
© Георги Кожухаров
Наблюдава се трайна тенденция за подобряване на съдържанието на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха на София спрямо 2014 г. Вредните емисии от автомобилния трафик също намаляват. С такива данни започна общественото обсъждане на поредната общинска Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух в Столичната община за преиода 2021-2026 г. Те бяха представени от екипа, който я е изготвил.
София вече е в нормите за ФПЧ-10, според данни от програмата
София вече постигнала средногодишната норма от 40 мкг/куб.м за ФПЧ-10, само отделни квартали като "Надежда" имали повишени стойности - 49 мкг/куб.м. Прогнозите са до 2026 г. ФПЧ-10 да се намалят с 1870 т годишно на база предложените мерки. Очакванията са 80% от този ефект да е от подмяната на печките на твърдо гориво с по-екологични варианти на отопление - пелети, газ и парно. Този проект обаче засега буксува, защото от 55 хиляди домакинства, отопляващи се на дърва и въглища в София, едва 5500 са кандидатствали за подмяна.
© Николай Дойчинов
Зони за ниски емисии, в които ще са забранени дърва и въглища
Екомерките в Програмата предвиждат и обособяване на зони с ниски емисии (ЗНЕ), където ще е забранено отопляването с дърва и въглища, обясни инж. Борислав Тафраджийски, консултант от екипа, изготвил Програмата. Това ще са квартали с ново строителство с възможности за газифициране или топлофициране. Предлага се и изработването на електронен регистър на домакинствата на твърдо гориво, който да се попълва от районните администрации.
Предлагат се зони със забрана за коли с нисък екостандарт
ЗНЕ да има и в центъра на София, където през зимата да не влизат автомобили с нисък евростандарт. Дневно в София се движат 400 хиляди коли, като 40% от тях са дизели, а 70% са с екостандарт под Евро 4, бе посочено от екипа на Програмата.
"Ако тези зони се прилагат целогодишно, ФПЧ-10 във въздуха на София ще намалеят със 152 т, а по-малкият размер - ФПЧ-2.5, със 117 т", обобщи ползите Тафраджийски.
С принос за подобряване качеството на атмосферния въздух (КАВ) бе посочено изграждането на големите инфраструктурни проекти на общината - вътрешните градски рингове и връзките с Околовръстния път.
Оптимистичният тон в обсъждането на проекта за Програмата приключи в мига, в който бе дадена думата на гражданите и неправителствените организации.
Защо се измерва въздухът на "Копитото", но не и на Орлов мост
Как няма София да подобри данните за въздуха до допустимите средногодишни норми за ФПЧ-10 като измервателната станция на Орлов мост беше премахната и после монтирана в местността "Копитото" на Витоша? От общо шест станции защо няма нито една в центъра, няма и в район "Красна поляна", където е квартал "Факултета", който се отоплява на твърдо гориво, запита гражданка.
Напротив, 80 % от жителите на "Факултета" се отопляват на ток, опонира Тафраджийски. Според него много домакинства в квартала ползвали и печки на твърдо гориво, и климатици.
Строгите мерки със ЗНЕ се оказаха препоръчителни
За предложените строги мерки като обособяването на ЗНЕ със забрана на твърдо гориво или за влизането на стари коли през зимата в тях, се оказа, че те били само препоръчителни. "Ние ги предлагаме в проекта, а общинският съвет ще прецени дали да ги възприеме и приложи. Не сме сигурни, че на този етап това ще се възприме", уточни Борислав Тафраджийски, съавтор на проекта за Програма.
Вече три такива програми се изготвиха, приеха и действаха с цел да свалят замърсяването на въздуха до допустимите норми, но нищо не стана. Тази е четвърта, но в нея не се вижда нищо ново - пак същите мерки и задачи, посочи Андрей Зографски от "Спаси София".
От отговора на Тафраджийски се оказа, че Столичната община е задължена от Европейската комисия да изготви поредна програма, именно защото нивото на замърсявяне на въздуха в София продължава да е над нормите, въпреки действието на предишната програма на общината от 2014 до 2020 г. Сегашният проект е на стойност 412 583 лева и трябва да бъде готов и приет до 4 юни 2021 г. Главната цел на новата програма е до 2026 г. София да достигне европейските норми за качество на въздуха за осигуряване на здравословна среда за жителите й.
Зам.-кметове мълчаливо слушаха критиките на гражданите
В общественото обсъждане участваха и зам.-кметът по екологията Десислава Билева и по финансите и здравеопазването Дончо Барбалов. Те предпочетоха да мълчат и да слушат, вместо да участват в дебатите. Оказа се, че това е правилното решение за тях, защото предстояха още по-остри въпроси и гражданите искаха само ясни отговори.
На твърдението, че за Столичната община политиките за по-добро качество на въздуха са приоритетни, Ивайло Хлебаров от екосдружението "За Земята" противопостави тезата, че има сериозен дисбаланс в предложената програма.
80% от бюджета отива за проекти с... 6% екоефект
"От сектор "Битово отопление" се очаква да намали с 80% вредните емисии във въздуха на София, докато от транспорта прогнозите са за едва 6%. В същото време 80% от бюджета ще отиде точно в сектор "Транспорт"с изграждането на големи и скъпи инфраструктурни проекти (вътрешния градски ринг, връзките с Околовръстното). А те са с минимален принос за изчистване на въздуха. Фокусът на общината е върху тях, вместо да е върху управлението на трафика или към драстично намаляване на автомобилите като основен начин за придвижване в града. Каква е логиката да изразходвате толкова много пари (250 млн.лева) за толкова малко намаление на въздуха", запита той.
Тафраджийски даде следния отговор: "Тази диспропорция идва, защото има проекти, които са стартирали по други програми на общината, но тези от тях, които имат връзка с качеството на въздуха са включени и в тази програма."
Остана усещането, че заложените мерки първо са били зададени от общината и после подредени в програма. "Вие сте експерти и трябва да давате обективни решения на проблема, а не да прилагате политики", атакува Зографски. Той изказа съмнения за представената информация, че 400 хиляди коли дневно се движат в София е силно занижена.
"Само на Сточна гара минават 130 хиляди коли. Като се има предвид, че почти 1 милион коли са регистрирани в София плюс още 200 хиляди коли на хора от страната, работещи постоянно в столицата и 100 хиляди коли, които ежедневно мигрират от съседните селища, няма как да са само 400 хиляди дневно движещите се коли", опонира той. С това той онагледи тезата си, че това е най-слабата програма за подобряването на качеството на въздуха.
След три часа и половина дебати зам.-кметът по екологията Билева все пак се включи в обсъждането като препоръча на всички, които не са могли да зададат въпроси, да ги изпратят писмено до общината до 20 декември. Те ще бъдат обсъдени в ресорните комисии, след това РИОСВ-София ще даде екологична оценка на проекта за програмата за подобряване на въздуха и накрая Столичният общински съвет ще я гласува.
atmanpg
Рейтинг: 2411 НеутралноСофия - само за богати.
Бедните да си ходят на село.
qid44693832
Рейтинг: 987 НеутралноТе не смеят, да спрат каруците/ те са еко де/, па щели, да спират старите коли.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2347 НеутралноТе герберугите ако не се облагодетелстват от строежите , можеха да ги спрат за една седмица и въздуха ще се прочисти от прах и ФПЧ и ако спрат изгарянето на боклуци въздуха ще е прекрасен!
Libertarianism is just anarchy for rich peoplegripen
Рейтинг: 1052 НеутралноЩо не си ...
За Европа: бяла, християнска и силна!nema_labavo
Рейтинг: 1984 НеутралноПлашещо се увеличава броя на галфоните, дето екологията им е до коленете. Искат си колите да им пушат, ако може повече. Плашещото е, не че не могат да се оправят, а че не им дреме.
EU Fighter
Рейтинг: 743 НеутралноМогат да взаимстват системата със стикери, която се използва в много зони на Европа и така да ограничат влизането на стари автомобили в централната градска част.
samoedin
Рейтинг: 3614 Неутрално" Напротив, 80 % от жителите на "Факултета" се отопляват на ток, опонира Тафраджийски. Според него много домакинства в квартала ползвали и печки на твърдо гориво, и климатици."
Смях ! Без коментар.......😂😂😂
Таралеж
Рейтинг: 2809 НеутралноТоку Що проверих данните от въздуха за София, показва че е много чист. Ама като чета че станциите за замерване са ги преместили на Витоша?
Относно колите, истинста е че никой не е луд без причина да кара в задръстено движение.
Направете огромни буферни паркинги до метро станциите и основните автобусни линии.
Пуснете малки микробусчета да возят хората от станция/спирка до дома им без допълнително заплащане. И от дома им до спирката.
За дърва/въглища за отопление, дайте на хората някаква помощ финансова да минат на газ.
Ramon Asvalda
Рейтинг: 1151 ВеселоДо коментар [#1] от "atmanpg":
Имам по добра идея :))) Като забранят определени зони, всички да почнат да карат около къщите на елита с най мръсните брички, които могат да намерят :))) Искам тъмния облак да се вижда от космоса и бялата боя на именията им да се оцвети в сиво :)))
Носете и противогази, като отговорни граждани :)))
foure
Рейтинг: 683 НеутралноЩо не взаимастват от Европа миенето на гуми на багери и камиони влизащи и излизащи от строежи? Или миене на улици? Или зелени площи и липса на оголена земя навсякъде? БАс ловя, че ще има колосални последици за въздуха
ivanpopov
Рейтинг: 2485 НеутралноДнес възрастов ценз за колите, утре и за хората. Който допуска да се забранява кола, само на база на годините и екокласа, утре с лека ръка ще забрани пенсионерите да влизат в центъра или хората без висше образование.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2946 Неутрално"Предлага се и изработването на електронен регистър на домакинствата на твърдо гориво, който да се попълва от районните администрации."
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)Ше има, ше има. Екселска таблица и блондинка, която ще я попълва, когато не е заета с нещо по-хубаво. Само 1,234 млн. лева ше излезе.
johnniewalker
Рейтинг: 515 НеутралноА аз предлагам на общинарите да се забрани да ходят на работа с МПС-та. Само с метро или колело, в крайн случай трамвай или тролейбус.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноПоредното крадене и усвояване без ефект а само за мачкане на раята.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноПак поредната простотия!!! Е тея коли нали ще отидат в други зони!!? Това би било чиста икономическа дискриминация! Освен това понятието "стари" е изключително грешно! Трябва да се гледа реалния принос установен на прегледа, не да се броят годините!!!
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноУсвояване на "едни пари" и демонстрация на некадърност и неспособност за справяне с проблема! Не са колите виновни за смога през симата, а печките на твърдо гориво. Да се пренася проблема в/у колите значи другата зима още от същото. Обслужват се само интересите на търговците втора употреба возила. А както знаем повечето нови втора ще са дизели и опушването ще стане още по-голямо. Некадърници!
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноФосия трябва да се газифицира и да се забранят печките на твърдо гориво.
Това е решението на зимния смог!
Гражданин
Рейтинг: 1392 Неутрално*София
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноПриятелю, галфоните биха карали и нови коли, ако ти евентуално се бръкнеш да им додадеш. А? Проблема е икономически, само мега галфон може да си шляпа глупости по въпроса. В София живее половин България и по-голямата част от тях не могат да си позволят нова кола. А кола трябва. Това е проблема и със санкции няма да стане. Ама БГ кратуната си знае нейното. Щото има едни търговци на коли н-та употреба там, чиято печалба явно се е свила покрай короната. И сега рев за смяна на автомобилния парк ...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#16] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!В момента няма коли
https://sofia.maps.sensor.community/ #12/42.6972/23.3233
Почти навсякъде е замърсено.
Толкова за колите като причина.
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноСъщата простотия с паркоместата. ЦГМ и общинска полиция налагат глоби като за последно, но не правят нищо за да реши проблема. И хората като няма накъде паркират в нарушение. Само некадърни парашутисти по общините!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#19] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ако крадливите дадат на семейство по 4000 за кола както са един филтър на комин , хората ще си сменят колите или ще минат на газ.
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноЕстествено! Колко пъти се писа и пак се писа и пак се писа. Изнервя ме и пиша коментари, защото хем ще вкарат хората в непосилни разходи, хем се потулва истинския проблем и още години ще дишаме изгорялите боклуци. И на едни няграмотни гласуващи за ГЕРБ и на едни ояли се с топлофикациите ...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#21] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Раята трябва да бъде мачкана. Както и с цените на парното и водата.
Защо хората се отказаха масово от парно тази комисия казала ли е ?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#23] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Много сме търпеливи. И разединени. Това ги устройва.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#23] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Много сме търпеливи. И разединени. Това ги устройва.
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноИ що за простотия със зоните? София е на ниското, няма зони. Горят ли се боклуци, навсякъде ще има смог. Корумпирани некадърници!
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноА това с филтрите е друга простотия! Те хубаво слагат едни филтри и едни фирми прибират едни 4000 лв. А някой правил ли е статистика, колко от тези филтри остават включени? Щото те с ток работят. Някой сериозно ли си мисли, че някой който гори боклуци оот недоимък, ще включи филтъра и ще плаща по 40 лв за ток?! На бас, че няма ни един включен филтър! Изащо се прахосват пари за филтри, а не се газифицира?????
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноЗа колите има и друго много важно! Има хора които карат много и такива, които карат малко. Изключително грешно е да не се взимат предвид километрите! Просто е: на бензиностанцията се плаща надценка според екостандарта, като това става автоматично по рег.табела. Екоданъка е прибран точно, справедливо и веднага. Ама кошляците по общинита знаят да прибират само бонуси и да плямпат.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#29] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!За колите си има ГТП. Ако покрива стандарта за който е произведена никой не може да я спре от движение. Еко такса са платили вси1ки още при регистрацията.
В горивата и сега има голям акциз.
В истината вярваме
Рейтинг: 99 ВеселоКво ни дреме за въздуха на шопята. 😁Кво стана с електронното правителство?
В истината вярвамеКМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#31] от "В истината вярваме":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ти гледай какво става с лекуването. А за другото е ясно- габровец е отговорен. Нали се знаете - питай го него, бааща му, майка му. Да се засрамят дано!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#31] от "В истината вярваме":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Обърках те с габровския Иксперт. Извинявай.
Гражданин
Рейтинг: 1392 НеутралноДа, но акциза в горивата е еднакъв за всички и точно там е проблема! Към акциза трябва да има такса според екостандарта установен на ГТП или акциза да се замени с тази такса/данък. Защото скапаните от километри коптори (нови или стари) бълват облаци на всеки литър, а плащат само една годишна такса.
Това не само е несправедливо, но и задълбочава проблема!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#34] от "Гражданин":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Мисля, че няма как да стане.Подобно шещо не знам да има някъде по света.
boevbisser
Рейтинг: 3167 ЛюбопитноТези управляващи няма да почистят въздуха на София, каквито и програми да пишат и каквито и пари да усвояват. Едно време великият Хайтов беше казал - едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто да го направиш.
Ще чакаме следващите, тези ги е страх от сянката си.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#36] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Ако започнат с улиците, както им бе препоръчано от немските експерти преди години, не им е нужна никаква смелост.
boevbisser
Рейтинг: 3167 НеутралноДо коментар [#37] от "КМЕТ В СЯНКА":
Имаш предвид да ги мият или да оправят тротоарите и неасфалтираните участъци?
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#38] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Миене и почистване. Също и трайни настилки без асфалт в жилищни райони защото е канцерогенен. Паветата са си отлична настилка.
boevbisser
Рейтинг: 3167 ВеселоДо коментар [#39] от "КМЕТ В СЯНКА":
За миенето съм съгласен - общината може да го прави поне 2 пъти по-често и ще има ефект, но частичен, докато не се адресира причинителя - калта, идваща от неасфалтирани улици и разбити тротоари. А това е скъпо, но не може всяка година да се асфалтират само основни улици и булеварди. Знаеш ли какво е в Малинова долина, Манастирски ливади, особено лятото, особено като минава камион от строителен обект?
Иначе за паветата като парче строител мога да ти кажа, че не могат да се върнат в масова употреба, защото са бавен и скъп продукт, макар и вечен.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#40] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!За паветата знам много повече отколкото предполагаш. Имаш ли представа колко павета е продала СО в германия от Софиянски до момента?
Здравето на хората няма цена. За липсата на улици кой е виновен и какво им пречи.
Като парче строител коментирай градоустройството в цитираните квартали.
Колко пъти годишно мият твоята улица?
boevbisser
Рейтинг: 3167 ВеселоДо коментар [#41] от "КМЕТ В СЯНКА":
За паветата нямам претенции да знам свойствата им, напълно съм запознат обаче колко струват и те, и поставянето им - скъпо е и вече няма кой, честно казано, употребата им ще остане ограничена и в София, и в братска Германия.
Липсата на улици е заради бурното строителство - по цивилизования свят първо се прави улицата с комуникациите, после строежа, тук, разбира се - обратното, ако въобще улица някога се асфалтира. За моята веднъж ме пита - от 2018 нямам спомен да са я мили, макар че на нея има 2 посолства.
Огромни пари трябва да се инвестират в улици и тротоари в София, особено в кварталите, а пари няма, щото са ниски данъците. Един възможен приходоизточник са таксите за разрешенията за строеж - най-евтините в Европа, и то в пъти. Друг източник са драстично завишени данъци за таралясници, но Фандъкова не смее.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
reply
Рейтинг: 780 НеутралноПАРКИНГ АЛЕИ ЗАБРАВИХ , ЦЕЛИ БУЛЕВАРДИ ИМА ЗАПУШЕНИ ОТ ПАРКИРАНИ НАПРЕКИ КОЛИ
historama
Рейтинг: 4071 Неутрално"...В София живее половин България..."
Факт! Това за добро ли е, или за лошо?
Защо половин България се е преместила да живее в София? Защо след като намаляването на населението в страната ни е трайна тенденция, тенденция е населението на София да се увеличава?
Свръхголемите градове вече не са в Европа, а в Азия, и евентуално в Латинска Америка. Т.е. в белите държави има механизми за ограничаване на свръхконцентрацията на население в градовете.
София следва модела на мегаполиса Истанбул. От Туркия
historama
Рейтинг: 4071 НеутралноДо коментар [#45] от "historama":
В София има изключителна голяма концентрация на управляващи, но някой от тях замислял ли се е, защо областните градове от Северна България се обезлюдяват (не само села), и всичко тича към София.
Някой от работещите на жълтите павета опитал ли се е да анализира това? Защото вчера чухме от тартора им, 140 кг, от Брюксел една-единствена визия - щяло да има трета вълна на ковида. Той мисли само за това, как да остане на власт, през оная му работа и обратно е каква ще е страната ни след 1 година.
historama
Рейтинг: 4071 НеутралноБусът горе на снимката е минал ГТП.
В коя страна на ЕС се движат подобни таралясници?
В страната на кухоглавите от ГЕРБ!
historama
Рейтинг: 4071 НеутралноВтората снимка - някой столичанин би ли ни информирал какви са тези димящи предприятия в рамките на града? Що за пръчове работят на Московска?
nij50393132
Рейтинг: 1157 НеутралноНякой пак е чел статистиката като дявола евангелието 40% били дизелите, а другите били под евро 4. Та в другите попадат и такситата, аз такси без газова не съм видял, а и как ще спреш такси да влиза в определени части на града?!!! Да не казвам силна дума, но около 80% от бензиновите, които те ги броят под евро 4 са на газ или метан - национален манталитет по икономически причини, а не по екологични, но факт, че този тип горене изхвърля най-малко ФПЧ, а и другите замърсители, бензиновите са след тях и 40% дизели са най-големите замърсители - затях да кажем е важно, че сетификата,записан им в талона е само докато излезе от шоурума, после си пушляви също толкова като тия без сертификат. Центъра на града не е задръстен от колите на гражданите, а от тия на държавните и общински чиновници. Автобусния авто парк - има ли смисъл да говорим, ама почти фалиралото общинско дружество може да си направи ремонт на общежитието за 1000 евро/м2, нищо че е фалирало.
