Скандалът със замърсяването на Варненското езеро стигна до Европейската комисия

Скандалът със замърсяването на Варненското езеро стигна до Европейската комисия

© ''Варна дрон''



Варна е една от агломерациите в България, които нарушават европейското законодателство за пречистване на градските отпадни води и попада в обхвата на становище, изготвено от Европейската комисия на 14 май 2020 г. Това е записано в отговора на въпроси, изпратени от евродепутата Радан Кънев до комисията, по повод продължаващото поне от 11 месеца тежко замърсяване на Варненското езеро с над 8.3 хил. куб. метра фекални води дневно.


Според документите, цитирани в отговора, срещу страната ни най-вероятно ще бъде предприета наказателна процедура, тъй като нарушава договора за присъединяване към Европейския съюз и Директивата за пречистване на градските отпадъчни води.


Всичко за аварията и причините, довели до нея - тук.
Какви въпроси изплуваха от мътното дъно на Варненското езеро - тук.




В писмото с въпросите си до Европейската комисия Радан Кънев припомня, че в резултат на изпълнен


проект за подобряване на водния цикъл на Варна на стойност 5 млн. евро без ДДС


и със 75% финансиране от Европейския съюз по програма ИСПА, между 2009 и 2011 г. е била извършена "Трансформация на пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) "Аспарухово" в помпена станция с механично пречистване и изграждане на транспортиращ тръбопровод под дъното на Варненското езеро".


"Вследствие на възникнала неизправност на изградения транспортиращ тръбопровод, който по проект минава под дъното на Варненското езеро, е регистрирано


сериозно замърсяване на езерото и морските крайбрежни води",


припомня Кънев. Той информира Европейската комисия, че компетентните органи продължават да дават противоречива информация за времето на възникване или регистриране на аварията, както и за причините, довели до нея - от некачествено изпълнение до скъсване на тръбопровода от преминал кораб. "Независимо от санкциите, наложени от Министерството на околната среда и водите проблемът не е решен, "като придобива


мащаби, застрашителни за околната среда",


пише още Радан Кънев.


На основание на тази информация той е отправил въпрос "как Европейската Комисия гарантира, следи и осигурява изпълнението на Директивата от 21 май 1991 г. относно градските отпадъчни води и на преходните мерки за прилагане на тази директива съгласно Договора за присъединяване на България към ЕС?"


Именно в отговор на този въпрос еврокомисарят по околната следа Виргиниус Синкявичус информира, че и в момента


България не е осигурила канализационна система, съответстваща на изискванията


в 48 големи агломерации. В 69 агломерации страната не е гарантирала, че градските отпадъчни води, които влизат в канализационните системи, се подлагат на подходящо пречистване, а в 71 канализационните води, които се изливат в чувствителни зони, не се подлагат на по-строго пречистване, според изискванията на европейското законодателство.


"Варна попада в обхвата на горепосоченото мотивирано становище като една от агломерациите, които са в нарушение на Директивата за пречистване на градските отпадни води", е уточнил в отговора си еврокомисар Синкявичус.


Въпреки това при внезапното си посещение в пречиствателната станция на курорта "Златни пясъци", която се реконструира в момента, премиерът Бойко Борисов заяви, че в момента "във Варненския регион морето е 100% идеално за къпане".


Още


в разгара на скандала със замърсяването на езерото


на 21 май кметът на града Иван Портних обяви, че ремонтът на скъсаната тръба ще приключи в рамките на месец и половина. Казаното от Портних означаваше, че изтичането на токсичните канализационни води трябваше да бъде прекратено още на 6 юли.


От отговорите на въпроси, които "Дневник" изпратени до местната администрация обаче става ясно, че нищо подобно не се е случило, а


мръсната канализация на два квартала продължава да се излива в езерото.


"Ремонтните дейности се извършват съобразно метеорологичните условия и корабния трафик, тъй като част от тях се изпълняват в района на фарватера", пише в отговорите, изпратени до "Дневник". В тях се уточнява, че "срокът за приключване на ремонта е три месеца от датата на възлагане, съгласно договор за изпълнение, сключен на 11 май т.г., но в този срок "не се включват дните, през които има неблагоприятни метеорологични условия за изпълнение на дейности по море".


Сметката, направена на базата на този отговор, показва, че при идеални метеорологични условия плановете са предвиждали ремонтът да приключи не по-рано от 11 август.


Отговорът на друг въпрос, изпратен до община Варна също е тревожен. Запитана


къде се изливат по време на ремонта канализационните води


на кварталите "Аспарухово" и галата администрацията дава следния отговор:


"Механично пречистените води се заустват във Варненското езеро чрез тръбата за аварийно заустване - така както е било преди изграждането на тръбопровода през 2011 г.


По същия начин още в първите дни на скандала - в началото на май т.г., кметът на Варна направи опит да омаловажи тежкото замърсяване. Опорната точка, която използват както той, така и директорът на местното ВиК дружество Валентин Вълканов е, че фекалните води на кварталите "Аспарухово" и "Галата" са се изливали в езерото, а от там и в залива пред града и преди изграждането на злополучната тръба през 2011 г. Или


с други думи - нищо ново и фатално не се случва.


Но отговорите на въпросите, изпратени от Радан Кънев до Европейската комисия, сочат точно обратното. А в момента Варненското езеро е точно толкова мръсно, колкото е било и преди изграждането на авариралия тръбопровод.


Каква е


истинската причина за забавянето на ремонта


на скъсната канализационна тръба вероятно тепърва ще стане ясно.


Съдейки по информацията, предоставена от Община Варна, ремонтните работи са съвпаднали с предприетото от правителството спешно удълбочаване на плавателните канали, които свързват Варненското езеро със залива. Проектът е на стойност 350 млн. лв., а дейностите по него бяха възложени без търг.


"В момента от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" извършва удълбочаване в частта на фарватера до кота 14.75 м.", информираха от община Варна. Едва след това дружеството, наето за ремонт на тръбата, щяло да продължи работата по достигане на проектното ниво за полагането й на повече от 6 м. под езерното дъно. Като се има предвид скоростта, с която се извършват дейностите до момента, това едва ли ще се случи до края на лятото.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK