Варна ще финансира с 240 хил. лв. проучване за изграждане на "леко метро"

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"

© Клъстър

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик"



Общинският съвет във Варна одобри вчера финансиране в размер на 240 хил. лв. за проучване на възможността за изграждане на "леко метро" във Варна. Сумата ще бъде отпусната за изготвяне на техническо задание и определяне на терен за депо.


Според зам.-кмета на Варна Христо Иванов градската железница е заложена в Общия устройствен план на града. Нейното трасе трябва да преминава по градския бул. "Цар Освободител". "На базата на техническите и икономическите обосновки, които предстои да бъдат изготвени, ще бъде даден и отговор на въпроса дали това трасе трябва да бъде запазено, или то вече не е необходимо", каза Иванов.


"Основната функция на бъдещата градска железница ще бъде да свърже новата икономическа зона, която предстои да бъде обособена край Аксаково, с Варна, каза Христо Иванов. Тя ще е основно надземна, като само в отделни участъци ще минава под земята. Финансиране за изграждане на железницата ще се търси от фондове на Европейския съюз."




На 11 юни т.г. в поредно риалити, предавано на живо от джипа му, във Варна премиерът Бойко Борисов обяви в присъствието на кмета на града Варна Иван Портних, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница". Според него по евентуален подобен проект Варна ще се конкурира с Бургас. "Много сме напреднали, така че ще сме първи с нашия проект", каза Портних.


Темата за изграждането на градска железница във Варна не е нова, но за последен път тя бе реанимирана в програмата, с която през 2013 г. Иван Портних пое недовършения мандат на подалия оставка бивш кмет на града Кирил Йорданов. В последвалите 7 години това не се случи, но през 2017 г. тогавашният главен архитект на Бургас Веселина Илиева спомена в разговор за местното електронно издание "Флагман", че градът има предимство, с което Варна трудно ще се справи.


"Проектът не е общински, а държавен и правителството ще реши дали да го финансира", каза тогава Илиева. Освен това данни на Националната компания "Железопътна инфраструктура" показват, че връзката до летището в кв. Сарафово е фаза от изграждането на националната жп мрежа - линията Пловдив - Бургас, която е определена като "приоритетна в националната железопътна система". Общата стойност на проекта е 425 млн. евро, а крайна дата за завършването на цялото съоръжение е 2023 г.


Според отговори на въпроси, изпратени от "Дневник" до местната администрация във Варна още в края на юни, проектантът на бъдещата железница ще бъде избран чрез открита процедура по Закона за обществените поръчки. Тя ще е за комплексен проект, включващ проектиране на разширение на бул. "Цар Освободител" и трасето на бъдещия електрически влак. След изработването на проекта ще бъдат определени както индикативната му стойност, така и на подвижния състав на електрическия влак. Очакванията за приключване на процедурата за избор на проектант е краят на октомври т.г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK