Градски електробуси с маршрут "по желание на пътника" тръгват в София

Йорданка Фандъкова

© Велко Ангелов

Йорданка Фандъкова



Електробуси на градския транспорт да се движат по маршрут, заявен от пътниците, е авангардният проект, който ще се експериментира в София. Столичният общински съвет одобри начинанието, което струва 4.8 млн.евро и е по инициативата на Европейската комисия UIA (Urban innovative action). Тя е за подпомагане на новаторски дейности в областта на устойчивото развитие на градската среда. Общината ще участва с 369 хиляди евро в реализирането на проекта.


Пет електробуса с по 25 места ще се включат в градския транспорт като ще бъдат ясни само началната и крайната им спирка. По кой маршрут ще се движат между тях обаче ще зависи от заявките на пътниците.


"Заявките ще се обработят и алгоритъмът на софтуера ще изчисли кой е най-добрият маршрут, за да се стигне до там, където иска конкретния пътник", обясни технологията Кристиан Кръстев, зам.-кмет по транспорта на София. Проектът ще е за три години и ще има принос към подобряването на екологичната обстановка в столицата.




Защо проектът ще се реализира в "Манастирски ливади"


На въпрос от опозицията защо за проекта е избран точно квартал "Манастирски ливади" - изток и запад, където живее кметът Йорданка Фандъкова, Кръстев обясни, че не знае как е станало това. Столичната община е кандидатствала за проекта през 2019 г. , когато той не е бил на този пост. Според него обаче въпросният квартал отговаря на изискването на проекта - "по примера на гъстонаселените нови квартали, в които инфраструктурата е недобре развита, на места липсват тротоари, улиците са тесни и т.н."


Идеята да се направи градски транспорт до поискване е новаторска и за Европа като София е първият град, където тя ще се експериментира, подчерта вносителят Кръстев. Маршрутът на електробусите ще е в известна степен квартален и довеждащ до основните линии на градския транспорт.


Интервалите по тролейбусна линия №5 няма да се увеличават


На сесията на общинския съвет бе прието решението на комисията по транспорт за промени в движението на автобуси и тролейбуси от 1 октомври.


Автобусна линия 306 се отменя, а тролейбусите по линия №5 няма да се намаляват и съответно да се увеличи интервалът им. Така първоначалното предложение на ГЕРБ и ВМРО отпадна и се прие идеята на Симеон Ставрев от "Демократична България". В събота и неделя колите по тази линия дори ще се увеличат с една, гласува СОС.


По предложение на Тома Белев от "Демократична България" автобусите по линия 66, която върви до местността "Морени" на Витоша (близо до "Алеко") ще са с удължен график в почивните дни. Последната кола ще тръгва от "Морени" в 19.30 ч., а не както сега - в 16.30 ч.


Нова автобусна линия се открива от 1 октомври до Подгумер


Разногласия предизвика идеята на вносителите от ГЕРБ и ВМРО автобусната линия №21/22 да се раздели на две отделни линии - първата до с. Войняговци, а другата - до с. Подгумер. Независимият общински съветник Борис Бонев подкрепи целта да се подобри градския транспорт към северните райони на София, но предупреди, че в случая има съмнения за лобизъм.


Двете линии да се обслужват от частната компания "МТК Гроуп" е предложението. И в момента автобуси на тази фирма се движат по линия 21/22 до Войнеговци, за което има действащ договор с общината. Има снимки с нови автобуси на "МТК Гроуп", на които вече са поставени табели за новите двата маршрута. Това е доказателство за предизвестен избор от гласуването в СОС, предупреди Бонев и добави, че с идеята за разделяне на сегашната линия на две нови общината ще плати допълнително 600 хиляди лева от 1 октомври до края на годината.


Ставрев предложи новата линия №22 да се поеме от общинската "Столичен автотранспорт". Тя да пусне климатизирани нископодови автобуси по трасето, защото те ще обслужват Орландовци, Бенковски, Кубратово и Световрачене, където живеят над 13 хиляди души.


Зафир Зарков от ГЕРБ, един от вносителите на доклада, обясни, че цената, дадена от частната фирма - 3 лв./км, е по-ниска, отколкото ще струва обслужването на новата линия от общинското дружество.


С гласовете на ГЕРБ, ВМРО и "Атака" общинският съвет прие и двете линии да се обслужват от частната компания.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK