
© Wikimedia
Православната църква почита днес паметта на св. Климент Охридски - един от най-значимите български средновековни писатели, основател на Охридската книжовна школа и първият епископ, проповядвал на старобългарски език. Той е един от Светите Седмочисленици.
Няма сигурни сведения за датата и мястото на раждането му, но в историческата наука се приема, че е роден през 840 г. в югозападните части на България. В "Кратко житие на св. Климент Охридски" от Димитър Хоматиан се посочва, че "този наш отец и светилник на България бил по род от европейските мизи, които народът обикновено знае като българи".
Предполага се, че Климент е участвал на млади години още в хазарската и аланската мисия на светите братя Кирил и Методий през 859-861 г. Като техен ученик той е част и от великоморавската им мисия, а според по-късни славянски жития е бил ръкоположен заедно с Наум в свещенически чин от папата в Рим през 868 г. - малко преди смъртта на св. Кирил. Учителя си той увековечава в "Похвално слово за Кирил".
Смята се, че е прекарал следващите 15 години, работейки заедно с Методий в Панония и Великоморавия. След смъртта на Методий, последвалите гонения и престой в затвора Климент заедно с други двама от учениците на светите братя - Наум и Ангеларий, се завръща в България. Според "Пространно житие на св. Климент Охридски" от Теофилакт Охридски тримата били посрещнати изключително топло от княз Борис. Скоро след това Климент е изпратен от владетеля в областта Кутмичевица в Македония с мисионерска задача. Климент се установява в Охрид и го превръща в един от най-влиятелните духовни и книжовни центрове. Теофилакт Охридски го нарича "пръв епископ, който проповядвал на български език".
Умира през 916 г., а мощите му се намират в църквата "Св. Пантелеймон" в Охрид. Скоро след смъртта е канонизиран, а от началото на 11 в. успението му се чества на 27 юли.
Св. Климент Охридски е един от най-значимите автори на старобългарски език, той пише жития, похвални слова, църковни химни, превежда църковни текстове. В науката се посочват от 15 до 50 негови съчинения.
25 ноември е и празник на Софийския университет, чийто патрон е св. Климент Охридски.
© Надежда Чипева, Капитал Софийски университет "Климент Охридски"
save_knforest
Рейтинг: 713 НеутралноЕдно време БПЦ е канонизирала личности, борещи се за просвещението на народа. В наши дни БПЦ прави "архонти" хора като Слави Бинев напр.
О, времена, о нрави!
Честит празник на студентите, преподавателите в СУ, както настоящи, така и бивши. Бъдете здрави!
georgi_pulevski
Рейтинг: 474 Любопитно"Старобългарски език", т.е църковно-славянски, старо-славянски език. Старо-българския е бил "малку" различен от езика който е говорил Климент.
Ивайло Вълчев
Рейтинг: 438 ЛюбопитноДо коментар [#2] от "georgi_pulevski":
Това, което наричаме днес църковнославянски език, е доста различен от старобългарския език. Църковнославянският е руска редакция на старобългарския. А иначе ти не каза Климент на какъв език е говорел?
deaf
Рейтинг: 3260 НеутралноДо коментар [#3] от "Ивайло Вълчев":
Аз го знам обратното,че руският език е до голяма степен запазеният старобългарски,а българският език на който говорим днес,вече няма почти нищо общо със старобългарският.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3673 НеутралноДо коментар [#4] от "deaf":
Еретик"Аз го знам обратното,че руският език е до голяма степен запазеният старобългарски,а българският език на който говорим днес,вече няма почти нищо общо със старобългарският."
============
Нито едното не е вярно, но по граматически признаци руският е по-близък. В старобългарския има 7 падежа, в руския - 6. Новият български език има остатъци от падежи, развил е аналитизъм чрез предлози и има определителен член.
Вероятно нашият се е развивал по-бързо заради липсата на централизиран контрол от църквата по време на "присъствието". А в русия Киприан прави консервативна "реформа" по подобие на Евтимиевата.
Ивайло Вълчев
Рейтинг: 438 НеутралноДо коментар [#4] от "deaf":
Руският е доста по-близък до старобългарския отколкото днешният български до старобългарския, да.
Аз по-скоро говорих за това, което днес наричаме "църковнославянски" и се използва в богослуженията. Това не е старобългарският, какъвто е бил по времето на Климент, а е претърпял доста руски редакции (главно в някои букви, произношение, словоред).
Та относно това какъв език е говорил Климент, един Бог знае. Знаем на какъв език е писал.
eti mehter
Рейтинг: 3955 НеутралноДо коментар [#4] от "deaf":
Bukalemunезик на който говорим днес,вече няма почти нищо общо със старобългарският.
=======
Имам достатъчно основания да твърдя, че след края на 19 век.....не е било така.
Bornagain
Рейтинг: 1152 НеутралноНаправо съветска редакция. Княз Борис на славяно- български ли е говорил или на езика на пра пра дядо си Крум Страшни и кавхана Исбул?
Свободата, Санчо...
Иво
Рейтинг: 4417 ВеселоЧестит празник!
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36xm...
Рейтинг: 3073 ВеселоЯ сЕди мирен, бе трольо!
Даже вашите "историчари" клекнаха, че на Климент Охридски не му е бил "идентитетот" северомАкедонски.
hasmokar
Рейтинг: 959 Неутралносв.Македонски-да им честит,щом пълни кесия и шия...
Gunners
Рейтинг: 1806 НеутралноЧестит празник на всички християни по света и вьзпитаници на най-старото, но не чак толкова бьлгарски висше училище.
Gunners
Рейтинг: 1806 НеутралноПо престиж исках да кажа.
Kephy
Рейтинг: 854 НеутралноИ какъв ще да е бил езикът, на който е ГОВОРЕЛ Св. Климент, който - според краткото му житие, бил "от народа на мизите", т.е. българин?
Наистина книжовниците от Първата българска империя, това са учениците на Св, братя и техните ученици, говорят за "славянски език", но още в 12 в. Теофилакт Охридски отбелязва в Пространното житие на Св. Климент, че "Понеже славянският или българският народ не разбирал писанията, изложени на гръцки език, светците (Кирил и Методий) смятали това за най-голяма загуба и намирали основание за своята безутешна скръб в това, че светилникът на писанията не се пали в тъмната страна на българите." Т.е. вече към 12 в. славянски език и български език са регистрирани като синоними, значат едно и също нещо. По време на Втората българска империя книжовниците вече говорят изключително за български език, а не за "славянски език".
Т.е. виждаме как постепенно във времето славянският език на св. братя Кирил и Методий става български книжовен език. Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
subaru
Рейтинг: 766 НеутралноКлимент, Наум и Ангеларий са българи и създават в българската столица Охрид българската книжовна школа, която е първият български университет. Днешният ден трябва да бъде обявен за национален празник на България. Това е един от начините да се противодейства срещу безродните крадци и фалшификатори на българската история.
Не случайно, националният празник на ирландците е Денят на Св. Патрик, за който знае целият свят.
anonim440
Рейтинг: 2403 НеутралноПразникът е на 8 декември по нов стил. Затова е и празникът на студентите. От църковните празници идват и светските празници.
anonim440
Рейтинг: 2403 НеутралноДо коментар [#3] от "Ивайло Вълчев":
Не е много по-различен. Руснаците са вкарали "Ы", премахнали са "Ъ", и това е.
Е русифицирал се е, но пак е почти същият. Ако знаеш старобългарски от преди 1000 г. много лесно ще разбираш и съвременният църковно-славянски. И ако знаеш съвременен руски пак много лесно ще разбираш съвременният църковно-славянски. Знанието на съвременен български също помага.
Kephy
Рейтинг: 854 НеутралноОхрид не е столица по времето на Св. Седмочислениците.
Тези приказки за "Охридски университет" са диви фантазии.
Просветителската дейност на Св. Климент се състои преди всичко в подготовка на български клир в "третия дял на България", т.е. ако трябва непременно да му вменим основаване на учебно заведение , то е било нещо като семинария. Теофилакт Охридски ясно посочва, че в региона има множество езичници за покръстване, а населението било просто като добитък. Затова основната задача на Св. Климент била:
1/ Апостолска дейност: "И действително, обикаляйки всички области, които споменахме, той гръмогласно проповядвал на езичниците божието спасение и беседвал с всички изобщо за спасителните божии заповеди и за божествените догми и убеждавал, че както благочестив живот без здраво учение е в същност мъртъв и вмирисан, така и учението без живот не води към вечен живот"
2/Ограмотяване о обучение на подрастващи, които да попълнят крещящите кадрови нужди на новоизграждащата се структура на Българската Църква в региона:
" Той имал във всяка енория избрани измежду другите и те никак не били малко, защото се наброявали до три хиляди и петстотин. С тях1 той прекарвал повечето си време и им разкривал по-дълбоките места от писанията.
.... Затова и неговите ученици били най-добри от всички по живот и по знание. Наистина необходимо е било така добре насадените и така грижливо поливаните да пораснат с божия помощ . От тях той поставял четци, иподякони, дякони и свещеници. "
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 3198 НеутралноНищожния интерес за статията е показателнен !
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Тsonkooo
Рейтинг: 6108 НеутралноДо коментар [#19] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
Аз гледах службата на Пловдивската митрополия, потърсих статия в Дневник и не намерих, а то имало рано сутринта, добре че твоят коментар ми излезе на таблото, благодаря ти! След службата прочетоха житието на Св. Климент Охридски, сам той казвал че е от български произход, дарил ни е българските букви, светла да е паметта му!
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 3198 НеутралноДо коментар [#20] от "Тsonkooo":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Живота и делото на Св. Климент Охридски би трябвало да са основен български аргумент. Особено сега !
eti mehter
Рейтинг: 3955 ЛюбопитноДо коментар [#10] от "xm...":
BukalemunАко Климент е охридски, а Александър, македонски.....какъв ли ще е прякора на Заев.....след сто години например....?
Борис
Рейтинг: 1566 НеутралноТова, че гърците наричат цар Борис I, владетел (архонт/ἄρχων) на България не значи, че титлата му е била княз. България е била независимо царство, а не васално княжество. Ако наричаме цар Борис I княз, тогава приемаме, че България е била княжество по негово време.