Дупките по улиците определят маршрута на е-тротинетките

Дупките по улиците определят маршрута на е-тротинетките

© Надежда Чипева



Година след появата си в София електрическите тротинетки под наем си останаха екзотика предимно по централните улици. На старта пожеланията бяха те да спомогнат за по-чист въздух и постепенно да станат част от довеждащия транспорт, особено в многолюдните крайни квартали като "Люлин" и "Младост". Това предстои да стане, защото пандемията от коронавируса сви с над 80% чуждестранните туристи, на които разчитаха трите компании, които предлагат услугата - "Lime", "Brum" и"Hobo". Сега доставчиците се налага да превземат нови територии.


"Пазарът в момента е по-малък заради пандемията, но по голямата част от софиянци все още не са пробвали скутер. Затова виждаме растеж в кварталите. Това е нашата цел - да са довеждащ транспорт", посочи Петко Анчев, оперативен мениджър на американската "Lime" за България и Гърция.


Свитото търсене на услугата засега ограничава "Brum" и те отлагат излизането от центъра. "Ако следващия сезон услугата се търси, после ще се ориентираме и към кварталите", коментира Йордан Георгиев, ръководител на "Brum". Те в началото се появиха под името "Bird". Ние сме официален партньор на американската фирма "Bird", чийто софтуер и скутери използваме, но тъй като сме отделна фирма с изцяло български средства, инвеститори и екип, решихме да създадем собствен бранд - "Brum", разясни Георгиев.




От "Hobo" заявяват, че вече са изградили връзка в кварталите "Изток", "Иван Вазов", "Хладилника" и "Лозенец". С обработване на статистиката за тези пътувания компанията се ориентира къде би имало най-голяма нужда от услугата им.


От началото на септември е-тротинетките отново са по улиците.

© Юлия Лазарова

От началото на септември е-тротинетките отново са по улиците.


"Hobo" внасят специален е-скутер заради настилката в София


Паважът и старият асфалт е проблем за тротинетките, защото колелата са малки и всяка неравност е препятствие. "В някои улици карането е направо невъзможно", заяви той.


По тази причина "Hobo" са решили в София да ползват скутери с 12-цолова гума, комбинирана с хидравлично окачване за по-голяма устойчивост при неравности, посочиха от компанията.


Не случайно най-ползваните маршрути са по улиците, където има велоалеи. "Инфраструктурата е определяща - за 1-2 минути можете да минете целия бул. "Дондуков", а после по ул. "Раковски" да стигнете до НДК", очерта Анчев къде често карат клиентите на "Lime".


Предимно мъже се возят - средно по 9 минути


Ползването е средно 9 минути, което е достатъчно за посочения маршрутq и излиза 3.45 лева. Хора, които излизат от ресторант и искат да отидат до метрото, са друг преобладаващ потребител на тротинетка според него. Мъжете преобладават сред клиентите, но това е световна тенденция, не е само в София, посочи Анчев. Предпочитат се велоалеите - към Южния парк, около НДК, потвърждават и от "Brum".


При "Hobo" предпочитаните маршрути в последно време били към кварталите "Изток", "Иван Вазов", "Хладилника" и "Лозенец". От компанията обявиха, че вече имат изградена връзка с метростанциите в "Изгрев", "Изток", "Лагера и "Красно село".


На метростанция "Красно село" обаче не се вижда обособена стоянка или друг знак за предоставяне на услугата. Вероятно трябва да се засили разгласата по тези оживени места.


И пак: По тротоарите е забранено за тротинетки


Накъсаната веломрежа в града подтиква някои да карат тротинетките по тротоарите и в пешеходните зони, а това е забранено.


"По бул. "Витоша" сме ограничили карането. Ако попадне скутер в пешеходната зона ние го засичаме с GPS технология и скоростта му автоматично пада до 7 км/ч. Отделно клиентът получава съобщение по телефона, че не може да остави скутера в тази зона", обясни управителят на "Lime".


Цената, с която тръгна компанията на 22 август 2019 г., беше 1.50 лева за отключване на е-тротинетката и после по 30 стотинки за всяка минута. След като спря през март услугата заради пандемията, от началото на септември "Lime"отново пусна скутерите си, но с намаление от 18%. Сега началната е 1.20 лева, а после по 25 ст. на минута. Подобна е цената и на другите две компании. Най-дългото разстояние, което може да се измине, е 25-30 км, като максималната скорост е ограничена до 25 км/ч.


Пробивът в Пловдив засега се отлага


На 2 октомври, петък, в Пловдив "Lime" пусна първите 100 е-тротинетки и ефектът не закъсня. Младите пловдивчани веднага ги подкараха, включително и по дългата пешеходна улица в центъра на града.


"Софтуерното ограничение на скоростта до 7 км/ч, което действа в София при влизане в пешеходни зони, в Пловдив не сработи за няколко часа. Оправихме го, но това даде повод за реакция на общината", обясни Анчев.


Кметът на Пловдив Здравко Димитров разпоредил проверка, която установила, че на 28 септември на имейла на общината е получено уведомително писмо от "Lime", че ще стъпи в града. "Но не са предприети административни стъпки за издаване на разрешително", бил изводът на общинската администрация. Компанията е била помолена още на следващия ден да прибере скутерите си.


"От общината казаха, че няма разрешително за такава дейност, но от юни 2019 г. България стана от първите страни в света, които регулираха електрическите скутери като превозно средство", обясни управителят на "Lime".


Промени в Закона за движение по пътищата дават право на всяка община да въвежда свой регламент за организацията на тази дейност - даването на тротинетки под наем. В София този пазар е урегулиран с меморандум, подписан от трите компании. В него се обясняват основните правила и ситуации.


"Предложихме на община Пловдив да подпишем същия меморандум", обясни Анчев. Кметът Димитров също оставя отворен града за тротинетките.


Кметът на Пловдив не е затворил града за скутерите


"Пловдив има нужда от алтернативни и екологични методи на придвижване, ние подкрепяме този вид услуга и ще се радваме да я предоставим за ползване на пловдивчани, но правилата важат за всички и трябва да бъдат спазвани. Предстои среща с представители на фирмата, за да бъдат изяснени техните намерения и обстоятелствата за незаконно предприетите от тях действия и да намерим решение", коментира кметът Димитров по-късно пред агенция "Фокус".


"Lime": Скоро ще дойдат е-велосипедите под наем


В София се появи и нова услуга - велосипеди под наем - "Nula.bikes". Цената е 1.50 лева за 30 минути. Услугата е на регистрираната в Пазарджик фирма "Нарсин". Велосипедите не са електрически, но идеята е те да станат довеждащ транспорт до метрото и основните линии на градския транспорт. Те ползват някои стоянки на е-тротинетките.


Велосипедите се наемат след регистрация на сайта www.nula.bike

© Максим Караджов

Велосипедите се наемат след регистрация на сайта www.nula.bike


Е-велосипедите са следващата стъпка в столицата на "Lime". Тя неотдавна придоби фирмата "Jump", която предоставя е-велосипеди.


"Електрическите велосипеди са следващото ниво, към което ще се насочим. Те улавят друг сегмент от пазара, а и хората ги познават по-добре и имат повече доверие в движението с велосипед", посочи бъдещите планове Анчев.


Какво е забранено на е-тротинетката


Каската е задължителна за ползвателите, които са непълнолетни (от 14 до 18 години). По тъмно трябва да се кара от всички със светлоотразители, а скутерът да има светлини. Скоростта на е-тротинетката може да е до 25 км/ч. Забранено е да се карат в пешеходни зони, както и по улици и пътища, по които максималната разрешена скорост е над 50 км/ч. Всичко това е уредено с промени в Закона за автомобилните превози от 25 юни 2020 г.


Отделно се забранява карането им в буслентите и навсякъде, където е забранено за велосипеди. 14-годишните имат право да карат само по велоалеи, а от 16-годишна възраст могат и извън тях, както и в най-дясната част на улици и пътища с ограничение на скоростта до 50 км/ч. Забранено е на е-тротинетка да се вози повече от един човек, както и говоренето по телефон. Не се позволява и две или повече е-тротинетки да се карат успоредно. Тези ограничения са включени в Закона за движение по пътищата от 23 януари 2020 г.

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    Поредната градска напаст. В Пловдив все още пешеходецът се чувства нормален човек, но в София е отвратително. Би трябвало да бъдат забранени.

  2. 2 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2484 Весело

    "от юни 2019 г. България стана от първите страни в света, които регулираха електрическите скутери като превозно средство" - предприемчивостта на българите е от време оно, но туткането на държавата е откакто калинките налазиха де що има БГ институция. После, защо в Гърция отишла една транснационална компания, защо пак там българите предпочитат да почиват, което така и не раздвижва, поне, за полет търтеите!?

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  3. 3 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Aбе Прокопиев да няма дял в тая фирма, както при ел.колите? Голямо писане. Аз преди 2 дни отивам с моята до един магазин и един "калтак", на не повече от 14г., лети пред мен точно с една такава, едва се вижда от кормилото. Та как те знаят, че лица под 18г., си носят каски (по закон)?

    А кога ще ограничат велосипедите по велоалеите? Тротинетките ограничени на 25км/ч (по-малки гуми = по-малко спирачен път), при положение, че имат и електроника, която спомага за спирането (лесно се усеща, когато спираш с изкл и вкл тротинетка), а велосипедите са ги сложили до 50км/ч. Не знам колко са карали колело, но при 50км/ч, спирането е минимум 10 метра, не знам как някой може да реагира мигновено.

  4. 4 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    това за мен е най-странната платена услуга - в град, дето равните и гладки тротоари се броят на пръстите на 70 годишен стругар, на цената на таксиметрова услуга получаваш двуколесна автопребивачка :-)

    за пешеходците (и за всеки с някакво чувство за ред) са напаст - гледаш ги захвърлени навсякъде, даже няколко пъти се налагаше да местя нелепо зарязаните тротинетки, за да мога да мина.

  5. 5 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3468 Неутрално

    София като градска среда и население не е достигнала нужната степен на цивилизованост за подобни екстри.

    С участника Spiegel обсъждахме тази тема онзи ден, така че тяма да кажа нищо ново за него.

    За каращия скутера - по-малко от 5% от уличните/тротоарните настилки са подходящо гладки, с рампи за слизане и качване, без дупки, кръпки и пр. вбесяващи изненади, които при тези малки колелца и сравнително голямата скорост на движение могат да се окажат и фатални.

    За останалите участници в движението скутерите са напаст, защото каращите ги се провират между колите, а един шофьор в условията на брауновото движение по софийските сокаци не знае по-напред от дупки ли да се пази, от малоумно обозначени кръстовища ли, от дрогирани мутри в германски танкове ли, та сега тия самоубийци идват леко в повече.

    Като прибавим и склонността им да зарязват превозното си стердстов, където престане да им трябва, често легнало напреко на тротоара, картинката става доста непривлекателна.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  6. 6 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 4825 Неутрално

    До коментар [#5] от "Norman Granz":

    С една дума - българите са диваци и варвари, защото не са ви избрали да ги управлявате.
    Очаквано изказване от един ДеБългарин.

    Gunter glieben glauchen globen
  7. 7 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#6] от "Alarmstufe: Rot":

    "... С една дума - българите са диваци и варвари, защото не са ви избрали да ги управлявате..."!

    Независимо от това кого са си избрали да ги управлява, повечето българи са доста мърляви и лишени от елементарно чувство за ред и отговорност. И това се вижда много ясно по заобикалящата ни среда. Мръсни и разбити улици, съчетани с обилно количество фасове, кутии от цигари, пластмасови бутилки и торбички. Неприятно е да си го кажем, но хигиената ни по обществени места е на доста ниско ниво. Даже и планините ни са пълни с консервени кутии. И всичката тази мърлявщина си е от нас, не е от някой друг. Или според тебе ДаБългаристите цапат улиците и копаят дупки по тях, за да маскарят толкова успешното управление на ГЕРБ?! :)))

    Бивш tww09306483.
  8. 8 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1557 Весело

    това за мен е най-странната платена услуга - в град, дето равните и гладки тротоари се броят на пръстите на 70 годишен стругар, на цената на таксиметрова услуга получаваш двуколесна автопребивачка :-)

    за пешеходците (и за всеки с някакво чувство за ред) са напаст - гледаш ги захвърлени навсякъде, даже няколко пъти се налагаше да местя нелепо зарязаните тротинетки, за да мога да мина.
    —цитат от коментар 4 на хм


    Напълно съм съгласен с теб относно първия абзац. Е, доколкото разбрах от статията тези фирми са разчитали на туристите. Които нито знаят за дупките, нито за смешно ниските цени на такситата.

    Относно зарязаните по средата на тротоара тротинетки: И по нашенско имаше подобно дразнещо явление в първите месеци. После...някак се уредиха нещата. Май подизпълнители (които получават и пари за зареждане на батериите) ги събират след сигнал от фирмата че са спрели. Фактът е че МНОГО рядко се виждат ей'така захвърлени и пречещи коркинети.



    До коментар [#4] от "хм":

    --------------
    До коментар [#5] от "Norman Granz":С една дума - българите са диваци и варвари, защото не са ви избрали да ги управлявате.Очаквано изказване от един ДеБългарин.
    —цитат от коментар 6 на Alarmstufe: Rot


    Нормана друго е написал, ама що да не копираш онзи серсем с нянка с твойто си клише😀
    До коментар [#6] от "Alarmstufe: Rot":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  9. 9 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1557 Весело

    До коментар [#6] от "Alarmstufe: Rot":"... С една дума - българите са диваци и варвари, защото не са ви избрали да ги управлявате..."!Независимо от това кого са си избрали да ги управлява, повечето българи са доста мърляви и лишени от елементарно чувство за ред и отговорност. И това се вижда много ясно по заобикалящата ни среда. Мръсни и разбити улици, съчетани с обилно количество фасове, кутии от цигари, пластмасови бутилки и торбички. Неприятно е да си го кажем, но хигиената ни по обществени места е на доста ниско ниво. Даже и планините ни са пълни с консервени кутии. И всичката тази мърлявщина си е от нас, не е от някой друг. Или според тебе ДаБългаристите цапат улиците и копаят дупки по тях, за да маскарят толкова успешното управление на ГЕРБ?! :)))
    —цитат от коментар 7 на Petleshev


    Уцели в десятката😀😀😀 В нета се въртят снимки на Христо Иванов как кОпа нощем с кирка дупки по тротоарите😀 И отдавна е известно че 'СИЧКИ паркирали 'жиБове на тротоара са на ДБ феновете, купени с пари на Шорош😀😀😀


    До коментар [#7] от "Petleshev":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  10. 10 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4123 Неутрално

    UNITED EU UNION

    "Дупките по улиците определят маршрута на е-тротинетките"

    Бял кахър... сравнително.
    Маршрутите на частни и др. автомобили следват закон същи.

    Тротинетки...
    На тротинетка скучае единия крак.
    На е-тротинетка: двата.
    Статистически.

    Дайте път на велосипеди.
    Велосипедът предлага физкултура.

    В ЕВропа големци и обикновени хора спортуваме до работа и обратно с велосипеди.
    И в Британия е така, Великата.

    Затова практически немаме тревожно тлъсти политици

  11. 11 Профил на Sandokan
    Sandokan
    Рейтинг: 237 Неутрално

    С една дума "Булгаристан".

  12. 12 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2918 Неутрално

    ми като ще ги правят довеждащ транспорт пуснете 5-10 минути на месец на всички с карти за градски транспорт

  13. 13 Профил на gps
    gps
    Рейтинг: 257 Неутрално

    София, и България, иска да каза че е техно-хъб на балканите.
    Но момента идва когато трябва да е, истински, техно-хъб - с модерни услуги, иновативни фирми, електро-скутери, и най-накрай - подкрепа за това от правителството и местните области.

    ако има проблеми да намери решение, не да забраним всичко.

    айде да сравняваме проблеми от тези услуги с тези от автоталибаните - задръстване, неправилно паркиране, шум, замърсяване на града.

  14. 14 Профил на philipeto
    philipeto
    Рейтинг: 371 Неутрално

    До коментар [#1] от "spiegel":

    Абсолютно, захвърлени наляво надясно накъдето им скимне на "ползвателите"

    Трябва да има станции по темата, там хем да бъдат паркирани, хем да се зареждат.

    Другото е анархия.

  15. 15 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3468 Неутрално

    До коментар [#7] от "Petleshev":

    "Или според тебе ДаБългаристите цапат улиците и копаят дупки по тях, за да маскарят толкова успешното управление на ГЕРБ?! "

    Ами по мои наблюдения дупките са отпреди Да!България, така че най-вероятно ги е копал Костов...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  16. 16 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1557 Весело

    С една дума "Булгаристан".
    —цитат от коментар 11 на Sandokan


    Оф, с'я като ти рипне Алармиста-в чудо ще се видиш, гиди антибългарин нЬеден😀😀😀
    До коментар [#11] от "Sandokan":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  17. 17 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#15] от "Norman Granz":

    Е-е-е-е-е...! Как пък можах да пропусна Костов? Първопричината за всички лоши работи в България...! :)))

    Бивш tww09306483.
  18. 18 Профил на stonedridah1
    stonedridah1
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Копенхаген ги забраниха онзи ден.

    безумна "иновация"

    Ти за мен си Мики Маус!
  19. 19 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Копенхаген ги забраниха онзи ден.безумна "иновация"
    —цитат от коментар 18 на stonedridah1


    Забранили са тротинетките под наем и то само в центъра на града, а не тротинетките изобщо.

  20. 20 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    Преди няколко години случайно влязох в разговор с малък търговец, чийто точка се намира на улицата. Това, което си спомням, беше болката и страданието му, когато той разказа колко трудно беше да се намери и наеме добро място в София и колко скъпо беше. А сега да разгледаме компания за скутери, която лесно получава места за паркиране на тротоари и места за паркиране, предназначени за автомобили. И всичко това е в центъра, на най-добрите места. И вижте колко още от тези скутери са разпръснати из града и на места, където те просто пречат на пешеходците. Мислите, че всичко е толкова просто и лесно, защото те са много екологични? Или защото някой „честен“ е влязъл в кметството?
    Да, и не съм видял търга от името на кметство за право на поставяне на тези скутери (по проф. нужда следя за този сайт)

  21. 21 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 906 Неутрално

    До коментар [#10] от "dnevnikar":

    Първо, велосипедистите в София са по-недисциплинирани от тия с беемветата. Второ, за нашите политици трябват специално усилени триколки, които да могат да издържат на големия товар. ;)

    Eddie lives... somewhere in time!
  22. 22 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Тротинетките са опасни за пешоходците, но преди всичко за тези, които ги карат. Онзи ден бях свидетел как един се провираше между колите в най-натовареното движение пред Румънското посолство и правеше лев завой при Гео Милев. Не съм сигурен какво точно казва закона за тротинетките, но това противоречи на здравия разум. При това натоварено движение най-малкото невнимание от който и да се ще има тежки последствия за тротинеткаджията. Да, може някой шофьор на кола да не е внимавал, ако това е утеха за човека с тротинетката, докато лежи в болница. Винаги съм си мислел, че човек трябва първо сам да се пази ако иска и Господ да го пази.

  23. 23 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1031 Любопитно

    До коментар [#10] от "dnevnikar":Първо, велосипедистите в София са по-недисциплинирани от тия с беемветата. Второ, за нашите политици трябват специално усилени триколки, които да могат да издържат на големия товар. ;)
    —цитат от коментар 21 на tigervi


    Разликата е че ако си недисциплиниран с колело си опасен за себе си, ако си с БМВ си опасен за всички. Я извади една статистика колко тежки ПТП-та са станали с БМВ-та и колко с велосипеди (и по вина на велосипеди).

  24. 24 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1031 Любопитно

    Иначе тук има много вопли, че тротинетките пречели на пешеходците - на мен като пешеходец те са ми последният проблем. Пречат ми разбитите и на места абсурдно тесни тротоари (Шишман например), пречат ми окупиралите всичко автомобили, пречи ми това, че срещу всяка идея за пешеходна улица се вдига въстание от иначе много прозападните ми съграждани.

  25. 25 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Хора, които се оплаквате, че велосипедите и тронинетките са напаст. Призовавам ви да помислиите каква напаст биха били, ако всяка тротинетка и велосипед се заменят с автомобил! Призовавам ви да помислите колко по-приятно би било пешеходстването, ако половината от наличните автомобили се заменят с тротинетки и велосипеди! Сигурна съм, че поне половината автомобили возят по един човек без кой знае какъв багаж.
    Безспорно има проблеми, когато тротинетките, велосипедите и пешеходците трябва да обитават общо "жизнено простаство", но не е невъзможно да се намери решение, което удовлетворява всички! Тротинетката или велосопеда все пак заема много по-малко място от който и да е автомобил! Няма да говоря колко по-малко шум, прах и отработени газове произвежда.

  26. 26 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Вече имам две ТТП-та (Тротоарно Транспортни Произшествия) с тротинеткаджии на Витошка срещу бившата Магура и на тротоара на бул. Янко Сакъзов . Имайки в предвид че съм 1.88 метра и 120 кг. , то резултатите от сблъсъците с тротиталибаните е ясен по дефолт .

  27. 27 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 935 Неутрално

    Това е страшна мания! Веднъж опитал не мога да спра да ги ползвам! Мога да споделя, че са по-опасни от колелото за този, който ги управлява. Шофьорите също не са свикнали с тях и отнемат предимство, след което може лесно да се пребиеш. На мокро време трябва да се внимава допълнително. Естествено паветата са предизвикателство.

  28. 28 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 935 Неутрално

    До коментар [#22] от "grajdanin1":

    Така е, но и с колелото там е предизвикателство да минеш. Нямаме инфраструктура за карането на колела и тротинетки. Отделно често се паркира неправилно и трябва да излезеш в близост до пътя на колите заобикаляйки.

  29. 29 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 824 Неутрално

    Aбе Прокопиев да няма дял в тая фирма, както при ел.колите? Голямо писане. Аз преди 2 дни отивам с моята до един магазин и един "калтак", на не повече от 14г., лети пред мен точно с една такава, едва се вижда от кормилото. Та как те знаят, че лица под 18г., си носят каски (по закон)?А кога ще ограничат велосипедите по велоалеите? Тротинетките ограничени на 25км/ч (по-малки гуми = по-малко спирачен път), при положение, че имат и електроника, която спомага за спирането (лесно се усеща, когато спираш с изкл и вкл тротинетка), а велосипедите са ги сложили до 50км/ч. Не знам колко са карали колело, но при 50км/ч, спирането е минимум 10 метра, не знам как някой може да реагира мигновено.
    —цитат от коментар 3 на chepokalipsis


    Вие имате ли идея какви усилия са нужни на равен терен и без попътен вятър, за да вдигнете 50км/ч с велосипед? За четирисе и кусур години велосипедизъм най-голямата скорост по продължително нанадолнище извън населено място съм достигал до 45 км/ч и усещането е изключително неприятно от гледна точка на стабилност и сигурност. Най-малката неравност, песъчинка или пръчка ви изхвърля от пътя.
    Всички електровелоспеди в ЕС са заводски ограничени до 25км/ч макс.
    И нека да не говорим за модовете, дето се срещат тук там по света, щото и аз съм гледал електровелосипед със седем квт задвижване, но това си е до задкормилно устройство, на което нищо и никой вече не може да му помогне.
    Та явно си пишем просто да си чешем клавиатурите....

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  30. 30 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Решението е само едно - достъпна градска среда за пешеходци, велосипедисти и еко транспорт (тротинетки).

    Вероятно няма да доживея асфалтиране на алеите в Южен парк.
    Алеите на парка до ритуалната зала са толкова зле, че дори за колело е приключение
    В Борисовата повечето алеи са преасфалтирани (в частта откъм Орлов мост), в горната си част са повече горски пътеки, отколкото алеи (много ми харесват, но есен и пролет е доста трудно минаването).

    Явно такава е политиката на СО - по-малко за градската среда, повече за хората (нашите).

    След 15г ГЕРБ на власт, в Хиподрума има оправени 2-3 тротоара - толкова по въпроса за достъпната градска среда :-)

  31. 31 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1031 Весело

    До коментар [#29] от "traveler1":

    В допълнение, велоалеите (ако изобщо технически можем да ги наричаме така) в София са толкова накъсани, че едва ли е възможно да развиеш някаква огромна скорост.

  32. 32 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1434 Неутрално

    Редовно се разхождам в центъра на София и не мога да си спомня вечер, в която срещу мен не са летяли разни велосипеди или тротинетки (ака скутери). Може би на всички тези трябва по някакъв начин да се припомни, че е забранено карането по тротоарите (най-малко на тротинетките)

  33. 33 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 671 Неутрално

    До коментар [#28] от "falkoneti":

    "Така е, но и с колелото там е предизвикателство да минеш. Нямаме инфраструктура за карането на колела и тротинетки. Отделно често се паркира неправилно и трябва да излезеш в близост до пътя на колите заобикаляйки."

    В момента действителността е такава, а всеки човек би трябвало да се съобразява с действителността. Има един стар лаф: в гробищата има специално място, където пише "Тук почиват тези, които имаха предимство". Не искам да звучи зловещо, по-скоро приканващо към здрав разум.

  34. 34 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 834 Неутрално

    Бъдещето на градската среда е да бъде пешеходна. Не автомобили, не автобуси, не дори велосипеди и тротинетки - ПЕША!!!

    @)----,--'--
  35. 35 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    До коментар [#29] от "traveler1":

    Аз съм вдигал 72 км/ч при подходящи условия, а във Варна, по Ген.Колев, редовно преди минавах с 50-58км/ч. Малко колело си карал ми се струва или нямаш силата/желанието да въртиш здраво. И това дори не беше с подходящо колело. За 6м ходене на работа с колело блъснах двама и двамата ги ударих, когато карах сравнително бавно, но честно казано, по начина им на движение, единия щях да го ударя и пеша.
    За почти 2г, с тротинетка - никой. Веднъж един изскочи на велоалеята, след като стоеше зад едно дърво и говореше по телефона (съответно не се огледа), аз карах с максимума, успях да намаля до към 6-7км/ч в рамките на метър и от звука на спирачката, която направо изсвири, той се усети. Само че разносвача на храна отзад, който караше с поне 40км/ч, малко му остана да отнесе мен и директно мина през тротоара.
    Във Варна има едно много приятно място за каране - велоалеята е отделно от тротоара - няма майки с колички и кучета, но и отделена и от плътното плътно, за съжаление, това няма как да стане навсякъде, след като всичко вече е застроено.

  36. 36 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    До коментар [#31] от "kapitan_laino":

    Никой не ти говори за каране по велоалеи, по закон ако липсват такива, караш в най-дясната част на пътното платно.

  37. 37 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 540 Весело

    Като бяхме деца на съседната улица имаше ОФ клуб, където се събираха най-киселите, самодоволни и проклети чичаци - бивши чиновници, старшинки и изобщо супер неприятни произведения на Соц-обществото. Е, на тези чичаци ми напомнят голяма част от коментаторите по-горе.
    Чилл пичове и разберете, че на планетата не и пука за вас и няма да спре защото не я разбирате или не ви допада.

    Умен и красив жълтопаветник.
  38. 38 Профил на Barbarossa
    Barbarossa
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Лъжа!!!

    Дупките по ТРОТОАРИТЕ определт маршрута на тротинетките.
    Щото те карат па тротоарите, а не по улиците.

    В деня, в който си кажем "И така може", всичко е загубено.
  39. 39 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2657 Неутрално

    Има конфликт между Водачи на тротинетки и пешеходци, отделно тротинетките изискват отсъствие на неравности. необходимо е отделяне на ленти за движение на тротинетки със специялно отстраняване на неравности.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  40. 40 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    необходимо е отделяне на ленти за движение на тротинетки със специялно отстраняване на неравности.
    —цитат от коментар 39 на Корки


    Или просто велоалеи. Каквито г-жа кметицата обещава преди всеки мандат.

  41. 41 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 906 Неутрално

    До коментар [#23] от "kapitan_laino":

    Напълно съм съгласен, не ми е известен фатален инцидент по вина на велосипедист. Да, опита да минеш на червено, когато пешеходците вече са на зебрата (реален случай на Опълченска и Стамболийски), можеше да завърши с натъртване, ако пешеходците не се бяха дръпнали. За 5 години в София всичките ми конфликтни ситуации са били с велосипедисти. Главно опити да се минава на червено или да се отнеме предимството на пешеходците, няколко по вина на градската управа (велосипедната алея при централна гара, където колкото и да се стараеш, все пречиш) и веднъж вината си беше моя, разхождайки се по средата на велосипедна алея.

    Eddie lives... somewhere in time!
  42. 42 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    захвърлени наляво надясно накъдето им скимне на "ползвателите" Трябва да има станции по темата, там хем да бъдат паркирани, хем да се зареждат.Другото е анархия.
    —цитат от коментар 14 на philipeto

    Точно това е идеята, да ги има навсякъде, а не само на определени станции. Като ти трябва тротинетка, да не ходиш до станцията да я търсиш, а да вземеш най-близката зарязана (инак съм съгласен, че не е хубаво да са захвърлени, те си имат степенка да се подпират прави).
    И като стигнеш закъдето си тръгнал с нея, по същия начин да я зарежеш там за следващия, а не да търсиш къде има станция да я оставиш.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK