Депутатите възложиха одит на договорите за създаването на тол системата

Депутатите възложиха одит на договорите за създаването на тол системата

© Цветелина Белутова



Народното събрание възложи на Сметната палата да извърши одит за съответствие при сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на Агенцията "Пътна инфраструктура" във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа. Предвижда се проверката да обхване периода от началото на проектиране на системата до края на 2020 г., предава БТА.


Решението беше взето с 97 гласа "за", без "против" и четирима въздържали се, по предложение на БСП в рамките на разискванията по питане на депутати от левицата към министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова относно реформа в политиката за пътните такси.


Георги Свиленски от "БСП за България" мотивира предложението, като изтъкна, че милиардите от тол таксите са се оказали мираж. "Министър-председателят и неговите министри ни убеждаваха, че с електронната система за събиране на пътни такси ще се въведе справедливият принцип - който разрушава и мърси повече пътищата, ще заплаща и повече", посочи той. "Равносметката от първата година на тол системата показва, че водачите на леки автомобили са платили двойно повече от тези на автобуси и камиони. Факт е, че печатницата за пари, както я нарече преди време Бойко Борисов, не успява дори да покрие направените инвестиции за изграждането на електронната система", коментира още Свиленски.




Той отбеляза, че от януари до декември тази година са събрани два пъти и половина повече приходи от електронни винетки, отколкото от тол такси. Приходите от винетки възлизат на 258 млн. лв., а от тол такси - на 103 млн. лв., за периода 1 януари - 8 декември 2020 г., оповести Свиленски. По думите му заложените в бюджет 2020 г. приходи от тол такси са били 450 млн. лв., което означава че неизпълнението ще е над три пъти. Свиленски отбеляза като друг парадокс, че първоначално по договора системата е трябвало да бъде собственост на българската държава. В действителност се оказа, че това ще се случи евентуално след пет години и то срещу нови 141 млн. лв. освен вече платените 180 млн. лв. за изграждането на системата.


Отговорът на Петя Аврамова


По време на разискванията министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова съобщи, че въпреки пандемията приходите от тол такси имат ръст от 6% спрямо миналата година от електронни винетки за превозните средства над 3,5 тона. Увеличението е въпреки намаляването на превозите и превозните разстояния и реалното таксуване. По думите й българската система е една от най-ефективните в съотношение цена - качество, тъй като таксува едновременно тежкотоварния трафик на база изминато разстояние и леките автомобили на база време, докато обичайно в другите държави двата метода се въвеждат и поддържат независимо.


Тя добави, че още 10 800 километра републикански пътища са подготвени да преминат в обхвата на тол системата. "Това ще стане в подходящия момент. "Не вярвам, че има някой, който да смята, че сега е моментът и времето, в което трябва да предизвикваме трусове", каза Аврамова.

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1039 Разстроено

    "Не вярвам, че има някой, който да смята, че сега е моментът и времето, в което трябва да предизвикваме трусове", каза Аврамова."

    Бе да 'фани човек, па да ви задруска едно хубаво всичките ГЕРБери недоклатени... То бива да сте некадърни и некомпетентни, ама вие счупихте тъпомера просто...

  2. 2 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 517 Неутрално

    "Не вярвам, че има някой, който да смята, че сега е моментът и времето, в което трябва да предизвикваме трусове"
    Аз вярвам че продажното ви и корумпирано правителство е договорило много лични облаги с мафиоти превозваì и Ердоган, за да плащат техните камиони жълти стотинки мачкайки данъкоплатците и сгрешилите да купят винетки за колите си.

    " Провалът в приходната част на тол системата има съвсем друго обяснение. Не толкова кризата около пандемията е виновна, колкото криворазбраната премиерска щедрост да редуцира приходност в угода на всеки, който поиска. Тол системата падна жертва и на този популизъм", заяви още Манол Генов.

  3. 3 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Трусовете Аврамова ги предизвикахте вие, като намалихте цени и обхват с по 50% и така заложихте продадохте интереса на хората.
    ЗАЩО ТУРСКИ ТИРОВЕ ПЛАщАТ ПО 5 ЕВРА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ ДО РУСЕ И ПО 40ЕВРА ЗА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ СЪРБИЯ

  4. 4 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    Пеевски и чекмеджето, а Лилана в ареста. Без комисия го знаем.

  5. 5 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4221 Любопитно

    Нищо няма да излезе от този одит , защото по неписано правило винаги проверките у нас завършват така/без някакъв смислен резултата/!

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    Всеки да си направи сметката как го крадат с винетките толкова години!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    И тола ни работи по български, затва не става. Беше направен, за да вземат едни фирми едно пари за изграждането и после да изнудват държавата да си купи нещо, което е вече платено с държавни пари. Два пъти да платим една и съща стока, като вторият път дори ще е амортизирана.

    мурзилка
  8. 8 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2902 Любопитно

    Едно от местата, което плаче за проверка. Какъв ще резултатът и дали ще има е съвсем друга работа. До изборите - забравете.

  9. 9 Профил на Niko Kostantinov
    Niko Kostantinov
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Че от гербавите и чеп за зеле не става, това и за троловете им е ясно. Че са много крадлива и всички го знаем. Но тези са и безпардонни,нестига че дадоха над 100 млн на австрийците за тола, ами сега искат да им дадат още над 100 млн за "ноу хау".
    ОСТАВКА мърши

  10. 10 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Всеки да си направи сметката как го крадат с винетките толкова години!!!
    —цитат от коментар 6 на КМЕТ В СЯНКА

    Господин Кмете, не се изразявате точно. Не ни крадат. Кражба е когато присвояването е без знанието и в отсъствието на потърпевшите, а когато по стечение на някои обстоятелства те все се окажат информирани и присъстват на деянието се лишават от собствеността след като извършителите прилагат груба сила, сръчни ръце и бързи крака. Форма на кражба е и когато извършителите благодарение на притежавани интелектуални способности чрез подходящи похвати прехвърлят собствеността.
    Управляващият материал не ни краде. Взема си нашата собственост открито, почти винаги ни информира предварително. Дори и вземането да бъде обявено за незаконно взетото не подлеж и на връщане.

  11. 12 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Петя Аврамова:
    "Не е сега моментът да се увеличава обхватът на тол системата. В условията на коронакриза, когато запазването на всяко работно място е от значение, нашата цел не е да фалираме бизнеси. Това казах днес в парламента по време на разисквания относно реформата в политиката за пътните такси"
    https://www.facebook.com/AvramovaVratsa

  12. 13 Профил на M M
    M M
    Рейтинг: 110 Неутрално

    ЗАЩО ТУРСКИ ТИРОВЕ ПЛАщАТ ПО 5 ЕВРА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ ДО РУСЕ И ПО 40ЕВРА ЗА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ СЪРБИЯ
    —цитат от коментар 3 на acarid


    Предполагам едното е магистрала, другото няма и един километър магистрала.
    Трябва да се види и дължината на пътищата.
    Но и взети впредвид, разликата е голяма. Хубаво е да се сравни с Румъния (а и други страни), с която играждаме системите почти паралелно. Сърбия в пътостроенето върви по западни стандарти предполагам поне от 40-50 години.

  13. 14 Профил на M M
    M M
    Рейтинг: 110 Неутрално

    ЗАЩО ТУРСКИ ТИРОВЕ ПЛАщАТ ПО 5 ЕВРА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ БЪЛГАРИЯ ДО РУСЕ И ПО 40ЕВРА ЗА ДА ПРЕМИНАТ ПРЕЗ СЪРБИЯ
    —цитат от коментар 3 на acarid


    Не успях да осмисля и защо акцентиране на "турските"?

    Акцента би имал смисъл ако таксата им е различна от тази други тирове. Тук има предполагам и възможност за дефиринциране: български, от евро общността, не от евро общността. Има възможноста за диференциация на база двустранни договори между две страни. За сегашното ниво на автоматизация в българското управление обаче силно се съмнявам.

  14. 15 Профил на acarid
    acarid
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Популизма на комунистическото правителство на Борисов въведе 4-но по ниски цени от първиначално предвидените и минимални изчислени от Светованата банка, на която също и се заплатиха десетки милиони за да ни ги сметне какви да бъдат тарифи и обхват.
    Кратко напрягане е нужно за да се прецени че от 10-тина милиона месечни приходи, около70% са от транзитния трафик. Този трафик, в т.ч. и българският, навсякъде в Европа плаща 5-10 пъти по-високи тарифи. Справка - унгарската ТОЛ система, която е на 99% същата като българската. И тя УНИКАЛНА. И в Унгария има Вируси, да знаете!
    Та популизма струва на българския данъкоплатец много стотин милиона лева само за тази година, ние чрез данъците си и децата ни чрез техните данъци ще изплащат борчовете които сега Борисов изтегли, вместо да вземе от транзитно преминаващите и нашите тарикати камионджии. Подпомагайки така турската икономика и европейският потребител който в крайна сметка изплаща тол-таксите и на нашите и на турските камиони.

  15. 16 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 510 Неутрално

    И още нещо проверете - има ли алтернативен безплатен добре поддържан път за хората, които не могат да си позволят да плащат такси. Едно е да платиш защото нямаш избор, а съвсем друго е да платиш за да караш по-нова магистрала





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK