Комисията за защита на конкуренцията не приема исканите нови цени на такситата

Комисията за защита на конкуренцията не приема исканите нови цени на такситата


Комисията за защита на конкуренцията се обяви против идеята за двойно до тройно увеличение на първоначалната цена на таксиметровите превози. От регулатора посочват, че предишния опит за регулиране на цените с въвеждането на долен праг, довело до това всички компании да возят на минималната цена, което е практически отказ от ценова конкуренция.


Признава се обаче, че въвеждането на таван на цените, въведен през 2011 година, е свършил своята регулаторна работа, защото оттогава чувствително са намалели случаите на оплаквания за прекомерно високи сметки за един курс.


Таксиметровите шофьори поискаха увеличение на първоначалната такса, която може да достигне до 2,60 лв. през нощта и допълнително вдигане на минималния праг за километър пробег, като идеята беше подкрепена и от Министерството на транспорта.
Аргументът е, че така водачите няма да отказват късите курсове. Позицията на КЗК е, че е по-добре да бъде оставен пазарен принцип на избор на цена и че нужда от допълнителна регулация няма.




По повод сегашната идея за по-висока първоначалната такса се казва, че и сега всеки, който смята, че минималната такса не покрива разходите му, може да я вдигне.


"Евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация да бъде увеличена първоначалната такса за всички участници на пазара", допълват от КЗК.

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Сега ще блокират нещо с викове "Геноцид", а Пчеличката ще плати на 5-6 човека да мятат байрячета

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7738 Неутрално

    Проблемът на такситата е,че са прекалено много. Сега не печелели достатъчно, а като вдигнат цените още по няма да печелят.

  3. 3 Профил на gnp15648O82
    gnp15648O82
    Рейтинг: 0 Неутрално

    За нови цени не знам, но нови стандарти за качество на услугата са крайно належащи.

  4. 4 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    предишния опит за регулиране на цените с въвеждането на долен праг, довело до това всички компании да возят на минималната цена, което е практически отказ от ценова конкуренция"- абсолютно вярно! Бакшишите искат регулирано повишаване на цените при условие, че те возят на миниумма а имат таван от 1.5 примерно (или повече) - никой не спира дадена компания да си повиши цените ако иска от 0.80 до 1,50 - въпросът е че те искат да бъдат задължение да повишат цените а не да се борят с конкуренцията. Няма да стане тая работа.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5396 Весело

    Таксиметровите шофьори ще поискат да им се осигуряват и клиенти вече. Трябва да настояват държавните органи да се справят с "копърките" и нерегламентираните превози

  6. 6 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#2] от "Роси":

    ако са прекалено много пазарът следва да отсее качествените от некачествените. некачествените няма да печелят и ако са на загуба няма икономическа логика да продължават. Щом са супер много значи имат печалба. Кой луд работи на загуба и продължава да работи? Пазарът допуска толкова играчи колкото могат да печелят - щом са там, значи печелят. Това че някой е алчен и иска да се гуши с повече не означава, че следва държавата изкуствено да му вдига доходите като увеличи максималните такси. Ми аз утре може да поискам минимални адвокатски възнаграждения да са по 5000 лв. за да може и най-малоумният адвокат с 1 клиент да си оправя месеца - айде няма нужда.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  7. 7 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#2] от "Роси":

    Никъде не е казано, че от такси трябва да печелиш добре.

  8. 8 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Проблемът на такситата е,че са прекалено много. Сега не печелели достатъчно, а като вдигнат цените още по няма да печелят.
    —цитат от коментар 2 на Роси


    Тва те няма как да го разберат, прекалено е сложно

  9. 9 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#5] от "pet_fire":

    на мен ми се е случвало да се кача съзнателно на "копърка" - на 1.50 ме возеше. Колата чиста, шофьорът любезен, в колата класическа музика. Бях с дъщеря ми и бързах да се прибера в студа. Висях и покрай мен фучаха таксите но не ми спираха. Тоя спря - видях тарифата, но се качих с ясното съзнание, че мога още 20 мин да вися на студа вместо да дам 3 лв. повече но да се прибера веднага. Думата ми е - въпрос на пазар. Тарифата на тоя не беше скрита - пишеше си на колко се вози. Копърки са тия които крият тарифите или ползват машинки да увеличават километрите - ако са изрядни - нека да работят. В крайна сметка и кьорав карти не играе - т.е като се качваш в такси следва да погледнеш тарифата. Като влезеш в кръчма следва първо да погледнеш менюто преди да поръчаш, нали?

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  10. 10 Профил на qid44693832
    qid44693832
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Разказваха ми за Казанлък, цените са фиксирани, нещо от рода на 2 лв. в града и 5 лв. до околните села, има голямо терсене и таксиджиите са доволни, вкючително се използват, да закарат чук или ключ на приятел.

  11. 11 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    Поредния идиотизъм. В повечето страни в Европа първоначалната тарифа е ппвече от цената за км пробег. В България това е незаконно и КЗК смята, че е правилно. Както казва д-р Филипов тъпотията е заразна и се развива.

  12. 12 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    Едно от малкото пазарни и разумни решения на тази неефективна и куха клиентелистка структура!!!

  13. 13 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    До коментар [#12] от "selqnin":

    Кое му е пазарното? Кое е разумното?

  14. 14 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 619 Неутрално

    Слушах интервюта с таксиметрови шофьори, в които много точно обясняват защо има нужда от повишаване на тарифите им и звучеше изключително разумно и правилно. Примерно това, как возят на този фиксиран минимум не помня вече колко години (десет?), докато в същото време доста други услуги цените им се повишиха двойно и повече. Както за нас, така и за тях. А за цена на горивата да не говорим.

    Време е за промяна, но за това се искат топки. Което не можеш да искаш от скопено правителство.

    ГЕРБ в момента накъдето и да се обърнат настъпват мотики. Лошото е, че си окопават калинките по институциите с вовечни мандати и тия мотики трябва да се вдигнат от земята и да започнат да копат и изкопат редовете с тикви с пълна сила, за да настъпи някаква реална промяна.

  15. 15 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 620 Неутрално

    В Германия , Франция, Италия и Испания общините определят твърди цени , които важат за абсолютно всички таксита. Явно в тези развити страни с пазарна икономика от 200 години са разбрали , че няма друг начин и са направили компромис с принципите за конкуренция. И там първоначалната такса е два-три пъти по цената на километър. Ама в България двете големи фирми са на Цеко и Шиши , налагат си техните правила , а в същото време бат' Иво има бизнес интереси в Юбър и води война с гореспоменатите като води медийна кампания срещу обикновенни бакшиши. А реално погледнато таксиметровите шофьори са си една статистическа извадка от обществото . И сред тях има утайка , има и читави хора .

  16. 16 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 297 Неутрално

    Явно никой не е на ти с проблемите в бранша.Изходите са два.Или премахване на понятието "превозвач" това са компаниите с лицензите и приложенията за поръчка събиращи месечни суми от таксиметровите шофьори.Тоест имаш документи за таксиметров шофьор и за колата и си караш не ти се определя тарифата от" превозвача" и не му дължиш месечна такса която някъде стига до около 250лв/м съответно си караш по твои правила.Другият варянт е ако искаш да си "превозвач"
    тоест таксиметрова компания да си наистина такава ти да купуваш и поддържаш колите плащаш държавните такси и си назначил на трудов договор шофьорите и си ги осигуряваш.Сега ситуацията е пазарно извращение.Компаниите се водят превозвачи и сключват франчайз със шофьорите събират им месечни такси и определят условията за работа.Дефакто колкото повече коли със шофьори подмамят повече печелят
    В закона е записано ,че шофьора работи за таксиметрова кампания но за своя сметка.
    Тоест в интерес на компанията е да има много шофьори с коли за да печели от франчайз таксата от всяка кола,разходите не ги интересуват те са за сметка на шофьорите,а интерес на шофьора е да има оптимален брой коли за да има работа а да не виси по стоянките.Получава се дефакто пирамида преди 10-12г компаниите почнаха с по 100-200 франчайз шофьори и работа има за всички но компаниите набират все повече и повече шофьори на франчайз/не им струва нищо,напротив те печелят от месечните такси/ и се стигна до компании с по 2000-4000 коли.Е ми няма толкова работа.

  17. 17 Профил на OCTAVIAN
    OCTAVIAN
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Ниската цена на услугата обрича бранша на отлив на качествени шофьори, неизправни и мръсни автомобили с примитиви зад волана. В София има 200-300 000 души със средно-европейски доходи, нелепо е да рискуват сигурността си и тази на семействата си заради 1-2лева повече на курс.

    OCTAVIAN
  18. 18 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 741 Неутрално

    НЕНКОВИ НЕ СА ДОБРИ ХОРА ИЗЦЯЛО ПРОКАРВАТ РЕШИНИЯТА НА БАНКЯНСКИЯ МАФИОТ А ЦЕЛТА ИМ Е СМАЗВАНЕ НА СВОБОДНИТЕ , АНАЛОГИЧНО Е И РЕШЕНИЕТО ИМ ЗА НАКАЗАНИЕТО НА ХИПОЛЕНД

  19. 19 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Въвеждането на минимална цена си е КАРТЕЛ откъдето и да го погледнеш.
    Таксиджиите регулярно искат вдигане на цените, защото видиш ли били умрели от глад, а в същото време продължават да работят и стават все повече.
    А всъщност никой не им пречи да вдигат цените, но те карат на минимума. Парадокс!

  20. 20 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1038 Любопитно

    Кажеш ли "Бакшиш" веднага ми изниква асоциацията с "Анцунг" и колкото и да се оплакват, не ми дреме за тях, не стават. Няма как да отказват кратки курсове от 2- 3 км и да предпочитат да си седят на стоянката, а аз да съм ги съжалявал, ми сорри, не. За мръсните и неугледни коли с неугледните си шофьори вътре също няма какво да говорим. А който е ползвал такси след 23 часа вечер знае - много от тях возят на твърда тарифа от 10 лева за километър-два, ако искаш. Ми не, мерси, карайте си которите празни...

  21. 21 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#15] от "Dankol":

    Да де ама в тези държави и изискванията към такситата и таксиджиите са високи. Нови коли, изисквания за облекло и хигиена, изпит за да получиш лиценз за таксидция и т.н. И ако клиент се оплаче от нещо - губиш лиценза.
    А тук 90% от бакшишите смятат че си им нещо задължен и трябва да им търпиш смрадта, цигарите, чалгата и конспиративните теории. Тук всеки може да стане таксиджия (напоследък в София повечето са от малцинствата) и да печели, при това без да плаща данъци - годишния им патент е по-малък от дневния им оборот.

  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2196 Неутрално

    До коментар [#13] от "George Svinarov":

    Пазарното "му", е че не позволява административно определяне на цени!!!
    Разумното"му", е че винаги е по-разумно пазара да определя цените, а не някакви държавни чиновници- това вече сме го живели и аз лично съм :"НЕ, БЛАГОДАРЯ"!!!
    Очевидно четенето Ви се получава доста по-успешно от разбирането...кой колкото може!!!

  23. 23 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Кзк да огледат телекомите

  24. 24 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    Не мога да преценя, ако по-малко мафиоти се хрантутеха от таксиджиите можеше да си останат евтини , повече хора щяха да ползват такси!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  25. 25 Профил на Ivanov
    Ivanov
    Рейтинг: 266 Неутрално

    До коментар [#16] от "стефан иванов":

    Въпросът е бранша дали е наясно :) , не ние. Коментираните в статията искания не оставят подобно впечатление. Аз до сега каквото съм чел по темата е все заплахи, че ако не им се осигури монопол и фиксирани цени ще блокират това и онова. Трябва да призная, че съм приятно изненадан от позицията на агенцията. На няколко места е отбелязано е че няма нужда от излишни регулаци, касаещи минимална и максимална цена на услугата. Разбира се това няма да "оправи" сектора, но се надявам да е принципна позиция по цените.

    Поздрави!
  26. 26 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    Крайно време е държавата да осигури големи доходи на бакшишите! Даже да въведе данък "Бакшиш"! По този начин трудящите се на таксиметровия фронт може въобще да не работят и така няма да разнасят вируса КОВИД-19 и ще спестят молиарди на държавата!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  27. 27 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    До коментар [#22] от "selqnin":

    Ти явно не си прочел нито статията нито действащите наредби в момента, а само си ляляш. Искането е било да се премахне административния праг "цената за първоначална такса да не е повече от 50% от цената на км пробег". За теб е пазарно да се откаже премахването на непазарен механизъм?? Оттам нататък всички "разсъждения" по темата поставени на неграмотната (защото просто не си прочел) ти основа са просто празни приказки на един празен човек.

  28. 28 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#22] от "selqnin":

    Хе хе а горна и долна граница какво е -пак непазарно ценообразуване.Ми аз мога да искам да возя на по-ниска тарифа и да съм по-конкурентен /ма не ми дават законово/ може пък да пусна лимузини и да возя по-скъпо /опаааа пак не ми дават законово/Та казваш ,че тук в примерите пазара определя цените?Ако искаш чист пазар не трябва да има нито мин нито мах цени и никакви допълнителни изисквания към такситата освен общите важащи за всички МПС.

  29. 29 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#25] от "Ivanov":

    Виж сега,преди 4г по причини дето не искам да коментирам си разпродадох бизнеса.
    Огледах се и на мен ми се стори ,че такситата са лесен и доходен бизнес.Явно не си подготвих добре домашното и малко бързо скочих.Купихме с брат ми няколко коли
    и ги регистрирахме като таксита /добре ,че не купихме чисто нови/та аз подкарах една брат ми друга и имахме и шофьори.
    Първо се оказа ,че голяма част от колите работят на кухи фирми,второ се оказа ,че ако не си към някоя от трите големи компании клиентите автоматично си мислят ,че си измамник.А фирмите си бяха сложили модерни месечни такси между 160 и 260лв/месец
    Другия момент бе елемента на пирамидата ,за две години и половина колите на фирмите се удвоиха .Зщо? Защото те печелят от месечните такси оборота на конкретна кола ,но и всички разходи са си за шофьора.Така ,че тях ги интересуват да подмамят повече коли при тях а дали има толкова работа не им пука.
    Тук за да съм коректен трябва да отбележа и "високото" средно ниво на интелекта в бранша.Направо съм се удивявал как обикновена бакалска сметка не могат да си направят поне 80% от тях.Като сложим и ядът ,че са се прецакали/някой се усещат/
    и се почват с едни лъжи и прувеличения как изкарвали по 3,4 та и 5 000 чисто на месец.
    И то го говорят на клиентите.Инякой се хващат и те стават таксита.
    Да ама за да станеш таксиметър трябва да изкараш изпит в ДАИ ,психо, да имаш ЕТ и най вече да купиш или вземеш на лизинг кола от компаниите. и тука вече си с едни мин 6-7 000" инвестиция"И искаш не искаш бачкаш и се усешташ ,че си се минал но е късно.
    Особено последните години когато се наводни с таксиметрои коли и работата съвсем се разми и намаля за всеки по отделно.Ако си умен си намираш спешно работа и даваш колата на някой балък на аренда та да избиеш колкото можеш загубите.Така направих аз но си загубих 2 години и нещо.Та модела е близо до понци схема ,първите които са се включили и пуснали и коли на аренда са спечелили ,печелят и компаниите /пак подчертавам всички разходи и изисквания са за сметка на обикновеният шофьор ,също и риска колко работа ,ще има/ а компанията си взима месечна такса и не я интересува
    връзва ли се сметката на шофьора .И тук се почват простотиите - кухи фирми без данъци,помпи за апарата,излишни обиколко в града и набиване в задръствания да чука престоя и да расте сметката и тн.Отделно се захранва корупцията в ДАИ и НАП и тн.
    Но парите за компаниите са добри /сметнете 2500 коли по 220лв/месец/няма да споменавам име на компанията/са си 550 000 на месец да има разходи 150 000 пак са 400 000чисто има за всички.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK