С допълнителни 1000 лв. аптеки могат да работят денонощно по времето на пандемията

С допълнителни 1000 лв. аптеки могат да работят денонощно по времето на пандемията

© Цветелина Белутова



С допълнителни 1000 лева от бюджета за всяка аптека, която стане денонощна по времето на пандемията (по аналогия на допълнителното заплащане за личните лекари), може да се реши проблемът с недостига на денонощни аптеки.


Предложението е на Българския фармацевтичен съюз (БФС), който приветства в публикувана на сайта си позиция предложението на Българския лекарски съюз (БЛС) от вчера за разкриване на повече денонощни аптеки в България. В момента те са едва 30 или около 1% от всички, а в региони като Враца, Видин, Смолян, Разград и Търговище изобщо липсват. Причината за това е чисто икономическа и от 2015- 2016 г. денонощните аптеки започнаха масово да затварят. Разходът за поддръжка на персонал - дипломиран фармацевт, особено за нощна смяна е по-голям от оборота през нощта, затова и над половината от населението на България живее в населени места, където няма аптеки, работещи 24 часа.


"А като дългосрочно решение осигуряването на денонощни аптеки би могло да се гарантира от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), което най-накрая би легитимирало ролята на аптеките като здравни заведения", пише в позицията на БФС.




От БЛС предложиха също медикаментите без лекарско предписание да се продават в хранителните вериги и денонощните магазини, с което БФС не е съгласен. В тези обекти пациентите няма да имат достъп до фармацевтична консултация, а безконтролната употреба на лекарства без лекарско предписание може да бъде опасна за тяхното здраве, аргументират се фармацевтите.


От фармацевтичния съюз напомнят за възможността лекарите да предписват лекарства по международното им непатентно наименование (т.нар. генерично предписване), която е широко възприета в ЕС практика, улесняваща пациентите и фармацевтите в осигуряването на необходимите лекарства.


"Точно сега е подходящият момент и за въвеждане на генерична замяна при някои лекарства. При генеричната замяна фармацевтите заменят със съгласието на пациента един предписан продукт с друг лекарствен продукт със същото лекарствено вещество, същите, като предписаната лекарствена форма и количество в дозова единица. Генеричното заместване е обичайна практика в другите държави, то води до спестяване на значителни публични ресурси, а в условията на пандемията ще помогне да се ограничат максимално контактите на пациентите с повторни посещения при медицински специалисти или аптека за намиране на предписаната търговска марка", обясняват фармацевтите.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1202 Весело

    Никой не си пуска монопола

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4842 Неутрално

    Къде спаха герб та не изчистиха всичко това повече от 6 месеца???

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3453 Весело

    Т'ва "1000 лева допълнително" станА явно някаква мантра и заклинание.
    Всеки го повтаря в унес и с блеснал поглед, всички все за тях чуват и говорят, ама малцина са ги виждали ...
    Нещо като "Дай, Боже, дъжд!" ... Напеви, зурни, тъпани, теманета и мЕтане на ръце към Небето ...

    Папуаска работа ...

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Добра мярка!
    По-добре късно, отколкото по-късно!
    За съжаление в големи райони в страната изобщо няма денонощни аптеки!

  5. 5 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    Защо допълнителни 1000?
    Обявява се частична мобилизация и започва даване на 24 часови наряди по аптеки и болници. Да не би някой войник да е спрял рБота щото са му изтекли осемте часа рсботен ден? Що за глупост и наглост!

    В Русия съм! В Русия съм!
  6. 6 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Любопитно

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    "Къде спаха герб та не изчистиха всичко това повече от 6 месеца???"

    И още: къде са военновтеменните планове?

    В Русия съм! В Русия съм!
  7. 7 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    И срещу 1000 лева няма да се получи, защото разходите само за заплатата на един фармацевт са по-големи, а стават още по-големи, ако се включат разходи за осветления и отопление.

  8. 8 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3453 Весело

    И срещу 1000 лева няма да се получи, защото разходите само за заплатата на един фармацевт са по-големи, а стават още по-големи, ако се включат разходи за осветления и отопление.
    —цитат от коментар 7 на Voiko


    Ама целта не е това.
    Просто сега е моментът, когато Баце "дава" тези прословути "по 1000 лева допълнително" на всеки, който не го домързи да си поиска.
    Та и тези се "обаждат", че искат цицка ...
    Да не са капо, пък и като "дават" - що да се "минават"?

    Да припомня, че аптеките са частни. Ако имаха оборот - сами щяха да си удължат времето на работа.
    Цялата дандания е май повод да се "барне" нормативната уредба, ако се вгледате по-внимателно.
    А ако падне и някой лев "от Баце" - берекет версин!

  9. 9 Профил на kkl38598034
    kkl38598034
    Рейтинг: 104 Неутрално

    1000 лева на месец ли, на ден ли, еднократно, на служител ли, на аптека ли? Некадърност.

  10. 10 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 839 Неутрално

    За да работи една аптека цяла седмица от Понеделник до Неделя са нужни 2ма фармацефти. За да работи същата аптека денонощно ще са нужни 6, а не два. Разбира се може и да работи без фармацефти, но така ще се нарушат правилата, които държавата е създала. Какво по-точно иска държавата от собственици на аптеки? Да дават по няколко хилядарки месечно срещу 1000 лева за да им е удобно на управляващите? Аз пък искам като влезна в аптека да мога да се обърна към дипломиран фармацефт. Ако пък чак толкова е необходимо хората да имат достъп до лекарства денонощно -> да позволят продажбите на лекарства по интернет и ще видите поне 100 сайта достваящи до всяко кътче на страната за по-малко от 3 часа хехе

  11. 11 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 762 Неутрално

    Социализъм другари.
    Трябва незабавно да се либерализира търговията с лекарства.
    Може аптеки да няма навсякъде, но кръчми и хранителни магазини има. Нека им се разреши да продават лекарства. Също нека да може да се пращат по пощата.
    Проблемът ще се реши за 24 часа.
    Сега хората умират без лекарства само и само да "нямало злоупотреби". Изроди!

  12. 12 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Любопитно

    До коментар [#10] от "ikod":

    Аз пък не мога да разбера защо е нужен фармацефт, при положение, че лекарят ясно е написал какво, кога и по колко да се взема. Не се заяждам.
    Освен това предписанията на лекаря имат приоритет над фармацефта. Да сте чули лекарят да каже 3х1, а фармацефта да каже друго?

    В Русия съм! В Русия съм!
  13. 13 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Любопитно

    До коментар [#10] от "ikod":

    "Аз пък искам като влезна в аптека да мога да се обърна към дипломиран фармацефт."

    А не може ли да се получава консултация от фармацефт на денонощен телефон? Или той фармацефта, викаш, трябва да те прегледа?

    В Русия съм! В Русия съм!
  14. 14 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 949 Неутрално

    За последния час обиколихме общо 11 (единадесет!) аптеки в София и Пловдив в търсене на предписано от лекар лекарство и два заместващи варианта и не открихме нито едно! За какво ни е да работят денонощно аптеки, като стоят празни и нямат какво да ни продадат!

  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3453 Неутрално

    До коментар [#10] от "ikod":Аз пък не мога да разбера защо е нужен фармацефт, при положение, че лекарят ясно е написал какво, кога и по колко да се взема. Не се заяждам.Освен това предписанията на лекаря имат приоритет над фармацефта. Да сте чули лекарят да каже 3х1, а фармацефта да каже друго?
    —цитат от коментар 12 на Веселин Дечев


    Да, на два пъти. Лично!
    Като в единият грешката беше животозастрашаваща.
    И в двата случая фармацефтите се оказаха правите, а лекарите бяха сбъркали и много и най-сконфузено ми се извиняваха.

  16. 16 Профил на vlado67
    vlado67
    Рейтинг: 55 Неутрално

    Предложението на лекарският съюз за продажба на лекарствени препарати в магазин е повече от нормално, когато ства въпрос за парацетамол, нурофени, лекопласти, реванол и подобни!!
    Колкото до генериците при предписание от лекар! Генериците носят по големи комисионни, а ниските цени към момента, ще се промени при въвеждането им - разбира се .. нагоре!
    Затова леченито и медикаменти не трябва да са бизнес!!

  17. 17 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1202 Любопитно

    До коментар [#10] от "ikod":

    Ми тови ми напомня въпроса с водениците
    преди 9,09 работят с един воденичар, като ги национализират се оказва че трябва да назначат поне 4 души персонал и излизат на загуба

  18. 18 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3852 Неутрално

    "При генеричната замяна фармацевтите заменят със съгласието на пациента един предписан продукт с друг лекарствен продукт със същото лекарствено вещество, същите, като предписаната лекарствена форма и количество в дозова единица. Генеричното заместване е обичайна практика в другите държави, то води до спестяване на значителни публични ресурси"?!



    Това беше твърдо искане и на Петър Москов когато беше здравен министър, срещу което скочиха едни определени родни фармацевтични фирми, и същия си тръгна. На-потърпевши ще са "Чайкафарма", които освен обвързани с доктори, имат "Европейски центрове за здравеопазване", кардиоклиники и т.н., в които само да влезеш и си излизаш с една торба лекарства на същата фирма, изцяло, които са най-скъпите на пазара, и то някой път и в пъти по-скъпи.
    Колкото до 1000 лв. на аптека, това е пародия, отдавна трябваше да дават по 1000 лв. на маг.-фармацевт и по 500 лв. на помощник-фармацевт всеки месец.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  19. 19 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#15] от "xm...":

    "Да, на два пъти. Лично!
    Като в единият грешката беше животозастрашаваща.
    И в двата случая фармацефтите се оказаха правите, а лекарите бяха сбъркали и много и най-сконфузено ми се извиняваха."


    Сменете лекарите си.

    В Русия съм! В Русия съм!
  20. 20 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    Невъзможно е с 1000 лв да платят нощен труд за цял месец на покриващите графика от 21ч до 7ч сутрин

  21. 21 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3453 Неутрално

    До коментар [#19] от "Веселин Дечев":

    Аре по-кротко със съветите!

    Питахте - отговорих ви с личен пример.
    Толкоз!

  22. 22 Профил на Милен Минчев
    Милен Минчев
    Рейтинг: 802 Неутрално

    Оффтопик: Изненадващо перверзен е плакатът на Имодиум, видим на снимката ;)

  23. 23 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 774 Разстроено

    Мафиотска история, узаконена от алчни лобита и ненаситна политическа сган... Държавни пари се раздават на държавни служители, по определен ред, държавни аптеки останаха ли?....

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  24. 24 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 714 Неутрално

    България се управлява от браншови лобита, а не от парламент.
    По цял свят лекарите изписват лекарства по генерично име. У нас не може! Защото всеки лекар "работи" с определени производители/вносители на лекарства и получава директно пари за всяка рецепта с "правилните" търговски наименования. Плюс подаръци, "обучения" в спа-хотели и т.н. И затова лекарското лоби със зъби и нокти брани безумната разпоредба да се изписват търговски марки и фармацевта да няма право на замяна. Това е като рекламните готварски книги в които пише "сложете 50гр масло еди кое си", като че ли ако сложиш друго масло няма да стане манджата...
    От друга страна лобито на фармацевтите не пуска кокала на монопола в продажбите на лекарства. Не само това ами и аптеките са пълни с хранителни добавки със съмнително качество, козметика и т.н., което е пълно безобразие. По цял свят в аптеките се продават САМО лекарства, а в същото време аспирин и парацетамол може да си купиш от всяка бензиностанция. Дори и за лекарствата с рецепта рядко е необходим фармацевт - какво точно ще ме консултира той за лекарството за кръвно, което ми е изписано от кардиолог и вземам всеки ден от 15 години?

  25. 25 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 1017 Неутрално

    Най-добре аптеките да не работят денонощно през нощта.

  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8059 Неутрално

    Не може ли да се редуват аптеките. С една нощ на месец ,няма да загубят кой знае колко.

  27. 27 Профил на Димитър Петков
    Димитър Петков
    Рейтинг: 36 Неутрално

    1000 лв са жълти стотинки, като сметнем заплатите на фармацевти, консумативи като вода ток и сметките няма да излизат. Друг проблем е, че в някои села и малки градове има да речем 5 кръчми и нито една аптека. А в големите градове някои аптеки не става за нищо - вечно нямат в наличност нещо. Тъй че тези 1000 лева са евтин социалистически популистически трик, който нищо не решава. Нещата се решават с кардинална реформа, от която гражданите имаме нужда.

  28. 28 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Денонощните аптеки са кът, дори в София, какво остава за по-малките градове.

  29. 29 Профил на Mladen Stefanov
    Mladen Stefanov
    Рейтинг: 259 Неутрално

    С едни иледо лево от горе ако ми дадът, няма да се заразя с ковида. А ако ми дадът 2, имще се излекувам сам бе да съм се заразявал. Баси всичко живо за пари квичи. Що са ви хиляда лева бе аптекарите, нали ще ви се вдигне оборота сега?

  30. 30 Профил на Mladen Stefanov
    Mladen Stefanov
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Тая ковид история ми прилича на някакво долнопробно п-ор-но дето всеки гледа д аго мушне някъде - няма значеиние мъжко, женско и е.ал ли е преди малко или са го е.али.

  31. 31 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Неутрално

    До коментар [#20] от "pet_fire":

    "Невъзможно е с 1000 лв да платят нощен труд за цял месец на покриващите графика от 21ч до 7ч сутрин"

    Ще работят без пари. Военна повиност. Да не би през войните, които България е водила да са плащали по 1000 лева ба войниците!

    В Русия съм! В Русия съм!
  32. 32 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1946 Весело

    До коментар [#28] от "Black Label":

    "Денонощните аптеки са кът, дори в София, какво остава за по-малките градове."

    Е да ама има денонощно банани и Кока кола!😁😁😁

    В Русия съм! В Русия съм!
  33. 33 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 515 Весело

    До коментар [#12] от "Веселин Дечев":

    По ред причини:

    -Така се пазят работни места за професия. Изключително важен момент и аз силно одобрявам. Магистрите- фармацевти не са просто "продавачи на лекарства", а високообразовани ключови специалисти.
    - Консултации по телефон за лекарства с непознат специалист е безумие да се правят. Аз лично не знам кой ще е тоя смелчага, който да си заложи името по тоя начин. Личния лекар е едно- вади ти досието и може да измисли нещо. Но непознатият фармацевт боб ли да хвърля?
    - Прав сте, че лекарска дозировка не се оборва. Но е безумние да се сложат за " продавачи на лекарства" неспециалисти, понеже ще имат достъп до медикаменти, които:
    -Могат да ги искушат- аптеките са пълни с наркотици, скъпо струващи медикаменти, отрови;
    -Могат да объркат нещо; я подобно звъчащи лекарства, я генерици, я ако щеш подходящи абокати.
    -Невъзможно е да обучиш "продавач-консултант" за заместител на фармацевт. За продавач на добавки- става, с бая зор, че са хиляди. Но за лекарства- никакъв шанс.
    Освен ако не е завършил висше химия+биология де, но тези не бачкат продавачи...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK