За да спре хаоса, Съдебният съвет спира единната система за съдилищата

След бурни дебати ВСС реши да спре въвеждането на нови дела в Единната информационна система за съдилищата до 10 декември, за да се предотврати блокиране на работата на съдилищата.

© Дневник

След бурни дебати ВСС реши да спре въвеждането на нови дела в Единната информационна система за съдилищата до 10 декември, за да се предотврати блокиране на работата на съдилищата.



На фона на протест пред сградата на Висшия съдебен съвет (ВСС) над 7 часа и половина пленумът опитваше да разреши хаоса с новата Единна информационна система за съдилищата (ЕИСС). В крайна сметка след бурни дебати, спорове и различни мнения, съветът реши да спре въвеждането на нови дела в системата от 18 септември до 10 декември.


Изключение ще се прави за 17-те пилотни съдилища, при които още през юли започна внедряването на системата, както и за всички останали, които искат да я използват, въпреки многото дефекти и проблеми. Пленумът реши да изпозлва тези близо два месеца за отстраняване на недостатъците и за доработка на софтуера.


Съдебният съвет реши обаче да изпълни графика и преди да спре използването на системата, ще я въведе утре и във Върховния касационен съд (ВКС) въпреки решението на пленума на ВКС и отказа на председателя Лозан Панов. Целта, обяснена от вносителите на предложението, е да се изпълнят договорните отношения между ВСС и изпълнителя "Информационно обслужване", а в същото време да бъде приключен този етап от процедурата, за да могат да се впишат възраженията на съдиите в констативните протоколи.




От 18 септември ЕИСС ще се използва за вече образуваните дела, а за новите ще трябва да използват старите деловодни системи.


Протест и недоволство сред съдиите


Извънредното заседание на пленума започна тази сутрин с протест пред сградата, на който десетки съдии се събраха, за да внесат декларация, подписана от 148 съдии от Софийския районен съд и подкрепена от магистрати от цялата страна. С декларацията се иска спешно решение на проблемите, които срещат съдиите в администрирането на делата след внедряването на новата система.


Пред ВСС дойдоха и много адвокати, а през последните месеци във ВСС бяха изпратени многобройни сигнали за нередности, проблеми и затруднения, с които се сблъскват съдилищата при работата с новата система. Софийският адвокатски съвет също официално подкрепи предложението системата да бъде спряна, тъй като не само че не улеснява, но и затруднява работата на съдиите и я прави много по-бавна и сложна.


След официалното внасяне на декларацията пленумът покани за изслушване съдии от Софийския районен съд, които разказаха за трудностите и дефектите на системата и призоваха за бързо решение на проблемите.


Колко часа са нужни за издаване на призовка?


Срещу системата във ВСС са изпратени над 75 писма от различни съдилища в страната. Магистратите обясниха, че с новата система са били необходими часове, през които са се опитвали да издадат една призовка. Нужни са прекалено много кликвания, за да се подпише един-единствен съдебен акт. Над 70 клика трябва да направи един съдия за елементарна операция по едно средностатистическо дело.


При заявка за стъпка назад системата връща в самото начало или много стъпки назад, което налага някои от вече извършените дейности да се повторят. Налага се да се работи в реално време като се изисква непрекъснато въвеждане на пароли и кодове. Системата изисква подпис на целия съдебен състав за разпореждания, които по принцип се подписват от един магистрат.


Съдиите прекарват в пъти повече часове за въвеждане на данни за делата в системата, вместо да правораздават, а работата им се умножава многократно - и като сложност, и като време.
Това е особено проблемно в големите съдилища, в които администрирането на дела трябва да бъде не само ефективно, но и бързо. Ако не бъде поправена, новата система ще доведе до блокиране на работата на съдилищата.


"Информационно обслужване" обещава корекции в срок


На заседанието на пленума бяха изслушани и представителите на фирмата изпълнител по проекта - "Информационно обслужване".


Изпълнителният директор Ивайло Филипов обясни, че снощи (15 септември) за 66-и път компанията е качила оптимизирани стъпки за определени процеси по подписване на актовете.


"В момента са качени в системата 10 нови подобрения, едно от тях са бързи бутони за подписване на съдебни актове, които значително намаляват нужното време", увери Филипов.
Николета Стоянова обясни, че след обратната връзка от съдиите по всяко едно от писмата им е бил направен детайлен преглед на забележките и се търсят варианти за решаването на всички проблеми.


Снежанка Смилкова изчисли, че до момента са правени над 400 различни доработки.
"Трябва да унифицираме 153 различни практики, много често получаваме различни препоръки за едно и също нещо", оплакаха се на свой ред експертите от Информационно обслужване и гарантираха да направят всичко възможно да бъде подобрена работата на системата в срок, ако проектът продължи.


Филипов цитира и статистика, според която успеваемостта да се подпише даден акт със системата само 2 месеца след внедряването ѝ вече е средно 90% в съдилищата. Той изказа безпокойство за спирането на системата.


"Натъкнахме се на много различна по вид работа в различните райони и различните съдилища. Притеснява ме дали ще се намери тази златна среда, ако се спре системата, за да се изгладят всички процеси. Получаваме голяма част от писмата и изискванията, някои от тях се дублират, но ние не знаем какъв е обемът поправки, който трябва да направим. Ако получим списък с конкретика, колкото и да е по обем, поемаме ангажимент да се справим в рамките на срока по договор", обяви още той.


По време на дебата стана ясно и че към настоящия момент ВСС не разполага с хардуеър за ползване на системата. Олга Керелска повдигна въпроса за скоростно решаване и на този проблем, но представляващият ВСС Боян Магдалинчев обясни, че това няма как да се случи, защото трябва да се проведат обществени поръчки, някои от тях са започнали, а сроковете са съвсем различни и няма начин да бъдат съкратени.


Предложението за решение: Да се внедри навсякъде и после да се спре


Едно от предложенията за спешно решение на проблема бе дадено от Дaниeлa Mapчeвa, Бopянa Димитpoвa и председателя на Върховния административен съд Гeopги Чoлaĸoв, които излязоха с идеята единната система да бъде въведена навсякъде, за да се завърши окончателно процесът по внедряване, а на следващия ден използването й да спре.


Предложението включваше и да се предостави срок от 2 месеца, в който разработчикът да отстрани проблемите, а след това системата да се използва от всички. Пред журналисти и министърът на правосъдието Десислава Ахладова подкрепи идеята - системата да се използва едва когато са отстранени проблемите, а гласът на съдиите да се чува по-често.


Според Гергана Мутафова от прокурорската колегия, която е работила по проекта, внедряването трябва да продължи, а системата да се доработва "в движение". "Ако не продължи да работи, няма да можем да видим всички проблеми и дефекти", каза още тя.


Панов: Това е пример как се усвояват евросредства


Най-сериозни критики отправи председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов, който обяви, че не вижда причина защо трябва да се приема тази система и защо трябва да продължи внедряването й при условие, че има толкова много проблеми.


"Това е нагледен пример как се усвояват европейски средства и как "андрешковски" се казва - на 17-ти ще я внедрим и на следващия ден ще я спрем. Това предложение съдържа нонсенс. Има явни недостатъци, които всички виждат и сигнализират за тях, а същевременно искаме спиране от следващия ден. Каква е логиката за това предложение, освен ако не е да се усвоят средства и да се помогне на "Информационно обслужване" да изпълни договора", постави въпроса Панов.


Той подчерта, че тази система е изначално опорочена и създава предпоставки за контрол на магистратите.


"Те ще бъдат задължени от тук нататък вместо да си вършат работата по конкретните казуси и да правораздават, да се превърнат в човечета, които кликат. Това е експеримент с магистратите, те реагираха и сега се опитваме да замажем случилото се. Ако няма плащания, може би трябва да се замислим дали да не прекратим договорните отношения с Информационно обслужване", предложи Панов и допусна, че много по-рисковано би било, ако внедряването на системата доведе до блокиране на работата на съдилищата.


Той посочи и че проблемът с ЕИСС крие и репутационен риск. "Другото означава да замаскираме проблемите, след като признаваме, че ги има. След като повече от 2 години е работено по тази система, кое дава гаранции, че за още 2 месеца проблемите ще бъдат решени", коментира още Панов.


Предложението му системата да не бъде внедрявана във Върховния касационен съд бе отхвърлено от мнозинството, въпреки възраженията му и въпреки признатите проблеми.

Вероника Имова: "Ако не носим едни обувки, няма как да разберем дали ни стават".
Лозан Панов: "Никога няма да си купите скъсани обувки или обувки, които не са подходящи за вашия размер".

Вместо това съдебният съвет реши да внедри системата във всички 154 cъдилищa в cтpaнaтa (бeз aдминиcтpaтивнитe и Bъpxoвния aдминиcтpaтивeн cъд) като утре ще се внедри в последния съд - ВКС. Веднага след това - от 18 септември дo 10 дeĸeмвpи ще бъде спряно въвeждaнeтo нa дeлa в системата за вcичĸи cъдилищa, c изĸлючeниe нa 17-те пилoтни, ĸaĸтo и нa cъдилищaтa, ĸoитo имат жeлaниe дa пpoдължaт дa paбoтят c тази система.


Всеки съд ще може самостоятелно да реши дали да работи с ЕИСС от 18 септември до 10 декември като това може да стане с решение както на Oбщoтo cъбpaниe, така и с aĸт нa пpeдceдaтeля. Междувременно всички останали cъдилищa възoбнoвявaт paбoтaтa cи c дeлoвoднитe cиcтeми, пoлзвaни пpeди тoвa. Ще трябва обаче да има ĸopeĸции в cиcтeмaтa зa cлyчaйнo paзпpeдeлeниe c дeлaтa пo EИCC. Задължително е започнатите в системата дела да се довършат в нея.


Cъздaвa се и paбoтнa гpyпa oт cъдии, cлyжитeли и членове на ВСС, ĸoятo да дa излeзe c пpeдлoжeния зa вcичĸи нeoбxoдими пpoмeни, а те да се предоставят на изпълнитeля "Инфopмaциoннo oбcлyжвaнe". В същия период от два месеца те трябва да се предоставят на изпълнителя, който да работи по отстраняване на проблемите.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK