ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
37.8%активност

Източник: Резултатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник", активността - на "Алфа Рисърч"

Защо танкерът Badr попадна в чата между Пламен Бобоков и президенския съветник Пламен Узунов

Танкерът Badr

© Капитал

Танкерът Badr



В началото на миналата седмица прокуратурата започна проверка и срещу президентския съветник Пламен Узунов, за това, че е изпратил на бизнесмена Пламен Бобоков все още непубликувано съдебно решение във връзка с "арестувания" през 2017 г. от България либийски танкер Badr. Според обвинението бизнесменът и президентският съветник са обсъждали решение на Върховния административен съд от 2019 г. за отмяна на заповед за забрана за отплаване на арестувания танкер. Като доказателство за това бе разпространен чат между двамата.


В интервюто си за предаването "Тази събота и неделя" днес Бобоков обясни, че се е интересувал от съдбата на Badr, тъй като влошаване на отношенията между България и Либия би могло да навреди на биснеса му в арабската държава.


Той определи казуса като много интересен, защото освен за бандитска,




България скоро щяла да бъде обявена и за пиратска държава


"Единственият шанс на тези измамници е, че Либия все още е във война и няма кой да се занимава, каза Бобоков. Но при първи мирен договор ООН ще ни обяви за пиратска държава".
Скандалът с танкера Badr избухна в края на 2017 г. когато той бе арестуван на пристанище Бургас. Като причина за това бяха посочени неуредени вземания на българската компания "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД от държавното либийско дружество GNMTC. "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД е обединение от три компании - "Тектона", "Моран Трейд" и "Моран Уест", което претендира, че е наследник на някогашната едноименна държавна компания. През 2013 г. синдикът й Христина Стаматова, която впоследвие става известна като квестор на КТБ, подписва договор за покупко-продажба, "като всички активи, имуществени права, търговска марка и ноу-хау на "Булгаргеомин" стават собственост на "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД". При подписването на договора със синдика "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД е представлявано от Димитър Йосифов Борисов, управител на фирмата за чистота "Титан - АС"


Скоро след ареста на Badr в Бургас през 2017г. обаче се оказа, че морската ипотека, върху танкера е била учредена на базата на фалшиви документи.


По информация на специализирания морски портал maritime.bg през есента на 2017 г.


танкерът влиза в петролното пристанище Росенец, за да разтовари гориво от Русия


На 20 ноември 2017 г. Дирекция "Морска администрация" - Бургас, издава заповед за ареста му след решение на Бургаския апелативен съд.


На 29 януари 2018 г. Върховният касационен съд (ВКС) отменя ареста и е разпоредено безусловното освобождаване на кораба. Решението на съда обаче не е изпълнено, тъй като на 31 януари 2018 г. директорът на Дирекция "Морска администрация" - Бургас, е сезиран от частен съдебен изпълнител Тотко Колев с искане за съдействие чрез издаване на забрана за отплаване на моторния танкер, като е приложен изпълнителен лист от 12 януари 2018 г. за сумата от 9 230 362 долара и заповед на Районен съд - Бургас. Вземането е обезпечено с морска ипотека, подписана на 14 септември 2017 г., върху моторния танкер BADR и "Морска администрация" пак задържа кораба. Но този акт става повод за нов епизод от скандала.


Пак в началото на 2018 г.


българската прокуратура издава европейска заповед за арест


на гръцкия гражданин Георгиос Лапас, който според атинския нотариус Йоана Андреадаки е бил замесен в изготвянето на документи с невярно съдържание за морска ипотека на Badr в полза на "Булгаргеомин".


Според Андреадаки Лапас се появил в кантората й през август 2017 г. като се представил за посредник между "Булгаргеомин" и либийския собственик на кораба. По негово настояване била изготвена чернова на документите, които трябвало да бъдат съгласувани с пълномощниците на двете дружества. На срещата, насрочена за подписването на ипотеката обаче не се явил никой и тя не била вписана. Но според Андреадаки черновите очевидно са били подправени са били използвани за изготвяне на фалшиви документи.


Именно тази


фалшива ипотека


става основание за завеждане на изпълнително дело, в което частният съдебен изпълнител Тотко Колев продаде плавателния съд на българската компания "Булгаргеомин". Това стана причина за дипломатически скандал между България и Либия, а по-късно продажбата беше отменена.


Така се стигна до края на 2018 г., когато в навечерието на Коледа Badr набързо бе преименуван на Bdin, либийския му флаг бе заменен с панамски, а екипажът на кораба - с украински. Разследване на сайта "Бивол" установи, че това е станало с помощта на Морска администрация, граничната полиция и частна охранителна компания. Либия веднага подаде протест срещу решението пред българското външно министерство и пред ООН. Междувременно с нота до Министерството на външните работи генералното консулство на Панама в Гърция обяви, че документите за преминаването на кораба под панамски флаг са били фалшифицирани.


Веднага след преименуването на кораба бе направен


опит за фактическото му отвличане


след като той напусна без санкция от българските власти териториалните води на страната. Скоро след това обаче бе върнат на стоянката си на няколко морски мили пред Бургас, за да бъде предотвратено ново разрастване на скандала с Либия.


В друго разследване на "Бивол" по същия казус се твърди, че в началото на август 2018 г. евродепутатът Емил Радев (ГЕРБ) е пристигнал в либийската столица Триполи с предложение до държавната либийска компания GNMTC. В текста е цитиран Мохамед Елахреш, представен като официален преговарящ на GNMTC по казуса с танкера. Според него близка до Радев кантора е трябвало да съдейства за освобождаване на Badr срещу комисионна 4,5 милиона евро.


Решението на Върховния административен съд, което Пламен Бобоков е получил предварително от президентския съветник Пламен Узунов, е постановено на 2 януари 2019 г. С него съдът отменя заповедта за задържането на либийския танкер. Това решение обаче идва твърде късно, тъй като между Коледа и Нова година с.г. корабът излиза извън българските териториални води, а малко след това се появи информация, че новият му оператор е турска компания.


Според последната информация корабът, за койт съдебните битки продължават, е преименуван на Miriam, плава под израелски флаг и е собственост на компания, регистрирана в Израел.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK