Кажи ми кои са рекламодателите на Диков и Кулезич: Как НАП и ДАНС проверяват "Евроком"

Николай Бареков подава сигнала до специализираната прокуратура малко след като предаването му в "Евроком" е спряно.

© Велко Ангелов

Николай Бареков подава сигнала до специализираната прокуратура малко след като предаването му в "Евроком" е спряно.



Десет месеца след като бившият водещ в телевизията Николай Бареков подаде сигнал до прокуратурата за това как се финансира телевизия "Евроком", в медията в края на септември са получени две писма от Държавна агенция Национална сигурност (ДАНС) и Национална агенция за приходите (НАП), с които се иска информация за рекламодателите на три предавания. Това са външните продукции - "Евро ДикоФ" с водещ Сашо Диков, "Честно казано" с Люба Кулезич и "Седмичник с Береану" с водещ Владимир Береану.


За акцията съобщиха водещите на предаванията. Официална информация от прокуратурата и потвърждение, че се работи по сигнала на Бареков, няма. Няма и отговор на въпроса защо точно сега държавното обвинение се е задействало.


Сигналът беше подаден през януари от Николай Бареков малко след като телевизията спря излъчването на предаването, което той водеше заедно с бившия депутат от НФСБ Димитър Байрактаров. В него той твърдеше, че телевизията се финансира през 200 свързани фирми, а схемата била подобна на тази във фалиралата банка КТБ. Според работещи в телевизията предаването на Бареков, за което той е плащал на телевизията да се излъчва, е спряно, когато е станал некоректен платец. Малко след това той подава и сигнала към прокуратурата.


Кои са рекламодателите и колко плащат?




В "Евроком" са получили писма от ДАНС и НАП. В писмото от националната агенция, подписано от заместник-председателя й Недялко Недялков, се изискват информация за дружествата рекламодатели и лицата съконтрагенти по договори за предизборна реклама за местни избори 2019 година. От ДАНС са изискали сумата по договорите и начина на плащане. Писмото от ДАНС е изпратено на 23 септември тази година. В него пише, че исканата информация е във връзка с прокурорска проверка от тази година.


Справка на сайта на специализираната прокуратура показва, че по преписката се очакват материалите от друг орган за решаване. Последният изходящ документ е бланково писмо с адресат ДАНС, София. Датата е 28 септември.


В писмото на НАП, което е изпратено на 12 октомври, се иска информация какви реклами са излъчвани във всяко от трите предавания, кой е рекламодателя - име, договор и дата, размер на постъпленията от реклами, плащането за рекламите - фактура и дата. Периодът, за който се иска информацията, е януари 2018 - 31 декември 2019 година. От НАП питат дали в същия период и за същите продукции има излъчвани рекламни спотове, спонсорство и алтернативни рекламни форми в предаванията на продуцентите, осигурени от продуцентите или постъпили целево за предаването - излъчени в самото предаване или в други предавания на телевизията, но договорени заради предаванията на продуцентите.


От агенцията искат справка, от която да е видно какви реклами са излъчвани във всяко предаване, кой е рекламодателят, размерът на постъпленията от реклами, фактурите от плащанията и как са били разпределяни приходите от реклами между продуцента и изпълнителя.


Сашо Диков смята, че проверката цели да удари телевизията.

© Велко Ангелов

Сашо Диков смята, че проверката цели да удари телевизията.


В писмото на НАП се иска и проверка и за още няколко външни продукции - "Пътуващо читалище", "Модна фиеста", "Интересно със Славчо Тошев", "Ключът към успеха" и "Шпионката на "Коко", за които се твърди, че е платено под формата на продуктово позициониране и/или 2 мин. реклама за излъчване. Затова от НАП искат също подробна справка за излъчваните реклами във всяко предаване, рекламодатлеите и размерите на постъпленията.


Официално от НАП отказаха коментар по темата. Неофициално пред "Дневник" от агенцията разказаха, че се работи по сигнал за начина на финансиране на телевизията и за това как според вътрешните правила на медията % от рекламата отива към заплата на водещите. Според тях имало и данни за финансиране през офшорни фирми.


От прокуратурата и ДАНС не отговориха на обажданията на "Дневник". И до двете институции бяха изпратени писмени въпроси.


"В рамките на проверката има стандартни процедури. Това не е първото писмо от НАП по тази проверка. Но защо от НАП искат информация за конкретни предавания и техните рекламодатели? Тези предавания и водещите им са свързани с остър начин на изразяване, със задаване на неудобни въпроси към тези, които са на власт. Тези журналисти са един властови коректив, те не са анти ГЕРБ или анти някой друг. Те задават въпросите за неправомерната употреба с публичен ресурс. И ще са неудобни за всеки, който злоупотребява по подобен начин", това коментира пред "Дневник" Петьо Стайков, пълномощник на управителя Злати Златев и занимаващ се с оперативната дейност в телевизията.


Според него защо получаването на тези писма се случва сега е въпрос към съответните институции, които извършват проверката. Неговото тълкуване, е че това е форма на натиск върху свободата на словото.


"Медиите се финансират по различни начини. Ние събираме пари от реклама, която се излъчва във всяко предаване, според закона за радиото и телевизията. Нито една от продукциите ни не е свързана с конкретна реклама. Съмненията, че парите към телевизията могат да идват от Дубай, Белград или Русия нямат почва. Няма нищо, което да ни притеснява от сигнала срещу нас. Безмислено е цялото това търсене тип "под вола теле". Някой се интересува от конкретния рекламодател вероятно за да подгони този рекламодател", обясни още Стайков.


По думите му проверката е започнала в началото на годината и оттогава са предоставяли на НАП различни информации и данни.


И една ръчно скъсана брошура


Писмото на ДАНС е придружено с ръчно скъсана на две брошура от неизвестен магазин. На едната й страна се виждат сутиени и гащи, на които има цени, а другата част показва компактен грил и неговата цена. Вижда се единствено, че стоките ще са достъпни от трети август. Скъсаната брошура е била в самото писмо от агенцията, което е било сгънато на две. От телевизията са изпратили писмо с питане какво означава това до агенцията, но трета седмица няма отговор.


Нищо ново под слънцето - целта е да бъде ударена телевизията


"Друго обяснение, че това е някакъв вид тормоз, аз нямам. Няма нищо неестествено в това НАП да иска рекламните договори на телевизията, но те питат кои рекламодатели рекламират заради тези предавания. Какво ги интересува това тях? Прозрачна е целта на такава проверка", заяви пред "Дневник" Сашо Диков, който е водещ на "Евро ДикоФ".


Той обясни, че според неговия договор той е задължен да изготвя двучасово седмично предаване, срещу което получава съответната сума пари, която се превежда по банков път. "Не получавам никакво друго финансиране".


"Целта е да бъде ударена телевизията, едва ли има конкретно предаване, заради което да се прави тази проверка. Който се чувства засегнат от това, което ние правим, може да ни потърси - право на отговор или отговорност. Но те търсят да ударят телевизията и финансирането й", смята още водещият.


Припомня, че по сходен начин се е случило и с телевизия Би Ай Ти, в която и той, и Люба Кулезич имаха предавания. "Опитаха се да натиснат собственика (бел. ред - Павел Вълнев, който живее в Чикаго), но той нямаше бизнес в България и по тази схема не успяха. След това извадиха чувалите с парите и той, човекът, видя, че няма причина да прави телевизия в България и реши да се откаже от това начинание, което му носеше така или иначе само негативи", разказва Диков.


Би Ай Ти беше продадена в началото на 2018 година, повече от две години след началото на проекта на живеещия в Чикаго българин Павел Вълнев и неговия брат Румен. Тогава за управител на телевизията беше назначен Веселин Иванов, който в момента е медиен съветник на главния прокурор Иван Гешев. Скоро след продажбата телевизията спря излъчване. Павел Вълнев стана заместник-председател на партията на бившия заместник-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов.


Всичко се случва заради протестите


"Не искам да изглеждам параноик, но всичко се случва в разгара на протестите. Телевизията и нашите предавания заеха ясна позиция - ние отразяваме протестите, включваме се на живо от тях, "Отровното трио" е продукт на част от тези предавания, ние отразяваме и екшъните около сдружение "Боец", коментира пред "Дневник" водещата на "Честно казано" Люба Кулезич.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK