Междуградските и международните автобусни превози спират в сряда заради протест (обновена)

Междуградските и международните автобусни превози спират в сряда заради протест (обновена)

© Цветелина Белутова, Капитал



Междуселищните и международните автобусни превози ще спрат изцяло в сряда, 25 ноември, а градските линии, експлоатирани от частни превозвачи, няма да се обслужват от 9 до 11 часа, обявиха днес ръководители на браншови асоциации на автобусни и таксиметрови превозвачи. В допълнение по булевардите "Ботевградско шосе", "Цариградско шосе" и "Царица Йоана" в София ще влязат около 100 автобуса и близо 2000 таксиметрови автомобила за двучасов протестен митинг, насрочен за 10 часа на площад "Батенберг".


Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова поясни на брифинг, че всеки собственик на фирма ще прецени дали да подкрепи протеста. Ако заканите се изпълнят, то в София може да бъде засегната линия 260, обслужвана от "Еридантранс", уточниха за "Дневник" от Столична община. Фирма МТК покрива 16 крайградските линиите - 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86,117,118,119. Според пресцентъра на кметството към момента от МТК не са обявили подкрепа на протестните действия.


Протестите са в отговор на отпадналото криминализиране на незаконните превози. В края на октомври мнозинството в парламента икриминира нерегламентирания превоз на пътници през Кодекса на търговското корабоплаване, като виновните бяха заплашени от до 10 години затвор.




Президентът наложи вето на текстовете с мотива, че депутатите не са уточнили критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Депутатите от БСП го подкрепиха с мотива, че наказанието е прекалено голямо за деянието. При повторното гласуване на текстовете те бяха подкрепени само от депутатите от ГЕРБ и така криминализирането на незаконните превози отпадна.


От браншовите асоциации се заканиха, ако текстовете не се внесат за ново гледане, от понеделник, 30 ноември, ще спрат всички превози безсрочно. Те са готови и да влязат в сивия сектор, като спрат да плащат данъци и осигуровки.


Нелегални превози под прикритието на споделени пътувания


Проблемът нелегални превози е нерешен от години, а точно когато се тръгна към неговото решаване, с манипулации от институции, включително президентската, и партии, не се криминализира незаконният обществен превоз на пътници, коментира на пресконференция днес председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Тя определи като спекулации твърденията, че с текстовете са застрашени и хората, предлагащи т.нар. споделени пътувания. В Закона за автомобилните превози и новите текстове има сериозни дефиниции, които казват кое е обществен превоз на пътници. Ние не сме искали инкриминиране на споделеното пътуване и то нямаше да се инкриминира", посочи Милтенова.


Георги Атанасов от националното сдружение на автобусните превозвачи поясни, че за да попадне един превоз под ударите на закона, то от него трябва да има икономическа облага, което при класическите споделения пътувания липсва. Той обаче допълни, че една трета от пътуванията в групите за споделени пътувания са по същество нелегални превози от едни и същи хора, с едни и същи превозни средства, по едни и същи маршрути.


"Става въпрос за превоз на около 1000 човека дневно. Това е една трета от пътуващите по редовните автобусни линии", допълни той. Атанасов каза още, че в групите за споделени пътувания за чужбина делът на нелегалните превози е 90%. Той допълни, че заради неглижирането на проблема до 90 общини вече няма автобусни превози, а фирмите за превоз на пътници са намалели от от 3000 на 700.


Собственикът на автобусна компания Себахтин Исмаил поясни, че инкриминирането на нелегалните превози е нужно, защото по административен път трудно се доказва това деяние. Като проблем той посочи и това, че при такива превози непрекъсната загиват хора, заради неизправни превозни средства и шофьори без нужната квалификация.


Дрогирани и психически нестабилни хора возят в София


Кирил Ризов от едно от сдруженията на таксиметровите компании пък обърна внимание на услугата "Максим", която продължава да работи в София въпреки две решения на Комисията за защита на конкуренцията, че предлагана от тях транспортна услуга е незаконна и трябва да спре. "За това приложение работят 8000 души безпрепятствено. Държавата не ги санкционира, за да няма социално напрежение. Цяла София знае кое е приложението, кой стои зад него, как отиват парите по сметките в Кипър, информирани са службите, но то си работи", допълни Ризов.


Евгени Беневречки от федерация на таксиметровите водачи допълни, че много от работещите за приложението са психически нестабилни и наркомани. "В Студентски град съм ги виждал. Дръпват една линия (наркотик, б.а.) от таблото и отиват на поредния адрес", допълни той. Според Беневречки при добро желание е елементарно да се хванат извършващите нелегални превози. Достатъчно било да се пратят клиенти под прикритие до Руски паметник и Студентски град.


"Правим акции, залавяме ги, даваме на полицията, а полицаите казват, че нищо не може да се направи. Съставят се актове и дотам", описа ситуацията той.


Новите санкции били насочени срещу организаторите


Кирил Ризов поясни, че и в момента санкциите за извършване нелегални превози са сериозни - 13 хил. лева глоба при първо нарушение и 33 хил. лева при второ. Извършващите ги били заплашени и от затвор, ако се приложи член 324 от Наказателния кодекс, касаещ упражняването на професия или занаят без съответна правоспособност, но случаите се доказвали трудно. Като плюс на новите текстове Ризов посочи фактът, че те са насочени към организаторите на незаконните превози, а не толкова към тези, които ги извършват.


Ивайло Павлов от националния съюз на превозвачите посочи, че проблемът нелегални превози е от 20 години, но в последните 10 буквално смазва превозвачите.


Сава Комитов от Асоциацията на таксиметровите синдикати пък заплаши, че ако мерки не се вземат, и легалните превозвачи ще започнат да возят като нелегалните - без да плащат данъци, лицензи, удостоверения на водачите и т.н.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK