Фондация "Конрад Аденауер" към Биков: в германските медии никой не взима пари за текстове за България

Фондация "Конрад Аденауер" към Биков: в германските медии никой не взима пари за текстове за България

© Юлия Лазарова



От Медийна програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер" отправиха остра критика към депутата от ГЕРБ Тома Биков заради негово изказване срещу медиите в Европа, като обявиха, че сериозните медии в Германия не взимат пари за статии, особено свързани с България. Вчера народният представител обяви, че в европейските медии има "директно платени публикации от българи". Повод за коментара му станаха редицата статии в западни медии, в които се посочват корупционни скандали в страната.


"Понеже нямам доказателства, няма как да кажа конкретна публикация, но една не малка част от тях са си поръчки. Европейските медии също вземат пари", каза Биков вчера.


Днес на страницата си във "Фейсбук" от Медийната програма за Югоизточна Европа отрекоха германски медии да са взимали пари за статии, особено свързани с България. От организацията пишат още, че като член на парламентарната комисия по културата и медии са отправили покана към Биков за разговор, но той така и не отговорил.




"С удоволствие щяхме да Ви разкажем, че поне в сериозните медии в Германия, никой не взима пари, за да прави репортажи - особено за текстове относно България", пишат от медийната програма.


От своя страна брюкселският сайт "Euractiv" потърси за коментар редакциите на "Дойче Веле", "Шпигел", "БиБиСи", "Гардиън", "Евронюз", "Политико" и "ИЮОбзървър". От там категорично отрекоха, че публикациите им за България са платени, като подчертават, че подобни практики са им чужди. Западните медии допълват, че не приемат външно заплащане, за да информират читателите и зрителите си, защото това би било грубо нарушение на професионалните им задължения и на журналистическата етика.


В началото на седмицата германското списание "Шпигел" публикува свое разследване, според което българското правителство и тогавашният главен прокурор Сотир Цацаров са помогнали на Турция в преследването на няколко опоненти на режима в Анкара и по този начин са нарушили международни конвенции и правни принципи. Изданието се позовава на секретни съобщения от турското посолство в София.


Конкретният случай, за който "Шпигел" пише, е за депортирането на Абдула Бююк. Той беше издирван от Анкара заради подозрения за връзки с организацията на проповедника Фетулах Гюлен, и тихомълком беше предаден на турските власти през август 2016 г. по начин, който е критикуван от много места. Това стана без съдебен процес, без възможност той да се консултира с правен съветник или семейството си или да инициира обжалване срещу предаването, а вицепрезидентът Маргарита Попова е отказала политическо убежище на турския гражданин.


Борисов все още не е коментирал случая, а Цацаров отрече твърденията в разследването. Какво още каза по случая бившият главен прокурор и настоящ председател на Антикорупционната комисия четете тук. Самият Бююк пък обяви, че съди България в Европейския съд по правата на човека.


Фондация "Конрад Аденауер" е политическа фондация, близка до Християндемократическия съюз на Германия (ХДС), от който е и канцлерът на Германия Ангела Меркел. Тя е и един от най-близките на Борисов европейски лидери.


По-рано днес съпредседателят на "Демократична България" Атанас Атанасов заяви, че "Шпигел" е проправителствено немско издание и като такова съгласува информацията, която пуска, с германското правителство. "За мен всичко това означава, че то е оттеглило подкрепата си за Бойко Борисов", каза още той.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK