Медийният регулатор иска да има изискване за професионален стаж за шефовете на БНР и БНТ

Председателят на СЕМ Бетина Жотева

© Юлия Лазарова

Председателят на СЕМ Бетина Жотева



Съветът за електронни медии (СЕМ) обсъди и приветства част от промените в закона за радио и телевизия (ЗРТ), с които се променя начина на финансиране на обществените медии, но има забележки към някои от разписаните нови правомощия на регулатора.


Това се разбра от позиция на съвета, която днес е обсъдила промените на свое заседание и разпространи впоследствие съобщение. Измененията бяха публикувани за обществено обсъждане на 19-ти октомври от министерството на културата. Те станаха повод директорът на Българското национално радио (БНР) Андон Балтаков да депозира оставката си заради факта, че работната група се е била обединила около друг вариант на законопроект, в който е имало текстове за управлението на двете обществени медии. Впоследствие той я оттегли след среща с работещите в радиото. Срокът за обществено обсъждане на промените е до 18-ти ноември.


От СЕМ смятат, че медийното законодателство се нуждае от цялостна ревизия, отчитаща промените и спецификите на средата и че подходът на управляващите да променят основния закон в този сектор, чрез две работни групи "не е най-удачният". На 30 октомври в парламента бяха внесени промени в Закона за радио и телевизия (ЗРТ), които са свързани с транспонирането на европейска директива за аудиовизуалните медийни услуги.




"В оповестения за обществено обсъждане законопроект Съветът отчита като положителна стъпка по-детайлното дефиниране на обществената мисия на дватa национални обществени доставчика, както и на дейностите и услугите за нейното реализиране. Предложените промени водят и до преодоляване на действащия, вече остарял модел на финансиране на БНР и БНТ - посредством час програма. Законопроектът въвежда механизъм, който да доведе до справедливо и адекватно компенсиране на дейността посредством изчисляване на нетните разходи за услугите и дейностите в изпълнение на възложената обществена мисия. Предвижда се издаване на нов тип лицензии на БНТ и БНР, които да включват освен линейните и нелинейни услуги, но и другите дейности, които реализират двете медии", става известно още от становището.


Няколко забележки


От СЕМ смятат, че възложените им нови правомощия на законопроекта, са "нетипични"
"Съветът намира за необходимо да подчертае, че част от новите, вменени му дейности
са нетипични за регулатора по съдържание.
Разширяването на компетентностите и върху
чисто финансови дейности предполага наличие на специализирана експертиза, с която той
не разполага", пишат още от регулатора.


Проектът предвижда допълване и разширяване на правомощията на регулатора, като му възлага
функции, свързани с цялостен надзор върху двете обществени медии в изпълнение на закона и
лицензиите, с определяне и предлагане размера на субсидия, с функции на администратор
на държавни помощи, с изготвяне на Методика за оценка на разходите за създаване и/или
предоставяне на медийни услуги и дейности в изпълнение на чл. 6 и лицензията за възлагане
на обществена услуга.


СЕМ категорично не приема определянето му като администратор на държавни
помощи. Съгласно Закона за държавните помощи, администратор на помощ е лице, което
предоставя или управлява, включително разработва държавна помощ или минимална
помощ. "В този смисъл Съветът нито предоставя, нито управлява, нито разработва държавна
помощ, която да получат БНР и БНТ", пише още в становището.


В становището си регулаторът припомня, че финансирането му през последните години е
изцяло подчинено на преценката на изпълнителната власт и обезпечава (човешки и
технически) минималното изпълнение на правомощията по надзор основно върху
линейните услуги. "В тази посока е структурирана и организацията му - с наличие на
експерти, които са ангажирани по осъществяването на надзор на съдържанието. Дори и така
структурирана, поради ниските възнаграждения на техническите и специализирани служби,
администрацията е обезкървена", пишат още от СЕМ.


Те разкриват, че работната група към Министерството на културата е обсъждала вариант бюджетът на СЕМ да се обвърже (определя) като процент от размера на бюджетите на БНТ и БНР, но то е било отхвърлено. "Не бе възприета и възможността неговата администрация да не е част от държавната. Подчинявайки правоотношенията със служителите на Закона за държавния служител и другите нормативни актове, свързани с прилагането му, се възпрепятства предприемането на по-гъвкави мерки за структуриране на администрацията и наемане на служители", пишат от съвета.


От регулатора уточняват, че не е било възприето да се проведе и по -адекватна политика за определяне на възнагражденията. "Това поставя под съмнение изпълнението на новите правомощия, предвидени в законопроекта за СЕМ. В този смисъл Съветът не приема текстовете в законопроекта, свързани с финансирането му, като същите следва да бъдат ревизирани. Освен обсъжданите в работната група варианти, друг възможен приход в бюджета могат да бъдат средствата от европейски проекти", става известно от становището.


От СЕМ настояват в законопроекта да бъде изрично подчертано, че "държавата гарантира, че регулаторът разполага с подходящи финансови и човешки ресурси за ефективно изпълнение на функциите си".


От съвета за електронни медии предлагат в закона за радио и телевизия да залегне основание за прекратяването на лицензия на лице, което е в несъстоятелност, или е в производство по обявяване в несъстоятелност или в ликвидация.


Професионален стаж, вместо трудов


От СЕМ смятат, че трябва да има изискване за професионален стаж, вместо само за трудов към главните директори на двете обществени медии.


"В хипотезата на действащата норма, изискването за "трудов" стаж е твърде ограничително
и не отчита възможността едно лице да има стаж в радио- телевизия на друго правно
основание, не само въз основа на трудово правоотношение. Съветът предлага изискването
за "трудов" да бъде заменено с "професионален" стаж.


От регулатора също така смятат, че разписаните в закона основание за реализиране на отговорността на органите на управление са ограничени. "Членовете на управителните съвети и генералните директори управляват, съгласно чл. 56 от ЗРТ, на основание на договори, с които им се възлага управлението. В същото време законът не дава възможност за санкции при неизпълнение. Така се оказва, че договорите са един формален акт без правни последици от нарушаването му", коментират от съвета.


От регулатора потвърждават, че работната група към Министерството на културата е приела редакции на текстове, които са били свързани с разминаването на мандатите на членовете на управителните съвети и на генералните директори.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7462 Неутрално

    Кошлуков имаше ли, когато стана директор на БНТ. Даже и диплома не е представил.

  2. 2 Профил на Jordan J
    Jordan J
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Сети ла се Мара да се побара





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK