Междуградските и международните автобусни превози спират в сряда заради протест (обновена)

Междуградските и международните автобусни превози спират в сряда заради протест (обновена)

© Цветелина Белутова, Капитал



Междуселищните и международните автобусни превози ще спрат изцяло в сряда, 25 ноември, а градските линии, експлоатирани от частни превозвачи, няма да се обслужват от 9 до 11 часа, обявиха днес ръководители на браншови асоциации на автобусни и таксиметрови превозвачи. В допълнение по булевардите "Ботевградско шосе", "Цариградско шосе" и "Царица Йоана" в София ще влязат около 100 автобуса и близо 2000 таксиметрови автомобила за двучасов протестен митинг, насрочен за 10 часа на площад "Батенберг".


Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова поясни на брифинг, че всеки собственик на фирма ще прецени дали да подкрепи протеста. Ако заканите се изпълнят, то в София може да бъде засегната линия 260, обслужвана от "Еридантранс", уточниха за "Дневник" от Столична община. Фирма МТК покрива 16 крайградските линиите - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86,117,118,119. Според пресцентъра на кметството към момента от МТК не са обявили подкрепа на протестните действия.


Протестите са в отговор на отпадналото криминализиране на незаконните превози. В края на октомври мнозинството в парламента икриминира нерегламентирания превоз на пътници през Кодекса на търговското корабоплаване, като виновните бяха заплашени от до 10 години затвор.




Президентът наложи вето на текстовете с мотива, че депутатите не са уточнили критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Депутатите от БСП го подкрепиха с мотива, че наказанието е прекалено голямо за деянието. При повторното гласуване на текстовете те бяха подкрепени само от депутатите от ГЕРБ и така криминализирането на незаконните превози отпадна.


От браншовите асоциации се заканиха, ако текстовете не се внесат за ново гледане, от понеделник, 30 ноември, ще спрат всички превози безсрочно. Те са готови и да влязат в сивия сектор, като спрат да плащат данъци и осигуровки.


Нелегални превози под прикритието на споделени пътувания


Проблемът нелегални превози е нерешен от години, а точно когато се тръгна към неговото решаване, с манипулации от институции, включително президентската, и партии, не се криминализира незаконният обществен превоз на пътници, коментира на пресконференция днес председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя определи като спекулации твърденията, че с текстовете са застрашени и хората, предлагащи т.нар. споделени пътувания. В Закона за автомобилните превози и новите текстове има сериозни дефиниции, които казват кое е обществен превоз на пътници. Ние не сме искали инкриминиране на споделеното пътуване и то нямаше да се инкриминира", посочи Милтенова.


Георги Атанасов от националното сдружение на автобусните превозвачи поясни, че за да попадне един превоз под ударите на закона, то от него трябва да има икономическа облага, което при класическите споделения пътувания липсва. Той обаче допълни, че една трета от пътуванията в групите за споделени пътувания са по същество нелегални превози от едни и същи хора, с едни и същи превозни средства, по едни и същи маршрути.


"Става въпрос за превоз на около 1000 човека дневно. Това е една трета от пътуващите по редовните автобусни линии", допълни той. Атанасов каза още, че в групите за споделени пътувания за чужбина делът на нелегалните превози е 90%. Той допълни, че заради неглижирането на проблема до 90 общини вече няма автобусни превози, а фирмите за превоз на пътници са намалели от от 3000 на 700.


Собственикът на автобусна компания Себахтин Исмаил поясни, че инкриминирането на нелегалните превози е нужно, защото по административен път трудно се доказва това деяние. Като проблем той посочи и това, че при такива превози непрекъсната загиват хора, заради неизправни превозни средства и шофьори без нужната квалификация.


Дрогирани и психически нестабилни хора возят в София


Кирил Ризов от едно от сдруженията на таксиметровите компании пък обърна внимание на услугата "Максим", която продължава да работи в София въпреки две решения на Комисията за защита на конкуренцията, че предлагана от тях транспортна услуга е незаконна и трябва да спре. "За това приложение работят 8000 души безпрепятствено. Държавата не ги санкционира, за да няма социално напрежение. Цяла София знае кое е приложението, кой стои зад него, как отиват парите по сметките в Кипър, информирани са службите, но то си работи", допълни Ризов.


Евгени Беневречки от федерация на таксиметровите водачи допълни, че много от работещите за приложението са психически нестабилни и наркомани. "В Студентски град съм ги виждал. Дръпват една линия (наркотик, б.а.) от таблото и отиват на поредния адрес", допълни той. Според Беневречки при добро желание е елементарно да се хванат извършващите нелегални превози. Достатъчно било да се пратят клиенти под прикритие до Руски паметник и Студентски град.


"Правим акции, залавяме ги, даваме на полицията, а полицаите казват, че нищо не може да се направи. Съставят се актове и дотам", описа ситуацията той.


Новите санкции били насочени срещу организаторите


Кирил Ризов поясни, че и в момента санкциите за извършване нелегални превози са сериозни - 13 хил. лева глоба при първо нарушение и 33 хил. лева при второ. Извършващите ги били заплашени и от затвор, ако се приложи член 324 от Наказателния кодекс, касаещ упражняването на професия или занаят без съответна правоспособност, но случаите се доказвали трудно. Като плюс на новите текстове Ризов посочи фактът, че те са насочени към организаторите на незаконните превози, а не толкова към тези, които ги извършват.


Ивайло Павлов от националния съюз на превозвачите посочи, че проблемът нелегални превози е от 20 години, но в последните 10 буквално смазва превозвачите.


Сава Комитов от Асоциацията на таксиметровите синдикати пък заплаши, че ако мерки не се вземат, и легалните превозвачи ще започнат да возят като нелегалните - без да плащат данъци, лицензи, удостоверения на водачите и т.н.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1789 Любопитно

    Това протест ли ще е или подкрепа за управляващите?

  2. 2 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Превозвачите да си намалят малко цените на услугите. Много са нагли!

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  3. 3 Профил на doctor.no
    doctor.no
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Поредната каша в законодателството на ГЕРБ! Ама като им разправяме, че са некадърници и трябва да си ходят, те не та не! Само безобразията за 2019 и 2020 са достатъчни да се съберат от другите партии в клип и да се излъчва непрекъснато и тия няма да минат и 4% -та бариера на следващите избори!

  4. 4 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 658 Неутрално

    Превозвачи и бакшиши искат много глупости и нали повечето пъти управляващите клякат пред тях - хайде пак.Никой не може да докаже, че 3-4 човека в една кола, тръгнали от София за Бургас, примерно, не са познати или приятели и решили да пътуват заедно.Или пък е възможно да бъдат подведени под отговорност и "невиновни" хора.
    А и нали бакшишите ще повишават цените?Вдигайте, пък да видим колко ще се увеличат онези, които да ви ползват гадните услуги - стари и смърдящи автомобили, още по-долни шофьори, които не знаят дори централни улици, камо ли в някой отдалечен квартал и постоянната опасност от това, да те лъжат с апарата за отчитане на цената.
    Заради тях махнаха Убер, но колкото и да се опитвате, нагли таксиметраджии - светът и технологиите се променят и вие сте пътници, ако си мислите, че някой ще ви пази, все на вашето да стане.

  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 740 Неутрално

    "Президентът наложи вето на текстовете с мотива, че депутатите не са уточнили и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Депутатите от БСП го подкрепиха с мотива, че наказанието е прекалено голямо за деянието."

    Престъпниците защитават престъпници.

    The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Това протест ли ще е или подкрепа за управляващите?
    —цитат от коментар 1 на nema_labavo


    Това е протест срещу резидента и БСП.

    The best way to predict the future is to invent it.
  7. 7 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    Това не е протестно действие, а форма на рекет. Държавата трябва да отвърне с отнемане на лицензите, на тези, които не изпълняват разписанията си!

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  8. 8 Профил на CINZANO
    CINZANO
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Вече 10 години гербоухите смазват железниците, заради тези нагли същества, а те щели да протестират??? Пожелавам им да изчезнат от картата заедно с гроб

    Мома, връщай 12 и 12А!
  9. 9 Профил на lig35561597
    lig35561597
    Рейтинг: 155 Неутрално

    Предлагам да блокират резиденцията на фатмакофигуранта да не мърда никъде, а като свършат да го натоварят и право в Сибир с еднопосочен билет без право на връщане

  10. 10 Профил на raskolnikolov.
    raskolnikolov.
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Всичките дребни браншови организации и псевдо проф съюзи се възползват сега от факта, че Боко е отчаян за подкрепа на изборите и е по-предразположен от обикновено да клекне на всяко нелепо искане. Не се и съмнявам, че зад бакшишите е застанала някоя некъпана мутра а ла Алибегов.

  11. 11 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 790 Неутрално

    Да спрат. Мога да ги изтърпя с автобусите им известно време из града. Ама нуждата от пари ще ги накара да заработят бързо. След това няма да са толкова отворени.

    Не цъкам плюсове и минуси.
  12. 12 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1776 Неутрално

    Когато навремето автобусните превозвачи отнемаха пътниците на БДЖ им беше ОК.

  13. 13 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2606 Неутрално

    олигарска работа...

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  14. 14 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    Веднага банкянския визионер да организира държавен превозен холдинг, аналог на държавни бемзиностанции и държавен ВиК холдинг!

  15. 15 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    Споделеното пътуване е вид взаимопомощ и не е търговска дейност. Държавата какво право има да се намесва?

  16. 16 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 856 Весело

    До коментар [#5] от "EU defender":

    "Престъпниците защитават престъпници...", а тиквите защитават тикви.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  17. 17 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 1035 Неутрално

    Всичките дребни браншови организации и псевдо проф съюзи се възползват сега от факта, че Боко е отчаян за подкрепа на изборите и е по-предразположен от обикновено да клекне на всяко нелепо искане. Не се и съмнявам, че зад бакшишите е застанала някоя некъпана мутра а ла Алибегов.
    —цитат от коментар 10 на Raskolnikolov.


    Най-голямата таксиметрова компания в София се върти от ПИБ. Те им дават колите на лизинги и реално от това печелят.

  18. 18 Профил на geparez
    geparez
    Рейтинг: 23 Неутрално

    Тия протестиращите, ония същите ли са? Дето протестираха срещу адекватна заплата за шофьорите спрямо страната, в която шофират. А също и за по-човешки условия на работа - почивки, нощувки в хотел. Сега искат и в затвора да вкарват наглеците, които предпочитат да пътуват с познат, вместо с техните автобуси?
    Питам за приятел

  19. 19 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 0 Неутрално

    "Президентът наложи вето на текстовете с мотива, че депутатите не са уточнили и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Депутатите от БСП го подкрепиха с мотива, че наказанието е прекалено голямо за деянието."Престъпниците защитават престъпници.
    —цитат от коментар 5 на EU defender


    Апета има , пий ги редовно!

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  20. 20 Профил на aha
    aha
    Рейтинг: 562 Весело

    Може ли държавните железници в отговор да влезнат в 21 век в отговор на протеста. Не е толкова трудно, взимате един влак и го пускате да джитка в най-натоварените дестинации. Цената на билетите и времето за пътуване трябва да е същото. Толкова ли е трудно?

  21. 21 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    На Баце шефчето му завърта леко шамарче.
    Чудя се, що за идиот би подкрепил тези текстове?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  22. 22 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 380 Неутрално

    От написаното разбирам, че само бакшишите, които ползват Максим се дрогират. Останалите са едни трезвени, къпани и чисти.

    Много хитър
  23. 23 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    С това наказание от 10 години затвор е по-добре да сгазите проверяващите, ако някой понечи да ви спира. За убит ба пътя няма такива наказания.

    Не ме търсете преди обяд
  24. 24 Профил на David Moyseev
    David Moyseev
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#1] от "nema_labavo":

    Това е протест срещу Фигуранта, който освободи автобусните копърки от сакции с ветото си.

  25. 25 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Интересно е че и дума не се обелва за копърките, които са навсякъде. Явно те се отчитат където трябва за разлика от мишените.

    Между другото, в Германия например споделеното пътуване е много популярно. Да вземат да изкопират тяхното законодателство. Само че целта май е тотална забрана и липса на алтернативи.

  26. 26 Профил на Are de
    Are de
    Рейтинг: 201 Неутрално

    Поредната каша в законодателството на ГЕРБ! Ама като им разправяме, че са некадърници и трябва да си ходят, те не та не! Само безобразията за 2019 и 2020 са достатъчни да се съберат от другите партии в клип и да се излъчва непрекъснато и тия няма да минат и 4% -та бариера на следващите избори!
    —цитат от коментар 3 на nij50393132


    Грешно тълкуваш ситуацията. Както и с полицаите и със държавната администрация, и превозвачите просто разчитат момента, за да изтъргуват корпоративния си вот за облаги. Несъмнено ще им се даде каквото искат, а те гласа си за Тиквата.

  27. 27 Профил на danubian.whale
    danubian.whale
    Рейтинг: 437 Весело

    Баце е в нокдаун и всеки се възползва да го тупа като брашнен чувал.

  28. 28 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 770 Весело

    До коментар [#24] от "David Moyseev":

    "Това е протест срещу Фигуранта"

    Голяма болка ви е тоя Радев на вас герберастите ))))

  29. 29 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5640 Неутрално

    "Междуградските и международните автобусни превози спират в сряда заради протест "

    Ако се случи правителството ще падне

  30. 30 Профил на Atanas Yankov
    Atanas Yankov
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Само интернета да не спира, че ще изпаднем в шок...

  31. 31 Профил на Atanas Yankov
    Atanas Yankov
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Споделеното пътуване не е правилно, поради Отговорността и последствията от ПТП, престъпления и превоз на нелегални мигранти.

  32. 32 Профил на our12595545
    our12595545
    Рейтинг: 289 Любопитно

    Реално, пътувайки с автобус Пловдив Бургас пак не се заплаща пълната цена на курса, а част от нея, т. е. пак е налице споделено пътуване, тъй като разходите се поделят между пътуващите. Другарят Радев какъв му е проблемът със споделеното пътуване?!?

  33. 33 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Предлагам да се организира протест с искане разрешаване на Лифт и Юбер! Таксиметрвите шофьори са най-големите нарушители на данъчното и осигурително законодателство! Автобусните превозвачи само реват за субсидии за обслужване на малки население места и т.н. Мафията реве за монопола си!

  34. 34 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2606 Неутрално

    До коментар [#32] от "our12595545":

    ами аз съм последния който би защитавал Радев, но закона е за криминализиране на возенето без лиценз :)
    Ако някоя баба на село те помоли да я закараш до града и ти даде 5лв ставаш криминален престъпник :)

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  35. 35 Профил на Клюводървец
    Клюводървец
    Рейтинг: 733 Весело

    Поредната,изцепка на фатмака.Само че този път ,си вкара автогол.А относно коментарите по горе,управляващите уважиха мераците на фатмака.Пак ли те са виновни,за невежеството му?

    Ръй! Ръй!
  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7975 Неутрално

    До коментар [#12] от "Virgin":

    +++++++++++

  37. 37 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Абе те глоба не могат да им наложат, вие за затвор сте се размечтали...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK