Министерството на образованието предлага за бакалавър да се учи с година по-малко

Министерството на образованието предлага за бакалавър да се учи с година по-малко

© Юлия Лазарова



Обучението за някои професионални направления в образователна степен "бакалавър" да се намали от 4 на 3 години, а университетите да се разделят на изследователски, образователни и професионални. Това са част от предложенията, записана в одобрената от Министерския съвет Стратегия за развитие на висшето образование за периода 2021-2030 година, публикувана за обществено обсъждане.


Министерството на науката и образованието (МОН) предлага държавата да субсидира редовно, дистанционно и задочно обучение в степен "магистър" с продължителност от 2 години, ако то надгражда 3-годишното обучение "бакалавър" в същото професионално направление.


Друго от предложенията е да се субсидират допълнителни квалификации и/или преквалификации, включително и чрез завършване на степен "магистър" за хора, които са придобили висше образование преди повече от 10 години (в това число и завършили магистратура).




"В почти всички европейски страни обучението в бакалавърската степен е тригодишно. Идеята е, че един тригодишен период е достатъчен за това да се постави основата на един млад човек, след което той да избере адекватна на интересите си магистратура. В България от начина, по който са разделени, едва ли не се създава впечатление, че магистратура е някакво второ качество образование и истинското образование е бакалавърското. Студентите подхождат много по-несериозно към магистратурите, отколкото към бакалавърската си степен. Идеята е да се обърне всичко това", каза пред БНР зам.-министърът на образованието Петър Николов.


Ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров обаче смята, че не бива тригодишната система да бъде възприемана без оглед на спецификите на всяка специалност. Рискът е да се влоши качеството на добилите специалност "бакалавър" и това да предизвика недоволство сред бизнеса, който ще наеме кадрите, предупреди той. "Трябва много предпазливо да се подхожда към подобна промяна в структурата на обучението", коментира пред БНР.


Университетите - изследователски, образователни и професионални


Сред другите промени е дефинирането на университетите на изследователски, образователни и професионални въз основа на ясно очертани критерии. Например изследователските се дефинират въз основа на броя на публикациите в реферирани и индексирани издания, нормиран спрямо броя преподаватели. Изследователски е и университет, в който всички професионални направления обучават магистри и поне 75% от действащите студенти се обучават в изследователски професионални направления.


Като образователни ще бъдат дефинирани висши училища, които обучават само бакалаври и магистри или в които делът на студентите обучавани в изследователски специалности не е висок.


Според зам.-министъра на образованието Петър Николов разделянето на изследователски и преподавателски университети е "просто един от засегнатите инструменти и нито е най-важният, нито е най-големият".


"Често в България висшето образование е критикувано за това, че има голям брой университети. За нас това не е вярно. Големият проблем е по-скоро, че висшите училища в България през последните няколко десетилетия рязко разтвориха портфолиото си и започнаха да предлагат прекалено много програми, прекалено много специалности, включително такива, в които не са толкова добри. Това, което се опитваме в последните години да направим, според мен донякъде успешно, е, първо, да свием приема и, второ, да пренасочим приема към тези специалности, в които има търсене на пазара на труда. Имаме сфери, да кажем, хидроинженерството или въобще инженерните специалности, в които има невероятен недостиг на пазара на труда. Опитваме да пренасочим нещата натам", коментира той.


По думите му в България има два типа висши училища - големи университети, които предлагат много специалности, "но и в тях се прави голяма наука и просто ги има на научната карта на Европа", и по-малки висши училища, "на които понякога гледаме с пренебрежение, но които са много важни за даден регион и за бизнеса там".


"Идеята е, че не можем от всички да искаме едно и също. От едните трябва да искаме правене на висока наука, свързаност със световната наука, върхови научни постижения, естествено и преподавателски. От другите е достатъчно да искаме да бъдат едни много добри висши училища, в които студентите да получат знания и да могат бързо да се реализират", коментира той.


Обучение по дигитални технологии


Друга от целите на стратегията е включването във всички учебни планове на дисциплини и на практическо обучение по нови дигитални технологии като изкуствен интелект (AI), добавена реалност (AR), изкуствена реалност (VR) и др., както и на базово обучение за развиване на умения за алгоритмично мислене и решаване на алгоритмични проблеми.


Сред посочените мерки, които следва да се осъществят до 2030 г., са още засилване на интердисциплинарния подход при подготовката на учебните планове и програми, въвеждане на хибридни дисциплини с преподаватели от различни научни области и направления, включване на няколко социални и/или хуманитарни дисциплини (философия, социология, политология, изкуство и др.) в учебните планове на другите професионални направления, както и на уводни дисциплини от точните науки (математика, информатика, природни науки и др.) в хуманитарните и социалните направления.


МОН смята, че трябва да се засили и практическата подготовка на студентите за придобиване на компетентности и качества, търсени на пазара на труда, чрез включване в преподаването на специалисти от практиката, както и да се въведе преподаването чрез казуси като средство за интензивно обсъждане от студентите на преподавания материал, за да развият умения за аргументиране, словесно дебатиране и взимане на решения.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (56)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 554 Неутрално

    В Германия бакалаврите са 3 години и няма проблеми. Въпроса е обаче, че един куп преподаватели ще останат без работа ако е 3 години тук . А че трябва огромна реформа във висшето образование - трябва, но само пеминаването към 3 годишен бакалавриат няма да реши проблемите

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7892 Неутрално

    Май в повечето държави бакалаврите са по 3 години.

  3. 3 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 794 Неутрално

    За-кри-вай!

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  4. 4 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    До коментар [#1] от "hunt":

    Няма да реши всички проблеми, но е стъпка в правилната посока.

    У нас бакалавърсакат степен е 4 години за да върви хорариум.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1920 Разстроено

    За съжаление и таковаха майката на академичността!
    Превърнаха университетите в прости търговски дружества които събират такси и печатат дипломи!
    За това между най-добрите 1 000 университета в Европа няма нито един български!
    Жалко но логично!

  6. 6 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#4] от "Николов":

    Да, така е. Българскте университети искат само да има часове за преподавателите си. По тази причин аедин преопдавател води 6-7 дисциплини , което е несериозно. Трява да се забрани на преподавател да води повече от 2 дисциплини. несериозно е , цяла специалност 4 години да се води от 5-6 човека преподаватели.
    Ама нали праите следват студента и се стига до какви ли не извращения само и амо да вземат парите.

  7. 7 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    Преди много, много години, единственото място, където висшето образование се делеше на бакалавър, завършил блок Д (демек за даскъл) и магистър беше Матемятическия факултет на СУ. Когато се обвъждало бакалавърската степен да е 3 години, Ярослав Тагамлицки попитал " Това какво ще е - полувисше или висше полу?"

  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5247 Неутрално

    "...предлага за бакалавър да се учи с година по-малко"

    За да могат да се "вливат" по-рано в трудовия процес

  9. 9 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Бе то реално и в средното няма какво да учат не само в 12 клас, ами и в 11 клас,ама пусто трябва да има и хляб за даскали ,щото и деца няма вече...

  10. 10 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2890 Любопитно

    И две е добре.
    Две години, дистанционно и без входни и изходни изпити. Само така могат да оцелеят всички ненужни "университети". Ама работодателите ги знаят, така че, те ви лъжат, че учат, вие ги лъжете, че им давате нещо срещу таксите, накрая не стават за нищо.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  11. 11 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#5] от "selqnin":

    Не е даже там проблемът! Проблемът е, че има и други дружества, които печатат дипломи и при това масрафа е по-малък.
    ДАНС има достъп вече до базата данни на МОН, но не бърза да каже, колко процента от държавната администрация са с фалшиви дипломи. За сметка на ъова е явно, че точно тези кадри ще бъдат послушни и изпълнителни.

  12. 12 Профил на kvasimodo
    kvasimodo
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    При сегашното ниво на обучение и 2 години са много. Съвременното "висше" образование е конгломерат от измислени професори, измислени изпити и измислени студенти.
    Принципът е да върви алъш-веришът, а не да се научат на нещо.
    Няма да забравя как преди 10-12 години преглеждах един турски гражданин учещ във ВМИ варна. Български не знаеше бъкел. Като питах придружаващият го турски студент , който знаеше български как учат и си вземат изпитите той ми отговори на английски, че ги изпитват.
    започнах да говоря с болният на английски и бях шашнат от нивото му на познаване на този език - почти никакво. Ясно е как си е вземал изпитите.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  13. 13 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1821 Любопитно

    Замисълът е, че сега разлика между 4 и 5 годишно обучение няма, и хората си спестяват масово магосъратурите, които са на безбожни цени.
    А сега разликата вече ще е съществена и всеки ще трябва да завърши и магистратура.

    В Русия съм! В Русия съм!
  14. 14 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 569 Неутрално

    "...предлага за бакалавър да се учи с година по-малко"За да могат да се "вливат" по-рано в трудовия процес
    —цитат от коментар 8 на pet_fire


    За да се вливат в трудовия процес измислиха средно на два етапа -втория 11 и 12 клас не са задължителни,т.е. получаш вече диплома за средно след завършен 10клас и хайде на работа. Дето и работа няма..

  15. 15 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    За съжаление основното занимание на голяма част / не всички/ от обучаващите се е да усвояват чалгаджийската бакалаврия.

  16. 16 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Преди години тригодишното обучение след средно го водеха полувисше. Толкоз за измислените изброени ''висши'' специалности по-горе. Вкл. и ИТ-тата.

  17. 17 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1821 Любопитно

    В Русия и Израел как е?
    На 16 си в университет, на 21 си на трудовия пазар с магистратъра. Ако се направи бакалавъра 3г - на 19 е готов! Кво има да учи един продавач или сетвитьор до 25-6-7?

    В Русия съм! В Русия съм!
  18. 18 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1753 Неутрално

    До коментар [#4] от "Николов":

    хал хабер си нямаш
    навремето т.н. Магистри сега учихме с хорариум
    4000 часа
    сега бакалври 4 години учат с 2000 часа
    Те часовете вече ги отрязоха

  19. 19 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1753 Весело

    А да и според министерството 240 часа от тези трябва да са физическо

  20. 20 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 372 Неутрално

    В Европа бакалавърските степени са повечето 3 годишни и са напълно достатъчни зануждите на икономиката. Който иска да се развива на академично ниво и после да прави докторантура трябва да мине през магистър.
    Също така магистърските програми за подходящи за допълнителна специализация в други области... Например завършил инженерство, прави МВА магистратура...3+2 години между тях може и да поработи 2 в реалната икономика
    Варианта за приключване на основно след 10 клас е за производствени специалности, ако приключиш след 10 клас, не можеш да влезеш в университет..още там приключват нещата

  21. 21 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 756 Любопитно

    И премахване на безсмисленият 12-ти клас. Така едни млади хора ще могат бързо и доходно да навлязат в живота. За разлика от сега, дето само се моткат, правят глупости и после мрънкат, че заплатите са малки. Допълнително това осигурява над 50 000 работещи за икономиката и за себе си. Ще олекне и на родителите им.

  22. 22 Профил на Clint_Eastwood
    Clint_Eastwood
    Рейтинг: 791 Неутрално

    Е, сетиха се, Болонският процес е на 20 години вече, но по-добре късно отколкото никога. Хората в Кеймбридж и Оксфорд завършват право за 3 години, което им отваря вратите към света, но тука не можем една психология да изкараме за по-малко от 4... смях.

    Но как сега ще захлебят горките професори?

    Изобщо, 2/3 от завършващите тия измислени бакалаври и без това си губят времето най-вече и в по-малка степен - и парите. Никой не работи по специалността си след това.

    Според модератора "клоун" е обидна квалификация, която налага изтриването на коментари.
  23. 23 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1140 Гневно

    Ма какви са тия три години за един баклавар!
    Сяда и слага орехите, пече и сипва сиропа!
    Какви са тия три години !!!

  24. 24 Профил на Petio Petkov
    Petio Petkov
    Рейтинг: 71 Неутрално

    Направо да им връчват дипломите. Системата парите следват ученика (студента) , а най-многото пари - рейтинговите училища гарантирано произвежда отличници. И всички на дистанционно обучение - от първи клас до защита на докторска. Даскалите свещи палят да се не връщат повече при диванетата в класните стаи.

  25. 25 Профил на Rocketman
    Rocketman
    Рейтинг: 382 Неутрално

    ...."Рискът е да се влоши качеството на добилите специалност "бакалавър" и това да предизвика недоволство сред бизнеса..."

    Какъвто бизнеса, такова и образнованието. Обратното също е вярно! Младите хора да не си губят годините в бг университети. Освен много говорене и хвалби, качеството на науката в университетите ни е под всякакъв минимум и ниво.
    Остарели доктрини, още по остарели методи на преподаване, мухлясали преподаватели гледащи само собствените си фирми и интереси.
    Изберете чужбина за образованието си и бъдещето си. Аналогия мога да направя с българкото черноморие - хубаво е само на думи.

  26. 26 Профил на Rocketman
    Rocketman
    Рейтинг: 382 Неутрално

    В Германия бакалаврите са 3 години и няма проблеми. Въпроса е обаче, че един куп преподаватели ще останат без работа ако е 3 години тук . А че трябва огромна реформа във висшето образование - трябва, но само пеминаването към 3 годишен бакалавриат няма да реши проблемите
    —цитат от коментар 1 на hunt


    Нуждата от реформи е посевместна. Във всеки сектор на икономиката са се настанили нафтанилени човечета с единвена цел да крепят статуквото иначе настъпили промяната, си отиват с нея.
    Всяка година нови учебници и бележници, никаква визия за електронно обучение (при голяма нужда от няма накъде ползваме вайбър). Интереса е на разни професори и преподаватели да си продават боклуците срещу много пари.

  27. 27 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Добавена реалност, изкуствена реалност?! На кого са притрябвали в България? Хеерт Хофстеде описва много добре страни като нашата мила родина, където дипломата е необходимо условие, но най-важното е да имаш необходимите контакти - лично и най-вече чрез семейството. Това е положението, добавените и другите реалности са необходими на професорите, за да предлагат учебните дисциплини, на студентите им трябва друго. За справка: Софтуер на ума. Междукултурното сътрудничество и значението му за оцеляването. Хеерт Хофстеде. Българсдко издание от 2001 г., оригинал от 1991 г.

    master
  28. 28 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    За съжаление и таковаха майката на академичността!Превърнаха университетите в прости търговски дружества които събират такси и печатат дипломи!За това между най-добрите 1 000 университета в Европа няма нито един български!Жалко но логично!
    —цитат от коментар 5 на selqnin


    Измежду 1000-та университеат в света (не само в Европа) има 1 български.

    За мен най-меродавната класация е тази дето я правят в Китай - гугълвай "ARWU top universities".

    Което не значи, че у нас академичната система е добре. Но 4-те години за бакалавар (с 1 година повече отколкото в ред европейски страни) с нищо не помага.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  29. 29 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    До коментар [#4] от "Николов":Да, така е. Българскте университети искат само да има часове за преподавателите си. По тази причин аедин преопдавател води 6-7 дисциплини , което е несериозно. Трява да се забрани на преподавател да води повече от 2 дисциплини. несериозно е , цяла специалност 4 години да се води от 5-6 човека преподаватели.Ама нали праите следват студента и се стига до какви ли не извращения само и амо да вземат парите.
    —цитат от коментар 6 на hunt


    "Парите следват студента" е последното бещо дето би трябвало да се критикува в нашата образователна система.

    Проблемът не е в "парите следват студента" а, че това, че това дето го следва студента не са пари, а жълти стотинки. Немислимо е да имаме качествено висше образование ако държавата дава по 2-3 хиляди лева на година за студент държавна поръчка.

    Реалната стойност на едно студентско място в Западна Европа е поне 10-тина хиляди евро годишно.

    Имам предвид в специалности като информатика дето не са нужни скъпи консумативи.

    А в специалности като биология, химия, медицина и пр. едно студентско място струва в пъти повече. Ние в Англия имахме докторант дето само за един семестър и трябваха 10-тина хиляди паунда за консумативи за експерименти. И ги получи. Отделно имаше бюджет за посещения на конференции, който беше от порядъка на 2 хиляди паунда годишно. Това извън разходите за преподаватели, за инфраструктура и пр.

    Няма как у нас образованието хем да е десетки пъти по-слабо финансирано отколкото в Зап. Европа и да е на ниво.

    Трябва рязко да се намали държавната поръчка (поне 5-6 пъти) и със спестените пари рязко да се увеличат (поне 5-6 пъти) парите дето следват един студент.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  30. 30 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    Преди много, много години, единственото място, където висшето образование се делеше на бакалавър, завършил блок Д (демек за даскъл) и магистър беше Матемятическия факултет на СУ. Когато се обвъждало бакалавърската степен да е 3 години, Ярослав Тагамлицки попитал " Това какво ще е - полувисше или висше полу?"
    —цитат от коментар 7 на 3biri


    Колега, това е някаква градска легенда.

    Тагамлицки отдавна не е измежду живите когато се обсъжда въвеждането на бакалаварската система.

    А иначе бакалаварската система в Англия от памтивека е три години.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  31. 31 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    И две е добре.Две години, дистанционно и без входни и изходни изпити. Само така могат да оцелеят всички ненужни "университети". Ама работодателите ги знаят, така че, те ви лъжат, че учат, вие ги лъжете, че им давате нещо срещу таксите, накрая не стават за нищо.
    —цитат от коментар 10 на etty1


    В Англия бившият министър на образованието Джо Джонсън (брат на Борис) искаше точно това да направи - да въведе 2-годишни бакалаварски програми в които лятото се използва за допълнителен семестър.

    Според мен беше смислена идея. Но той подаде оставка в знак на протест срещу Брекзит и иначе смислената му идея бе замразена.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  32. 32 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Както матурата ще важи за приемен изпит, може да я признаят и за диплома за вишу.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  33. 33 Профил на TzZar
    TzZar
    Рейтинг: 1017 Неутрално

    До коментар [#5] от "selqnin":
    да не би английските университети да са безплатни, не е в това проблема а в манталитета.

    Тиква под наем.
  34. 34 Профил на miropenkov
    miropenkov
    Рейтинг: 241 Неутрално

    В Германия бакалаврите са 3 години и няма проблеми. Въпроса е обаче, че един куп преподаватели ще останат без работа ако е 3 години тук . А че трябва огромна реформа във висшето образование - трябва, но само пеминаването към 3 годишен бакалавриат няма да реши проблемите
    —цитат от коментар 1 на hunt


    Абсолютно. Намаляването с една година няма да реши основните проблеми на ВУЗ-овете и обучението.

  35. 35 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1628 Неутрално

    До коментар [#10] от "etty1":

    “ Две години, дистанционно и без входни и изходни изпити”
    ——
    И накрая да им дават диплома за завършен ПУЦ, което си е вярно, де

    А това там за “изследователски” университети е направо забавно! Била съм преди години на няколко конференции в България, да си оправдая пътуванията, и знам!, че наука по територията няма и не може да има... липсва не само критична маса, а просто мозък — сичко кадърно за засмуква систематично на запад... след 30 години вече и прашинки не са останали дори. (Това — в широката област на Приложната Математика... а то, другото си е мижи да та лажем по допускане, така или иначе;)

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  36. 36 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Ма изобщо да не учат! Иначе има такива "науки", че в момента за 2-3 години магистър ще съм!

  37. 37 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 1949 Неутрално

    До коментар [#21] от "magnas":

    Грешиш. 12 клас беше въведен за да се намали натискът върху пазара на труда. Тези няколко хиляди млади хора се размотават цяла година без да търсят работа, уж учат много. Ако възникне глад за работна ръка, само гледай колко бързо ще върнат единадесеткласното образование.

  38. 38 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3369 Неутрално

    Направо да продават дипломи на желаещите!

  39. 39 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Тази "Стратегия" е писано от чиновници за чиновници.
    И още: "Университетите да се разделят на изследователски, образователни и професионални". Къде го има в ЕС?
    (БАН става изследователски университет..., а Пуца в Горно Нанадолнище - професионален университет)
    Оправиха средното, а сега и висшето (не че няма необходимост). Тъпи чиновници.

  40. 40 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 775 Весело

    Поредната стратегия, да ловим маймуни с трици. На територията се получава. Както казваше един колега от икономическия, по важно е да правиш задния ляв стоп на мерцедеса, отколкото да направиш цяла кола, па била тя и трабант.

  41. 41 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#29] от "Николов":

    Много мога да пиша по темата, но първо условие е да се махне "парите следват студента" и ще кажа защо. Да мизерни са тези пари, но са лесни. Университетите взимат едни пари и гледат да не късат студенти, защото с тях вървят едни пари. Отварят се безсмислени специалности, само и само да привличат клиенти (студенти). Един познат преподавател по медицина ми каза "Ами късаме ги, ама на поправките ги пускаме пак". Е как да отида на лекар, като се знам какъв съм инженер. И да, в университетите навън само консумативите за един преподавател са повече от годишната заплата на професор тук. Ама тук се чудим как да надхитрим системата. Държавата дава пари, лесно е стях, защо да се мъчим с изследвания, проекти и тн, като изпеем нещо от преди 30 години и ни дават заплата.

    Колкото до Таги - той почина преди 40 години, а и освен с диференциално и интегрално смятане не мисля че може да бъде еталон за друго. Човек който втърди , че само веднъже оставал насаме с жена и не е очарован от случилото се не може да ми бъде ментор в живота. А и не мисля , че остави голяма школа в областта си, освен анекдотите за него.

  42. 42 Профил на monitor13720
    monitor13720
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#30] от "Николов":

    Не познавате нещата. Става дума за въвеждането тогава САМО в математиката на 4-блоково обучение. Въвежда го Сендов, а Тагамлицки е бил жив. Блоковете са А, 3 години (макар че тогава не се е наричало бакалавър). След блок А може да учиш в блок В, 2 години или блок Д , 1 година, за учител. След блок В може да се учи в блок С, 3 години, аспирантура.

  43. 43 Профил на monitor13720
    monitor13720
    Рейтинг: 418 Неутрално

    В Англия бакалаврите са 3 години, НО по някои специалности в някои ВУЗ са 4. Например, в Оксфорд и Кембридж за математика и природните науки бакалаврите са 4 години. Така би трябвало да се постъпи и в Софийския у-т, където обучението по тези специалности е сериозно.

  44. 44 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1819 Неутрално

    3 или 4 години...кое е същественото? Количеството или качеството?

  45. 45 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Направо да се закрият университетите. Пуцове за бакалаври - осем месеца. Магистри за 12, а лекари за година и половина.
    Олигофрения.

  46. 46 Профил на valerie pvi
    valerie pvi
    Рейтинг: 357 Неутрално

    Е, сетиха се, Болонският процес е на 20 години вече, но по-добре късно отколкото никога. Хората в Кеймбридж и Оксфорд завършват право за 3 години, което им отваря вратите към света, но тука не можем една психология да изкараме за по-малко от 4... смях.Но как сега ще захлебят горките професори?Изобщо, 2/3 от завършващите тия измислени бакалаври и без това си губят времето най-вече и в по-малка степен - и парите. Никой не работи по специалността си след това.
    —цитат от коментар 22 на clint_eastwood


    Aбе те в Англата за 4г и лекари стават. И магистърска степен дават като бонус към бакалавърската в Кеймбрич. Образованието им е една огромна реклама и множго пари... от които печелят още повече. Но да рекламата привлича и богати спонсори и млади таланти .

  47. 47 Профил на Vasil Petkov
    Vasil Petkov
    Рейтинг: 30 Неутрално

    Друга причина, да се уеднаквят годините с Германия и Англия, е възможността да се кара магистратура от завършили 3 годишно обучение на Запад. В момента те намират лесно добре платена работа в големи мултинационални компании, но не могат да запишат магистратура в България поради недостатъчни кредити.

  48. 48 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    Тази "Стратегия" е писано от чиновници за чиновници.И още: "Университетите да се разделят на изследователски, образователни и професионални". Къде го има в ЕС? (БАН става изследователски университет..., а Пуца в Горно Нанадолнище - професионален университет)Оправиха средното, а сега и висшето (не че няма необходимост). Тъпи чиновници.
    —цитат от коментар 39 на Софианец


    Разделението го има навсякъде.

    Изследователски университети в САЩ се водят, че са около 700. От общо над 4000. Останалите са образователни и професионални. Подобно разделение има и в Западна Европа. Просто няма как наука да се прави във всички университети.

    В БГ на хартия маса университети са изследователски. На практика май е само един (СУ). Допускам, че и в някои от медицинските има някаква наука, но не съм сигурен. В останалите наука де факто няма.

    БАН не е университет най-малкото защото там бакалавърски степени не се дават.

    Разделението между последните 2 групи университети (образователни и професионални) е малко условно.

    В САЩ за професионални университети се водят тези дето дават само медицински дипломи, правни или пък такива по бизнес администрация. Наричат ги професионални защото много от тези дисциплини си имат професионални изпити, които трябва да се издържат за да се получи правоспособност. Напр. за адвокат в САЩ се държи изпит извън университета. За медик си има задължителен стаж и квалификация в професионална среда (обикновено болница). За счетоводители и някои др. икономически специалности има също подобни професионални квалификации.

    В БГ за професионални университети могат да минат икономическите и медицинските.

    Образователните университети на английски се водят "teaching universities". Това са дето нито правят наука, нито подготвят за някои от тези професионални квалификации.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  49. 49 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    В Англия бакалаврите са 3 години, НО по някои специалности в някои ВУЗ са 4. Например, в Оксфорд и Кембридж за математика и природните науки бакалаврите са 4 години.
    —цитат от коментар 43 на monitor13720


    Това си го измукахте от пръстите.

    ВСИЧКИ бакалаварски специалности в Кеймбридж и Оксфорд са 3 годишни. И така е от време оно.

    Всъщност, поне за Кеймбридж знам, че като минат няколко години от бакалаварската степен автоматично се дава магистърска степен, ама това е някакъв анахронизъм останал от незнам кой век. Де факто, никой не ги приема насериозно тези магистратури "по възраст" и не знам някой да си ги пише в автобиографията.

    А иначе повечето магистърски програми в ЮК са едно-годишни. Т.е. с общо 4 години следване се излиза с магистърска степен.

    Нашите дипломи за висше образование едно време се приемаха за еквивалент на магистърски. После през 90-те се въведоха "бакалаварски" степени в БГ и изведнъж 4-годишното следване беше "понижено" в длъжност.

    Сега с тази реформа един вид ще се възстанови статуквото отпреди - с 4 години следване ставаш магистър. Разбира се, това е ако магистратурите ги направят едно-годишни както е в ЮК.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  50. 50 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    Много мога да пиша по темата, но първо условие е да се махне "парите следват студента" и ще кажа защо. Да мизерни са тези пари, но са лесни. Университетите взимат едни пари и гледат да не късат студенти, защото с тях вървят едни пари. Отварят се безсмислени специалности, само и само да привличат клиенти (студенти). Един познат преподавател по медицина ми каза "Ами късаме ги, ама на поправките ги пускаме пак".
    —цитат от коментар 41 на hunt


    "Парите следват студента" е принцип, който у нас го преписаха от Запад. Ама го преписаха калпазански. Просто у нас цялата идея се обезсмисля заради жалките суми дето следват студента.

    У нас държавната поръчка гони количество, а не качество. Има държавна поръчка в огромен размер така, че почти всеки със средно образование да може да стане студент. Това е безумие.

    Решението е да се замени количество за качество. Съкращава се 5-кратко или 10-кратно бройката на държавната поръчка и се увеличава 5-кратно или 10-кратно сумата дето следва студентите.

    Така за държавната поръчка ще има конкуренция и ще я получават кадърни студенти дето няма да се налага да ги късат.

    А останалите ще трябва да си плащат. Което автоматично силно ще намали бройката студенти в не особено смислени специалности щото като трябва да си плащаш следването от джоба много кандидат-студенти ще се замислят дали да следват, примерно, "културология". Нека това не се разбира като критика към културологията - просто трудно се намира работа по тази специалност (ако изобщо).

    Другото е, че трябва да има някакви минимални изисквания за съотношение преподаватели - студенти, както и да има по-сериозни изисквания за качеството на преподавателите. Но те нещата са свързани - не може да се иска качество от преподавателите ако не им се даде адекватно възнаграждение и възможности за професионално развитие. В БГ преподавателите водят по 10-тина курса годишно (че и повече) за да вземат някой лев. Това е свръх-бреме. В добрите западни университети един преподавател води макс. 2-3 курса годишно. Останалото време е за научна работа.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  51. 51 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Целта на "реформата" е университетите да станат тотални гербажийски кочинки, на пряко подчинение на министъра, за трудоустройване на всевъзможни калинки и суджуци.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  52. 52 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    ... Държавата дава пари, лесно е стях, защо да се мъчим с изследвания, проекти и тн, като изпеем нещо от преди 30 години и ни дават заплата. ...
    —цитат от коментар 41 на hunt

    Я дай един пример с нашенски "изследвания" и "проекти".
    Само не се занасяй със скопусите, че ако идеш да провериш някой саудитски професор
    Ибн Абдал Ал Масур ... ще му намериш само за един месец 50 статии и 2000 цитирания.
    Ама това не е наука, а скопус шизофрения.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  53. 53 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4059 Неутрално

    Има ли нещо, което при 10 години на ГЕРБ да не изпростя? И висшето образование, и професорите. Да не говорим за полуобразованите министри.

  54. 54 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#52] от "Полковник за европейско развитие на България":

    Днес чета коментара ви. Има проекти и то немалко. За съжаление не са толкова колкото трябва. В Скопус не са проекти, там отчитат други неща. Но ако отворите Хоризонт 2020 то има проекти с българско участие. Има и образователни по Еразъм+. За съжаление почти няма проекти финансирани от българския бизнес, ама това е понеже и университетите и бизнеса ни са такива. Така че има някоя бяла лястовичка (проект), ама тя пролет не прави.

  55. 55 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#50] от "Николов":

    С закъснение -прав сте. Но пак казвам, дори и 10-кратно да увеличат парите за студент, университетите пак ще се изтарикатят и ще измислят как да ги вземат, без да се развиват. Просто всеки университет е окупиран от старци които не искат да си ходят в пенсия, а те държат властта. Пак ще крепят студентите 3-4 години, щото вървят пари с тях. Не знам какво да се направи и как. По скоро пак да дават пари но еднократно на приет студент и след това дали е продължил или не да не се дават всяка година. Да има вътрешна конкуренция, не само на входа. В Германия, която все даваме за пример, приемат лесно, но завършват трудно. При нас заради парите следват студента и приемат и завършват лесно и това не зависи от сумата за студент, а от университета. Но е абсурдно да има за университети повече места от колкото завършващи средно образование и при това университетите да взимат всичко и да го крепат докрай за пари.
    Колкото до брой преподаватели - то и сега има някакви изисквания, ама и те не работят. Просто 1 преподавател - 1- макс2 дисциплини.

  56. 56 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2058 Неутрално

    До коментар [#55] от "hunt":

    Това имах предвид като казах, че трябва да има критерии за качество на преподавателския състав.

    "Парите следват студента" не е лош принцип. Просто не трябва да е единственият източник на средства.

    Аналогичен принцип "парите следват преподавателите" може да се използва за да се отпуснат грантове за срочни преподавателски договори (примерно до 5г с възможност за продължаване) при стриктни изисквания за качество на кандидатите - примерно определен брой публикации или цитати за последните 5 или 10г.

    И тези грантове да следват преподавателите така както парите за студенти следват студентите. Ако един преподавател в определен университет не бива подкрепян да може да се дигне и да се премести в друг университет заедно със финансирането си. На Запад има такива грантове.

    Така университетите ще се принудят да се конкурират както за студенти, така и за преподаватели.

    И веднъж щом се получи някакво насищане с качествени преподаватели (при добро финансиране това може да стане за няколко години) то в един момент държавата може да въведе изискване за минимален процент "действащи учени" всред общия преподавателски състав както и да въведе таван - примерно макс. брой студенти на "действащ учен". Също може да въведе изискване и за шефове на катедри - примерно брой публикации като първи автор.

    На кратко, стига да има политическа воля и адекватно финансиране ситуацията може да се промени радикално. И това няма нищо общо с принципа "парите следват студента".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK