Конституционният съд: Незаконно е МВР да следи по трафични данни болни и карантинирани

Конституционният съд: Незаконно е МВР да следи по трафични данни болни и карантинирани

© Юлия Лазарова



Конституционният съд (КС) реши с 10 гласа "за" и с особеното мнение на двама съдии (Анастас Анастасов и Павлина Панова), че МВР следи в нарушение на конституцията през трафичните данни от мобилните оператори болните от коронавирус и поставени под задължителна карантина.


Решението на Конституционния съд е валидно и може да бъде използвано като основание за оспорване на следене по трафични данни от днес нататък. До момента на решението изискването на тези данни от страна МВР не е било незаконно.


През пролетта при първата вълна на коронавируса със Закона за електронните съобщения МВР получи правомощието да изисква проследяване по трафични данни, имейли и разпечатки, за да следи дали поставените под задължителна карантина я спазват и са на адреса, на който са посочили. Тогава сред мотивите да се разреши подобно правомощие бе това, че по този начин ще се ограничи разпространението на заразата от хора, които не спазват карантината.




Тогава обаче имаше и недоволство заради достъпа до данни, а адвокати и правозащитни организации обявиха, че това ограничение е незаконно и сериозно погазва правата на гражданите, особено по време на извънредно положение, когато съдилищата също работят извънредно, а за изискваните данни не се дава предварително съдебно разрешение.


От МВР обаче твърдят, че справките се изискват единствено и само за да покажат местоположението на конкретен абонат, чието движение би могло да се засече по клетките на мобилните оператори. Освен това сред аргументите бе и това, че не се следят самите разговори и съдържанието им, а само клетката, през която са изпратени.


С текстовете беше предвидено, че данните, с които се установяват ползваните клетки от мобилните телефони, трябва да се пазят 6 месеца и "за нуждите на принудителното изпълнение на задължителната изолация и болничното лечение на лица по Закона за здравето, които са ги отказали или не ги изпълняват".


Достъп до тази информация получиха няколко дирекции в МВР с право да я получат незабавно, а едва след това да уведомят съда.


За двата месеца, в които бе обявено извънредно положение през пролетта, от МВР са изготвили общо 61 искания за достъп до трафични данни на абонати на мобилните оператори. Не е известно обаче дали става дума за заразени с коронавирус, които е трябвало да са в домовете си под карантина и са нарушили мярката, дали са контактни лица на болни от коронавирус и са били издирвани, или пациент е избягал от болница например.


Нарушителите на карантина като терористи и ще ни следи ли МВР безконтролно - четете тук


Конституционният съд се зае с казуса, след като 63-ма депутати от БСП го сезираха с твърдението, че тези правомощия засягат правото на личен живот на гражданите и тайната на кореспонденцията, тъй като позволяват изключително широк кръг лица да бъдат проследявани. Освен това липсват и ясни ограничения във времето, както и същински съдебен контрол.


Сега Конституционният съд приема, че тези аргументи са основателни и разпоредбата е противоконституционна.


Пълният текст на решението четете тук.

Правото на личен живот не се явява привилегия само за периоди, когато времената се характеризират с относително спокойствие и непротиворечивост, но и за такива - в условия на кризи, доколкото във всяка криза намесата трябва да бъде като конституционен императив, пропорционална и строго необходима. Затова достъпът до трафични данни за местоположение за целите на противодействие на пандемията в атакувания нормен комплекс е уредена в несъответствие с конституцията.

В мотивите си съдът посочва, че в гласувания текст не е посочено, че мярката се отнася само за периода на извънредното положение, както изрично е установено в други разпоредби от приетия Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, с които се изменят други закони.


"Създадената за органите на МВР правна възможност за получаване на незабавен достъп до данни за комуникационния трафик по чл. 251б, ал. 1, т. 6 ЗЕС не се преустановява автоматично с края на извънредното положение, а според § 51 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, се прилага "до отпадане на необходимостта от принудително изпълнение на задължителната изолация и болнично лечение на лица по чл. 61 от Закона за здравето, които са отказали или не изпълняват заповедта за задължителна изолация и лечение", посочват конституционните съдии. В момента тази възможност за МВР се явява несъразмерна в контекста на обществените отношения, които регулира.


Сред мотивите на Конституционния съд е, че е неприемлив законодателният подход, при който към обща регламентация се включва чрез препращане и такава, която има предмет, чието естество изисква самостоятелна, отделна уредба.


"Дневник" следи на живо ситуацията с разпространението на коронавируса в реално време - тук
По-важните събития по темата от света - четете тук


Конкретните текстове в Закона за извънредното положение и трафичните данни - тук.
Коментар на адвокат Велислав Величков от инициатива "Правосъдие за всеки" - тук
Още за карантината и наказанията - четете тук

Защо юристи смятат, че полицията може да следи всеки - тук


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK