
© Юлия Лазарова
Издръжката на държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) за период от десет месеца е била 2 096 944 лв., се разбира от писмен отговор на вицепремиера Томислав Дончев на въпрос от депутата Кристина Сидорова. Структурата беше създадена през февруари миналата година с цел да "ръководи, координира и контролира изпълнението на държавната политика за повишаване безопасността на движението по пътищата".
Начело на комисията застана заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова, която стана и част от политическия кабинет на премиера. Нейният пост в МРРБ пък беше зает от бившия регионален министър Николай Нанков, който подаде оставка след катастрофата с автобус край Своге.
Данните за разходите са създаване на агенцията до 31 декември 2019 г. Томислав Дончев е сред поддръжниците на новата структура още от момента на раждането на идеята за нейното създаване. На форум за пътната безопасност през октомври 2018 години той обяви, че на пръв поглед в държавата има всичко, за да намаляват жертвите по пътищата - министерства, агенции, дирекции, закони и наредби, но резултатът не е такъв, какъвто се очаква. Дончев обясни това с липсата на синхрон и възможността отговорността да се прехвърля между институциите, което със създаването на агенция ще приключи.
Защитавайки работата на ДАБДП в писмения отговор до депутата, вицепремиерът посочва, че тя е направила обобщен доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в страната, който е бил първият подобен цялостен анализ. Като плюс се посочва и сформирана на междуведомствена работна група, която създала Национален координационен център за безопасно движение по пътищата. Неговата задача е да "подобрява координацията между отделните служби при възникване на кризисни ситуации на пътя".
Агенцията имала и план за намаляване на пътнотранспортния травматизъм през тази година, по реализацията на който се работело.
Последната новина, дошла от ДАБДП, беше свързана с подготвени от агенцията и МВР промени в Закона за движение по пътищата, които да доведат до по-бързо налагане на санкциите и намаляване на възможността за избягване на наказание заради изтекла давност. Той беше публикуван за обществено обсъждане преди близо месец.
От агенцията дойдоха и няколко идеи, които бързо бяха загърбени, заради остра обществена реакция, като въвеждане на психологически и физически тестове на шофьорите над 60 години и въвеждане на тест по пътна безопасност сред седмокласниците.