В забързаната фастфуд медийна глобална фабрика

Ирина Недева

© Юлия Лазарова

Ирина Недева



"Дневник" публикува изявлението на журналиста от Българското национално радио (БНР) Ирина Недева по време на конференцията "Медийната грамотност в България. Какво научихме от кризата?". Недева е председател на Асоциацията на европейските журналисти в България


Един разказ в профила на приятел в социалните мрежи се запечата в главата ми. Офис на НАП, мерят температурата на влизащите, жена отказва, за да не й засегнат третото око. Когато служителката се позовава на мерките срещу Ковид - жената започва да крещи "Илюминати такива, няма да ви се дам".


Днес сутринта в радиото, попадам на писмо, в което слушател, се опитва да ме убеди, че няма Covid-19 и че ние, медиите го лъжем нарочно.




Аргументът му: телевизиите не показват пациенти в интензивните отделения. Праща ми линкове към всякакви сайтове, жълти таблоиди, наукообразни сайтове на уж научни институти, които ако провериш веднага разбираш, че не са такива. Сайтове, правени на конвейр. Видео линкове с псевдо-учени и компилации, където наред с измислици се промъкват и публикации от престижни издания.


Да, кризата, независимо дали става дума за пандемия, катастрофа, тероризъм, война, или бедствие е и криза на информацията и покана да се удавим в море от дезинформация и емоции.


Тук, на тази конференция съвсем основателно акцентът е в медийната грамотност - в разделителната способност, която трябва да се развива в обществото ни още от училище.


Медийна грамотност, не само за хората как да употребяват и да различават медиите, но и медийна грамотност за самите медии е моят акцент, като човек, който представлява в случая една журналистическа организация като АЕЖ, призвана да отстоява високите професионални журналистически стандарти, и като журналист, който работи в една все още смислена медия като БНР.


Медийна грамотност трябва за самите медии.


Защото старите, достопочтени медии не просто се превръщат в мишена на нарастващото недоверие на гражданите към институциите, политиците, елитите и авторитетите. Недоверието умело се подхранва от социалните мрежи, групите по интереси, сектантските групировки, или от всички тези балони от страстно вярващи хора и общности, много често маскирани като алтернативни медии. Старите и достопочтените медии не могат просто да останат в някаква абаносова кула на самодоволство, и не - не са виновни единствено и само социалните медии.


Технологиите, интернет, свързаността, която става все по-лесна и бърза, умножената свързаност - сигурна съм, че в смартфоните ви имате поне по два алтернативни начина да се свързвате с контактите ви през различни апликации- , увеличаването на бързината, с която инстантно разменяме и споделяме информация напълно променят модела ни на живот. Виртуалната комуникация измества реалността далеч преди пандемията и карантината и много по-отдавна тя упражнява своя натиск върху медиите.


Даже най-стабилните медии се забързват, трябва да догонват,


да произвеждат вкусни заглавия, времето за проверка изчезва бързината е всичко за да те има и да те четат трябва да си пръв и бомбастичен. Старите норми - проверявай от три източника се превръща в отживелица, не защото е трудно да стигнеш до 3 източника, а защото вече можеш да имаш не 3, а 300 източника с лекота. Но, нещо друго започва да липсва яко...нещо много съществено нямаме! ...нямаме време да ги проверим. Заради натиска на пазара, на рейтингите, на кликбайтове


Какво прави една достопочтенна медия, ако довереният й източник я подведе, или пък е бил подведен. Спомням си казуса на една уважавана германска телевизия покрай конфликта в Украйна. А какво да кажем за страни като нашата, където има деформирана медийна среда, деформиран пазар, тежко изкривен от нездравата прегръдка между политически и икономически интереси, където всичко опира до шок, бомба, понякога изписана с "Н", вместо с "М" защото освен медийна липса и другата - буквалната грамотност.


Каква е разликата с германската медия, която споменах. Германската медия, независимо, че е прочута телевизия се коригира и от най-добрите си редактори прави факт-чекърски отдел. По карето с корекции на грешки можеш да познаеш качествените медии и наистина професионалните вестници.


По това как отделят време, забавят топката, връщат назад, проверяват фактите - по това ще ги познаете. За разлика от медии или сайтове, които разчитат да са в пика, да са шокът, да са последната инстанция на инстантната сензация - те никога не се извиняват. Проверката на информация там е само загуба на време, а информация е всичко, което може да хрумне на репортер, който иска да блесне, на редактор, който иска да се намаже на шефа или на собственик, който гледа на медията си като възможност да удари по когото са му казали.


Ако се върна към писмото в имейла ми, искаше ми се да отговоря - "Господине, не виждате лицата на болните, защото те не могат да дадат съгласие да бъдат снимани, не виждате интензивните отделения отвътре, защото процедурата по достъп и защитата на журналистическите екипи не е лесно и бързо нещо, а медиите ни бързат...все повече заприличват на фабрики за информационен fast food, работят с елементи - кадри или снимки, които се съхраняват във визуалните банки на медиите, във външни компании или още по-зле - просто в мрежата.


В тази fastfood медийна глобална фабрика се произвежда повече информация, отколкото когато и да било в предишни периоди от историята на медиите. Произвежда се повече информация, отколкото можем да понесем, ако перифразирам онази прочута мисъл за Балканите, които произвеждат повече история отколкото могат да понесат. Нещо, което виждаме че си остава evergreen даже в съвременната ни външно политическа реалност.


Какво да се прави?


Преди три години, през 2017 международната АЕЖ, от която българската секция на АЕЖ е част, реши да съберем глави - всички национални секции и да помислим, въпрос по въпрос, какво журналистически правим с огромния проблем - дезинформацията.


Участвахме в обществената консултация на ЕК като първо направихме консолидиран отговор на всички важни въпроси помежду нас, националните секции за да знаем къде стоим и какво отстояваме. Оказа се, че не сме сами. В същата посока излязоха гласове от академичната общност, от други международни журналистически организации, от Съвета на Европа където е платформата за сигурността на журналистите, която миналата година 2019 включи аспекта дезинформация в анализа си на заплахите над журналисти.


Няма да ви занимавам с детайли, само с основните изводи:


1/ Първо, терминът фалшиви новини е подвеждащ и опасен защото се приема като оръжие от политици - популисти, които обвиняват опонентите или критикуващите ги медии в създаване на фалшиви новини. Битката с фалшивите новини се превърна в знаме на крайната десница в Европа, в оръжието, с което крайно десните отговарят на отговорността да не се умножава езикът на омразата.


2/ Второ, ако техническите гиганти и платформите са част от проблема, те не могат да бъдат сами решението. Не може ботове и алгоритми да се борят с проблема, умножаван и подхранван от ботове и алгоритми. Не може и не бива изкуствен интеллект да решава какво е дезинформация, когато трябва да различава сложни, комплексни, дез-инфодемични, ракови образувания от информации, в които се смесват истини,полуистини, неистини, факти и мнения. Някой трябва да знае и да припомня контекста, защото без тази навигация разбирането напълно се разлита в разбягващи се интерпретации.


3/ И трето, предупредихме, че проектният принцип ще доведе до това експертни и активистки неправителствени организации да създават продукт само докато имат проект и препоръчахме още тогава на европейските институции, покрай подкрепата за външни на медиите fact-checking организации, да не забравят традиционните медии и да потърсят начини как да създадат условия за качествена журналистика. Защото е достатъчно да се вгледат в страни като нашата, за да видят защо ни е толкова трудно, да помислят как да гарантират независимостта на журналистическите разследвания, на редакционната независимост. Впрочем в момента се мисли за това на ниво Европейска комисия и Европейски парламент, където се готви резолюция в тази посока, а темата за медиите влезе трайно в кръга от въпросите за върховенството на закона.


Как медиите да задържат редакторите си, а да не ги пращат на пазара на труда, където те се превръщат в по-високо платени PR-и, или в най-добрия случай в изследователи, но пък често отново с по-ниско заплащане... Как да не уволняват коректорите си даже, как да забавят темпото и да проверяват преди да публикуват Да видят дали снимката, която се върти в мрежата, или текстът, който се преписва от едно или друго прессъобщение, институция, туитър акаунт е верен или е вреден.


Изобщо - да се върнем в нюзрума! Ще става все по-важно това. За да върнем смисъла в медиите.


Медийна грамотност е нужна не само на обществото, но и грамотност е нужна вътре в медиите.


Затова по-късно колегите от АЕЖ-България ще покажат какво правим - в проекта sCOOL Media, защото някои от учениците, с които работим в него ще станат бъдещите журналисти, и ще бъдат по-добри от нас, а други ще бъдат бъдещите слушатели, зрители и читатели и ще разбират по-добре медийната храна и как да я консумират, или поредицата ни за инфодемията, свързана с дезинформацията относно вируса и пандемията, която правим с Фондация Фридрих Науман, но за финал бих искала да обърна вниманието ви към Наръчника за проверката на факти в дигитална среда. Един пътеводител, който може да бъде изтеглен безплатно от сайта ни.


Проверката на факти е това, без което професионалните и отговорните медии днес просто не могат, а и не бива да опитват да навигират в тази толкова обраснала и усложнена от вярвания и интерпретации среда.


Благодаря за вниманието!


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Много силно изявление на Ирина Недева от БНР.
    Националното радио остана една свободна медия, защото е далече от частния бизнес. БНР служи на обществото!

  2. 2 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Много силно изявление на Ирина Недева от БНР.Националното радио остана една свободна медия, защото е далече от частния бизнес. БНР служи на обществото!
    —цитат от коментар 1 на bib45647808


    Вижте какви продажници са журналята от частните медии. Ще изброя само част от имената на тези продажни журналя:
    - Георги Коритаров
    - Иво Инджев
    - Недялко Недялков и Иво Беров
    - Всички БГ-демократи от ПИК

  3. 3 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    Ужасно манипулативно изявление. Такава личност с фейкови внушения ръководи Асоциация на журналисти?! Тази жена, която не е грамотна, ще ни учи на медийна грамотност?! Защо ли за хората тази професия е равностойна на една най-древна професия.

  4. 4 Профил на bib45647808
    bib45647808
    Рейтинг: 751 Неутрално

    ... Защо ли за хората тази професия е равностойна на една най-древна професия.
    —цитат от коментар 3 на Lazarus


    Само хора запознати с творчеството на Иво Инджев, Петко Бочаров, Георги Коритаров, Ива Николова и другите от ПИК свързват журналистиката с една най-древна професия.

    До коментар [#3] от "Lazarus":

  5. 5 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1741 Любопитно

    Ъъъъъъ, не прочетох нищо за фактите, които въобще липсват в нашите медии. Доста са и си личи...

  6. 6 Профил на Dariya Koleva
    Dariya Koleva
    Рейтинг: 2728 Весело

    защото някои от учениците, с които работим в него ще станат бъдещите журналисти, и ще бъдат по-добри от нас, а други ще бъдат бъдещите слушатели, зрители и читатели и ще разбират по-добре медийната храна и как да я консумират ...
    __________________________________________

    Медийна храна? И как да я консумирам?

    Откак има интернет се храня в него, чукам на чичко Гугъл темата, която ме интересува и хопла, излиза всичко: десни, леви, анархолиберали и т.н.

    С тези реалности трябва да се съобразяват и медиите, ако не искат да се бламират като ни поднасят политкоректна информация, която обаче е далеч от истината!

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2363 Неутрално

    Офис на НАП, мерят температурата на влизащите, жена отказва, за да не й засегнат третото око. Когато служителката се позовава на мерките срещу Ковид - жената започва да крещи "Илюминати такива, няма да ви се дам".
    _______________
    Ясно илюминатите контролират НАП!

    До коментар [#2] от "bib45647808":
    Ми той Никола Николов , приживе писа за такива смешковци.....конспиративни теории!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 962 Весело

    Един Big M'c Дневник, моля. С тъмнолилав сос, малко "Дойче веле" и средна "Свободна Европа".
    За в къщи.

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  9. 9 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 962 Весело

    Сериозно, без да съм фен на АЕЖ, точно обратното, трите точки, които посочва госпожата следва да бъдат внимателно прочетени от журналистите ТУК, за да стане Дневник отново обективна и заслужаваща внимание медия. Иначе M'c Dnevnik ще се превърне в Burger Pik.

    Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  10. 10 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    Всичко хубаво, ама само на приказки. Факт чекът става причина да не се публикуват илицензурират много неща, само защото не са удобни на издателите. Ако четете и жледате различни медии в България, няма начинда не забележите, че отразяването примерно на събитоята в САЩ винаги са от страната и гледната точка на пишма демократите. Това стърчи отдалече, но далеч не е единственото, което сенотразява едностранчиво, при това съвсем умишлено. Така че, празни приказки, на празни хора, работещи не за новините, а за пропагандата. Събалявам, но това мисля за "журналистите" в България, а и по света!

  11. 11 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2482 Неутрално

    Така-аа, сега да видим след примерите на авторката от девет читателски дерета къде се е изгубил един ЛЮБИМЕЦ НА МЕДИИТЕ - маймуноподобният доцент Мангъров. Да не би писмата на читателите да предизвикват непрестанните му дефилета по медиите. Не, дрогарко Недева, вашите си собствени мисирки сеят фалшификатите и то с маниакално настървение. Да оставим ли настрана бащата на лъжливите медии - арменецът-ренегат Бабикян - и той е ЛЮБИМЕЦ НА МЕДИИТЕ - всекидневен вестоносец на паважната правда. Примерите са десетки, ако не и стотици.

    При тази трагична ситуация с т.нар. журналистика да имаш нахалството да обвиняваш публиката в невежество е, как да кажа, саморазголващо.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK