На пазар за ритони - с Васил Божков и разследващите

Ритонът, който е бил иззет от прокуратурата през март, а на 19 май се е появил на свободния пазар

© Facebook/Васил Божков

Ритонът, който е бил иззет от прокуратурата през март, а на 19 май се е появил на свободния пазар



Възможно ли е ценен предмет от колекция, която е иззета от прокуратурата по досъдебно производство и се съхранява в друга българска институция, да се появи за продажба на специализирания пазар?


Възможно е - сигурно биха отговорили повечето запитани случайни граждани и това ще бъде обяснeно с ниското доверие към правосъдната система.


Не е възможно в никакъв случай - биха отговорили лаконично от институциите. Но няма да продължат повече. Няма и да направят опит да опровергаят подобни твърдения с конкретни факти и доказателства.




Няма да коментираме - ще каже прокуратурата, защото избира кога и как й е удобно да изнася информация по досъдебни производства.


Така се развива засега историята и около един ритон от частната колекция на обвиняемия Васил Божков, за който той обяви, че е иззет от прокуратурата и два месеца и половина по-късно вече му е предложен за покупка "на свободния пазар".


Сребърен ритон за 600 000 долара


Ритоните са ритуални съдове, използвани преди векове. Според "Уикипедия" "особено ценни екземпляри" от тях притежава именно Божков. Част от тях бяха показани и в изложбата на неговата фондация "Тракия" - "Златното руно. Пътят на аргонавтите" в Националната галерия през 2018 г.


В случая с иззетия ритон става дума за по-нова придобивка в колекцията му - от 2019 г. Според Божков той го е купил за 600 хил. долара от галерия в Лондон през април миналата година. Публикуван е и документ от покупката от Yacob's Gallery (до редакционното приключване на текста от там не отговориха на въпросите на "Дневник"). Освен него са били закупени и още два предмета, но техните данни са заличени.


Ритонът се е съхранявал в сградата на фондация "Тракия" на столичната ул. "Московска", но е бил иззет и описан с протокол на спецпрокуратурата на 2 март. Публикувани извадки от протокола (също в профила на Божков) показват, че ако става дума за същия предмет - под номер 13 прокуратурата го е описала като ритон, изработен от "сив метал" и "покрит с прах" и е дала подробно само размерите му и други общи описателни белези (на снимките си личи нарушение по повърхността на предмета, но то не е споменато).


Подобен опис е доста общ и неконкретен, но е типичен за прокуратурата и разследващите - да не се описват материалите, от които са изработени предметите, тъй като не е изготвена експертиза, която да докаже дали действително ритонът е сребърен.


Част от колекцията на Божков бе иззета от сградата на фондация "Тракия", която стопанисваше културно-историческите ценности. При изнасянето на артефактите експерти от фондацията предупредиха, че те се изнасят недобре опаковани в найлонови торби и кашони. От Министерството на културата тогава увериха, че това не е вярно и че ще бъдат изнесени според всички правила за пренасяне на такива ценности. Иззетите предмети от колекцията на Божков трябва да се съхраняват в Националния исторически музей.


"На пазара е, интересуваш ли се?"


Васил Божков публикува във "Фейсбук" и снимка на ритона, изпратена му от друг човек по телефона с обяснението: "На пазара е, интересуваш ли се?" Съобщението, че ритонът се продава, е получено на 19 май и е на английски език. Подателят е заличен.


В снимката от съобщението липсват детайли. Не може да се разбере дали наистина става дума за същия предмет, дали е оригинален, каква е цената му или се продава реплика на ритона.


Ако предложението към Божков е реално - то предизвиква много въпроси, ако е за същия предмет - би следвало да предизвика и проверка на институциите.


Според запознат с търговията с произведения на изкуството и ценни предмети от галерии и аукциони в Европа, с когото "Дневник" разговаря, ключов въпрос при придобиването им е и какъв е произходът. При покупка като показаната от галерията в Лондон - артефактите би трябвало да са придружени с такава информация, защото нито една от големите галерии или организатори на търгове не рискува с продажби на неясни предмети, с което би нарушил доверието сред клиентите си. Често за произведенията, които се продават, е указано и че идват от частни колекции. Тоест, ако въпросният ритон е в продажба и е притежаваният от Божков, би трябвало да е посочено, че е от неговата колекция. Той не се ангажира с обяснение какво означава "свободен пазар" на антични предмети.


Според неофициална информация Божков от години е добре познат на световните търговци на антични предмети и има една от най-големите колекции от ритони в света. Освен фондация "Тракия", която следи за покупки, оферти стигали директно и до самия бизнесмен. От кратката показана кореспонденция остава впечатлението, че предложението е от човек, който явно е запознат с интересите на Божков като колекционер. А може би и често го информира.


Друга хипотеза е, че това е тест на предмета, за да се получи информация за произхода му при неговото предлагане. Или се тества реакцията на самия Божков. Или пък е провокация от самия Божков, с която дава някакъв сигнал или цели насочване на вниманието какво се случва с предметите.


Ако наистина се предлага иззетият ритон, то означава, че той по някакъв начин е бил "отклонен" от колекцията и е стигнал до хора с опит в тази сфера.


Бизнесменът използва съобщението за атака срещу властите, но е възможно по този начин да показва и че предмети от колекцията му може да се появят на пазара и да предупреждава потенциални купувачи.


Божков обвини "хунтата" в грабеж на стотици артефакти чрез незаконни варварски действия


"Грабежът на стотици артефакти от колекция "Васил Божков" започна през януари. В началото незаконните и варварски действия се извършваха само от служители на прокуратурата, след това се включиха и представители на Министерството на културата. Съдбата на предметите със статут на световно културно наследство остана неясна след десетки лъжи от представителите на хунтата", написа във вторник Божков.


Откъси от документа, с който прокуратурата е описала и иззела ритона

© Facebook/Васил Божков

Откъси от документа, с който прокуратурата е описала и иззела ритона


Той припомня за плановете си да събере и изложи културно-историческите ценности, които притежава, в най-големия частен музей на Балканите и с тази цел е купил сградата на Телефонната палата в София.


"Примерът, който ще ви дам с един от бъдещите експонати в музея, е достатъчно показателен за отношението към културно-историческото наследство от властимащите. Закупих този ритон от галерия в Лондон през април миналата година. Иззет е незаконно на 2 март тази година. Вече знаете как е опакован и транспортиран. Миналата седмица се появи на свободния пазар. Коментарите оставям на вас", пише Божков и завършва с думите "оставям коментарите на отговорните".


Още по време на акцията по описването и изнасянето на предметите от фондация "Тракия" изпратиха отворено писмо до медиите, в което твърдят, че не е бил представен нито един документ, който законово да обосновава изземането на предмети от колекцията. Освен това поставиха и друг въпрос, който прокуратурата и властите и до днес не са коментирали - застраховката на предметите от колекцията, която според фондацията спира да е валидна в момента, в който предмет бъде изнесен от сградата на музей "Васил Божков".


Бони Петрунова: Как си представяте, че от тук нещо ще изчезне? Абсурд!


"Дневник" потърси специализираната прокуратура за въпроси и коментар по темата, а от там обясниха, че вероятно ще има позиция, но по-късно. В следващите няколко часа те не коментираха повече какво ще предприемат.


Документът, с който Божков доказва, че е купил ритона в Лондон през 2019 г.

© Facebook/Васил Божков

Документът, с който Божков доказва, че е купил ритона в Лондон през 2019 г.


Директорът на Националния исторически музей доц. д-р Бони Петрунова каза по обед, че все още не е запозната с публикацията на Божков и твърденията му. "Ако този ритон е пристигнал при нас, няма никакъв начин да е излязъл."


Тя не можа да потвърди дали въпросният ритон изобщо е бил при тях, тъй като предметите са много.


"Омръзна ми Божков да говори против НИМ. Ние съхраняваме неговата колекция - не знам колко е велика и колко е интересна, още не съм имала честта да я разглеждам, но ние съхраняваме над 100 000 абсолютно скъпи национални ценности. Как си представяте, че от тук нещо ще изчезне? Това е абсурд!", коментира Петрунова.


На въпрос къде и по какъв начин се съхраняват предметите от колекцията на Божков тя каза, че след тези изявления не е добре даже да се знае къде изобщо се съхраняват ценностите, за да не се насочват евентуални крадци.


Тя обясни, че не знае дали има други предмети, иззети от неговата колекция, които се съхраняват на други места. Изключение правят картините, за които се знае, че се пазят в Националната художествена галерия.


Директорът на фондация "Тракия": Ритонът сега би струвал около 2 млн. евро


"Не вярвам да има предмети, които са били изнесени от прокуратурата, без да са описани. Не съм видял дали са правени снимки от разследващите на всеки предмет, защото бях в коридора, но би трябвало да са направили снимки." Това разказа пред "Дневник" Кирил Христосков - директор на фондация "Тракия".


Той каза, че си спомня конкретния сребърен ритон с протоме на козел и обясни, че е купен от Божков преди година от официална галерия. Христосков обясни, че не може да каже с точност колко предмета от колекцията са били иззети от прокуратурата, но също твърди, че конкретният ритон е бил иззет.


Съобщението, което Божков е получил и в което се казва, че ритонът е на свободния пазар

© Facebook/Васил Божков

Съобщението, което Божков е получил и в което се казва, че ритонът е на свободния пазар


Христосков допусна, че ритонът сега би се продавал за над 2 млн. евро, но конкретната цена може да знае само човекът, отправил офертата.


Директорът на фондацията, стопанисваща предметите, обясни, че в наредби към Закона за културното наследство се предвижда специален ред за изземане на подобни предмети. Това по думите му не трябва да не става по реда на Наказателно-процесуалния кодекс, а по реда на специалния закон, който регламентира точната процедура за това.


"Аз като директор на фондация "Тракия" трябваше да създам комисия, която да направи опис на състоянието на предметите, а отсрещната страна също да го подпише. След това предметът се мери, изработва се специална опаковка, а не да дойдат с найлонови опаковки с мехурчета. Взема се специална неутрална хартия, която се поръчва от Виена и се поставя в специални контейнери, изработени от специфични материали, а след това се товарят в специализиран превоз. Нищо от това не беше направено", обясни Христосков.


По думите му по време на обиските и описите действително са били изпратени експерти от Министерството на културата. Директорът на фондацията подчерта, че една от дамите от министерството се е държала не като експерт, а като разследващ и прокурор.


Според Кирил Христосков, с изключение на един човек, всички останали не са имали никакъв опит с подобни ценности. "Хората, които бяха изпратени, са чиновници - никога не са се занимавали с музейно дело, не са подреждали нито една изложба в живота си", подчерта още директорът на фондацията.

На 24 май Божков отново насочи вниманието към културно-историческите ценности, като обяви петиция.
"За съжаление в България отношението към културата в момента е варварско. Това може да бъде променено само ако не се страхувате", коментира преди дни бизнесменът във видео.


Историята на изземването


През февруари прокуратурата започна да описва частната колекция от антики и обяви, че не всички предмети в нея са законни. Разследващите първо влязоха в офиса на "Нове холдинг" и в музея и заедно с експерти и реставратори започнаха опис на колекцията на Божков, но предупредиха, че от там все още не се изнася нищо.


Част от ценностите в колекцията на Божков са иззети и описани от прокуратурата

© Прокуратура на РБ

Част от ценностите в колекцията на Божков са иззети и описани от прокуратурата


От фондация "Тракия" реагираха няколко пъти и казаха, че в момента, в който предмет от колекцията на Божков бъде изнесена от музея, застраховката спира да важи и властите трябва да застраховат всеки от предметите, преди да го изнесат. Те предупреждаваха и за некомпетентно отношение към предметите, които били изнасяни в чували.


От Министерството на културата реагираха и обясниха, че процедурата по опис и изнасяне на предметите е дълга и строго разписана. "Транспортирането става по строго определен ред, а за съхранението се изискват специални условия", обясни тогава министърът на културата Боил Банов и посочи, че се подготвят депа, в които ще бъдат съхранявани предметите и картините.


Месец по-късно прокуратурата възложи и на министъра на културата да направи проверка какви са произходът, начинът на придобиване, идентифициране и регистриране на културните ценности от колекцията на Васил Божков. Главният прокурор Иван Гешев тогава заяви, че част от колекцията на Васил Божков е незаконна. През годините въпросът с придобиването на артефакти в нея е повдиган много пъти, а преди години законови промени помогнаха на частните колекционери да узаконят притежаваните от тях предмети.


На 7 февруари фондация "Тракия" обяви, че е започнала процедура по оказване на спешна техническа помощ от ЮНЕСКО. Тя е в отговор на "едноседмичните опити за незаконно изземване на частната колекция".


На 25 май отново през профила си във фейсбук Божков обвини българските власти, че са потулили пред ЮНЕСКО случая с иззетите артефакти.


През 2011 г. бившият директор на НИМ проф. Божидар Димитров заявява, че колекцията на Васил Божков е напълно законна и е "най-значимата в областта на културно-историческото наследство не само през тази година, но вероятно и през следващите". Тогава той откри изложбата "Тракия и Древният свят" - колекция на Васил Божков, в която бяха включени близо 200 златни, сребърни, бронзови и керамични съдове. "Беше проверяван няколко пъти г-н Божков от прокуратурата и съответните органи и се установи, че колекцията наистина е законна. Чудя се защо не се е хвалил, както правят например руски бизнесмени? Една голяма част от предметите в колекцията не са в резултат на иманярски разкопки, каквито той не е правил", каза тогава Димитров.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK