Архитектите на строежа в Алепу сами си зададоха 25 въпроса и публикуваха отговорите им

Строежът на плажа в местността Алепу край Созопол

© Дрон Бургас

Строежът на плажа в местността Алепу край Созопол



Архитектурното бюро "А и А архитекти", което е автор на проекта за ваканционен комплекс, който в момента се изгражда в местността "Алепу" край Созопол днес изненадващо само си зададе 25 въпроса за проекта, на които пак само си отговори. Както въпросите, така и отговорите бяха публикувани на страницата на компанията във Фейсбук.


Реакцията дойде само няколко часа, след като сайтът "Биволъ" съобщи, че съдружник в "А и А архитекти" е Ангел Захариев, съпруг на министъра на външните работи Екатерина Захарева.


Строежът в местността "Алепу" вдигна вълна от гражданско недоволство, след като се оказа, че строителното разрешение, издадено за укрепване на свлачище над т.нар. Шофьорски плаж до н. Хумата е било обезсилено от инвеститора "Алепу вилидж" с нотариално заверена декларация. Веднага след това е издадено второ разрешение за строеж, което е направило възможно укрепителното съоръжение да се превърне в част от сградите на бъдещото ваканционно селище.




Веднага след публикуването на информацията за връзката между "А и А архитекти" и Екатерина Захариева, Министерството на външните работи е изпратило отговор до "Бивол", в който се твърди следното: "Работата на г-жа Захариева няма нищо общо с работата на нейния съпруг и тя никога не е използвала служебното си положение във връзка с негови проекти".



Според отговорите, на въпросите, които "А и А архитекти" сама си задават, свлачището над Шофьорския плаж е регистрирано в Геозащита - Варна през февруари 2009 г., когато става активно и е официално нанесено в регистъра. В периода 2009 г. - 2019 г. то е наблюдавано и изследвано от "Алепу вилидж" и компанията разполага със съответните доказателства, че е активно.


На въпроса "Може ли свлачището да е активизирано умишлено" от "А и А архитекти" си отговарят, че това е абсурдно твърдение, тъй като "никой от участниците в инвестиционния процес няма интерес от подобно действие".


Конструкцията на сградите от курортното селище "Алепу вилидж" и противосвлачищната конструкция са интегрирани, пише в "автоинтервюто" на архитектурното бюро. Те действали конструктивно като едно цяло и следвали едни и същи конструктивни оси. Стълбите и асансьорните шахти, които се забелязват в строежа, до плажа на Алепу, били предвидени за достъп до подземните нива на ваванционния комплекс.


"Укрепването на земна основа със конструкцията на сградата е често срещано конструктивно решение, твърдят от архитектурното бюро на Ангел Захариев. В конкретния случай мащабът на съоръжението е голям заради големия обем свлечена земна маса, която трябва да бъде запълнена. Този вариант е избран от възложителя като най-удачен от гледна точка на технико-икономическите показатели след анализ на няколко различни варианти".


Според архитектите, проектирали бетонната конструкция на морския бряг, няма нормативно изискване как трябва да изглежда едно противосвлачищно съоръжение. "То трябва технически да изпълнява зададените цели - да възпира земните маси и да подсигури здрава основа на бъдещите сгради", твърдят от "А и А архитекти".


Във въпросите и отговорите се твърди, че не всяка строителна намеса след последиците от активизираното свлачище може да се разглежда като унищожаване на естествен ландшафт, защото в конкретния случай свлачището вече е било унищожило естественото състояние на терена над Шофьорския плаж преди започването на строителството там.


На въпроса "Защо не се възстанови теренът с насипване на пръст?", от архитектурното бюро отговарят: "Винаги щеше да има някакъв тип конструкция за укрепване на свлачището, дори и ако теренът нямаше статут на урбанизирана територия и върху него не можеше да се строи".


Всички въпроси и отговори в публикацията на "А и А архитекти" можете да прочетете тук.
Как на плажа в Алепу се появи "подпорна стена, която си търси камериерки" - тук.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK