед на обстоятелството, че РБ е правова държава.

  2. 2 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 1483 Неутрално

    Важно решение по маловажен (сакскобурггоРски) повод. Дано това да е последния "подарък", който ще получим от мадридския ...

    "Как? Не! Ос собствената си трана? Такова нещо от мен няма да видите!"

    Видяхме Симо, много добре видяхме, и продължаваме да гледаме кобургския сериал. Трети век на кобургски интриги.

  3. 3 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2472 Любопитно

    До коментар [#2] от "john_3volta":

    Дядото - мошеник върна ли надвзетите гори? Плаща ли данъци за сегашните си имоти?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  4. 4 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 688 Весело

    Дневник, успхте да ме разсмеете рано сутрин с вашия принос в правната теория - нормативни и ненормативни закони, хе хе...

  5. 5 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Светлина в тунела като че ли

  6. 6 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 4015 Весело

    Светлина в тунела като че ли
    —цитат от коментар 5 на debruckere


    Това са лампите на миньорите, които се връщат за почивка.

    Еретик
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#1] от "save_knforest":

    Е и,успяват ли президентът и КС да "арбитрират" законодателната власт и изпълнителната власт? Тяхната "работа" се изразява с приказката "Кучето си лае,керванът си върви!". Президентът "налага" едно смешно беззъбо вето,а НС прави каквото поиска премиерът.

  8. 8 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2547 Неутрално

    До коментар [#1] от "save_knforest":

    Да не се окаже, че запушвайки една пробойна, отваряме друга. КС също се избира на квотен (политически) принцип.

    "Гениален изрод е Петьо Еврото дадеш му една бутилка уиски, изпие я и може да спретне каквото поискаш обвинение, на когото кажеш..." Делян П.
  9. 9 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4255 Неутрално

    До коментар [#2] от "john_3volta":Дядото - мошеник върна ли надвзетите гори? Плаща ли данъци за сегашните си имоти?
    —цитат от коментар 3 на mitko11


    а искат ли му данъци?

  10. 10 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3210 Любопитно

    В правният свят, решение с обратна сила за минало време - няма. У нас, в полза на крадлив дедо е появи.

  11. 11 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 1831 Гневно

    И какво? Да се обяви Законът за обявяване на комунистическия режим за престъпен като ненормативен и по този начин да се отмени или да претърпи промени?

    Вие чувате ли се, хора?

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  12. 12 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2472 Любопитно

    Законно ли е да се вземат решения с обратна сила?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  13. 13 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2472 Весело

    До коментар [#11] от "дедо Андро":

    Партията-майка иска така... А и съветските другари са притеснени - чуват се клюки за Лукойл...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  14. 14 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    Дневник, успхте да ме разсмеете рано сутрин с вашия принос в правната теория - нормативни и ненормативни закони, хе хе...
    —цитат от коментар 4 на disorg


    Не е "Дневник", а Конституционният съд - 10% от законотворчеството било формално. Затова съдът няма да прилага Закона, а ще го тълкува в зависимост от политическата конюнктура на "правната справедливост".
    С една дума, поддръжниците на КС ще кажат: Снехме доверието от Народното събрание (направо да не приема решения, така или иначе ще бъдат тълкувани от съда според зависи).
    Борците за "Върховенство на закона" ще кажа: "КС еб@ мамата на закона - кеф ти формолен, кеф ти нормативен - кой каквото плати, това ще е"

  15. 15 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3075 Любопитно

    "задължението на Народното събрание да поправи последиците от прилагането на противоконституционни закони." - сигурност или СПРАВЕДЛИВОСТ - КОЙ избира след като Конституцията определя грижата за хората, т.е. справедлива, социална държава. Понеже, изобщо и обаче БГ народни представители оправдават всички недомислия с налагането им, че е заради сигурността на държавата, справедливостта винаги подлежи на тълкуване. Конституционният съд може и да няма много работа, ако се спазват законите, но пък нали тълкуването на Конституцията е според зависи. Колкото по-сложно е нещо, толкова по-неработещо е и несправедливо.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  16. 16 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    Законно ли е да се вземат решения с обратна сила?
    —цитат от коментар 12 на mitko11


    Не, не е законно. Чакаме сега КС да обяви предаването на ключа на Търново от патриарх Евтимий на султан Баязид за незаконно.
    Може и по-назад във времето - да обяви Василий Българоубиец за терорист … и да се реши въпроса с Охридското царство (Македония).

  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4299 Неутрално

    "Дискутираното решение на КС не би могло да предреши изхода на висящите граждански дела. То обаче дава отговор на един от най-важните (с оглед претенцията на държавата) въпроси - какво е правното значение на Решение № 12/1998 г., с което Законът за обявяване държавна собственост имотите на семействата на бившите царе Фердинанд и Борис III и на техните наследници е обявен за противоконституционен. Даденият отговор е, че от момента на влизане в сила на настоящата конституция през 1991 г. този закон ("фактически", ако следваме стилистиката на КС) е престанал да е част от българския правен ред. Иска ми се да вярвам, че това решение ще окуражи съдилищата да решат тези дела по наистина справедлив начин."

    https://www.dnevnik.bg/intervju/2020/05/11/4063982_prof_daniel_vulchev_konstitucionniiat_sud_uvelichi/

  18. 18 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#15] от "ЗаНиЗа":

    "народни представители оправдават всички недомислия с налагането им, че е заради сигурността на държавата,"

    "Правната сигурност", за което иде реч в Решението на Конституционния съд, не е "националната сигурност", с която НС си "измива ръцете".

    Правната сигурност означава, че не могат да Ви осъдят на разстрел, ако смъртното наказание е отменено, когато са разкрили престъплението Ви, дори и да е извършено във времето, когато смъртното наказание е било действащо.
    Означава, че ако сте били осъден на смърт и са Ви разстреляли, не може съдът да Ви възкреси. И ако някой все пак Ви обяви за "герой" (осъден и разстрелян по лъжливи свидетелски показания), то с отмяна на това "формално" съдебно решение (осъждане на смърт) Народното събрание се задължава да осигури и правната справедливост - обезщетение (2 млн. лв. по сегашната застрахователна практика) и цялото имущество (ако е конфискувано) се предава на наследниците. Ако не го направи, то съдът може да тълкува "правната справедливост", че цената на човешкия живот е толкова, колкото е богатството на най-богатия милиардер на Земята по време на въздаването на "правната справедливост".

  19. 19 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#17] от "samoedin":

    "Даденият отговор е, че от момента на влизане в сила на настоящата конституция през 1991 г. този закон ("фактически", ако следваме стилистиката на КС) е престанал да е част от българския правен ред."

    То, по тая логика всички крепостни актове (оземляване с указ на Царя) от времето на Царство България са нищожни след 1991 г. и цялата реституция в едно с раздадените народни пенсии (за активни борци против фашизъм, капитализъм, комунизъм, демокрация, кой какво си е плюнчил на пръстчето) с указ на Президента/Председателя на Държавния съвет следва да са нищожни.

    Пък ако искаме да секвестираме имуществото на Божков/Пеевски или който там е нарочен за национален предател (Богдан Филов), приемаме нова конституция … и всички "под ножа".

  20. 20 Профил на Ksharp
    Ksharp
    Рейтинг: 2148 Неутрално

    С две думи: повече власт за мутрокомунистите ГЕРБ. 🤬

  21. 21 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4276 Неутрално

    Откъде ли ще се намери толкова ПЕПЕЛ.....

  22. 22 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4728 Неутрално

    КС да отхвърля тълкователно решение на КС?!
    Смешници, поръчкови смешници

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  23. 23 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    "От мотивите на решението е видно, че КС се е ръководил от разбирането за правова държава като баланс между правна сигурност и правна справедливост, а не само като сигурност, на което се даваше превес от предишни състави на Конституционния съд."

    - Това звучи много смислено! И е в пълно противоречие със "сигурността" на законите, без оглед за справедливост, характерна за времето на перестройката у нас.

  24. 24 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3641 Весело

    До коментар [#6] от "Костадин Иванов":

    Не това е влакът

  25. 25 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1735 Неутрално

    Надявам се на всички е ясно, че нито една голяма промяна в законите не се извършва нито случайно, нито от алтруистични подбуди за законността в държавата.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  26. 26 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#23] от "plebs":

    "Това звучи много смислено! "

    Да, да, сега съдебните решения ще започват, вместо "В името на закона" с "В името на правната справедливост", което е същото като "В името на народа" …. и се следва "правната справедливост" (Народа от Сараите) на Пеевски.
    Що "формални" решения ще отидат у киреча - от просто уволнение (прекратяване на трудов договор) до връчване на орден "Стара планина".

  27. 27 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#25] от "Боби Колев":

    "Надявам се на всички е ясно, че нито една голяма промяна в законите не се извършва нито случайно"

    За съжаление, е обратното - законите се променят случайно, по хрумки на "селянчета" къде от Дръндар, къде от Крушевица, къде от Банкя. Няма ни правен, ни икономически анализ, а мотивите за промяна на закона са детскоградински "Аз искам така да стане и ще тропна с краче".

  28. 28 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4095 Любопитно

    "Като ненормативен може да бъде посочен Законът от 1947 г. за одържавяването на имуществото на царете Фердинанд и Борис III или Законът за обявяване на комунистическия режим за престъпен."

    Пълен т@ш@к!
    При действията на коя конституция е приет Законът от 1947 и при коя, този от 1998?
    Тогава защо да се спираме само до Законът от 1947, а не се върнем още по-назад?
    Нека не забравяме ролята, която КС изигра за връщане на Деди. КС е съвкупност от хора, за които никой непосредствено не е гласувал и не се отчитат пред никого. Разчитаме само на тяхната добросъвестност - каприз на лукса?
    :-)

    I Want To Believe
  29. 29 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1836 Разстроено

    Голям ферман, голямо нещо!
    За пореден път казвам: преработвайте стариите от юристи да стават статии, а не пледоарии!
    Ожяснявайте им на тез7 хора, че не са в съда, а пишат за вестник и трябва да е разбираемо, интересно и да не е нужно да си вземам три дни отпуска за да дочета сратията до края!
    😂

    В Русия съм! В Русия съм!
  30. 30 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#28] от "2.5":

    "При действията на коя конституция е приет Законът от 1947 и при коя, този от 1998?"

    По Конституцията на Народна република България от 6 декември 1947 г.
    https://www.parliament.bg/bg/18

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ ДЪРЖАВНА СОБСТВЕНОСТ ИМОТИТЕ НА СЕМЕЙСТВАТА НА БИВШИТЕ ЦАРЕ ФЕРДИНАНД И БОРИС И НА ТЕХНИТЕ НАСЛЕДНИЦИ е от 31 декември 1947 г.
    Обн. ДВ. бр.305 от 1 Януари 1947г., изм. ДВ. бр.66 от 10 Юни 1998г.
    https://www.ciela.net/svobodna-zona-normativi/view/2121163776/zakon-za-obyavyavane-darzhavna-sobstvenost-imotite-na-semeystvata-na-bivshite-tsare-ferdinand-i-boris-i-na-tehnite-naslednitsi?fbclid=IwAR2hx40bTaqFocZ4PGhTI2PCt81zZisohErt4gv_OZXh-tYBj3OOjAd7-WM

    Решението на КС, с което е изменен въпросния закон "В името на закона"
    http://www.constcourt.bg/bg/Acts/GetHtmlContent/5126a8e7-16b3-4790-89ef-0148358647a9

    А имотите са придобити по Търновската конституция:
    https://www.parliament.bg/bg/17
    Агент Николай (екс-кнст. съдия Георги Марков) е изпущил член 8, провъзгласявайки Търновската конституция като "основополагаща" (за да има Велико народно събрание вместо референдум).
    "8. Лицето на Княза е свещенно и неприкосновенно."

  31. 31 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#29] от "Веселин Дечев":

    "Голям ферман, голямо нещо!"

    Какъв ферман? Четири абзаца за един принципен въпрос - може ли законите да действат със задна дата. По-разбираемо, може ли със закон (в името на правната справедливост) да бъде отменено Вашето раждане/правото на наследство/правото на собственост/правото на живот (ако се явявате богат наследник), например?

  32. 32 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#30] от "wanderer":

    За обективната истина, има един политически момент:
    Парижкия мирен договор е подписан на 10 февруари 1947 г.
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Парижки_мирен_договор_ (1947)
    Временната съюзническа комисия, управляваща територията на България в условията на окупация, прекратява дейността си на 15 септември 1947 г.
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Съюзна_контролна_комисия
    С една дума, ръцете на комунистите са развързани (за всякаква национализация, което не е било условие за мирния договор като Народния съд, референдума за република и предаването имуществото на хитлеристите и техните съюзници (интелгенцията на Богдан Филов) на Съюзническата комисия (армията, която първа е влязла в Царство България) .

  33. 33 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 995 Неутрално

    До коментар [#2] от "john_3volta":Дядото - мошеник върна ли надвзетите гори? Плаща ли данъци за сегашните си имоти?
    —цитат от коментар 3 на mitko11


    От тоз дядка ни дойдоха всичките бели на главата!Хората 2001-ва бяха луднали по този сенилен старец и вЕрваха, че ще ги оправи, щото Костов ги бил ограбил преди това, а забравиха как само 4 години преди Костов Виденов и БСП ги докараха до глад и мизерия, буквално!
    Е, тъпите българи си го избраха, после дойде тройата коалиция, където ДПС започна да дебелее и се превърна в неизменен управляващ, макар и задкулисно, а от същия този цар се роди и Борисов с комунистическата си партия ГЕРБ, който вече 10 и кусур години продължава да бъде избиран, защото той е прост и вие сте прости, та затова така добре се разбираме.Пропускам останалите вредни елементи, които се пръкнаха, не защото са маловажни, а защото ще ми трябва цял ден, за да ги спомена само!

  34. 34 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4095 Неутрално

    До коментар [#31] от "wanderer":
    "По-разбираемо, може ли със закон (в името на правната справедливост) да бъде отменено Вашето раждане/правото на наследство/правото на собственост/правото на живот (ако се явявате богат наследник), например?"

    Защо да не може?
    Ако сте наследник на имот, върху който има тежести, как стоят нещата?
    Ще влезете във владение, след като си платите.
    Ако сте наследник на фамилия която ни вкара в 3 национални катастрофи, как стоят нещата - предявявате претенции!
    Затова, чистият вариант са го играли и франсетата, и не само...

    I Want To Believe
  35. 35 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 3036 Неутрално

    да не е нужно да си вземам три дни отпуска за да дочета сратията до края!😂
    —цитат от коментар 29 на Веселин Дечев


    По лесно е да изчате опорките и тогава да пишете!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  36. 36 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2447 Любопитно

    До коментар [#22] от "hamiltonf":

    Как пък досега не успя да напишеш един обмислен коментар по тема свързана с право?
    Очевадно е, че не ти е силата подобна материя, което не е проблем, но защо не се учиш?

    Принципно.
    1. КС има правомощието да прави подобно нещо.
    2. правото не е църковна догма, която да не се променя с хилядолетия. правните норми са просто едно написано отражение на обществените норми и се влияят от обществените отношения. Та напълно нормално е при промяна на обществените отношения да има и промяна на правните норми.

    По същество може това решение да се разглежда като оценка на развитието на българското общество, за съжаление оценката е по-скоро негативна щом КС по такъв начин процедира по отношение ролята на НС...

    Модератора е неадекватен!
  37. 37 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Неутрално

    До коментар [#34] от "2.5":

    "Ако сте наследник на имот, върху който има тежести, как стоят нещата?
    Ще влезете във владение, след като си платите."

    Наследявате имота (правото на разпореждане с него, както и данъчните задължения) и всите тежести. При тежести, влизате във владение след като тежестите са удовлетворени (плати ли сте си).

    "Ако сте наследник на фамилия която ни вкара в 3 национални катастрофи, как стоят нещата - предявявате претенции!"
    Тук проблемът е много голям с оглед на непоследователния ни правен исторически опит (суспендиране на Конституцията, издаване на Наредби-закон, които никога не са приети/препотвърдени от НС).
    Според мен, трябва да се изходи от условията на Победителите, в частност изискването на референдум за република. Отменянето на монархията изисква нова конституция и общо казано, нов правен ред ( от собствеността през правосъдието и президентството до образованието и религията. Говорим за "граждански права", а не за "конституционни права на поданиците на Царството"). В този смисъл права по Търновската конституция не могат да се възстановяват, а загубените такива следва да бъдат под някаква форма обезщетени от бюджета на (новата) държава (република) (пари, облигации). И то след съдебно решение (вижте процедурата по отчуждаване на частна собственост при наличие на държавна необходимост). Не могат да бъдат нито комунистическите тройки (и партийни комитети) по колективизацията, нито поземлените комисии при реституцията, нито "компенсаторките" на мистър 10% (40% повече земеделска земя от описаната в царските регистри).
    И тук дилемата е: или царските имоти се възстановяват в едно с цялата реституция (припознаване на Търновската конституция) или правото се обляга на републиканската (комунистическа отчасти) конституция, без реституция "в реални граници" (а ваучери и то след съдебно решение) и без отмяна на закона за отнемане на царските имоти..
    Ама агентите на ДС (агент Николай - виден дупедавт и от СДС, и от ГЕРБ, дори и конституционен съдия за наш всеобщ срам) хем искат да си върнат бащинията, хем да деребействат с цялата (одържавена) собственост.
    Проблемът е утежнен и от липсата на държавност (кадастрални регистри) - един път, заради тоталитарното управление на цар Борис Трети (оземлявал е доста еднолично); втори път, още по-зле, заради комунистическата идеология, отричаща собствеността, какъвто е и манталитета на "политическата класа" след свалянето на Тодор Живков.

  38. 38 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    В правният свят, решение с обратна сила за минало време - няма. У нас, в полза на крадлив дедо е появи.
    —цитат от коментар 10 на Vlado Nikolov


    Ох ... с добронамереност ...
    От Гражданското право - Прочетете за действието на Решение на съд да унищожи правна сделка
    От Администратиното право - Прочетете за действието на решението на съд да унищожи или обяви за нищожен административен акт

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  39. 39 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4095 Неутрално

    До коментар [#34] от "2.5":"И тук дилемата е: или царските имоти се възстановяват в едно с цялата реституция (припознаване на Търновската конституция) или правото се обляга на републиканската (комунистическа отчасти) конституция, без реституция "в реални граници" (а ваучери и то след съдебно решение) и без отмяна на закона за отнемане на царските имоти.. Ама агентите на ДС (агент Николай - виден дупедавт и от СДС, и от ГЕРБ, дори и конституционен съдия за наш всеобщ срам) хем искат да си върнат бащинията, хем да деребействат с цялата (одържавена) собственост.Проблемът е утежнен и от липсата на държавност (кадастрални регистри) - един път, заради тоталитарното управление на цар Борис Трети (оземлявал е доста еднолично); втори път, още по-зле, заради комунистическата идеология, отричаща собствеността, какъвто е и манталитета на "политическата класа" след свалянето на Тодор Живков.
    —цитат от коментар 37 на wanderer


    Tочно това имах предвид в самото начало! Колкото до агент Николай, нека не забравяме, че има само един глас от членовете на КС ... Връщането на Царя в играта с идея да се ощави нацията е операция, която по мащабите си надхвърля възможностите само на един индивид, защото не би трябвало да има спор, че най-бесният грабеж се осъществи, именно в неговия мандат.

    I Want To Believe
  40. 40 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    ВЕРНО,ЧЕ КС Е КОМУНИСТИЧЕСКИ БОРДЕЙ,АМА ДА ПИТАМ ВСЕ ПАК:
    "КОНСТИТУЦИОННО СЪОБРАЗЕНА ЛИ ВЪОБЩЕ ПРОМЯНАТА НА ПРАВОВИЯ РЕД?

  41. 41 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 988 Неутрално

    коментар [#7] от "deaf":
    Какъвто президента, такова му и ветото.
    Не противоконституституционствувателствувайте!

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  42. 42 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 988 Любопитно

    До коментар [#34] от "2.5":


    Вие имате впредвид мосьо дьо Гилотен?

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  43. 43 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 988 Любопитно

    До коментар [#39] от "2.5":


    Планът Маршал на съдиите не харесва това.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  44. 44 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    Законът за съдене на виновниците за ... (Закон за Народния Съд)

    Но огромен проблем са делата по повод измислени обвинения, като шпионаж, предателства и т.н. Има хиляди осъдени на такива процеси - по-известните са Трайчо Костов, Никола Петков, Атанас Буров.

    какво щастие все пак, че руснаците не приеха предложението на Т.Ж. за присъединяването на България към СССР, че в Конституционния Съд и Народното Събрание щеше да избухне вулкан ...

    Отбеляязвам това едно наистина дейстойно решение на КПСС и СССР ... те и без това ни бяха присъединили, защо да поемат още и ангажименти!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  45. 45 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 2375 Весело

    Боже!

    Доживях Конституционния съд да изнася лекции по право за долните курсове, понеже някои законотворци са неграмотни, някои юристи са недоучили и някои българи нямат елементарна правна култура!

    Ура!

    Още 2-3 такив решения и, може би, ще се натрупа базово познания във всички незапознати, за да спрат да творят, приемат и плещят глупости.


    Да живей!

    П.П. За да няма грешки- аз подкрепям мнението на КС.
    Баш така си е, учи се по конституционно право, законодателен процес и в основи на правовата държава и държавно устройство, ако не греша.

  46. 46 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    UNITED EU UNION

    "В краткото решение от три точки КС придаде обратна сила на част от своите решения и отхвърли предишно тълкувателно решение на КС от 1995 г.,
    което гласеше, че след отмяна на противоконституционен закон се възстановява старата разпоредба. Не, не се възстановява старата норма, а

    парламентът е отговорен да поправи последиците от прилагането на противоконституционния закон,
    като приеме съответстваща на Конституцията нова норма."

    Похвално.
    Резонно.

    Когато служба на Народа причини (антисоциално) акакани последници,
    редно е да поправи акакното, в кръга на служебните си отговорности
    и възможности.

    "Ако не го направи?
    Тогава за част от правните спорове съдът ще може
    да приложи директно Конституцията."

    Не за една част, а за всички части.
    Не "може", а длъжен.

    Конституцията е директен закон.
    Първи. Единствен Велик. Като Него няма втори.
    Най-силен.

    Върховен - изрично речено в Чл. 5.
    Непосредствено действащ (изречено пак там, Чл. 5).
    Не допуска противоречащи закони (изрично, също).

    Върховният е и Основен закон.
    Така казват всички юристи.

    Защото е Най-стабилен.
    Най-непроменлив:
    от едно Велико народно събрание до... следващо.

    И: защото отразява Хилядолетна мъдрост:
    дестилирана, рафинирана, подобрявана.
    Римско право и т.н. пр.

    Следователно:
    Няма начин съд или какъвто и да друг субект на право
    да избегне действието на Закона Върховен и Основен - закон Директно действащ,
    Непосредствено. Не допускащ опити за пробутване на менте норми:
    посредници или заместители.
    Такъв тип съд или друг субект би бил вън от Закона, или нарушител, или и двете.

  47. 47 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Забеляза гибридна "истина" от эрата на нацията СССР на партията КП
    на СС във "Варшавски" ком соц лагер...

    Я помисли.
    Би ли имала сметка КП над СССР да се лиши от всите Нации "спутник",
    с гласове Суверенни в ООН?
    От Полша, през Унгария, Чехословакия, Румъния... и България.
    Се суверенно представени.

    Неясен остана статута на ГДР в ком лагера.
    Беше ли Демократическата Республика демократично представена,
    суверенно, в ООН?

    До коментар [#44] от "Сатана Ликующий":

    какво щастие все пак, че руснаците не приеха предложението на Т.Ж. за присъединяването на България към СССР, че в Конституционния Съд и
    Народното Събрание щеше да избухне вулкан ...

    Отбеляязвам това едно наистина дейстойно решение на КПСС и СССР ...
    те и без това ни бяха присъединили, защо да поемат още и ангажименти!

  48. 48 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Може да се каже пестеливо и лаконично,
    с една дума ;)
    Да, така една партия молела Народа.

    Но оказалась развиващо се, развито, реално презряло и главно
    безчестно недоношче.

    Народът изгубил търпение и в 1991 повелил Нова Конституция.

    До коментар [#41] от "proventuss":

    Не противоконституституционствувателствувайте!

  49. 49 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#34] от "2.5":Вие имате впредвид мосьо дьо Гилотен?
    —цитат от коментар 42 на proventuss


    Точно мосьо дьо Гилотен е причината да се наруши "хода на времето" и да се правораздава (по изключение) със задна дата. След загубата на главите на Мария-Антоанета, Антоан-Лоран дьо Ловазие (като велик парижки бирник), Луи 16-ти, по-добре е да се престъпи правото отколкото главата да се отдели от тялото.

  50. 50 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 2794 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Дядя Андрей с лакардеона...
    сигурен ли си, че това те тревожи?

    Споко. Казус by Казус.
    Един по един.

    Не е на дневен ред тоя.
    И не ще да е

    До коментар [#11] от "дедо Андро":

    И какво?
    Да се обяви Законът за обявяване на комунистическия режим за престъпен
    като ненормативен и по този начин да се отмени
    или да претърпи промени?

    Вие чувате ли се, хора?

  51. 51 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 2375 Любопитно

    До коментар [#11] от "дедо Андро":

    Няма защо да се обявява закона за "престъпен".
    Или поне аз не се сещам за причина.
    Нито е нарушил частната собственост тоя закон, нито е в противоречие с останалите членове на Конституцията. Нещо повече- България е подкрепила и Пражката декларация:
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Пражка_декларация_за_европейската_съвест_и_комунизма

    Това и е текста , май:

    https://cao.bg/пражка-декларация-за-европейската-съ/

    Законът е приет през 2000 г. и даже демонстрираме нещо като прогресивна мисъл, понеже сме имали и закон преди декларацията. :)

    Вие защо мислите, че трябва да бъде отменен? Поради неговата еднократност ли?
    Тя не е основание по смисъла, вложен от КС в това решение, понеже законът за ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН не е противоконституционен. :)
    Поне така мисля аз.


  52. 52 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 2375 Весело

    До коментар [#16] от "wanderer":

    Не, не е законно. Чакаме сега КС да обяви предаването на ключа на Търново от патриарх Евтимий на султан Баязид за незаконно.
    Може и по-назад във времето - да обяви Василий Българоубиец за терорист … и да се реши въпроса с Охридското царство (Македония).
    —цитат от коментар 16 на wanderer


    Няма как да стане- извън правомощията на КС е да се произнася по решения/закони, които не са взети в условия на действаща Конституция.
    Също така няма как да се иска от КС тълкувание на законност на акт , когато няма основен закон, с принципите на който да се сравни действието/бездействието в конкретна ситуация. Освен ако съм пропуснала нещо и сме имали конституция в Първата и Втората българска държава.


    "Чл. 149.
    (1) Конституционният съд:
    1. дава задължителни тълкувания на Конституцията ;
    2. произнася се по искане за установяване на противоконституционност на законите и на другите актове на Народното събрание, както и на актовете на президента;"
    Конституция

    Освен това самия КС напомня, че:

    "Като приема изложеното, съдът счита, че следва да се обяви за противоконституционен атакуваният закон. Същевременно намира за необходимо да отбележи, че не трябва да се обсъждат съображенията за противоречието му с Конституцията от 1947 г., както и доводите, които са основани на мотивите към законопроекта.

    Действително като част от завареното право ЗОДС подлежи на контрол за конституционност. При упражняването на такъв контрол обаче се преценява единствено противоречието или съответствието на закона с понастоящем действащата Конституция.Установяването на противоречие с предходни конституционни разпоредби, които са били в сила при приемането на ЗОДС, не е в правомощията на съда. Това следва от § 3 на преходните и заключителните разпоредби от Конституцията, който допуска проверка за конституционност на завареното право само с оглед на тази Конституция. "

    http://www.constcourt.bg/bg/Acts/GetHtmlContent/5126a8e7-16b3-4790-89ef-0148358647a9

    Т.е трябва да са на лице няколко условия:
    Да има писан закон;
    Този закон да е действащ към момента на произнасянето на КС;
    Законът да е бил приет в условията на държава, в която правото се регулира от основен закон;

    Съдът е отбелязал, че не може да се произнася за законосъобразност спрямо действала Конституция към момента на приемането на закон/извършването на действие, тъй като има правомощия да се произнася само по отношение на Конституцията от 1991 г. КС може само да отмени такъв акт ако този акт все още е релевантен за действащата нормативна уредба.

    Освен това да не забравяме, че Василий е бил поданник на чужда държава и КС няма как да се произнася по законноста на неговите действие/постановления поради тази причина, а патриарх Евтимий е бил последният защитник на Търново и духовно лице. Едва ли са имали пълномощия да извършат определени правни действия,прав сте, но пък, ако ги извикаме на спиритически сеанс и се позоват на форсмажор, кой знае каква истина ще излезе наяве...

  53. 53 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1649 Неутрално

    Дедо Цар пак се уреди.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK