ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Държавна компания е осъдена да обясни как е избрала руски дълбачки по проект за 350 млн. лв.

Държавна компания е осъдена да обясни как е избрала руски дълбачки по проект за 350 млн. лв.

© Община Варна



Варненският административен съд задължи директорът на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" да предостави на "Дневник" отказаната информация за това, как руската компания "Гидрострой" е била избрана без търг за изпълнител на проект за 350 млн. лв. Отказът беше мотивиран с "търговска тайна".


В края на април т.г. правителственият пресцентър разпространи кратко съобщение, с което обяви, че кабинетът е разрешил започването на работата по удълбочаването на двата плавателни канала, по които корабите достигат от морето до Варненското езеро и пристанище "Варна - запад". Скоро след това, за малко повече от месец - от 4 май до 17 юни т.г., правителството даде разрешение на четири кораба, собственост на руската компания "Гидрострой", да работят във вътрешните водни пространства на страната. Именно те трябва да извършат удълбочаването на двата плавателни канала по проекта, оценен на 350 млн. лева.


Финансирането бе предоставено от правителството най-напред на "Пристанищна инфраструктура". От своя страна държавното предприятие избра без търг пак държавна компания - едноличното акционерно дружество "Транспортно и строително възстановяване". Именно то, отново без обществена поръчка, според информация на "Дневник" е избрало руската "Гидрострой" без търг и конкуренция. "Пристанищна инфраструктура" обаче наложи пълно затъмнение върху условията по договора с руското дружество, регистрирано в анклава Калининград.




По тази причина "Дневник" поиска справка, която трябваше да съдържа копие от текста на споразумението, сключено между "Пристанищна инфраструктура" и "Транспортно строителство и възстановяване", както и информация за техническия проект, по който предстои да бъдат удълбочени двата плавателни канала във Варна. Със същото заявление по ЗДОИ беше поискана и справка за това как "Транспортно строителство и възстановяване", чийто принципал е Министерството на транспорта, е сключило договор за удълбочаване на каналите с "Гидрострой" и каква е цената, която предстои да й бъде платена.


Достъпът до пълния обем на тази информация обаче беше отказан с мотива за "търговска тайна", чието разкриване би нарушило конкурентоспособността на държавната търговска компания "Транспортно строителство и възстановяване" и би довело до нежелани последици за стопанската му дейност.


Според съдебното решение, постановено в края на миналата седмица, обаче отказът на поисканата информация е неоснователен, защото Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" управлява пристанищата за обществен транспорт с национално значение и извършва услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването. То е на бюджетна издръжка и средствата, които разходва по проекти, са публични. Варненският административен съд застава зад становището, че информацията, поискана от "Дневник", е от надделяващ обществен интерес.


С тези мотиви съдът е задължил генералния директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов да предостави пълен достъп до информацията, поискана от "Дневник" през май т.г. Това трябва да стане в 7-дневен срок от получаването на съдебното решение. Решението не подлежи на касационно оспорване.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK