
© Цветелина Белутова, Капитал
Делата срещу главния прокурор ще се гледат в специализираните съдилища и Върховния касационен съд, предвиждат промените в законодателството.
След провала на проекта за промени на бившия правосъден министър Данаил Кирилов, след становището на Венецианската комисия и продължаващите критики към предложенията на управляващите по отношение на главния прокурор, депутатите от ГЕРБ и Обединените патриоти днес актуализираха идеите за това как да се създаде механизъм за независимо разследване на главния прокурор, ако извърши престъпление.
Независим прокурор, който да може да разследва главния, да бъде издиган от поне шестима членове на прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет и избран за 7 години мандат от обикновено мнозинство от членовете на ВСС.
Актовете му няма да подлежат на контрол от главния прокурор и над него няма да се упражнява надзор и ръководство. Делата срещу главния прокурор да се водят в Специализирания наказателен съд и във Върховния касационен съд.
Това е новото, второ поред, предложение на управляващите от ГЕРБ и Обединени патриоти за фигурата на т.нар. "независим" прокурор, който да може да започне наказателно разследване срещу главния.
Предложението бе представено на пресконференция в Народното събрание от двама от вносителите на законопроекта за изменения в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и в Закона за съдебната власт (ЗСВ) - Красимир Ципов и Десислава Атанасова от ГЕРБ.
Ще се избира от обикновено мнозинство в пленума на ВСС за 7 години
Предложението на вносителите от ГЕРБ и Обединени патриоти е независимият прокурор с правомощия да разследва главния да бъде предлаган от поне шестима членове на прокурорската колегия на ВСС.
Той трябва да има поне 12 години стаж, през последните 5 г. да не е получавал тежки дисциплинарни наказания и да има "високи професионални и нравствени качества", с положителна комплексна оценка "много добра" от последното атестиране.
Процедурата предвижда да се избира от Пленума на Висшия съдебен съвет, но не с квалифицирано мнозинство, а с обикновено. Мандатът ще бъде 7 г. - също като на главния прокурор.
Вносителите предлагат процедурата по избор на първия прокурор, който ще има правомощия да разследва главния, да започне един месец след обнародването на промените в НПК и ЗСВ. Два месеца по-късно той трябва да бъде избран.
Независимият прокурор ще може да бъде предсрочно освобождаван или наказван по предложение на петима членове на пленума на ВСС или на трима от прокурорската колегия като са предвидени и наказания. Окончателното решение за наказания или освобождаване ще бъде на пленума на ВСС.
Предвижда се актовете и делата му да са подсъдни само на спецсъда, апелативния спецсъд като втора инстанция и Върховния касационен съд.
Ще бъде вън от йерархията на прокуратурата, уникален, самостоятелен и отговорен
Предвижда се фигурата на независимия прокурор да бъде изключен от контрола на главния прокурор и върху него да не бъде оказван натиск, както и да няма възможност да се контролират постановленията му или отказите да образува разследване. Той няма да подлежи и на надзор и методическо ръководство от страна на главния прокурор
ГЕРБ и Обединени патриоти посочват че при вземането на решени, той ще е напълно свободен и ще се подчинява единствено на закона.
"Гарантирането на независимостта на разследване срещу главния прокурор, включително независимостта на органите, които отговарят за различните етапи на разследването, може да се осъществи само чрез въвеждането на нова фигура сред магистратите - прокурор по разследването срещу главния прокурор. Този прокурор следва да е със статут на действащ прокурор с пълния обем правомощия по българското законодателство, по подобие на европейските делегирани прокурори", пишат в мотивите си управляващите.
Те посочват, че извеждането на делата срещу главния прокурор от неговата юрисдикция не нарушава същността на неговия конституционен мандат.
"Венецианската комисия е заключила, че идеята за независим прокурор може да бъде приложена на практика само, ако Конституционният съд на България приеме, че монополът на прокуратурата, ръководена от главния прокурор, върху публичните обвинения не е абсолютен и могат да се правят някои изключения от това общо правило за предотвратяване на конфликт на интереси, без да се налагат изменения в Конституцията", пишат още управляващите.
Обяснява се и защо е невъзможно възлагането на такива функции на директора на Националната следствена служба, както и на главния инспектор на Инспектората към ВСС.
"За да се преодолее възможно влияние върху членовете на прокурорската колегия при избора на прокурора по разследването на главния прокурор, същият трябва да се избира от пленума на ВСС с мнозинство повече от половината от членовете му. Това ще гарантира участието в избора на този прокурор от страна на членовете и на съдийската колегия на ВСС", посочват още вносителите.
Проблемът виси повече от 10 години
Проблемът с невъзможността в България да се проведе независимо и ефективно наказателно разследване срещу главния прокурор е висящ повече от 10 години след решението на съда в Страсбург по делото "Колеви срещу България", което държавата все още не е изпълнила.
След серия от критични доклади, становища и напомняне на проблема през есента на миналата година както от Комитета на министрите към Съвета на Европа, така и от Венецианската комисия, през декември миналата година тогавашният правосъден министър Данаил Кирилов предложи вариант за законодателни промени, но заедно с главния прокурор под общ знаменател бяха вкарани и председателите на Върховния касационен и Върховния административен съд.
След намеса от страна на премиера Бойко Борисов на извънредно съботно заседание Министерския съвет реши да предложи друг вариант, според който независимият прокурор трябваше да бъде шеф на Инспектората на ВКП, който да се избира от прокурорската колегия на ВСС.
Какво препоръчаха Венецианската комисия и Съвета на Европа - тук
Какво предвиждаше първоначалният законопроект на Данаил Кирилов - тук
Какво реши кабинетът на извънредно заседание през декември миналата година- тук