Варна ще финансира с 240 хил. лв. проучване за изграждане на "леко метро"

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"

© Клъстър

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"



Общинският съвет във Варна одобри вчера финансиране в размер на 240 хил. лв. за проучване на възможността за изграждане на "леко метро" във Варна. Сумата ще бъде отпусната за изготвяне на техническо задание и определяне на терен за депо.


Според зам.-кмета на Варна Христо Иванов градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по градския бул. "Цар Освободител". "На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще бъде даден и отговор на въпроса дали това трасе трябва да бъде запазено, или то вече не е необходимо", каза Иванов.


"Основната функция на бъдещата градска железница ще бъде да свърже новата икономическа зона, която предстои да бъде обособена край Аксаково, с Варна, каза Христо Иванов. Тя ще е основно надземна, като само в отделни участъци ще минава под земята. Финансиране за изграждане на железницата ще се търси от фондове на Европейския съюз."




На 11 юни т.г. в поредно риалити, предавано на живо от джипа му, във Варна премиерът Бойко Борисов обяви в присъствието на кмета на града Варна Иван Портних, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница". Според него по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. "Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект", каза Портних.


Темата за изграждането на градска железница във Варна не е нова, но за последен път тя бе реанимирана в програмата, с която през 2013 г. Иван Портних пое недовършения мандат на подалия оставка бивш кмет на града Кирил Йорданов. В последвалите 7 години това не се случи, но през 2017 г. тогавашният главен архитект на Бургас Веселина Илиева спомена в разговор за местното електронно издание "Флагман", че градът има предимство, с което Варна трудно ще се справи.


"Проектът не е общински, а държавен и правителството ще реши дали да го финансира", каза тогава Илиева. Освен това данни на Националната компания "Железопътна инфраструктура" показват, че връзката до летището в кв. Сарафово е фаза от изграждането на националната жп мрежа - линията Пловдив - Бургас, която е определена като "приоритетна в националната железопътна система". Общата стойност на проекта е 425 млн. евро, а крайна дата за завършването на цялото съоръжение е 2023 г.


Според отговори на въпроси, изпратени от "Дневник" до местната администрация във Варна още в края на юни, проектантът на бъдещата железница ще бъде избран чрез открита процедура по Закона за обществените поръчки. Тя ще е за комплексен проект, включващ проектиране на разширение на бул. "Цар Освободител" и трасето на бъдещия електрически влак. След изработването на проекта ще бъдат определени както индикативната му стойност, така и на подвижния състав на електрическия влак. Очакванията за приключване на процедурата за избор на проектант е краят на октомври т.г.

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Панайот Панайотов
    Панайот Панайотов
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    "Леко" метро с тежки последствия...

    Fun is just point of view.
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7783 Неутрално
  3. 3 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3105 Весело

    Ще им трябва и къпалня край канала - фекална ...

  4. 4 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 799 Гневно

    Портних, ти обещаната още в първия мандат нова сграда за библиотеката не сколаса, тръгнал леко метро да прави във Варна дето вече няма и как да пръднеш в града от презастрояване.

  5. 5 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Супер !
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    Да иде в Хайфа на обмяна на опит.

  6. 6 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    това ли е най-доброто решение
    за бърз транспорт. някак си
    не мога много да се самоубедя.
    пак ми намирисвяа
    на крадеене на европраи,
    ама тоя път от тимаджиите.

  7. 7 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    това ли е най-доброто решениеза бърз транспорт. някак си не мога много да се самоубедя.пак ми намирисвяана крадеене на европраи,ама тоя път от тимаджиите.
    —цитат от коментар 6 на mihail_p


    Това, че ще крадат не го прави метрото като транспорт бавно. Въпросът е в това, че дори автобусите са им твърде сложна задача и са пред фалит.

  8. 8 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1299 Неутрално

    това ли е най-доброто решениеза бърз транспорт. някак си не мога много да се самоубедя.пак ми намирисвяана крадеене на европраи,ама тоя път от тимаджиите.
    —цитат от коментар 6 на mihail_p

    Добро, лошо... Важното е, че ще има едни много милиони за усвояване.

  9. 9 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    Не мога да разбера защо архитекта от Бургас включва крайградска железница в националния план на НКЖИ? Това е все едно софийското метро да е в плановете на държавната железопътна инфраструктура. Иначе, вяра на Потник аз никаква нямам. От както е на власт е осъществил само един проект - новия булевард. Нито библиотека, нито някакво развитие около злополучния стадион и т.н.

    ГЕРБ = Сборище от герберунгело-паралелепипедоиди с онбашия Бойка Мутрашенко начело.
  10. 10 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#8:"Yotce"][/quote]

    Има и един друг момент! Ако го пратят в Аксаково в същото като в София да го забият във Витоша директно.

  11. 11 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Не мога да разбера защо архитекта от Бургас включва крайградска железница в националния план на НКЖИ? Това е все едно софийското метро да е в плановете на държавната железопътна инфраструктура. Иначе, вяра на Потник аз никаква нямам. От както е на власт е осъществил само един проект - новия булевард. Нито библиотека, нито някакво развитие около злополучния стадион и т.н.
    —цитат от коментар 9 на tsyrvulan


    Как бе, стадиона по времето на Портних се сдоби със стъпала! Хахахах!

  12. 12 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#7] от "Oleg Shishmanov":

    просто исках да попитам
    хора от там. за това не давам
    мнение, защото не знам.
    просто предполагам, че
    другите възможности не са изчерпани.

  13. 13 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Такова метро видях в Болоня,от летището,началото на 2018 още го строяха

  14. 14 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#7] от "Oleg Shishmanov":просто исках да попитамхора от там. за това не даваммнение, защото не знам.просто предполагам, че другите възможности не са изчерпани.
    —цитат от коментар 12 на mihail_p


    АКо говорим сериозно - решението е релсов транспорт със 100% автономно трасе, което не се пресича и не съвместява нищо с автомобилите.
    Това може да бъде метро, градска железница, скоростен трамвай.
    За Варна сякаш е по-подходящ скоростен трамвай. Въпроса е в друго:
    след като няма място за автономни трасета ПО ЗЕМЯТА, след като явно няма да се копае, тоя въздушен вариант също не го виждам. Просто са много близо сградите една в друга и да ти цъфне пред терасата ЖП Линия дето минава на 5 минути не е готино.
    Освен това булевардите са добре залесени. Ще пада сеч. Освен това в центъра къде ще турят тези станции за пътници, освен под земята.
    На практика в центъра не виждам как ще е надземно. А то Варна е един широк център с два квартала - Възраждане и Младост + Владиславово.

  15. 15 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Такова метро видях в Болоня,от летището,началото на 2018 още го строяха
    —цитат от коментар 13 на Сд


    Във Варна ще е по-скоро балоня! Шом стадиона го правят от 2007-ма и не е готов!

  16. 16 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Истината обаче не е в заглавието, а между редовете.


    "Според зам.-кмета на Варна Христо Иванов градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по градския бул. "Цар Освободител". "На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще бъде даден и отговор на въпроса дали това трасе трябва да бъде запазено, или то вече не е необходимо", каза Иванов."

    Бас държа, че проучването ще реши, че няма нужда от железницата и запазеното за това трасе ще бъде разпарчетосано.

    „Товарете портокалите в бурета. Братя Карамазови”
  17. 17 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2729 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":

    За тия дето ще правят "проучването" наистина ще е супер.
    Само се чудя, откъде точно ще мине това "леко метро" по "Цар Освободител"? :)))

    Бивш tww09306483.
  18. 18 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Много удачко. Като немскиш S BAHN... Не е под земята, но не го прекъсва трафика на колите.

  19. 19 Профил на Драгомир Дончев
    Драгомир Дончев
    Рейтинг: 348 Разстроено

    По този въпрос нека поздравим варненските общински съветници с култовото парче на Дайър Стрейтс - Money For Nothing

  20. 20 Профил на trafopost
    trafopost
    Рейтинг: 589 Неутрално

    ...нито някакво развитие около злополучния стадион...
    —цитат от коментар 9 на tsyrvulan


    Е как?
    Точно около стадиона има голямо развитие.
    Парцелите около него се продадоха и се построиха толкова много кооперации.
    Стадион може да няма, но се "усвоиха" едни милиони...все от "наши хора".
    Бях предложил тук да се покажат снимки тип "преди и сега" и да се види от цяла България за какво става дума.
    Но да се покажат и едни други снимки (от същия времеви период - на "строежа" на стадиона), но (не знам как и защо ми хрумна) от курорта Св.Св.Константин и Елена.
    Да видим какво се е построило там и от кого (докато нямаше пари за строежа на стадиона, та уж се налагаше да се продават общински парцели).



  21. 21 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#18] от "rdb41527334":

    s бана е градски влак.
    ма как във Варна ще го направят,
    при положение, че няма трасе.
    и то по земята.
    https://agup.varna.bg/attachments/article/193/8_15.jpg
    това е картинката. с розово е скоростния транспорт,
    но той може да се решава и с бус ленти, не само с релсов.

  22. 22 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    Във Варна нямат читава система за таксуване и едни кондуктори се промъкват в претъпканите автобуси да ти дадат билетче от левче, сега - леко метро? От това нищо няма да излезе, но ще потънат едни 100-200 милиона.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  23. 24 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    Във Варна, Пловдив и Бургас може да се направят трамваи по най-натоварените трасета. И да се върнат тролеите във Варна и Пловдив.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  24. 25 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    Къде е БРТ линията, за която Варна похарчи стотина милиона през предишния програмен период?

  25. 26 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Истината обаче не е в заглавието, а между редовете."Според зам.-кмета на Варна Христо Иванов градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по градския бул. "Цар Освободител". "На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще бъде даден и отговор на въпроса дали това трасе трябва да бъде запазено, или то вече не е необходимо", каза Иванов."Бас държа, че проучването ще реши, че няма нужда от железницата и запазеното за това трасе ще бъде разпарчетосано.
    —цитат от коментар 16 на Daniboy


    Споко! Няма никакво запазено трасе! Освен това, ако решат, че няма нужда - какво ще крадат?

  26. 27 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":За тия дето ще правят "проучването" наистина ще е супер.Само се чудя, откъде точно ще мине това "леко метро" по "Цар Освободител"? :)))
    —цитат от коментар 17 на Petleshev


    От Червения като тръгне и от клон на клон като катерица.

  27. 28 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#18] от "rdb41527334":s бана е градски влак.ма как във Варна ще го направят,при положение, че няма трасе.и то по земята. https://agup.varna.bg/attachments/article/193/8_15.jpg това е картинката. с розово е скоростния транспорт,но той може да се решава и с бус ленти, не само с релсов.
    —цитат от коментар 21 на mihail_p


    Нали ти направиха БРТ. Това е мястото където се чува бррррррррррт от автобусите.

  28. 29 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Във Варна, Пловдив и Бургас може да се направят трамваи по най-натоварените трасета. И да се върнат тролеите във Варна и Пловдив.
    —цитат от коментар 24 на Пипера е много лют


    Във Варна си има тролеи. Само дето са спрели през март 86 и забравиха да го пуснат. Друг е въпроса, че Контактната мрежа е като цигански простир.

  29. 30 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#4] от "Petia Nikolova":

    Точно това е смисъла от метро - прави се в гъстонаселени районни за да им освободи улиците от коли и да подобри комуникациите. Няма смисъл от метро в спокоен крайградски район, отделно че тази инфраструктура е много скъпа и си струва само ако се ползва от много хора.

  30. 31 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#4] от "Petia Nikolova":Точно това е смисъла от метро - прави се в гъстонаселени районни за да им освободи улиците от коли и да подобри комуникациите. Няма смисъл от метро в спокоен крайградски район, отделно че тази инфраструктура е много скъпа и си струва само ако се ползва от много хора.
    —цитат от коментар 30 на m17


    И според теб Аксаково и курортите отговарят ли на това, което е вярно със сигурност като твърдение!

  31. 32 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 977 Неутрално

    "...240 хил. лв. за проучване на възможността за изграждане на "леко метро" във Варна. Сумата ще бъде отпусната за изготвяне на техническо задание и определяне на терен за депо."

    Фирмата-консултант: ей оттука да минава, а ей тука депото може да се сложи. Платете сега 240 хил лева.
    Общината: *плаща парите.
    - три години по-късно -
    Гражданите: абе, Общината, какво става с проекта?
    Общината: няма пари за такова нещо сега.
    Гражданите: ами тези 240 000 лева за какво ги дадохте?
    Общината: https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/722/871/632.jpg


  32. 34 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#31] от "Oleg Shishmanov":

    Не познавам Варна толкова добре че да мога да коментирам конкретно откъде и закъде трябва да е метрото. Отговарям на мрънкането че ще се прави в пренаселен район.

  33. 35 Профил на Василева
    Василева
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#6] от "mihail_p":

    Много малко компании в България могат да реализират такъв проект а и може би е по-добре да е чужда фирма.

  34. 36 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#31] от "Oleg Shishmanov":Не познавам Варна толкова добре че да мога да коментирам конкретно откъде и закъде трябва да е метрото. Отговарям на мрънкането че ще се прави в пренаселен район.
    —цитат от коментар 34 на m17


    Определено Аксаково не само, че не е Варна, ами е и друга община - общ. Аксаково. Там се намира летището, което работи само през сезона. Курортите са ясни също кога работят.
    Това, че някой мислил да правил някога промишлена зона в това Аксаково, където щели да били работили евентуално 30 000 души е толкова нелепо, че да предвиждаш нещо повече от от винетка е глупост.

  35. 37 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#6] от "mihail_p":Много малко компании в България могат да реализират такъв проект а и може би е по-добре да е чужда фирма.
    —цитат от коментар 35 на Василева


    То само с бетонните компоненти ще окрадат 50% от проекта като турят за изпълнител Хидрострой..

  36. 38 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    [quote#37:"Oleg Shishmanov"][/quote]

    Са справка булевард Левски!

  37. 39 Профил на sugar
    sugar
    Рейтинг: 236 Неутрално

    До коментар [#11] от "Oleg Shishmanov":

    Когато общината се забави, с вече спечелени пари от проекти, е това е проблем, не стадиона, чийто строител сам трябва да ги намери. А и това е проект само, дали реално ще стигнат до реализиране???

  38. 40 Профил на Oleg Shishmanov
    Oleg Shishmanov
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#11] от "Oleg Shishmanov":Когато общината се забави, с вече спечелени пари от проекти, е това е проблем, не стадиона, чийто строител сам трябва да ги намери. А и това е проект само, дали реално ще стигнат до реализиране???
    —цитат от коментар 39 на sugar


    Не, проблем е, когато общината не се забави с усвояването на европейските пари, обаче ги няма проектите след това.
    За справка - БРТ-то къде ?
    Къде е печалбата на дружеството, след като му купиха автобуси и тролейбуси?
    Къде е изобщо ползата за гражданите?

  39. 41 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3989 Весело

    Шубето е да не потъне някъде докато са на власт......

  40. 42 Профил на trafopost
    trafopost
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Когато общината се забави, с вече спечелени пари от проекти, е това е проблем, не стадиона, чийто строител сам трябва да ги намери.
    —цитат от коментар 39 на sugar


    Кой е строител на обекта?
    Кой сключи договор с този "строител"?
    Кой допусна да се обезценят общинските активи (стадион и земи), за да се дадат 65% от смесеното дружество на "строителя"?
    Кой гласува да се разпродадат общинските земи около стадиона и къде са парите от продажбата?
    Кой трябва да потърси отговорност на строителя?
    Кой трябва да подаде сигнал към прокуратурата, ако "строителя" не спазва това, което е в договора?
    Гешефтурата кога ще си го причини (самосезирането)?

  41. 43 Профил на DimDim
    DimDim
    Рейтинг: 21 Неутрално

    До коментар [#20] от "trafopost":

    развитие няма. Няма как да казваме на хората какво да правят ако на общината не можем да им кажем. Сега сме щели да плащаме заплати на масата "експерти" и "проектанти" за Железница и ГЕРБерски предизборни изцепки.

  42. 44 Профил на Danail Mindov
    Danail Mindov
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Поредните Усвоени пари в нечий джобове.

  43. 45 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3693 Неутрално

    Можеше тези 240 хил. лв. да се дадат за нещо по-полезно.
    Хвърлени пари , но не на вятъра , а в нечии джобове.
    Поредна герберска кражба на обществен ресурс .

  44. 46 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1852 Любопитно

    Гъбаркат се с читателите. За такъв проект, трябва изобилен брой мераклии да пътуват с него, както и докъде да отиват, при това ежедневно, а във Варна никое от условията няма да е изпълнено. Ако направят нещо, ще е поредната ялова, транспортна простотия. Дано се разминем само с открадването на тези "пари за проучване".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  45. 47 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    Не мога да разбера защо архитекта от Бургас включва крайградска железница в националния план на НКЖИ? Това е все едно софийското метро да е в плановете на държавната железопътна инфраструктура. Иначе, вяра на Потник аз никаква нямам. От както е на власт е осъществил само един проект - новия булевард. Нито библиотека, нито някакво развитие около злополучния стадион и т.н.
    —цитат от коментар 9 на tsyrvulan


    Софийското метро Е държавен проект! Я да се върнем назад във времето да видим кои програми от северна България са саботирани и неизпълнени заради това метро? Софиянци нямат никакво право да дават мнения по въпроса! Варна, а и Бургас И Пловдив имат голяма нужда от по-добър ГТ!

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK