Конституционният съд: Имунитетът на президента го пази от наказателно преследване (допълнена)

Конституционният съд: Имунитетът на президента го пази от наказателно преследване (допълнена)

© Цветелина Белутова, Капитал



Избори 2022

Имунитетът на президента го пази по време на мандата му както от завеждане на досъдебно производство срещу него, така и от проверка, ако те водят до реализиране на наказателна отговорност.
Този е смисълът на отговора на Конституционния съд на ключовия четвърти въпрос от шестте въпроса на главния прокурор Иван Гешев до КС във връзка с имунитета на президента и вицепрезидента.


Изразът, че срещу президента "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер, гласи въпросът на Гешев.


Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи. Това гласи отговорът на Конституционния съд.




Отговорът означава, че срещу президента прокуратурата не може да образува досъдебно прозиводство /което е процесуално действие/, но не може да заведе и предварителна проверка, /което е извънпроцесуално действие/, ако тези действия ще доведат до реализиране на наказателна отговорност.


Има ли вътрешни противоречия в тълкуването на КС?


Същевременно обаче на петия въпрос на Гешев, който гласи : Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента", КС отговаря така:


"При откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство."


На пръв прочит тълкуването на КС може да се разбира принципно, че "недосегаеви няма", защото главният прокурор може, казва КС, да образува наказателно производство при данни за престъпление Същевременно КС потвърждава конституционната неприкосновеност на президента, като казва, че срещу него не може да се извършва наказателно преследване под никаква форма - не може да бъде подслушван, проследяван, обискиран, претърсван нито с процесуални средства по съответното наказателно производство, нито с извънпроцесуални. Ключът към това разбиране е конституционната забрана да бъдат привличани под наказателна отговорност президентът и вицепрезидентът.


"Дневник" ще потърси мнения на специалисти по конституционно право.


Решението е взето единодушно.


Тълкувателното решение на КС е по отправено в началото на година искане на главния прокурор Иван Гешев за тълкуване на обхвата на имунитета на президента и вицепрезидента. То бе изпратено в рамките на разследване, свързано с ръководителя на Военно-въздушните сили - генерал Цанко Стойков, при което Спецпрокуратурата разпространи записани със СРС разговори на президента Румен Радев с ген. Стойков. Тези СРС, които Гешев не можеше да използва срещу президента не само заради имунитета му, но и поради това, че не насочваха към тежко престъпление, каквото е изискването на закона, за да се ползват, той употреби за повод да пита КС кога може да разследва президента. Въпреки че в телефонните разговори не се чуват думи и указания на президента Радев към началника на ВВС да скрие документи по назначаването, а обратното - да бъде предоставено всичко.


Диспозитивът на решението /пълният текст на въпросите на Гешев и отговорите на КС/ гласи:


"1. По въпрос първи от тълкувателното питане - Припокрива ли се по съдържание понятието "държавна измяна", използвано в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, с престъпленията, визирани в Глава първа "Престъпления против Републиката", Раздел I "Измяна" от Особената част на Наказателния кодекс ?


Съдържанието на понятието "държавна измяна" по чл. 103, ал. 1 от Конституцията не е тъждествено със съдържанието на понятието "измяна" по смисъла на Раздел I, Глава първа от Особената част на Наказателния кодекс. Като "държавна измяна" следва да бъдат разбирани и други престъпления против Републиката, които държавният глава би могъл да осъществи при изпълнение на конституционно възложените му функции.


2. По втори въпрос от тълкувателното питане - Каква е разликата между използваните в чл. 103, ал. 1 от Конституцията понятия "държавна измяна" и "нарушение на Конституцията" като основания за ангажиране на отговорността на президента и вицепрезидента за действия, извършени при изпълнение на техните функции ?


Понятието "държавна измяна" винаги изисква осъществяването на съставомерна престъпна дейност против Републиката.


Понятието "нарушение на Конституцията" обхваща нарушения при изпълнение на функциите на президента или вицепрезидента, които нямат престъпен характер, както и такива, които са съставомерни деяния.


Конкретната преценка, дали "държавна измяна" или "нарушение на Конституцията" обосновават отговорност на президента или вицепрезидента се прави единствено от Народното събрание, което само̀ решава дали да повдигне обвинение и след това - от Конституционния съд, когато упражнява правомощието си по чл.103, ал.3 от Конституцията.


3. По трети въпрос от тълкувателното питане - Понятията "държавна измяна" и "нарушение на Конституцията", използвани в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, включват ли в съдържанието си и извършване на престъпления извън съставите на Глава първа "Престъпления против Републиката " от Наказателния кодекс ?


Понятието "държавна измяна" не включва в съдържанието си извършване на престъпление извън съставите на престъпленията против Републиката.


Понятието "нарушение на Конституцията" може да включва в съдържанието си и извършване на нарушения, които са престъпления, но различни от престъпленията против Републиката.


4. По четвърти въпрос от тълкувателното питане - Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер?


Възбуждането на наказателно преследване е дейност на органите на досъдебното производство по формулиране на твърдение срещу конкретно лице, че е извършило конкретно престъпление.


Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи.


5. По въпрос пети от тълкувателното питане - Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента ?


При откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство.


6. По шести въпрос от тълкувателното питане - Изразът "не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава ли забрана за извършване на действия с процесуален характер по вече образувано наказателно производство, по което се разкрият данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента ?


По вече образувано наказателно производство имунитетът на президента и на вицепрезидента изключва извършването на такива процесуални действия, които са насочени срещу тях и пряко засягат техни лични права и свободи.
Други действия по разследването могат да бъдат извършвани без ограничение."


От отговора на въпрос 6 става ясно, че делото срещу началника на ВВС, покрай когото е бил подслушан Радев, може да продължи, стига да не се извършват действия насочени срещу него /президента/, "които пряко засягат негови лични права и свободи".


Решението на КС потгвърждава, че президентът може да бъде отстранен единствено при държавна измяна или нарушение на конституцията, но обвинението се повдига от парламента и решението се взема от КС.


Във връзка с това потвърждаване възниква опосредстван въпрос от мотивите на КС


дали "неизпълнението на морални и политически ангажименти" може да се смята като "неизпълнение на конституционно възложени задължения"


и оттам като нарушение на конституцията и основание за импийчмънт. Обяснението на КС е притеснително обтекаемо, смятат юристи:


"Не би могло обаче да се даде едно обхватно дефиниране на подобно поведение като неизпълнение на конституционно възложени задължения на президента, тъй като самото понятие "задължение" има много значения и не се ограничава единствено до правни такива - президентът има също така и морални и политически ангажименти към нацията и в тях се проектира свободата, която получава с инвеститурата на властническите пълномощия от избирателите. Такова дефиниране, в порядък на тълкуване на Конституцията, би било в несъответствие с водещия принцип на върховенството на правото, тъй като би позволило прекрачването на конституционната рамка, която препятства абсолютизма на представителното учреждение", заявява КС.


И КС заключава, след като е оставил вратичка за размишления върху хипотеза за /не/изпълнение на "морални и политически ангажименти" към нацията от страна на президента:


"Конкретната преценка, дали "държавна измяна" или "нарушение на Конституцията" обосновават отговорност на президента или вицепрезидента се прави единствено от Народното събрание, което само̀ решава дали да повдигне обвинение и след това - от Конституционния съд, когато упражнява правомощието си по чл.103, ал.3 от Конституцията" .

Пълния текст на решението на КС можете да прочетете тук.

Избори 2022

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK