Евтин ли е ремонтът на старите софийски метровагони в Русия

Депо "Обеля", 28 февруари. Кметът Фандъкова показва стар метровлак (вляво), а вдясно е негов връстник след модернизацията.

© Надежда Чипева, Капитал

Депо "Обеля", 28 февруари. Кметът Фандъкова показва стар метровлак (вляво), а вдясно е негов връстник след модернизацията.



Единият от двата метровлака, върнати на 28 февруари в София след капитален ремонт в Русия, се оказа с дефект и не е пуснат в движение, научи "Дневник" от инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. Те са първите от поръчка за модернизиране на общо 12 метровлака, произведени през 1990 г. за софийското метро. Цената за ремонта на един метровлак излезе 5.35 млн.лева, а общата стойност на поръчката на Столичната община е 65.34 млн.лева без ДДС. Тя бе спечелена от единствения явил се кандидат - руския "Метровагонмаш". Компанията явно ще остане предпочитаният партньор на българското дружество, ако се съди по плановете му и думите на Братоев.


При представянето на първите ремонтирани влакове направи впечатление, че те са изцяло обновени - изглеждат като нов вид мотриси, но според "Метрополитен" това са старите, модернизирани напълно. При подобна поръчка в Унгария местните медии са писали, че вместо ремонтирани вагони, "Метровагонмаш" е върнала нови мотриси, които не са били използвани в московското метро.


Дефектът не разколебава София за ремонт на още 10 метровлака




"Дефектът е в дисплея, по който се съобщават станциите на пътниците, иначе от време на време се движи като изпитателен. Трябва да се смени чипа, но влакът няма да се кара обратно в завода. Руснаците ще пратят техни специалисти и не искат да им пипаме тази система", обясни инж. Братоев за проблема с ремонтирания влак.


Депо "Обеля", 28 февруари. В обновения метровлак са инж. Стоян Братоев (вдясно), новият зам.-кмет по транспорта Кристиян Кръстев и Екатерина Йорданова от ГЕРБ, съвносител на доклада в общинския съвет за ремонт на метровагоните.

© Максим Караджов

Депо "Обеля", 28 февруари. В обновения метровлак са инж. Стоян Братоев (вдясно), новият зам.-кмет по транспорта Кристиян Кръстев и Екатерина Йорданова от ГЕРБ, съвносител на доклада в общинския съвет за ремонт на метровагоните.


Договорът с "Метровагонмаш" предвижда първо да се ремонтират два метровлака с опция, ако София ги одобри, което не е задължително, да се подпише допълнително споразумение за още десет метровлака. Това се посочва в съобщение на руския завод от 25 март. В договора обаче пише, че тя се задейства "ако се осигури допълнително финансиране".


От съобщението на руснаците става ясно, че през март е била подписана тази опция със софийското метро. Столичната община досега не е обявявала публично този факт.


"Реализирането на опцията говори за положителната оценка от страна на софийския метрополитен за изпълнението (на ремонта) досега", посочват от руското дружество. Така София дава зелена светлина за ремонт и на останалите 10 метровлака (с общо 40 вагона), въпреки, че единият от двата модернизирани влака е с проблем и не е пуснат в експлоатация.


"Опцията сме я стартирали, но заради коронавируса не могат да се закарат сега и ще започнем да им ги пращаме есента", потвърди пред "Дневник" съобщението на руснаците Братоев. Те са най-старите, в движение са от 1998 г. (когато е открито софийското метро). Досега са навъртяли около 1.4 млн.км, разясни причината той.


Защо в съобщението за подписаната опция руският завод толкова държи да подчертае за "положителната оценка" на София за ремонта на първите два влака?


Будапеща изпраща 210 метровагона за ремонт


Проверка на "Дневник" показа, че всички източноевропейски столици с руско метро, вече ремонтираха най-старите си влакове. Варшава и Прага сториха това в свои заводи - "Невак" и "Шкода", Букурещ е в сътрудничество с френската компания "Алстом", а Будапеща и после София изпратиха своите в руския завод производител "Метровагонмаш".


Община Будапеща още през 2013 г. започва обсъждане дали да ремонтират старите метровлакове, които са над 40-годишни, или направо да купи нови. В дебатите се намесва управляващата партия "Фидес", която прокарва проруската доктрина на Орбан за "отваряне на Изток". Поставя се ясно условие старите влакове да се ремонтират, а да не се купуват нови, пише унгарското издание G7. Това е и руската цел, според друго местно издание Vsquare. Община Будапеща няма избор, тъй като трябва да тегли заем от 60 млрд.форинта (200 млн.евро) за сделката, а никоя банка няма да го отпусне за нови влакове, щом държавата не иска това.


Търгът за обществената поръчка се провежда през август 2014 г. В него участват "Метровагонмаш" и украинският филиал на естонската компания "Skinest rail". Офертата на естонците е с 20 млн.евро по-ниска, дава 30 години гаранционен срок, с 5 години по-дълъг от руската оферта. Те обаче са елиминирани от търга, тъй като малко преди крайната дата за подаване на оферти унгарците включват допълнително изискване, свързано с евакуационна система.


"Метровагонмаш" получава поръчката за 220 млн.евро и старите метровлакове са изпратени в Русия. През 2016 г. са върнати първите, които са пуснати да обслужват най-дългата линия №3 на будапещенското метро.


През лятото на 2017 г. се появява дефект във вратите


При температура на времето в Будапеща от 35 градуса вратите на метровлак не се отварят и стотици пътници остават блокирани вътре. Няма климатици, а вратите остават блокирани дори след удари с аварийния чук. Той също се оказал дефектен, пише тогава унгарският журналист Саболч Пани в изданието Vsquare, цитиран от "Капитал". Само след 15 минути пътниците са освободени, но инцидентът не се оказал единствен.


Първоначално от "Метровагонмаш" пращали свои специалисти в Будапеща да отстраняват повредите, но те зачестяват и тази практика била преустановена. От всичките 210 модернизирани вагони 78 били спрени от движение заради открити различни дефекти.


Унгарците поискали да ги върнат за ремонт на ремонта, защото още били в гаранционен срок, но им било отказано. Изданието G7 прокарва версията, че старите вагони били толкова зле, че дори не са били ремонтирани, а "Метровагонмаш" са върнали вместо тях чисто нови, произведени още през 2009 г., които не са им били нужни. Унгарската медия проучила, че те били предназначени за московското метро, но били отказани заради видимо лошо качество. После по същата причина не ги купили и за метрото в Ташкент. Тези ненужни нови вагони били изпратени в Будапеща като уж ремонтирани стари, смята изданието G7.


Заведено е съдебно дело, но в договора за ремонта имало клауза, че спорове между страните ще се изясняват само в руски съд. То се води от три години, съобщават унгарските медии.


"Метровагонмаш" отхвърля нападките


Изданието Magyar Nemzet на 7 юли 2017 г. публикува отговор на завода "Метровагонмаш" на питане защо няколко месеца след ремонта се появяват дефекти и дали някои поставени части не са втора употреба. "Не, няма как да са втора употреба. Ние сме завод, специализиран в производството на нови метровлакове и не притежаваме части втора употреба. Единственият ремонт, който сме поели досега, е този на метрото в Будапеща", се посочва в отговора на "Метровагонмаш".


Само година по-късно Столичната община решава да обнови най-старите си метровагони в същия завод.


София също се договаря с "Метровагонмаш"


През 2018 г. общински съветници от ГЕРБ - Екатерина Йорданова и Зафир Зарков, внасят предложение в Столичния общински съвет за модернизиране на най-старите метровлакове. То е прието и общината обявява обществена поръчка за избор на изпълнител на ремонта, на която се явява само един кандидат - "Метровагонмаш". Естонският конкурент за будапещенското метро въобще не участва. Чешкият завод "Шкода" и полският "Невак" също ремонтират руски вагони, но не кандидатстват.


Ремонтираните влакове на метрото в Будапеща. Те са по-стар модел от софийските, но доста си приличат. Снимката е от сайта на унгарската държавна транспортна компания BKV.

© BKV

Ремонтираните влакове на метрото в Будапеща. Те са по-стар модел от софийските, но доста си приличат. Снимката е от сайта на унгарската държавна транспортна компания BKV.

Депо "Обеля", 28 февруари. Софийски стар метровлак, току-що докаран след ремонт в Русия.

© Максим Караджов

Депо "Обеля", 28 февруари. Софийски стар метровлак, току-що докаран след ремонт в Русия.


"Нямаше как да има друг кандидат за поръчката, защото производителят е един", обясни избора Зафир Зарков пред "Дневник". "Метровагонмаш" е заводът в град Митищи, Московска област, където през 1990 г. са произведени най-старите софийски метровлакове, а и всички закупени по-късно, без последните 20, които са "Siemens" и ще обслужват само новата трета метролиния.


Според Зарков експлоатационният живот на метровлаковете е много дълъг и "много развити държави по тази причина също ползват стари влакове". Затова въобще не е бил обсъждан вариант за купуване на нови. Инж. Братоев също разяснил, че купуването на нови ще струва минимум два пъти по-скъпо.


На 6 декември 2018 г. общинското дружество "Метрополитен" ЕАД сключва договор за капитален ремонт и модернизация на 48 метровагона (12 метровлака) с руския завод. Цената, която ще плати София е 65.34 млн.лева без ДДС.


Ремонтът на софийските е с 25% по-евтин от унгарските


На въпрос на "Дневник" дали знае за проблемите с вече ремонтираните метровагони на Будапеща, инж. Братоев отговаря "Не, не знам". Той изтъква, че модернизирането на софийските излиза с 25% по-евтино спрямо унгарските. Един вагон от Будапеща е ремонтиран в Русия за 900 хил.евро, докато за софийски договорената цена е 700 хил.евро.


Обновеният вагон за София вътре е със светли седалки, а този за Будапеща (снимката по-долу) - със синя тапицерия.

© Максим Караджов

Обновеният вагон за София вътре е със светли седалки, а този за Будапеща (снимката по-долу) - със синя тапицерия.

Евтин ли е ремонтът на старите софийски метровагони в Русия

© сайт на BKV


"Нашите са направо нови и имат ресурс поне за 15-20 години. Всичко в тях е ново, двигателите са японски, "Hitachi", цялото вътрешно оборудване е ново, спирачните системи - също, компресорите - също На унгарските оставиха старите талиги, а на нашите и талигите смениха с нови. Руснаците искат да влязат по този начин в Европа, а и ние имаме с тях стари традиции и те искат да покажат, че имат отношение към нас", подчертава Братоев.


Взаимоотношения с руския завод до средата на ХХI век


В съобщението си от 25 март "Метровагонмаш" посочва, че целият сегашен парк на софийското метро от 168 вагона, е произведен от тях. Сега се модернизира първата 1/4, които ще бъдат в експлоатация поне още 15 години - до 2035 г. По изтъкнатата логика, че производителят единствено може да ремонтира, в същия завод в Подмосковието ще бъдат изпращани до 2050 г. и останалите руски влакове, купувани като нови от Столичната община.


Последните 18 - през 2014 г. като цената на един тогава излезе 8.5 млн. лева, съобщава "Капитал". Те бяха платени със средства по оперативна програма "Транспорт".


Сега за ремонт на един влак (произведен през 1990 г. и с четири вагона) общината плаща 5.35 млн.лева. По договор гаранцията е една година за ремонтираните части и три - за модернизираните.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK