Общината не може да изкупи всички частни имоти в зелени площи в София

Арх.Любо Георгиев, директор на "Софияплан" и главният архитект на София Здравко Здравков.

© "Софияплан"

Арх.Любо Георгиев, директор на "Софияплан" и главният архитект на София Здравко Здравков.



Общинското предприятие "Софпроект-ОГП", чийто екип изготви "Визия за София 2050", от днес е с ново име - "Софияплан". Променя се и неговата дейност като целта е то да отговаря за цялостното стратегическо и пространствено планиране на Столичната община.


"Сега общината има 28 стратегии и програми за развитие, 10 стратегически плана, Общ устройствен план, както и десетки подробни устройствени планове", посочи арх. Любо Георгиев, директор на "Софияплан".


Всички стратегии и програми слагат определени изисквания и налагат мерки, но не работят достатъчно добре заедно. На общинско ниво те практически не говорят помежду си. Нужна е координация между тях и това ще е задача на новото общинско предприятие. "Има вопиюща нужда стратегията за транспорт да работи заедно с устройствените планове, със стратегията за въздух и околна среда", даде пример Георгиев.




Арх. Георгиев: Общината няма как да купи всички частни имоти в зелените площи


В терените, отредени за зелени площи в Общия устройствен план на София, има над 5000 частни имоти, обяви арх. Георгиев. Повечето от техните собственици искат да строят и чакат да изтече 15-годишният срок, след който ще могат да предприемат промяна в предназначението на имота. Дотогава общината има активната роля за обратното им изкупуване.


На въпрос какво ще предприеме Столичната община, след като през 2022 г. този срок изтича, той обяви, че се търсят алтернативни методи за овъзмездяване на собствениците им.


Тези методи няма да са свързани с изкупуването им с пари от общинския бюджет, а ще се търсят различни форми на компенсация, посочи Георгиев. "Пет общински бюджета няма да стигнат за изкупуване на всички частни имоти в зелените площи", очерта проблема той.


Доклад ще посочи на Фандъкова кои са приоритетните зелени площи


Екипът на "Софияплан" скоро ще изпрати доклад до кмета Йорданка Фандъкова, в който ще се посочват приоритетни за изкупуване имоти през 2021 г. Георгиев каза, че с предимство ще са тези, които са в зони, където зелените площи са малко, както и тези с дървета.


Срокът на не всички частни терени, отредени за озеленяване, изтича през 2022 г., отбеляза Георгиев. На някои имало нанесени промени в отреждането и в тези случаи срокът се измествал по-нататък във времето, добави той.


Арх.Здравков: Шумовата карта на града да се взема предвид от инвеститора


Очакването за бъдещата работа на "Софияплан" е да обедини концепциите за градоустройствено планиране - през изготвянето на шумова карта, през изследването на т.нар.топлинно замърсяване, проучването на градския живот. Главният архитект на София Здравко Здравков даде пример с готовото изследване на топлинните острови в целия град. И препоръча изводите от него да се проявят в устройственото планиране като се промени конфигурацията на някои улици, както и допълнителното им озеленяване.


Промяната в Общия план на София ще се облегне на сериозни анализи


Предстоящата промяна в Общия устройствен план на София според него ще се извърши по различен начин - тя ще стъпи на по-богати анализи, които ще доведат до пряко отношение към инвестиционния процес.


"Когато се строи сграда в улица с шум над нормите, ще се предприемат действия и мерки собствениците и предприемачът да се съобразят с това. Този подход ще доведе до по-добро качество на живот", убеден е Здравков.


Промяната в ОУП вече е на етап работа по заданието, което ще бъде публично обсъждано. С нея се налага актуализация и на всички други общински стратегии, подчерта Георгиев.


Общината пак ще финансира проектите си предимно чрез еврофондовете


"Софияплан" разработва Програмата за София, която реално е план за интегрираното развитие на Столичната община. В него акцентът е върху финансирането до 2027 г. Това е предстоящият програмен период на Европейския съюз и и София ще разчита отново на средства от неговите фондове.


"Софийското метро основно е реализирано през европейските фондове", напомни Георгиев. Очаква се Програмата за София да бъде готова в началото на 2021 г. и след това да бъде гласувана в Столичния общински съвет.

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 996 Любопитно

    Въпросът е как, кога и защо тези зелени площи са се оказали "частни"?

    И защо в други пост-соц столици и градове не се е случило същото.

  2. 2 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2019 Неутрално

    Пунт и пластика, накрая бетон!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  3. 3 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2019 Неутрално

    До коментар [#1] от "kapitan_laino":

    Питай Софиянски и Антоан Николов.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#1] от "kapitan_laino":

    Дори да се даде ясен и юридически издържан (във вид на присъда) отговор на този въпрос, имотите вече са частни. Единственото, което може да се направи е да се забрани строителството върху тях и собствениците да бъдат задължени да ги поддържат в изряден вид, подобно на ливадите около къщите в спалните райони на САЩ. Щом там може тревата, на поляна, около блок в етническо гето, да бъде поддържана във вид, за който дори елитно голф-игрище би завидяло, без излишни храсти, без боклуци/бутилки/консерви, без паркирани коли и без изненади от скитащи животни, значи и тук може.

  5. 5 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#3] от "chichka":

    Първо питай Ал.Джеров и Ст.Савов за реституционните закони. Вторият е на онзи свят, та ще трябва спиритически сеанс... Ама най-вече попитай онзи, в огледалото, защо след най-идиотските реституционни закони, в Източна Европа, някои хора бяха преизбирани в още три-четири парламента, че да продължават с нормотворчеството, в същия дух!

  6. 6 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    Значи проблемът е не за тези 5000 имота там вече е свирено.
    Трябва такава организация че да няма 5001,5002....и т.н

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5348 Неутрално

    До коментар [#3] от "chichka":

    Реалните граници объркаха нещата.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на Silence
    Silence
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Въпросът е как, кога и защо тези зелени площи са се оказали "частни"? И защо в други пост-соц столици и градове не се е случило същото.
    —цитат от коментар 1 на kapitan_laino


    На прима виста ми хрумва една врътка, наречена от типа "добър стопанин". Ако докажеш, че 10 години си се грижил за общински имот, можеш да кандидатстваш да ти се предостави безвъзмездно. Да кажат запознатите какво точно означава и кога точно се пръкна.

  9. 9 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    Айде нова корупционна хватка си измислиха. В нашата държава освен корупция нищо друго не вирее.

  10. 10 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2019 Неутрално

    До коментар [#5] от "ivanpopov":


    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Цъ! Реститутцията там където е завършен проекта, за който е отчуждена частната собственост /За парцели говоря/е невъзможна. Това ставаше с врътки в общините!!! Построени са блоковете и между тях градинка, мероприятието е завършено. Но с подкуп поне 1/2 от парцела за общински шеф се правеше частичен ПУП, оформяше се нов парцели той уж се връщаше. Накрая всички парцели се оказваха в ръцете на общинари и техни близки. Тоя мач сме го играли, играли, играли....

    Русия- проказата на планетата Земя.
  11. 11 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3054 Неутрално

    С отнемането и забраната на частната собственост през 1944г. комунистите забъркаха такава отровна каша,че сега ще трябва да се реже живо месо...

  12. 12 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    До коментар [#10] от "chichka":

    термина е реализирано мероприятие.
    въпросът не е и до това, за което
    казва кмета, за реалните граници.
    целия проблем е, че ПУП-овете, като наследнци
    на частничните, се правеха/правят на парче.
    не се гледат нито силуети, нито чудо.
    погледът на градостроителя е до 3 парцела.
    не се дава габарит на улицта общо, процедурите по отуждаване
    на улиците са пълен смех. мога така до утре.
    трябва повече механизми, не само ЗУТ и други подобни.

  13. 13 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    До коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":

    бе прав си и не си прав.
    на 50/50 съм по тоя казус.

  14. 14 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 598 Гневно

    Еми 15г. нищо не направихте. Само яка корупция.

  15. 15 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2019 Неутрално

    До коментар [#12] от "mihail_p":

    ++

    Русия- проказата на планетата Земя.
  16. 16 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3613 Гневно

    Плачат за една ревизия един скорошен ден.....

  17. 17 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    До коментар [#1] от "kapitan_laino":

    щото тука вадят пачките и замрят с тях държавни служители, съдии и т.н. - мафията си има държава

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  18. 18 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1831 Неутрално

    Първо, цялата реституция беше огромна глупост. Имот в София преди 60 години не е същото като имот в София в днешно време, напълно неправилно много хора се облагодетелстваха. Второ, герб все още имат мнозинство в парламента и ако нещо им пречи имат пълното право да променят всеки един закон така че да не се разрешава строеж на места които са определенин за зелени площи. Ако имат желание ще решат проблема, ако искат да се облажат от подкупи ще никнат като гъби строежи на най-абсурдни места.

  19. 19 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 2655 Весело

    "не може да изкупи" ....... Ми няма да ги изкупува, а ще ги отчужди по данъчна оценка.....както си знае Бойчо с магистралите......... И няма да е лошо и пристанището на Доган, пак по данъчна оценка да го отчуждят, тя поне е малка....... 125680 лв........(64259 евра колкото на панелка в София !!!!!!).......
    https://www.mignews.info/tri-ministerstva-babuvali-na-nezakonniya-pristan-na-dogan/

  20. 20 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2047 Любопитно

    Общината не може да изкупи всички частни имоти в зелени площи в София
    ....
    А защо общината се сети чак сега, след 30 години?

    В Русия съм! В Русия съм!
  21. 21 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2430 Неутрално

    До коментар [#18] от "Billy Pilgrim":

    ГЕРБ няма пълно мнозинство но дори да го имаше, няма как фактически да отнемеш имот от частен собственик без да го компенсираш. Другото би било национализация която е изрично забранена в конституцията.

  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2430 Неутрално

    До коментар [#20] от "Веселин Дечев":

    Не се е сетила сега, от поне 10 години се обсъжда. Но решенията са трудни и болезнени.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2430 Неутрално

    До коментар [#19] от "MPetr":

    Първо не се отчуждава по данъчна оценка а по пазарна цена, въз основа на актуални сделки с подобни имоти. Оценката се прави от лицензиран оценител. И по правило се обжалва 5-8 години докато се постигне "разумна" цена т.е най-високата която успят да изкрънкат. И понякога тя е по-висока от реалната пазарна цена, примерно затова околовръстното при Икея е на две нива - така излезе по-евтино отколкото да се отчуждават околните парцели.

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2430 Неутрално

    До коментар [#4] от "ivanpopov":

    Не може фактически да отнемеш имота на частен собственик, това веднага ще падне в конституционния съд щото си е чиста експроприация. Всяко ограничение на права може да стане само срещу равностойна компенсация. Т.е всички ние които искаме парк, трябва да си платим за това удоволствие, няма как да го получим без пари.

  25. 25 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Който иска зелени площи да идва на село, тука даже има къде да се паркира. А София ще си стане ОК, като Истанбул, без нито едно дърво и без нито един парк. Готино ще стане като се уплътни още повече застрояването и се обезобразят кварталите до дупка, белким на хората им щукне че тоя град от отдавна не става за живеене.

  26. 26 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Ама на Гергов дупката само как я изкупиха :-)

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7482 Неутрално

    Ами да почва да национализира, като не може да ги изкупи, както при комунизма.

  28. 28 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    " Повечето от техните собственици искат да строят и чакат да изтече 15-годишният срок, след който ще могат да предприемат промяна в предназначението на имота. "
    Нещо не ми става ясно, ама всеки ще може да си праи квото иска ли? Кой небостъргач, кой свинеферма? Или ...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  29. 29 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    ... или който не слушка ще го оковат във вериги и ще го прекарат през центъра : )

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  30. 30 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2430 Неутрално

    До коментар [#25] от "bretschneider":

    И като дойда на село къде да работя, къде да работи жена ми, къде да си дам децата да учат в прилично училище, как да ходят на курсове и школи по езици и интереси ?. Дори родените в София не я харесваме, просто няма как извън София да гледаме семейство и деца без големи компромиси. Да, знам какво ще ми кажете - живей на село и пътувай всеки ден с колата. А децата докато почнат да карат кола какво да ги правя ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK