Дупките по улиците определят маршрута на е-тротинетките

Дупките по улиците определят маршрута на е-тротинетките

© Надежда Чипева



Година след появата си в София електрическите тротинетки под наем си останаха екзотика предимно по централните улици. На старта пожеланията бяха те да спомогнат за по-чист въздух и постепенно да станат част от довеждащия транспорт, особено в многолюдните крайни квартали като "Люлин" и "Младост". Това предстои да стане, защото пандемията от коронавируса сви с над 80% чуждестранните туристи, на които разчитаха трите компании, които предлагат услугата - "Lime", "Brum" и"Hobo". Сега доставчиците се налага да превземат нови територии.


"Пазарът в момента е по-малък заради пандемията, но по голямата част от софиянци все още не са пробвали скутер. Затова виждаме растеж в кварталите. Това е нашата цел - да са довеждащ транспорт", посочи Петко Анчев, оперативен мениджър на американската "Lime" за България и Гърция.


Свитото търсене на услугата засега ограничава "Brum" и те отлагат излизането от центъра. "Ако следващия сезон услугата се търси, после ще се ориентираме и към кварталите", коментира Йордан Георгиев, ръководител на "Brum". Те в началото се появиха под името "Bird". Ние сме официален партньор на американската фирма "Bird", чийто софтуер и скутери използваме, но тъй като сме отделна фирма с изцяло български средства, инвеститори и екип, решихме да създадем собствен бранд - "Brum", разясни Георгиев.




От "Hobo" заявяват, че вече са изградили връзка в кварталите "Изток", "Иван Вазов", "Хладилника" и "Лозенец". С обработване на статистиката за тези пътувания компанията се ориентира къде би имало най-голяма нужда от услугата им.


От началото на септември е-тротинетките отново са по улиците.

© Юлия Лазарова

От началото на септември е-тротинетките отново са по улиците.


"Hobo" внасят специален е-скутер заради настилката в София


Паважът и старият асфалт е проблем за тротинетките, защото колелата са малки и всяка неравност е препятствие. "В някои улици карането е направо невъзможно", заяви той.


По тази причина "Hobo" са решили в София да ползват скутери с 12-цолова гума, комбинирана с хидравлично окачване за по-голяма устойчивост при неравности, посочиха от компанията.


Не случайно най-ползваните маршрути са по улиците, където има велоалеи. "Инфраструктурата е определяща - за 1-2 минути можете да минете целия бул. "Дондуков", а после по ул. "Раковски" да стигнете до НДК", очерта Анчев къде често карат клиентите на "Lime".


Предимно мъже се возят - средно по 9 минути


Ползването е средно 9 минути, което е достатъчно за посочения маршрутq и излиза 3.45 лева. Хора, които излизат от ресторант и искат да отидат до метрото, са друг преобладаващ потребител на тротинетка според него. Мъжете преобладават сред клиентите, но това е световна тенденция, не е само в София, посочи Анчев. Предпочитат се велоалеите - към Южния парк, около НДК, потвърждават и от "Brum".


При "Hobo" предпочитаните маршрути в последно време били към кварталите "Изток", "Иван Вазов", "Хладилника" и "Лозенец". От компанията обявиха, че вече имат изградена връзка с метростанциите в "Изгрев", "Изток", "Лагера и "Красно село".


На метростанция "Красно село" обаче не се вижда обособена стоянка или друг знак за предоставяне на услугата. Вероятно трябва да се засили разгласата по тези оживени места.


И пак: По тротоарите е забранено за тротинетки


Накъсаната веломрежа в града подтиква някои да карат тротинетките по тротоарите и в пешеходните зони, а това е забранено.


"По бул. "Витоша" сме ограничили карането. Ако попадне скутер в пешеходната зона ние го засичаме с GPS технология и скоростта му автоматично пада до 7 км/ч. Отделно клиентът получава съобщение по телефона, че не може да остави скутера в тази зона", обясни управителят на "Lime".


Цената, с която тръгна компанията на 22 август 2019 г., беше 1.50 лева за отключване на е-тротинетката и после по 30 стотинки за всяка минута. След като спря през март услугата заради пандемията, от началото на септември "Lime"отново пусна скутерите си, но с намаление от 18%. Сега началната е 1.20 лева, а после по 25 ст. на минута. Подобна е цената и на другите две компании. Най-дългото разстояние, което може да се измине, е 25-30 км, като максималната скорост е ограничена до 25 км/ч.


Пробивът в Пловдив засега се отлага


На 2 октомври, петък, в Пловдив "Lime" пусна първите 100 е-тротинетки и ефектът не закъсня. Младите пловдивчани веднага ги подкараха, включително и по дългата пешеходна улица в центъра на града.


"Софтуерното ограничение на скоростта до 7 км/ч, което действа в София при влизане в пешеходни зони, в Пловдив не сработи за няколко часа. Оправихме го, но това даде повод за реакция на общината", обясни Анчев.


Кметът на Пловдив Здравко Димитров разпоредил проверка, която установила, че на 28 септември на имейла на общината е получено уведомително писмо от "Lime", че ще стъпи в града. "Но не са предприети административни стъпки за издаване на разрешително", бил изводът на общинската администрация. Компанията е била помолена още на следващия ден да прибере скутерите си.


"От общината казаха, че няма разрешително за такава дейност, но от юни 2019 г. България стана от първите страни в света, които регулираха електрическите скутери като превозно средство", обясни управителят на "Lime".


Промени в Закона за движение по пътищата дават право на всяка община да въвежда свой регламент за организацията на тази дейност - даването на тротинетки под наем. В София този пазар е урегулиран с меморандум, подписан от трите компании. В него се обясняват основните правила и ситуации.


"Предложихме на община Пловдив да подпишем същия меморандум", обясни Анчев. Кметът Димитров също оставя отворен града за тротинетките.


Кметът на Пловдив не е затворил града за скутерите


"Пловдив има нужда от алтернативни и екологични методи на придвижване, ние подкрепяме този вид услуга и ще се радваме да я предоставим за ползване на пловдивчани, но правилата важат за всички и трябва да бъдат спазвани. Предстои среща с представители на фирмата, за да бъдат изяснени техните намерения и обстоятелствата за незаконно предприетите от тях действия и да намерим решение", коментира кметът Димитров по-късно пред агенция "Фокус".


"Lime": Скоро ще дойдат е-велосипедите под наем


В София се появи и нова услуга - велосипеди под наем - "Nula.bikes". Цената е 1.50 лева за 30 минути. Услугата е на регистрираната в Пазарджик фирма "Нарсин". Велосипедите не са електрически, но идеята е те да станат довеждащ транспорт до метрото и основните линии на градския транспорт. Те ползват някои стоянки на е-тротинетките.


Велосипедите се наемат след регистрация на сайта www.nula.bike

© Максим Караджов

Велосипедите се наемат след регистрация на сайта www.nula.bike


Е-велосипедите са следващата стъпка в столицата на "Lime". Тя неотдавна придоби фирмата "Jump", която предоставя е-велосипеди.


"Електрическите велосипеди са следващото ниво, към което ще се насочим. Те улавят друг сегмент от пазара, а и хората ги познават по-добре и имат повече доверие в движението с велосипед", посочи бъдещите планове Анчев.


Какво е забранено на е-тротинетката


Каската е задължителна за ползвателите, които са непълнолетни (от 14 до 18 години). По тъмно трябва да се кара от всички със светлоотразители, а скутерът да има светлини. Скоростта на е-тротинетката може да е до 25 км/ч. Забранено е да се карат в пешеходни зони, както и по улици и пътища, по които максималната разрешена скорост е над 50 км/ч. Всичко това е уредено с промени в Закона за автомобилните превози от 25 юни 2020 г.


Отделно се забранява карането им в буслентите и навсякъде, където е забранено за велосипеди. 14-годишните имат право да карат само по велоалеи, а от 16-годишна възраст могат и извън тях, както и в най-дясната част на улици и пътища с ограничение на скоростта до 50 км/ч. Забранено е на е-тротинетка да се вози повече от един човек, както и говоренето по телефон. Не се позволява и две или повече е-тротинетки да се карат успоредно. Тези ограничения са включени в Закона за движение по пътищата от 23 януари 2020 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK