Пешеходната зона по ул. "Съборна" отново ще е платен паркинг

Пешеходната зона по ул. "Съборна" вече ще е платен паркинг.

© Надежда Чипева, Капитал

Пешеходната зона по ул. "Съборна" вече ще е платен паркинг.



Косото паркиране по ул."Съборна" се връща и така ще има 26 паркоместа. Те ще са в участъка между ул. "Леге" и ул. "Цар Калоян". Това е окончателното становище на общинската комисия по транспорт. Тя заседава извънредно, след като собственици на магазини и живеещи в тази зона протестираха срещу превръщането на ул. "Съборна" в пешеходна през юли. От тогава достъпът с автомобил до магазините е невъзможен.


Зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев предложи новия вариант за организация на движението по улицата. Северният тротоар остава, след него до бордюра се нареждат малки кашпи, после ще има 26 места за косо паркиране, следва 3.5 м пътно платно и южният тротоар.


Пълната забрана за влизане на коли към площад "Света Неделя" се облекчава като ще се допускат коли за кратковременно паркиране. Не се изясни кой ще контролира това и колко време е "кратко".




Така крачката към превръщането на ул. "Съборна" в изцяло пешеходна, направена през юли по предложение на Борис Бонев от "Спаси София", Зафир Зарков от ГЕРБ и зам.кмета Кристиан Кръстев, реално се анулира. И се връща предишният вариант на движение.


15 май 2020 г. Главният архитект на София Здравко Здравков, Борис Бонев, зам.-кметът Кристиан Кръстев и Трайчо Трайков, кмет на "Средец" представят проекта за пешеходна ул. "Съборна".

© Велко Ангелов

15 май 2020 г. Главният архитект на София Здравко Здравков, Борис Бонев, зам.-кметът Кристиан Кръстев и Трайчо Трайков, кмет на "Средец" представят проекта за пешеходна ул. "Съборна".


Промените - за удобството на клиентите, свикнали да пазаруват с колата си


"А защо да не се премахнат и тротоарите и клиентите на луксозните магазини да влизат в тях направо от автомобилите си", запита Светлозар Алексиев, активист от "Спаси София". Паркоместата по ул. "Съборна" са служебни абонаменти, посочи той и за живеещите на улицата пак няма да има, макар те да се увеличават.


Влади Панев: Тотална нерешителност на общината за реформи


Ако клиентите са свикнали да пазаруват с колата си, по-добре е локацията на тези магазини да е по-далеч от центъра, защото дългосрочно не само ул."Съборна", но и околните улици ще станат пешеходни, препоръча Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и на "Демократична България". Той има предвид проекта на Масимилиано Фуксас за обновяване на площад "Света Неделя". В него ул. "Съборна" е пешеходна.


"Отстъплението от вече постигнати промени издава тоталната нерешителност на Столичната община за реформи! София е европейски шампион по коли на глава от населението и също е столицата с най-мръсен въздух и пак продължаваме да насърчаваме придвижването с автомобили", възмути се той.


Любо Георгиев: Връщането на косото паркиране е реакция на уплаха пред новото


Арх. Любо Георгиев, директор на "Софияплан" обяви, че и "Визия за София", приета от СОС, и докладът на датския арх. Ян Геел са посочили тази улица за пешеходна. И това е базирано на изследване на трафика по нея, посочи Георгиев. До луксозните магазини в Милано, Москва или Амстердам също се ходи пеша и не се допускат коли в подобни зони, отбеляза той. В действащата организация на движението се допуска влизане на коли за снабдяване на магазините, на линейки и пожарни коли, напомни Георгиев.


"Връщането на 26 паркоместа е реакция на уплаха от новото и неизвестното, но това не значи, че то няма да работи. Ул."Съборна" като пешеходна зона значи жива градска среда, което е добре и за гражданите, и за търговците", повтори тезата на Панев той.


Накрая мнозинството от ГЕРБ и ВМРО одобри предложението на зам.кмета Кръстев за връщане на косото паркиране. Предстои то да бъде гласувано на сесията на СОС на 7 декември.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK