
© Мартин Златев
Аспарухов мост
Неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" е поискала от Министерството на регионалното развитие, Агенция "Пътна инфраструктура" и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" да бъде извършена инспекция на Аспарухов мост във Варна. Причина за исканата проверка са тревожни данни за състоянието на предпазните огради и мантинелите на моста, публикувани преди седмица от "Клъстер Черноморска икономическа зона" - организация, която от години следи състоянието на съоръжението.
След като на 23 октомври т.г. тежкотоварен камион скъса предпазната ограда на Аспарухов мост и падна от 52 м височина, а шофьорът му загина на място, от организацията извършиха проверка, която показа, че от общо 950 колчета на предпазната мантинела край платното, на което е станала трагедията, едва 200 са били напълно изправни и със стабилна болтова връзка към мантинелата. Освен това 368 колчета са били с разхлабено скрепване, 382 са били без каквото и да е свързване към мантинелата, а 9 изобщо са липсвали.
Колко опасности дебнат преминаващите по Аспаруховия мост във Варна - тук.
Друга проверка по повод на тежкия пътен инцидент, извършена от "Европейски център за транспортни политики", е показала, че най-вероятно заради недостиг на средства за пътна безопасност еластичните огради на моста не са били подменени с по-висок клас или с по-нови, които евентуално биха намалили риска от подобна катастрофа като тази от 23 октомври. По тази причина от неправителствената организация са поискали през 2021 година от държавния бюджет целево за пътна безопасност да се отделят минимум 35 млн. лв.
"Сумата е едва около 1% от необходимите средства за изпълнение на всички мерки за превенция на риска, свързан в голяма степен със състоянието на пътната инфраструктура", са написали от неправителствената организация в страницата й във Фейсбук.
Според "Европейски център за транспортни политики" средствата от държавния бюджет в размер на минимум 35 млн. лв. трябва да се отпуснат целево на Агенция "Пътна инфраструктура" и на Министерството на транспорта и информационните технологии, за да се преодолеят дефицитите по пътищата в страната като тези на Аспарухов мост.
"В същото време сме убедени, че бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" за текущ ремонт и поддръжка за 2021 година не трябва да бъде намаляван, а напротив - да бъде увеличен, като освен това на институции бъдат предоставени средства в размер на 30 млн. лв., които те да използват за мерки за подобряване на пътната безопасност в зоните на т. нар. черни точки", смятат експертите на центъра. От друга страна, според тях е необходимо на транспортното министерство да се предостави отделен бюджет в размер на минимум 5 млн. лв. за внедряване на иновации, насочени към подобряване на пътната безопасност в страната.
Аспарухов мост е единствената сухопътна връзка между Северното и Южното Черноморие. До неотдавна той беше известно като моста с най-голям отвор в страната - 160 m. След откриването на моста Видин - Калафат обаче той остана на второ място. Под моста във Варна преминават корабите, които трябва да достигнат от залива до пристанище Варна-запад. Той е официално открит на 8 септември 1976 година.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5488 НеутралноСъщото го казах още при катастрофата.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ОчеИЗВАДНО Е !!!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5488 НеутралноИ парапетите са опасни другари гербери.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!karabastun
Рейтинг: 8091 НеутралноСкоростта е 50 км/ час - !!!
[email protected]Аспарухов мост е в рамките на град Варна и не е скоростна отсечка !
karabastun
Рейтинг: 8091 НеутралноКато го затворят за основен ремонт, ще караме по понтони !!!
[email protected]pet_fire
Рейтинг: 5207 Неутрално"Неправителствени организации поискаха повече сигурност на Аспарухов мост"
Всички искаме, само че правителствените доклади показвали че не е опасен
karabastun
Рейтинг: 8091 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "pet_fire":
[email protected]Знаеш ли поне, къде е Аспарухов мост ?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5488 НеутралноДо коментар [#6] от "karabastun":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Как сте пътували без този мост?
Тарасконски
Рейтинг: 489 НеутралноДо коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":
Нямам търпение някой от Аспарухово, Галата, Звездица и т.н. да ти отговори.
А авторът Спасов да разкаже за ремонта, който трябваше да е с гаранция 30 години. Какво мислят сега Иван Костов и Добрин Митев по въпроса за нуждата от ремонт?
ladymerilin
Рейтинг: 273 НеутралноМного са некомпетентни хората в тази неправителствена организация. Пътищата са към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, не към Министерството на транспорта. Дописникът и той явно е доста заблуден, след като цитира подобна непроверена информация!
karabastun
Рейтинг: 8091 ЛюбопитноДо коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":
[email protected]Имаше един вдигащ се мост, после на понтони - преди това не знам, може би с лодки, салове са минавали....
karabastun
Рейтинг: 8091 ЛюбопитноДо коментар [#7] от "КМЕТ В СЯНКА":
[email protected]На вдигащия мост много добре ги помня опашките, а за понтона не ми се и спомня, даже....
Корки
Рейтинг: 2401 НеутралноПътувахме по понтонен мост, след като пиян руски капитан отнесе вдигашият се мост. Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
Корки
Рейтинг: 2401 НеутралноКалинките от НПО са по-трагични и от герберските калинки. Никакъв труд не полагат за да правят предложения. Нима ако колчетата бяха затегнати към мантинелите щяха да удържат 10 тонен камион?
Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.Мантинелите трябва да бъдат усилени с натегнато стоманено въже с диаметър поне 15 мм.
Alexander97
Рейтинг: 2764 НеутралноМного си се разбързал за Иван костов.
Моста е строен лично от другара Тодар Живков седемдесетте години с перспектива да служи поне сто години, а той се задръстил на петата година! Костов не е на кормилото на влестта от 2001 година. Кой управлявя последните 11!
Сетих се – самолет го пренасяше заедно със звездния отбор на "Бистришките тигри", та мост не му е требвАл.
Е, не от Бургас, но се тая!
Кой бутна стария – вече ти е отговорено!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5488 НеутралноА покрай залива нямаше ли път преди Партията да ви построи този мост ?
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Росен Радославов
Рейтинг: 1780 НеутралноДо коментар [#3] от "karabastun":
Е да, ама от там си прелитаме всички с над 80 км/ч.
Не може да не го знаеш това. в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
Росен Радославов
Рейтинг: 1780 НеутралноДо коментар [#12] от "Корки":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando1976-та бил пуснат Аспаруховият мост.
Затова значи не помня как се е пътувало по-рано.
pet_fire
Рейтинг: 5207 НеутралноДо коментар [#6] от "karabastun":
Учил съм висше 4 г.във Варна и всяка година го посещавам поради голямата рода която имам там.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2273 ВеселоНПО-тата са за да накарат държавата да харчи повече за определени неща!
Примерно в софийски квартали на места слагат високи мантинели като за 50 метров мост между платната на обикновен булевард, защо ли никой не знае!? Има новост от 1,5м*0,25 колчета за пешеходни пътеки които са доста скъпи за данъкоплатците и улиците са шарени с тях!
Libertarianism is just anarchy for rich people
Корки
Рейтинг: 2401 НеутралноКмете излагаш се, а тук пробутваше версията че си подводничарски син. Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
karabastun
Рейтинг: 8091 ЛюбопитноДо коментар [#18] от "pet_fire":
[email protected]И от какви опасности се страхуваш, като караш или се возиш по Аспаруховия мост ?
Това че има малоумници, които перат с над 100 - има ги и по другите пътища, къде-къде по ужасно направено е например кръговото до автогарата....
zz_s
Рейтинг: 1456 НеутралноМежду езерото и морето имаше само един канал на който имаше един подвижен мост от преди 1944 г.
Големия мост се строеше едновременно с прокопаването на новия канал.
Имаше суматоха около две аварии. Първата беше, че малкият мост докато се строеше големия, беше съборен от един руски кораб. Мина се на военни понтони, които се прибираха за да се прекара по график керван от кораби. После моста беше заменен с ферма която се преместваше от плаващ кран при преминаване на корабите.
Това беше докато бе пуснат трафика по новия лост и бяха пуснати и корабите през големия канал. Сега стария мост е връзка към острова образуван между двата канала.
Другата случка беше когато се счупи, поради човешка грешка, машината за полагането на гредите на големия мост. Там загина един човек.
"Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
svoboden
Рейтинг: 1459 Неутрално"Европейски център за транспортни политики" - поредното сдружение на Гошо и Тошо с гръмко име, което се надява на келепир.
Роси
Рейтинг: 7750 НеутралноДо коментар [#8] от "Тарасконски":
"Строежът на Аспаруховия мост започва в началото на 1973 г., а е открит през септември 1976 г. В продължение на 20 години на моста не е правена основна профилактика. Наложителната рехабилитация започва през 1996 г. Недостатъчните средства забавят реконструкцията и първият етап е завършен през октомври 1998 г. Изцяло обновеното съоръжение е въведено в експлоатация през септември 1999 г., три години след старта на реконструкцията.
Днес Аспарухов мост е част от автомагистрала “Черно море”, като през съоръжнието минава голям автомобилен поток - по около 10 000 автомобила за 24 часа."
Колко време издържат без ремонт магистралите на Борисов?
zz_s
Рейтинг: 1456 НеутралноУмнице, магистрала черно море е едно парченце до разклона на крушките, и беше основно ремонтирано миналата година. Това е най сбъркания път, защото прекарва потока север-юг през центъра на града. "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
сидер
Рейтинг: 2603 НеутралноДо коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
Кмете, кмете, тя и баба така го мое, да намирга махна само
Dariya Koleva
Рейтинг: 2772 ВеселоНеправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" е поискала от Министерството на регионалното развитие ...
_______________________________________
Тези НПО само искат, ами напънете се, съберете пари от спонсори, допълнете от вашия бюджет и го ремонтирайте сами!
С искане и баба знае!
Тарасконски
Рейтинг: 489 НеутралноДо коментар [#24] от "Роси":
Първо - Ти, Росица Пенкова ли си?
Ако Да, то къде си спала през 1999 г, когато след въпросния ремонт при рязането на лентичката Иван Костов и Добрин Митев обещаха 30 години гаранция на съоръжението?
Ако Не, вземи се информирай малко. И вече започвам да се съмнявам дали изобщо си от Варна, защото пишеш брутални глупости. Ремонти малки или големи се извършват от АПИ всяка година. Т.е. през последните десетилетия не е като да е бил забравен, за разлика от Костово-Митевата гаранция от 30 години.