boevbisser
Рейтинг: 3167 НеутралноДо коментар [#45] от "historama":
Абсолютно никакъв план няма за ограничаването на разрастването на София - нито по-високи местни данъци, нито такива върху старите коли, нито драматично по-скъп транспорт. Както един съфорумец беше написал горе - те каруците не могат да забранят, та....
nij50393132
Рейтинг: 1157 НеутралноНе само, в провинцията дерибейства местния герберски феотдал и не пуска никой да се развива.
nij50393132
Рейтинг: 1157 НеутралноКакво общо има екотаксата плащана при регистрацията с изхврърлянето на замърсители при движение - нищо! Тази такса е за рециклирането на автомобила, когато стигне до НАДИН.
nij50393132
Рейтинг: 1157 НеутралноИма, чиновниците не са спрели служебните.
historama
Рейтинг: 4071 НеутралноМалко по-сериозно! Едно диференцирано ДДС усложнява облагането на продуктите и счетоводството, ти говориш за диференциран акциз според регистрационните табели!
historama
Рейтинг: 4071 НеутралноДа, така е, но и всеки малко по-голям данъкоплатец (мисля при над 2,5 млн лв), е длъжен да разкрие офис в София (или в столицата, което е едно и също). Което донякъде стимулира в повече инвестициите в София, а не в провинцията. Да не говорим за инфраструктурата изобщо в страната.
Но е наистина обезпокоителен фактът, че областни градове се обезлюдяват, не само села. А София от единия до другия край вече е над 30 км, с всички светофари това прави над час преход.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Ronald Reagan
Рейтинг: 893 НеутралноСофия е съставена от българи, които на свой ред имат работническо-селски произход 😀....
agentKosta Delev
Рейтинг: 968 Неутрално"...Общинска програма предлага забрана на стари коли в зони на София..."
Аз пък предлагам всички катаджии да минат през очен лекар, защото буквално никой от тях досега не е успял да забележи някоя дизелова таратайка, която оставя тлъст плътен купест многослоен дим след себе си, на който му трябват няколко минути, за да се разсее...
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#56] от "Принц Серж":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Тази година другарката ти по руски го вдигна.
boevbisser
Рейтинг: 3167 ВеселоАбе каквото и да си говорим реални мерки няма, а програми могат да напишат и 100, само бла бла. Весел ден на всички.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#42] от "boevbisser":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Липсата на улици е по друга причина - корупцията и тоталната НЕкмпетентност в ДАГ на СО.
Ти колко изменения на КЗП си процедирал?
За улицата помня. Можеше просто да кажеш че не е мита.
Ще се изненадаш ли много ако разбереш, че по документи е мита 1-2 пъти ВСЕКИ месец и са платени доста пари за тази дейност?
LudLustrator
Рейтинг: 622 НеутралноУбава работа ама тиквена!!!
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноГретени!
Като пушат - отделят по-малко СО2 (което е научен факт) и онеа са радват!
Всъщност има ПРЯКА ВРЪЗКА. между Гретенията и мръсния въздух.
Колкото повече въглеродна неутралност и Екология - толкова по-мръсен въздух.
fpyyh
Рейтинг: 1777 НеутралноДо коментар [#30] от "КМЕТ В СЯНКА":
за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушитеАко това работеше, нямаше да има октоподи по улиците, които при тръгване да се скриват в черния си облак. От години се минават неприсъствено и всички измислени мерки като камери и подобни не действат. Няма вариант, при който да се вижда черен пушек от ауспуха и тази кола да може да мине прегледа легално.
uq
Рейтинг: 2607 НеутралноПак идиотщини и глупости, които са неизпълними.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#64] от "fpyyh":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Кой е началникът на пунктовете за ГТП?
ikod
Рейтинг: 852 НеутралноВсичко на думи е много хубаво, но нека да говорим за пречките това да се постигне. Както не малко хора споделиха, проблемите сами си ги създаваме от мизерия. Всички мерки за които се говори, така се мислят, че обикновенният човек да плати цената. Само че ние сме бедна дъжава и нямаме необходимите средства за екология, имаме стар автопарк и даже новото метро ни е с влакове втора/трета ръка. Не само хората, но и общината не е готова за екологоя. Качество не се постига с частични мерки, а с целенасочена политика. Това отнема време и пари и желание за промяна.
Нека да погледнем и картинката в нашата родина - управлението ни е опасано с обръчи от фирми строители! Строители на пътища, на сгради и на "комунизма" :) Накачени са на държавната хранилка и всико се върти около тази далавера. Хората ви казват, че ако искате чист въздух - оправете се градския транспорт и не допускайте двигатели с вътрешно горене в града, а ние вадим статистика и казваме, че със 5000 нови паркинг места и още пътища за автомобили ще оправим нещата и наливаме за нови пътища сгради - бати фарса
👀
Рейтинг: 333 НеутралноПо принцип не е лоша тая идея.
София е котел (котловина, обградена от планини, изменящи въздушните маси), затова е и толкова замърсена.
Обаче като знам, как този план ще се изпълнява - демек никак - съм склонен да мисля, че от тая инициатива нищо нема да излезе.
Колкото излиза с амбицията да оправят артериите на града или да накарат инвеститорите да строят гаражи за огрмните сгради, дето са полупразни.
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноКакво му е хубавото?
Да, с ток работят - йонизират въздуха с електростатично напрежение и азотът и кислорода се свързват в азотни окиси!
Нали е вредно? Нали имало канцерогенност??!
Колкото по-малко работят - толкова по-чист въздух ..
Тsonkooo
Рейтинг: 5403 НеутралноДо коментар [#39] от "КМЕТ В СЯНКА":
Ремонтите се правят точно за да се махнат паветата, дори в университетската градинка махнаха жълтите виенски павета, че някой се оплакал на кметицата че се подхлъзнал, повече от сто години си стоят, но на кметицата пречат.И там наредиха плочите на Пантелеев като пред "Свети Седмочисленици". Същото се канеха да правят и около "Александър Невски", но се вдигна шум и засега застой, а по тези павета са минавали парадите по царско време, не задържат вода, попива в земята, по Графа вече има локви. Писаха в Дневник, че намерили два палета с жълти павета в някакъв двор във вилните зони.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3773 НеутралноДо коментар [#45] от "historama":
Еретик"Свръхголемите градове вече не са в Европа, а в Азия, и евентуално в Латинска Америка. Т.е. в белите държави има механизми за ограничаване на свръхконцентрацията на население в градовете."
===========
В преди 6 години за първи път реших да ходя на почивка зад граница и набедих австрийските Алпи. Четох за една долина, май Пицтал. След ВСВ хората почнали да се изселват, основно към Виена.
Правителството построило лифт, дошли скиори и туристи, хората спрели да се изселват.
Тsonkooo
Рейтинг: 5403 НеутралноДо коментар [#41] от "КМЕТ В СЯНКА":
В Лихтенщайн видях да разбиват асфалта по главната улица и да редят стари павета, и по улицата, и на тротоара. Откъде ли са ги взели.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#72] от "Тsonkooo":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Аз съм го виждал в Бон.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#70] от "Тsonkooo":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Точно за това ми е мисълта.
Тsonkooo
Рейтинг: 5403 НеутралноОбщо взето, редят едни същи плочки навсякъде, във всички градове, някой с протекции ли ги произвежда, че им търсят пласмент.
Андерсен
Рейтинг: 857 НеутралноНа 80% дето карат коли, те не им трябват. Оправдават се с работа и деца. Трябва пълна забрана за коли над 10 години изобщо в България, и пълна забрана за коли в центъра на София.
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноОт паветата (фугите между тях) се отделят в пъти повече частици..
Иначе ето го замърсяването, от средния парк на автомобилите..
https://www.zr.ru/_ah/img/A8mU-_QrwgyTys9UNZArFQ=s800
Иначе ей как са дизелите : Евро5 - лимит за частици - 0.005 .. Евро 6 - частици 0.005 .. НЯМА РАЗЛИКА..
Разликата е в СО2 !!!!
Каква е идеята, че ако е по-висок клас - и ще се диша различно?
СО2 не ви влияе на дишането - разберете го!
Ама като сте решили, че СО2 ви е баш най-важното .. гонете си екоцелите!
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноГоворили сме си и с моите приятели електрокариста Реалист и екологиста Иван.. за емисиите, за електромобилите, за все повечето ресурси, дето хаби човеèството, за Мъск и за Грета и за екологията ..
https://www.dnevnik.bg/sviat/2020/12/02/4146443_elektromobilite_shte_udvoiat_globalnoto_tursene_na_tok/?ref=id&_ga=2.30592319.1049697378.1607009527-885989706.1522863571
Всички се съгласихме, че много пъти в живота неща ей така се ползват напразно и ресурси се пилеят!
За какво е това постоянно къпане, например - натоварват се ресурсите - вместо да има Екология!
С автомобилите ходят насам натам за щяло и нещяло .. а може да се движат само след взета бележка от активистите!
А светенето нощем?
Ето как да е :
----------------
"Хората вършат безобразия и не било моя работа! Какво, да взема да ги хваля ли? Ето, те ви се жалват, че забранявам да се пеят песни… Та какво хубаво има в песните? Вместо да си намерят някаква работа да вършат, те — песни… А отгоре на това и мода извадили вечер да седят на светло. Трябва да лягат да спят, а те — разговори и смехове. Аз съм записал!
— Какво сте записали?
— Кой свети вечер.
Пришибеев изважда от джоба си омазнена хартийка, слага очилата и чете:
— „Кои селяни светят вечер: Иван Прохоров, Сава Микифоров, Пьотър Петров. Войнишката жена Щустрова, вдовицата, живее в развратно беззаконие със Семьон Кислов. Игнат Сверчок се занимава с магии и жена му Мавра е вещица, нощем ходи да дои чуждите крави.“
---------------------
Активистите да следят, кой свети, кой ходи с кола и такси за хляб , кой пее песни и кой не пести ресурсите.
Да се въведат бележки!
Peni Nikol
Рейтинг: 7270 НеутралноТоя на снимката с какво гориво кара, щото има един в града, който "преработва" двигатели да карат на употребявано олио. Като мине покрай нас такъв един път мирише на пържени картофи, друг път мирише на пържено пиле :)).
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноЕмисиите са му нулеви и е ВЕИ по този начин..
"Biodiesel use may reduce greenhouse gas emissions. The U.S. government considers biodiesel to be carbon-neutral .."
Подобни технологии яко се субсидират, защото са ВЕИ , спират климатичните промени и щадят Климата..
А замърсяването с вода и СО2 - зловещите парникови газове - не се вижда с просто око.. водната пара и СО2 са безцветни и без мирис , ако има дим - значи са други вещества.
Основната борба на Екологията в момента е именно борбата с СО2!
Така се прави!
Ето и статия по въпроса:
https://www.sustainability.bg/въглеродните-емисии-и-мръсният-възду/
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 4972 НеутралноДо коментар [#75] от "Тsonkooo":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Позна съвсем точно.
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноИначе ДА.. не димят двигателите, а горивото.
Дори и на супер-трупер двигател, минал всякакви прегледи, произведен от "Коенингсегг" да му се сложи тунджа , наливана в някакви цистернички - и няма да гори, като хората..
Кой знае защо, огромен брой активисти, все дават акъл да се гледали били колите и двигателите, а до сега не видях един, да се сети, че трябва да се проверяват и горивата - даже по-строго..
Гретени, сър ..
Андерсен
Рейтинг: 857 НеутралноДо коментар [#78] от "simChо":
Хубав разказ, но не е това идеята. Идеята е да ползваме разумно ресурсите и искаме, или не, да се опитаме да живеем по-зелено. Градовете са за хората, не за автомобилите.
simChо
Рейтинг: 2257 НеутралноТрябва да се намали пилеенето..
Кой свети вечер?
Ей това да се следи!
Градовете са за хората! Я да маат всички пеша!
Екология!