
© Mini Art Fest
Да правиш цирково изкуство е трудна задача в днешни дни, като то се опитва да намери своето място под слънцето. Пандемията усложнява допълнително уравнението, но от Les Hommes Рenchés ("Наклонените хора") вярват, че положителната промяна е възможна.
Французите гостуват в България за фестивала за съвременно цирково изкуство "Мини арт фест", който се провежда до 18 октомври на паркинга на зала "Универсиада". С представлението си, наречено Instable ("Нестабилен"), Les Hommes Рenchés заема централно място в международната програма, като шоуто им ще се състои в 19 ч. в неделя.
"Les Hommes Рenchés живеят желанията си, каквото и да ги разстройва или забавлява. Те са като музикална кутия за неволи и лозунги на епохата. Пространство от тела. Тела, които присъстват или са представени в образи, едновременно силни и деликатни, напрегнати, страстни, плъзгащи се, подскачащи... Артистичното им кредо гласи, че за да присъстваме в света, трябва да продължим да си представяме и мечтаем."
"Дневник" разговаря с администратора Кристин Тиана и артистът Никола Фрезо, който заедно с режисьора Кристоф Хюсман оформят творческото дуо. Те разказаха за мисията, важността и предизвикателствата, свързани със съвременното цирково изкуство.
Каква е мисията на Les Hommes Рenchés?
Кристин Тиана: В основата е залегнала мобилността. Ние работим с всякакви артисти и се опитваме да бъдем връзката между изкуството и хората. Малко са тези, които искат да бъдат част от това, но у всеки има доза артистизъм.
Защо е важно да има цирково изкуство?
Кристин Тиана: Важно е, защото показва нещо ново на публиката, но в същото време се е зародило далеч във времето. В момента е много важно това изкуство да бъде разпознато от повече хора, както от професионалистите, така и от широката публика.
Какво представлява съвременното цирково изкуството?
Кристин Тиана: Съвременният цирк произлиза от стария цирк, но всъщност целта е да се работи в разнообразни посоки. Вратите в този свят са много по-широко отворени. В съвременния цирк има драматичен елемент. Преди е трябвало да изпиташ лимита на тялото си, но в момента той е съвкупност от качества и се комбинира с други изкуства като театър, танци, акробатика, например.
Съвременният цирк е по-завършено изкуство. Сега усилието е колективно, като по-рядко вниманието е насочено към персонажа. Съвременното цирково изкуство е все още в движение. То не се развива в една посока, като много артисти във Франция работят в посока да го развият по начина, по който искат да го покажат. То не е статично, а е отворена сцена.
Кои са най-големите трудности, пред които се сблъсквате?
Кристин Тиана: В днешни дни е трудно просто да запазиш час, за да репетирате. Полето за изява е много малко за всички артисти. С пандемията стана още по-трудно. Със затварянето на залите единственият вариант е да репетираш самостоятелно в апартамента си, например.
Какво трябва да се промени, за да може цирковото изкуство да проправи своя път?
Кристин Тиана: Трудно е да каже, защото не знаем какво ще се случи в утрешния ден. Не само за цирка, а за всички изкуства. Ако нещо трябва да се промени, то трябва да бъде за всички изкуства. Представлението е тук и сега, макар сега да има технологията на видеото, но и тя има своите лимити. Представленията се провеждат пред публика и сред ключовите фактори е взаимодействието на артиста с хората. Това е причината, за да съществува шоуто.
От какво значение е идването ви в България?
Кристин Тиана: За нас е важно да сме тук, за да покажем защо е толкова важно да го има това изкуство. Да направим първата крачка в приемането на това ново изкуство.
Никола Фрезо: Много сме щастливи за идването ни на фестивала. Това е възможност да покажем начина, по който правим съвременно цирково изкуство във Франция. Фестивалът се опитва да свърже съвременния и традиционния цирк, а това във Франция са две различни направления. По този начин се заражда нов подход за цирка.
© Mini Art Fest
Какво послание искате на оставите с представлението си?
Никола Фрезо: Всеки човек вероятно ще види по различен начин представлението. В основата си това е шоу за нещата, които не вървят според нашия план. Има човек, това съм аз, който се опитва да стигне до края на металния проводник. Това е представление за силата да продължаваш да опитваш. Метафоричен начин да говорим за живота ни, когато нещата се объркат.
Как очаквате да се промени цирковото изкуство в бъдеще?
Кристин Тиана: Надявам се, че циркът ще намери своето място и ще бъде разпознат като голямо изкуство. Не да бъде на втори план. За това се изисква много работа и хората трябва да го възприемат.
KaV
Рейтинг: 356 НеутралноНаистина за цирка няма нищо по-важно от публиката!!
krasenoFski
Рейтинг: 526 НеутралноТъжно.
deaf
Рейтинг: 3195 ВеселоЕгати нелепото заглавие! Нещо като да кажеш,че водата е мокра.