Площад зад Централна баня става софийски вариант на пловдивския "Капана"

Малкият площад зад Централната минерална баня днес и утре няма да е паркинг.

© Максим Караджов

Малкият площад зад Централната минерална баня днес и утре няма да е паркинг.



Дрехи втора употреба, тарги с бира, каравани за гофрети и бургери, акварели, наредени на тротоара Паркингът на малкия площад зад Централната минерална баня днес и утре е свободен от автомобили и там освен мини панаир се провежда и конкурс за проект как да изглежда това пространство между ул. "Искър" и ул."Сердика" до ул. "Веслец".


300-годишната черница, която е в единия край на площада, също си отдъхна от бензиновите пари днес. До нея се е намирал старият хан, където според някои предания е отсядал Васил Левски.


Конкурсът е между творчески екипи на студенти от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) като до последния етап достигнаха два проекта. Единият предлага да се поставят пейки на площада, които в събота и неделя да се превръщат в сергии за търговия.




Проектът "Не кула" предлага на площада пейки в работните дни и и сергии - през уикенда.

© УАСГ

Проектът "Не кула" предлага на площада пейки в работните дни и и сергии - през уикенда.


Другият проект търси подход и към околните пространства и приобщава откритите археологически находки от римско време, както и затлачени (пак от паркинги) проходи между сградите в стария софийски квартал.


До неделя вечерта активисти от "Спаси София" очакват гражданите да попълнят анкета и да изразят мнението си кой от двата проекта е по-жизнен и си струва да се реализира.


"Идеята е да се намерят повече места, които да станат за уикенд-туризъм. Сега пешеходците стигат до площад "Бански", продължават до чешмите (с минерална вода) и се връщат обратно. Защо да не ги прекараме през това триъгълно площадче, да продължат по ул."Сердика" и през ул. "Малко Търново" да се качват до двореца", запита главният архитект на София Здравко Здравков.


Триъгълното площадче, което е целодневен паркинг за коли, е под прозорците на кабинета му. В единия му край е подходът на автомобилите на Националната служба за охрана към близкия паркинг на Народното събрание. Само той ще остане като автомобилно движение, както и трамвая.


Главният архитект на София Здравко Здравков и Борис Бонев (вляво) разговарят с автори на номинираните два проекта за малкия площад.

Главният архитект на София Здравко Здравков и Борис Бонев (вляво) разговарят с автори на номинираните два проекта за малкия площад.


Сега пред караваните за бургери и гофрети се събраха Малина Едрева, председател на групата на ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет (СОС), независимият съветник Борис Бонев от "Спаси София", ръководителите на комисиите по архитектура - Силвия Христова и арх. Ивайло Петков от ГЕРБ, по местно самоуправление Ботьо Ботев, също от ГЕРБ.


"Нашата цел е с евтини и бързи, но дълготрайни намеси, да превърнем този площад в приятно място за хората. Трябва да върнем живота по улиците, а не да се затваряме по моловете и вкъщи. Така се прави навсякъде по света - улични фестивали и повече активности на открито", призова Борис Бонев, който е от инициаторите за преобразяването на площада.


Дрехи втора употреба и всякакви арт джунджурии оцветяват малкия площад днес и утре.

© Максим Караджов

Дрехи втора употреба и всякакви арт джунджурии оцветяват малкия площад днес и утре.


Проектът с по-голямо одобрение от софиянци ще бъде разгледан и утвърден от жури, в което ще участват арх.Здравков и Бонев. След това проектът трябва да се гласува от СОС, защото ще се налага затваряне на улица.


Като втора стъпка за развитие на малкия площад като културно и забавно средище е усвояването на двора между Централната минерална баня и сградата на направление "Архитектура и градоустройство". Това е изключително подходящо място за галерии, посочи арх.Здравков.


Като се отърве площадчето от автомобилите, то може да се окаже първа крачка към обособяването на софийски артистичен квартал по подобие на пловдивския "Капана", размечтаха се архитекти и живеещи в близките кооперации. Идеята им е близка, защото от пет години в малките улици зад Централната минерална баня инициативата "Артквартал" провежда своите културни събития с музика, танци и изложби, както и есенния фестивал "КвАРТал".

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5957 Неутрално

    Там е незаконния служебен паркинг на здравков и подчинените му от ДАГ.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на v.surovina
    v.surovina
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Бонев "ГЕРБ с човешко лице" ли ще го играе?

  3. 3 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4122 Любопитно

    хи втора употреба, тарги с бира, каравани за гофрети и бургери, акварели, наредени на тротоара Паркингът на малкия площад зад Централната минерална баня днес и утре е свободен от автомобили и там освен мини панаир се провежда и конкурс за проект как да изглежда това пространство между ул. "Искър" и ул."Сердика" до ул. "Веслец".


    300-годишната черница,
    =======
    Неизбежно е .....нещата просто се връщат към хилядолетните си нормалности .
    А черницата .....е живия помен ....

    Bukalemun
  4. 4 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1527 Неутрално
  5. 5 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4039 Любопитно

    " Като се отърве площадчето от автомобилите, то може да се окаже първа крачка към обособяването на софийски артистичен квартал по подобие на пловдивския "Капана", размечтаха се архитекти и живеещи в близките кооперации."

    Капана в Пловдив е с много малки и пресичащи се улички, които създават интересна артистична атмосфера, която трудно може да се постигне точно на подобно място в София !

  6. 6 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Не може да бъде "КАПАНА" на Пловдив. Може да се опитате да направите нещо подобно, ама още от сега да Ви успокоя, НЯМА да Ви се получи. СОРИ.

  7. 7 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4122 Весело

    До коментар [#6] от "442":

    , НЯМА да Ви се получи. СОРИ.
    ========
    Сериозно?
    Тогава ....не чакай никакви промени ....
    Уличните тържища са 'пулса' на едно общество. ....
    Другия вариант е .....още един 30 годишен преход....:)

    Bukalemun
  8. 8 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1527 Весело

    До коментар [#4] от "charlesdegaulle":
    До коментар [#5] от "samoedin":
    До коментар [#6] от "442":

    Филибето майна, густо майна...

  9. 9 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4669 Весело

    До коментар [#7] от "eti mehter":

    "Враждата" между Пловдив и София също си е традиция...:-)

  10. 10 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    До коментар [#7] от "eti mehter":

    eti, явно не си ходила в "КАПАНА" в Пловдив. Много е приятно, особено сега лятото.

  11. 11 Профил на cavenn
    cavenn
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Ми, успех. Дано да стане. Липсата на подобно място в София е меко казано странно. Няма друга столица в Европа с толкова занемарен и скучен център.

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5957 Неутрално

    До коментар [#11] от "cavenn":

    При герб е така - селяния до шия. Съсипаха столицата.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#3] от "eti mehter":

    едно от най-старите дървета в софия...

  14. 14 Профил на ivan_v
    ivan_v
    Рейтинг: 352 Неутрално

    черницата е на 650 г. Най старото дърво в софия...

  15. 15 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 671 Неутрално

    До коментар [#5] от "samoedin":

    Точно тази част на София е перфектна. Стария еврейски квартал надолу от Дондуков до Сливница е точно това, което описа. Много добра идея е махането на паркинга и оформянето на площад, какъвто и да е. Не може да се диша от автомобилите на всички талибани.

  16. 16 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Mission Impossibilitetna:
    Туристки поток устремен към минерални води в Централна баня
    да вържете в капан зад.

    Къпан/некъпан, Альошата (МОЧАта)
    по би в готовност да се излочи са (драйфа)
    атракция "лайф"

    "Площад зад Централна баня
    става софийски вариант на
    пловдивския "Капана""

  17. 17 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Какво да очакваш от столичани в повече - единствено нескопосани кавър версии на шедьовъра!

  18. 18 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 1466 Любопитно

    Самата идея не е лоша ...да видим какво ще измислят!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5957 Неутрално

    До коментар [#18] от "Willy Messerschmitt":

    С гаража там на НСО едва ли нещо ще направят.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1769 Неутрално

    Мда - направо ще прескочи Капана и директно ще стане като Монмартър...

  21. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Пловдивчани са антички Македони от времето на антички цар Филип.

    Антипод:
    Средец Сердика София, любимата резиденция на Първия римски християнски
    император Константин Велики.
    В Сердика, Лидери свещеници дали и задали каноничен Ред за световни ред.
    Оттам и завистта ;)

    До коментар [#9] от "daskal1":
    До коментар [#7] от "eti mehter":

    "Враждата" между Пловдив и София също си е традиция...:-)

  22. 22 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 3030 Неутрално

    Правилно - нито една градинка не трябва да остане неос#ана! Ако може после да се промени предназначението и там да се вдигне някоя сграда, ще е най-добре!

  23. 23 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4122 Неутрално

    До коментар [#10] от "442":

    Не съм твърдял нещо подобно. ....
    Май въобще не разбираш за какво съм ти намекнал.

    Bukalemun
  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4122 Любопитно

    До коментар [#14] от "ivan_v":

    Сигурен ли си?
    Или .....каква е степентй на достоверност?


    .

    Bukalemun
  25. 25 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Сграда градина за Герб олигархиня.
    Тенденцията: Градини, на покриви...
    в Китай и Дубай.

    И на Пацо тераса.
    Последни "Биволь" следи:
    консул в Барселона

    До коментар [#22] от "ivanpopov":

    Правилно - нито една градинка не трябва да остане неос#ана!
    Ако може после да се промени предназначението и там да се вдигне
    някоя сграда, ще е най-добре!

  26. 26 Профил на bosko
    bosko
    Рейтинг: 93 Неутрално

    Изключително ценно, няма някой, който да не кисне на тоя площад. Той е извор на времето, на началото и края, на пачки и кюлчета, на хора и животни. На субкултурата и кубатурата, на резила и текила, на държавност и на давност. И прочие тъй нататък.

  27. 27 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#15] от "m_todorov":

    Стария еврейски квартал надолу от Дондуков до Сливница...
    —цитат от коментар 15 на m_todorov


    Старият еврейски квартал е Ючбунар от бул. "Христо Ботев" на запад и от бул. "Сливница" надолу до пл. "Македония. Това за "Дондуков-Сливница" са глупостите на КвАРТал, които не познават историята на София.

  28. 28 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Хубави снимчици, особено последната е доста екзотична. 4ESTITA BANYA!

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  29. 29 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    черницата е на 650 г. Най старото дърво в софия...
    —цитат от коментар 14 на ivan_v


    Не им казвай, че ще ги засърбят мутренските ръчички.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  30. 30 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    До коментар [#23] от "eti mehter":

    Вече пишеш в мъжки род !!!

  31. 31 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2513 Любопитно

    Изглежда интересно като идея. Притеснява ме реализацията.
    А колите, които паркираха там, сега къде ще паркират? Живея на 100 м, някой от инициаторите има ли идея как се паркира в квартала, след като разрешиха строежи на всяка свободна площ, вкл. малкото зелени?

  32. 32 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8390 Неутрално

    Не съм виждала друга европейска столица с пазар на парцали в центъра.

  33. 33 Профил на Венко
    Венко
    Рейтинг: 131 Неутрално

    При кошмарните условия за паркиране в центъра, да превърнеш един паркинг в битпазар за мързеливи идиоти-либерали (бира, бургери, акварели и арт джунджурийки), това е абсолютна простотия.

  34. 34 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    То места за паркинги има. Желание няма.
    Съвсем наблизо точно до Сметната палата има празно място, където можеше да се направи многоетажен паркинг вместо да се дава на Лидл. Срещу ЦУМ също има едно грозно празно място между сградите. На Вашингтон има паркинг цял декар, който неефективно работи на едно ниво. От другата страна: на Веслец, на Бачо Киро, на Будапеща... общо взето в радиус няколкостотин метра от градинката има поне 6-7 места, които отдавна общината можеше да намери начин да отчужди и да инсталира многоетажни паркинги. Някои места даже пустеят и са обрасли с храсталак вместо да се ползват.

  35. 35 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4122 Весело

    До коментар [#30] от "442":

    Аха.....промених си пола.....
    Пречи ли ти...?

    Bukalemun
  36. 36 Профил на
    Рейтинг: 10 Неутрално

    При кошмарните условия за паркиране в центъра, да превърнеш един паркинг в битпазар за мързеливи идиоти-либерали (бира, бургери, акварели и арт джунджурийки), това е абсолютна простотия.
    —цитат от коментар 33 на Венко


    Само че центърът не ти е личен паркинг, селчо. Нито пък да искаш нормална пешеходна зона като в останалите европейски градове те прави "идиот-либерал".

  37. 37 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    До коментар [#15] от "m_todorov":До коментар [#15] от "m_todorov":

    Стария еврейски квартал надолу от Дондуков до Сливница...

    —цитат от коментар 15 на m_todorov


    Старият еврейски квартал е Ючбунар от бул. "Христо Ботев" на запад и от бул. "Сливница" надолу до пл. "Македония. Това за "Дондуков-Сливница" са глупостите на КвАРТал, които не познават историята на София.
    —цитат от коментар 27 на tamada


    Не си много прав😀 Куп "еврейски кооперации" се намират в квадрата Дондуков/Мария Луиза/Сливница/Раковски. И "консисторията" (всъщност нейните офиси, администрацията) беше там, на Екзарх Йосиф/Будапеща. А преди да се ползва за канцеларии (СЛЕД изселването на евреЙте през 48-49) е била синагога (на ешкеназийските евреи, тази голямата до Женския пазар е на сефарадийските). Как ти се струва-евреЙте да си построят синагога две, и двете извън еврейския квартал?!?
    До коментар [#27] от "tamada":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  38. 38 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#27] от "tamada":Еврейски сгради имаше и на мястото на ЦУМ.

  39. 39 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#34] от "tamada":Лидл е в стария стол на профсъюзите.

  40. 40 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Обикновено нищо не излиза от подобни инициативи. Трайни са образуванията, които възникват спонтанно. Но нашите власти с удоволствие ги разтурят. Имаше базар на живопис в градинката пред банята, имаше книжари на площад Славейков, антиквари на Ал.- Невски. Фандъчка знае какво къде да стане. Имаше основен транспортен булевард Витоша. Превърна го м място за хайлази и скъпи бутици. С ремонти съсипа Граф Игнатиев. Сега се точи на площад Света Неделя. Помним изскачащите кютюци по Графа. Съсипа площад Славейков с черните железни стълбове.
    И тук ще се помотаят, па ще си идат. Няма публика. Мястото е транзитно, минават само трамваи.

  41. 41 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Обикновено нищо не излиза от подобни инициативи. Трайни са образуванията, които възникват спонтанно. Но нашите власти с удоволствие ги разтурят. Имаше базар на живопис в градинката пред банята, имаше книжари на площад Славейков, антиквари на Ал.- Невски. Фандъчка знае какво къде да стане. Имаше основен транспортен булевард Витоша. Превърна го м място за хайлази и скъпи бутици. С ремонти съсипа Граф Игнатиев. Сега се точи на площад Света Неделя. Помним изскачащите кютюци по Графа. Съсипа площад Славейков с черните железни стълбове.
    И тук ще се помотаят, па ще си идат. Няма публика. Мястото е транзитно, минават само трамваи.

  42. 42 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Не визирате самоковмосковичанка Фъндъкина.
    Да?

    До коментар [#17] от "victor_victim":

    Какво да очакваш от столичани в повече - единствено нескопосани
    кавър версии на шедьовъра!

  43. 43 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4376 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Имаше...
    Да живеем в Бъдещето.
    При компартийния социализм ЦУМ бе средище за ширпотреба.

    Сега е средище непотребно?
    В Бъдещето ще.

    Да не бързаме

    До коментар [#38] от "ahasver":
    До коментар [#27] от "tamada":

    Еврейски сгради имаше и на мястото на ЦУМ.

  44. 44 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#37] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Не си много прав. Куп "еврейски кооперации" се намират в квадрата Дондуков/Мария Луиза/Сливница/Раковски. И "консисторията"... на Екзарх Йосиф/Будапеща. А преди да се ползва за канцеларии... е била синагога (на ешкеназийските евреи...
    Как ти се струва-евреЙте да си построят синагога две, и двете извън еврейския квартал?!?
    —цитат от коментар 37 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Много съм прав даже, ама ме караш надълго и нашироко да обяснявам. А би трябвало тия неща да ги знаеш по-добре от мен.

    Това, че там има отделни еврейски кооперации не е формирало културата на мястото. Това са късни къщи на по-богатите евреи, но еврейският квартал не е бил там. И въобще синагогите са били повече отколкото си мислиш. А тази на ешкенази за която говориш е по-късна. Първата на ешкенази не е била там.

    * * *
    До Освобождението предишната еврейска махала е била около "Св. Неделя" – някъде от "Алабин" докъм ЦУМ. Там е била и еврейската чаршия. Съответно там, на юг от джамията, около "Мария Луиза" и ЦУМ е имало струпани 4 синагоги. Едната е била Кал Грегос на евреите романьоти останали още от Римската империя, втората Кал Франкос на сефарадите, третата Кал Ешкенази, а четвъртата Кал Шалом.
    Намери на картата номера 28, 29 и 30 и 31, и виж под тях къде пише "Еврейска махала"!
    http://stara-sofia.com/map1879.html

    След Освобождението, когато започват цялостно да преустрояват центъра рушат наред: джамии, църкви, синагоги, пазари, дюкяни, къщи и т.н. И четирите синагоги изчезват, а се появява нова „Аава ва Хесед“, която в началото на 20 век събарят и на нейно място построяват днешната Синагога.
    Която, видиш ли е на запад от "Мария Луиза", а не на изток.

    Тогава – заради преустройството след Освобождението евреите от старата махала се изместват в посока запад по продължение на "Позитано", която става новата им търговска улица. И така на север и юг от нея в края на 19-ти и в първата половина на 20 век се развива това, на което казваме "стар еврейски квартал".

    Малко по на запад от "Мария Луиза", по "Тодор Александров" между "Борис" и "Самуил" е бил Мидрашът на немите (Мидраш де лос мудикос).

    Още по на запад на ъгъла на "Тодор Александров" и "Братя Миладинови" в сградата на търговеца Мешулам е имало още един мидраш.

    Съвсем до него на запад, на бул. "Стефан Стамболов" №4, е било Еврейското сиропиталище "Царица Елеонора" за сираци от Балканската война и Първата световна.

    На 200 метра южно от сиропиталището, на ъгъла на пл. "Възраждане" с "Антим I" е бил еврейският Народен дом (Бет-ам).

    Срещу него е бил клубът на "Тошавим" – организация на евреите кореняци, родени в София.

    На две крачки южно оттам, на ул. "Дамян Груев" е била Еврейската болница, построена с дарения от евреи, за нуждите на еврейския квартал и в памет на загиналите във войните евреи сражавали се за България. Днес все още е болница и се казва МБАЛ "Сердика".

    Още по на запад, на 100 метра от пл. "Възраждане", на ъгъла на "Александър Стамболийски" и "Странджа" е била канцеларията на еврейското спортно дружество "Акоах".

    Още по на запад, където е днешния Мол София, на ъгъла на "Скобелев" и "Позитано" е имало мидраш (молитвен дом).

    Съвсем до него е била и Ючбунарската синагога.

    А точно до нея западно е била старата сграда на Ючбунарското еврейско училище. През 1930 до нея на ул. Брегалница откриват новата му сграда, и в нея днес се намира 30-то училище "Братя Миладинови".

    Точно срещу старата му сграда на "Брегалница" е имало още една синагога – на Рохесим.

    Още по на запад, на ул. "Одрин" между "Позитано" и "Три уши" също е имало мидраш.

    До него на ъгъла на "Одрин" и "Позитано" през 1940 в едно магазинче се настанява друго еврейско спортно дружество наречено "Възраждане".

    Още по на запад е била Дортбунарската синагога в "Коньовица" (Разсадника) на ъгъла на "Позитано" и "Димитър Петков".

    Е, как ти се струва? Евреите да си правят толкова много институции извън еврейския квартал?
    И това са само по-значимите за които се сещам.

    * * *
    Именно този район (от "Мария Луиза" до бул. "Инженер Иван Иванов") днес наричаме "стар еврейски квартал", защото по-късно евреите продължават да се разселват и далеч на югозапад от Ючбунар.

    На футболен клуб "Славия" едно време са му казвали "еврейски клуб", защото през 20-те години си построяват стадион в еврейския квартал на мястото на днешната МВР болница, която е до Руски паметник.

    Още по на югозапад – много евреи се заселват в Лагера, Красно село и Павлово. Банките Труд, Шалом и Геул им отпускат ипотечни кредити, построяват си много еврейски къщи и за тях в "Лагера" строят още една синагога.

    Така че местата, които помниш и за които грешат от КвАРТал са от късен период.
    Например освен Ючбунарското се появило още едно голямо еврейско училище – на мястото на днешния хотел "Рила". То било предназначено предимно за нуждите на по-богатите евреи, които след преустройството се върнали да си строят къщи и магазини обратно в центъра. Но понеже се оказало, че еврейските ученици в централното били сравнително малко към тях започнали да добавят и ученици от еврейския квартал, като децата са били разпределяни в едното или другото училище според това дали живеят на изток или запад от определена черта. До началото на 30-те границата за разпределение е била по бул. "Христо Ботев", но след това се измества чак на запад от Опълченска и е минавала по ул. "Шар планина".

    После от 20-те години до края на 30-те в София се появили общо към 25-26 еврейски училища. Днес е едно – 134 СУ "Димчо Дебелянов", което се намира... в стария еврейски квартал на ъгъла на "Брегалница" и "Пиротска".
    Миналата година Фандъкова обяви, че Роналд Лаудер дал пари за строеж на още едно и то ще бъде... пак в кв. "Възраждане".

  45. 45 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1755 Неутрално

    поне да бяхте прочели какво пише нс черницата. Това е най-старото дърво в София и е на 650 години

  46. 46 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5957 Неутрално

    До коментар [#44] от "tamada":

    Пропуснал си само Старите еврейски гробища.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  47. 47 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#44] от "tamada":

    доколкото съм запознат най-голямата синагога преди освобождението е на запад от мария-луиза - около ул. сердика и ул кирил и методий.
    основните търговски зони на евреите също са били на запад от мария- луиза - около корекома на ул калоян.

  48. 48 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#44] от "tamada":

    порових малко в интернет - заселването на евреите в ючбунар става около 1890 след реализиране на плана на кмета димитър петков. тогава са разрушени основните местообитания на евреите -района около сегашният ЦУМ . Там се е намирала и тяхната основна синогога- началото на дондуков от северната страна.

  49. 49 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1710 Весело

    До коментар [#44] от "tamada":

    Първо да изкажа моето уважение към теб за твоя коментар, пълен с информация която не знам, по ред обективни и субективни причини. Не знам дали софийската история ти е хоби или професия, но...РЕСПЕКТ😀

    Явно разликата е в периодите за които аз знам някои неща (за туй по нататък) и периодите които ти описваш-май от преди Освобождението.

    В едно грешиш в предишния ти коментар-че еврейската махала/квартал били САМО на запад от бул. Христо Ботев. И ти сам се опровергаваш в последния си коментар, като описваш "еврейски места" на изток от него. А аз добавих неща лично известни ми (от роднини в Израел, разказани след 1968) и за "места" източно и от бул. Мария Луиза.

    Ти написа "...Много съм прав даже, ама ме караш надълго и нашироко да обяснявам. А би трябвало тия неща да ги знаеш по-добре от мен... "

    Ами добре че съм успял да те накарам да обясниш надълго и на широко тези неща😀 БЛАГОДАРЯ😀!

    Моята информация за "еврейските места" до 68 беше само за къдее е голямата синагога (на Екзарх Йосеф), "консисторията" (и тя там, до ул. Будапеща") и Еврейския дом (бейт ха'ам, "народния дом", на Възраждане). Това от...да кажем обща култура/неща които тогавашните софиянци ги знаят.

    А, и къде е била къщата на еврейския ми дядо+един от братята му, те са няколко)-на Самуил, близо до Пиротска. Която е била струтена преа бомбардировките през 43-44, барабар с новонанеселите се там приближени на властта-щото изселили дядо ми в Чирпан. Сега там сграда няма, има ...паркинг/сервиз, граничащ с оцелялото частично съседно здание-вижда се вътрешна стена на разни помещения. Това научих от майка ми, щото по една случайност живеехме нняколко месеца почти срещу това място.

    От роднините в Израел след 68 научих че другите братя на дядо ми са имали къщи на по 2-3 етажа над партерните им магазини там където днес е ЦУМ, всичките "иззети" след тяхното изселване в провинцията, и унищожени през бомбардировките. Само на един от тях голямия му син е имал (с други евреи) апартаменти в 5 етажна сграда на Бачо Киро (или друга пресечка) останала невредима. След 9/9 комунистите изгонили новозаселилите се "бивши" и настанили свои хора, за дъъълги години. Едва след прехода с много усилия (и не малко пари) успяли да реституират апартамент/два, и сега ги дават под наем.

    Наследниците на този брат на дядо ми са единствените получили нещо от реституциите. Другите...водели са дела, но доколкото знам до никъде не се е стигнало. По ред причини-липса на документи, или трудност да се намерят всичките наследници за които пък има документи че ги е имало (като къщата на дядо ми, децата на другия му брат се разпръснали по света и част от тях са неоткриваеми).

    По ред лични причини не се включих в този процес за реституиране. Което направих е да снимам (след прехода) оцелялите къщи от двете страни на разрушената къща на дядо ми, и оцелялите къщи на другата страна на улицата. Леля ми и вуйчо ми се разреваха като малки деца като им показах снимките...

    Та....толкоз за "което би трябвало да знам".

    ПАК-БЛАГОДАРЯ за подробния коментар, жив и здрав😀

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  50. 50 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#46] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Пропуснал си само Старите еврейски гробища.
    —цитат от коментар 46 на КМЕТ В СЯНКА


    Чувал съм, че са били точно на пл. "Възраждане", но не съм го проверявал и не знам дали е вярно.

  51. 51 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#47] от "Lazar Petrov":

    Грешка в бързината - на изток от Мария луиза

  52. 52 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#47] от "Lazar Petrov":

    доколкото съм запознат най-голямата синагога преди освобождението е на запад от мария-луиза - около ул. сердика и ул кирил и методий. основните търговски зони на евреите също са били на запад от мария- луиза - около корекома на ул калоян.
    —цитат от коментар 47 на Lazar Petrov

    порових малко в интернет - заселването на евреите в ючбунар става около 1890 след реализиране на плана на кмета димитър петков. тогава са разрушени основните местообитания на евреите -района около сегашният ЦУМ . Там се е намирала и тяхната основна синогога- началото на дондуков от северната страна.
    —цитат от коментар 48 на Lazar Petrov


    Ами дадох линк към карта от 1881, на която са посочени няколко синагоги на това място.
    А "Калоян" се намира източно от оста на Мария Луиза и Витошка.

  53. 53 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#49] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Не знам дали софийската история ти е хоби или професия, но...РЕСПЕКТ
    —цитат от коментар 49 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Историята ми е хоби. Но точно за софийската знам сравнително малко. Просто преди няколко години фондация ДОМА започнаха да правят "квАРТал фестивал" в карето "Дондуков", "Сливница", "Васил Левски" и "Мария Луиза" и тогава изтърсиха по медиите, че там бил старият еврейски квартал. Та се порових и излязоха съвсем различни информации. И не съм единственият, който смята така.

    В едно грешиш в предишния ти коментар-че еврейската махала/квартал били САМО на запад от бул. Христо Ботев. И ти сам се опровергаваш в последния си коментар, като описваш "еврейски места" на изток от него.
    —цитат от коментар 49 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Не се опровергавам. Казах, че Ючбунар е еврейският квартал, а той е започвал от "Христо Ботев".
    Ето карта от 1902.
    http://stara-sofia.com/sofiamap1902.jpg
    На изток от булеварда съм посочил само старата махала и по-късното второ еврейско училище на мястото на х-л "Рила". И съм казал защо училището е там – защото част от евреите се връщат в центъра, но основният квартал си е бил на запад.

    ПАК-БЛАГОДАРЯ за подробния коментар, жив и здрав
    —цитат от коментар 49 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Ето разни неща, на които съм попадал през годините и които може би ще те заинтересуват.
    Блогът "Стара София" на Крикор Асланян. Много приятно място с разнообразни спомени и снимки, което се поддържа редовно. Там от време на време се споменават еврейски места. Примери:
    http://stara-sofia.blogspot.com/2014/02/1920.html
    http://stara-sofia.blogspot.com/2014/12/blog-post.html

    Един куп документи от евреи и за евреи в Държавна агенция "Архиви", включително документи на консисторията, сиропиталището и т.н.
    http://jews.archives.bg/

    Статии със спомените на Нисим Коен (от израелски сайт на българските евреи):
    "Еврейските молитвени домове в София през 30-те години".
    http://thebulgarianjews.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/SINAGOGI.pdf
    "Някои от еврейските обекти в София през 30-те години"
    http://www.thebulgarianjews.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/EVREYSKIKORENI.pdf
    "Спомени от еврейското училище".
    http://www.thebulgarianjews.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Imalo_edno_vreme.pdf
    Книга за родословието на Нисимовия род от Лалю Матев. В нея има посочени още обекти в Ючбунар.
    https://en.calameo.com/read/0004463711a587589526b

    Спомените на Мазал Асаел, който също казва, че еврейският квартал е бил Ючбунар.
    https://www.centropa.org/node/78480

    Книгата "София през XVII век" от 1912 на известния историк Анастас Иширков.
    http://lib.sudigital.org/record/18611/files/SUDGTL-BOOK-2011-024.pdf

    Преустройството на София със списък на старите махали.
    https://vestnikstroitel.bg/tema/151879_sofiya-zapochva-da-se-prevrscha-v-evropejska-stolica-1879-1881-g/

  54. 54 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#53] от "tamada":

    благодаря за интересните факти, които представяш. Ще ги разгледам с интерес. Но това което показваш, не опровергава тезата, че района северно от цум е старата еврейска махала. израсъл съм района и точно така се нарича открай време.
    факт е , че евреите през 20те и 30 те години основно населяват районите западно от мария луиза, но това се дължи на демографски бум и както показах разрушаване на старите им обитания при разчистване на къщите заради новият бул.мария луиза и около ул.калоян.
    изказваш и една неточност - че има завърнали се там. те никога не са напускали улиците екзарх йосиф, цар симеон, веслец. общо взето целият квартал остава еврейски до 1948-1950.

  55. 55 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#54] от "Lazar Petrov":

    Аз просто цитирам очевидци, историци и стари документи, според които старата махала не е била там.
    А това как сте я наричали вие живеещите в района... Според мен народният фолклор не може да е доказателство дори за такъв кратък исторически период от 100 години. Той твърде лесно се мени под вътрешни и външни влияния.
    Ето например почти всички днес са убедени, че 1 май е празник наложен от комунистическата власт, защото мнозина помнят задължителните манифестации от соца. И само историците знаят, че всъщност 1 май става национален празник още през 1936, а от 1939 нататък е вече официален държавен празник. А са минали едва 80 години оттогава.

  56. 56 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#55] от "tamada":

    значи така - евреите са живели около сегашния цум, там са били синагогите им през османска София. Към 1890 част от тях са заселени в ючбунар, защото се построени нови булеварди. сега е некоректно да се нарича района около цум - старата еврейска махала. такава е ючбунар :)
    не мислиш ли, че има някаква нередност в това?
    ти цитираш текстове касаещи 20те и 30 те години. В книгата на иширков няма и дума къде са живели евреите.
    единственото което цитираш за османска софия е че синагогите им са били около сегашния цум. така че единствената ти препратка към стара софия те опровергава.
    относно очевидци - израснал съм в една сграда с част от хората, цитирани в спомените на нисимов - мати албухайре, семейство бурла. те живееха на симеон източно от мария луиза.
    така че нито очевидци, нито исторически материали доказват твърдението ти. съжалявам.

  57. 57 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#55] от "tamada":

    значи така - евреите са живели около сегашния цум, там са били синагогите им през османска София. Към 1890 част от тях са заселени в ючбунар, защото се построени нови булеварди. сега е некоректно да се нарича района около цум - старата еврейска махала. такава е ючбунар :)
    не мислиш ли, че има някаква нередност в това?
    ти цитираш текстове касаещи 20те и 30 те години. В книгата на иширков няма и дума къде са живели евреите.
    единственото което цитираш за османска софия е че синагогите им са били около сегашния цум. така че единствената ти препратка към стара софия те опровергава.
    относно очевидци - израснал съм в една сграда с част от хората, цитирани в спомените на нисимов - мати албухайре, семейство бурла. те живееха на симеон източно от мария луиза.
    така че нито очевидци, нито исторически материали доказват твърдението ти. съжалявам.

  58. 58 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    ето малко инфо за ючбунар:
    Преди Освобождението "Ючбунар" се е наричала местността западно от градската стена (съвпадаща приблизително със сегашния бул. „Христо Ботев“), разположена върху заливната тераса на Владайската река. За бедствията, които често е предизвиквало неблагоприятното разположение на квартала разказва Иван Вазов[1]. Заселването на Ючбунар започва през 1889 г.[2], когато при управлението на кмета Димитър Петков започва мащабната градоустройствена трансформация на София, при която евреите, изселени от старата еврейска махала на предосвобожденска София са преместени в Ючбунар, който се оформя като нова еврейска малаха, останка от която е Еврейският културен дом на пл. "Възраждане". Освен тях в Ючбунар парцели за заселване получават и бездомници и бежанци. След 2 години тук вече живеят 1500 семейства и кварталът е парцелиран и достига своята естествената граница на север и запад – Владайската река. Така през 1891 г. програмата за предоставяне на пацели на бездомни е прекратена.

  59. 59 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#57] от "Lazar Petrov":

    значи така - евреите са живели около сегашния цум, там са били синагогите им през османска София. Към 1890 част от тях са заселени в ючбунар, защото се построени нови булеварди. сега е некоректно да се нарича района около цум - старата еврейска махала. такава е ючбунар :) не мислиш ли, че има някаква нередност в това?
    —цитат от коментар 56 на Lazar Petrov


    Некоректно е да се смесват понятията "старата махала" и "старият квартал". Еврейската махала през османско време никога не е стигала до сегашния бул. Сливница. Точно обратното – еврейските къщи са стигали на юг и на запад от ЦУМ.
    Нито пък е коректно да се казва, че сегашното съществуващо каре бул. "Дондуков", "Сливница", "Васил Левски" и "Мария Луиза" е бившиЯТ еврейски квартал на София както твърдят от фондация ДОМА.
    https://webcafe.bg/story/1191850288-istoriya-hrana-i-kultura-v-nay-bogatiya-sofiyski-kvartal.html

    В книгата на иширков няма и дума къде са живели евреите.
    —цитат от коментар 56 на Lazar Petrov


    Ами въобще не съм твърдял, че има. Аз каквото имах да казвам за местоживеенето го казах в предните коментари. Просто Мойше ми благодари за сведенията и затова му дадох разни линкове, като специално посочих, че са просто неща, които биха могли да го заинтересуват.
    А в книгата на Иширков на няколко места са споменати евреите заедно със сведения за численост и занаяти, включително с критичните бележки на Иширков за тези сведения. И са посочени доста източници за стара София, затова съм я добавил.

    ти цитираш текстове касаещи 20те и 30 те години. единственото което цитираш за османска софия е че синагогите им са били около сегашния цум. така че единствената ти препратка към стара софия те опровергава.
    —цитат от коментар 56 на Lazar Petrov


    Напротив. В коментар 44 където показах местата на синагогите посъветвах да се намери надписа "Еврейска махала" и не виждам как това ме опровергава.
    Може би дългото четене те уморява, та явно трябва да повторя-потретя и да сложа повече картинки.

    План на София от 1879. Намери на картата номера 28, 29 и 30 и 31, и виж че надписът"Еврейска махала" е на юг от тях!
    http://stara-sofia.com/map1879.html

    План на София от 1878. Виж къде е надписът "Еврейска махала"!
    http://www.eria-bg.com/wp-content/uploads/2019/02/@[email protected]__btv1b8459839v.jpeg

    Първият градоустройствен план на София от 1879. Виж къде е номер 10 – "Еврейската махала"!
    http://www.eria-bg.com/wp-content/uploads/2019/02/Gr-ven_p-n_S-ya_1879.jpg

    Кадастрален план на София от 1879 наложен върху старата карта. Виж къде е надписът "Еврейска махала"!
    https://drive.google.com/file/d/1tS0CoZBmXr2036uDj7mJ11zVgscftCW4/view?usp=sharing

    А иначе сведения за османско време има всякакви. Като например, че пожарът на Сунгур чаршия през 1832 засегнал 7 еврейски къщи. Тази чаршия е била в Сунгур махала, на запад от еврейската, зад днешното здание на Булбанк.
    http://www.sofia-fire.bg/content.php?cat=3&subcat=1&id=1&m=0

    Но не виждам смисъл да цитирам още и още. Това са информации, които лесно могат да се намерят стига човек да си свали капаците от очите.

  60. 60 Профил на Lazar Petrov
    Lazar Petrov
    Рейтинг: 982 Неутрално

    на всичките стари карти еврейската махала е на изток от линията мария-луиза! свали ли си ти очилата. С ючбунар пък няма нищо общо.
    Това което се вижда на картите е ясно и аз го повторих няколко пъти - основните еврейски райони са около магазина на кореком на ул. калоян ,както и района около цум.
    Относно - разрушените синагоги - най-голямата е била дървена на мястото на ъгъла на ул. струма и бул. мария луиза / отново на изток /
    Сега последно поне разбра ли че старата еврейска махала няма нищо общо с ючбунар !
    ти показваш карти, които тотално опровергават това което пишеш.

  61. 61 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#60] от "Lazar Petrov":

    Явно наистина не четеш коментарите или пък откровено се правиш на ударен.

    Никъде не оспорвам, че първата махала е била на изток. Напротив – подчертах го с няколко карти. Оспорвам твърденията, че махалата е била между Дондуков и Сливница.

    А с Ючбунар оспорвам тезата, че въпросното каре е било еврейскиЯТ квартал на София. Е, не е било и това го казват много очевидци.

    Вече разбрахме, че си способен да въртиш-сучеш и изопачаваш само и само да не признаеш очевидното. Няма нужда да се напъваш повече.

  62. 62 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    До коментар [#61] от "tamada":

    Мога ли да предложа компромис и за двамата ви😀

    ЕвреЙте са били навсякъде в центъра😀 По бедните (занаятчиите и бачкерите)-на запад от бул. Христо Ботев, мнозинството-между бул. Христо Ботев и Мария Луиза, по богатите-на изток от Мария Луиза. Май през 30те на изток от Мария Луиза се е считало за престижен, и там по богатите са си строили вече няколко'етажни жилищни....блокове/кооперации. Апартамент два за жилище и кантора на партера. Докато между Мария Луиза и бул. Христо Ботев са били по дребните търговци (като дядо ми, на Самуил) с две магазинчета на партера и лични жилища на горните два етажа (+помещения за "слугините" в таванските стаи). А Пиротска е била "улицата с моловете" по време оно (от Мария Луиза до бул. Христо Ботев, после май е била занаятчийска).

    Тамада, не си прав да отричаш "еврейсски квартал" на изток от бул. Христо Ботев. Та НАЙ ГОЛЯМАТА синагога е била там, евреЙте биха ли дигнали такава синагога в НЕ СВОЙ квартал?!?

    Какво е било веднага след Освобождението....
    До коментар [#60] от "Lazar Petrov":

    ПАК да благодаря на "тамада" за информацията, линковете и т.н. Сейвнах си тези коментари с инфото и ще чета инфото на рахат когато имам свободно време за губене😀

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  63. 63 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 875 Неутрално

    До коментар [#62] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Тамада, не си прав да отричаш "еврейсски квартал" на изток от бул. Христо Ботев.
    —цитат от коментар 62 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Все още не разбирам, защо за трети път трябва да казвам едно и също?
    Твърденията не са за "на изток от Христо Ботев". А конкретно за карето ограничено от Мария Луиза-Сливница-Раковска и Дондуков. Но така или иначе на изток от "Христо Ботев" вече концентрацията се размива.

    И хем го подчертах с главни букви в пълния член и пак не разбирате. В онази статия от Уебкафе, която показах се твърди се, че там е бил еврейскиЯТ квартал, т.е. все едно е нямало друг.
    И това не е самотна статия – много медии ежегодно пишат за фестивала на ДОМА и навсякъде се твърди същото. И когато разказват историята визират именно следосвобожденска София, а не предишната махала.
    А то просто не е вярно.

    Та НАЙ ГОЛЯМАТА синагога е била там, евреЙте биха ли дигнали такава синагога в НЕ СВОЙ квартал?!?
    —цитат от коментар 62 на МОЙШЕ ТОЛКОЗ


    Най-голямата и в момента е там. От 1909 насам най-голямата си е Централната (а не на ешкенази, която е била на изток). Доколкото съм чувал била трета по големина в Европа.
    Но какво от това? Съвсем наблизо пък е Румънската патриаршия на "Борис". От над 100 години е там. Малко по-надолу пак на Борис е била католическата църква, а срещу нея католическото училище с пансион към него. Затова наскоро на същото място построиха и сегашният католически храм. А на мястото на Булбанк пък е била църквата "Св. Спас". Защо е имало толкова много християнски църкви на изток от "Христо Ботев"?

    И не само.
    На ъгъла на "Пиротска" и "Братя Миладинови" е къщата на Димитър Станишев. По-нагоре на Пиротска 9 е била една от сградите на Мъжкия френски колеж. От другата страна на Синагогата до Халите на Екзарх Йосиф е била шоколадената фабрика на Велизар Пеев и магазинът му. Наблизо на Мария Луиза и Екзарх Йосиф е бил хотелът на братя Иванови. На изток от Мария Луиза на Симеон беше ресторант Гамбринус. Ей точно на това площадче на "Искър", за което става дума в статията преди Освобождението е била къщата на Хаджи Мано. А точно до нея е бил ханът му. На мястото на по-стария Златишки хан. Части от него остават и са доразрушени чак след Втората световна през 60-те.

    Списъкът на неевреи имащи собственост в центъра може да се удължи още.
    На изток е имало евреи, но е имало и българи. На много места съм срещал, че богатите евреи са живели в центъра извън еврейския квартал Ючбунар. Но никъде не съм срещал някой да казва, че е имало повече от един еврейски квартал.
    И оттам според мен идва заблудата. Като правило богатите хора са именити, къщите им по-забележителни, магазините им по-големи, за тях споменът е по-траен и ако в даден квартал е имало примерно 10-20 еврейски богати семейства е лесно да бъде кръстен еврейски квартал. Особено ако при по-богатите (естествено) е по-големият храм и консисторията. Просто защото масовата част от евреите живяла другаде е вече забравена от българите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK