Спор дали билетът в София да важи за време или за изминато разстояние

Спор дали билетът в София да важи за време или за изминато разстояние

© Цветелина Белутова



Заради третата линия на метрото се отлага с пет месеца внедряването на електронната система за таксуване в градския транспорт, се разбира от обяснение на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за "Дневник". От 1 януари крайният срок се измества за месец май, засега. С новата т.нар. тикет (билетна) система, освен плащането на влизане в превозното средство с телефон или с банкова карта, билетът ще важи за определено време - 30, 60 или 90 минути без значение колко са прекачванията, или цената му ще е според изминатото разстояние.


За време или разстояние


Борис Бонев от "Спаси София" казва, че предпочита вариантът за време, в което пътникът да има неопределен брой прекачвания с един билет. Така е в много страни по света, но трябва да се вземе аргументирано решение, според него. "Трябва да преценим редно ли е човек да се качи на трамвая от "Попа" до площад "Славейков" (една спирка) и да плаща 1.60 лева колкото друг, който пътува до Нови Искър, примерно, което са 20 км от центъра", попита той.




Зафир Зарков от ГЕРБ, който е зам.-председател на комисията по транспорт също е привърженик билетът да се определя по време. "За колко минути ще важи, това тепърва ще се обсъжда - за 30, 60 или 90 минути, но това е по-разпространеният начин на пътуване в другите страни.


От "Демократична България" са за варианта да се плаща за разстояние. Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и "Демократична България" смята, че е по-добре билетът да важи за определено разстояние. "В чужбина съм виждал за разстояние, защото ако е за време и има задръствания и се бавят, пътникът не е виновен. А и ако е за разстояние, си планираш по-лесно", твърди Панев.


Кой от двата варианта ще бъде избран трябва да реши Столичният общински съвет, а процедурата за това е няколко месеца. Все още не са започнали обсъжданията по темата в комисията по транспорт. Прилагането на тикет системата ще наложи и промени в Наредбата за превоз на пътници на територията на София.


Спешност и анализ


Темата ще се обсъжда по спешност в комисията по транспорт. Общинските съветници обаче първо искат да видят анализ от ЦГМ, изготвен на база данни за натовареността на линиите в градския транспорт. "На тази база можем да вземем информирано решение в полза на гражданите", посочи Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България".


По тази причина въпросът се включва като извънредна точка в заседанието на комисията по транспорт на 12 януари. В него ще участва и директорът на ЦГМ Димитър Дилчев.


Анализ нямало как да бъде изготвен досега, защото данните за него се получават чрез системата за видеонаблюдение и новите апарати за чекиране в превозните средства, които са монтирани отскоро. Трябва да мине време, за да се натрупа необходимата информация за анализа, обясниха от ЦГМ.


"Получава се порочен кръг и няма как без този анализ на ЦГМ да решим кой е по-добрият за софиянци вариант", обобщи проблема Борис Бонев от "Спаси София". Според него има и трети, комбиниран, вариант - билетът да е с времетраене, но и да важи до определени зони на града.


Бонев също иска решението да се вземе след изводите в анализа на ЦГМ, който още не е предоставен на общинарите.


ЦГМ: Забавянето е заради третата метролиния


"Когато се изготвяха документите за обявяването на процедурата за тикет системата, все още нямаше в детайли проектът за третата метролиния - къде и колко са входовете на метростанциите, за да се знае колко валидатори трябват. Реално се знаеше всичко, но документите не бяха подписани от държавата. Консорциумът, който изпълнява тикет системата нямаше как да я изгради преди всичко да е законно и ясно по документи", обясниха забавянето от ЦГМ.


Щом третата линия на метрото бе официално открита на 20 август, на следващия месец е добавен анекс към договора с изпълнителя. След това той окомплектова всичко по действащия вече първи участък на новото метротрасе.


Според Бонев оправданието е "абсурдно", защото договорът за тикетсистемата е сключен на 24 юли 2017 г., когато всички проекти за третата метролиния вече са съгласувани и тя активно се строи.


"Да се твърди, че не са знаели къде ще са метростанциите и колко входа ще имат, след като тогава вече активно се строеше третата линия, е абсурдно", смята той.


Софтуерът ще таксува до 4 лева дневно независимо от броя пътувания


Софтуерът на новата тикетсистема автоматично ще намалява таксуването на граждани, които плащат с банковата си карта при влизане в метрото или в наземния градски транспорт. Ако пътува пет-шест или десет пъти за деня, софтуерът на системата няма да му таксува всичко по 1.60 лева. Тя автоматично ще изтегли общо 4 лева за всички пътувания за този ден, защото толкова струва еднодневната карта за целия градски транспорт, обясниха от ЦГМ. Тогава пътниците ще могат да купуват билети с QR-код от водачите в градския транспорт, обещаха от центъра.

Коментари (72)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на opoziciq
    opoziciq
    Рейтинг: 1070 Неутрално

    Наистина е много по-удобно да има и билети за определено време.

  2. 2 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4032 Неутрално

    Борис Бонев от "Спаси София" предпочита вариантът за време, в което пътникът да има неопределен брой прекачвания с един билет. Така е в много страни по света, но трябва да се вземе аргументирано решение, според него. "Трябва да преценим редно ли е човек да се качи на трамвая от "Попа" до площад "Славейков" (една спирка) и да плаща 1.60 лева колкото друг, който пътува до Нови Искър, примерно, което са 20 км от центъра", попита той.
    ---------------------------------------------------------------------------------

    Извинете но това е глупав извод
    с оглед примера който е дал

    Точно обратното е
    Билетът да е за изминато разстояние
    Броят прекачвания в случая няма да има значение

  3. 3 Профил на Zippie
    Zippie
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Билет за разстояние в София не мога да си представя като работеща и/или удобна за пътуване система. Освен за случая „кратка отсечка“, ако се въведе.

  4. 4 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4032 Неутрално

    Наистина е много по-удобно да има и билети за определено време.
    —цитат от коментар 1 на opoziciq


    Ами то и сега го има
    Картите за 1 ден
    Може да се помисли за карти
    от 0 - 12 ч
    и от 12 - 24ч
    Полудневни карти
    Или почасови билети които при евентуално задръстване
    може да изгорят още докато си вътре в трамвая преди
    да си стигнал дотам за където си тръгнал

  5. 5 Профил на Shkembechorba
    Shkembechorba
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":

    Определянето на цена според разстояние е много сложно и би било много по-трудно за разбиране от пътника и още повече от "ценообразувателите". В София няма ясна граница, зад която може да се таксува по-висока цена. Разработването на зони като в Лондон ще отнеме години, още повече, че тук градският транспорт има на места нелогични маршрути, които биха направили така, че линия да лъкатуши между 2 зони.

    София не е кой знае колко голям град и билет с валидност час е напълно достатъчен. Рядко има по-дълго пътуване.
    Ако не са сигурни, да се повозят малко по тролеи и автобуси и да го измислят.

  6. 6 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4032 Неутрално

    Билет за разстояние в София не мога да си представя като работеща и/или удобна за пътуване система. Освен за случая „кратка отсечка“, ако се въведе.
    —цитат от коментар 3 на Zippie


    Така е
    В случая разстоянията между отделните спирки
    може да се категоризират в зависимост от дължината си
    на Кратки отсечки Средни отсечки и Дълги отсечки например
    със стойно 1 - 2 и 3
    И билетът да е на стойност 100 такива мерни единици например

  7. 7 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Любопитно

    Защо се мъчат да измислят топлата вода след като има толкова работещи примери на всякъде по света? В Шотландско билетите са два вида. За време (ден, седмица, месец) или за дистанция. Качваш се и казваш за къде пътуваш. Ако пътуваш за 5 спирки цената е една, ако пътуваш за 20 спирки, цената е друга и това е. В 99% излиза по евтино ако си купиш дневен билет особенно ако знаеш, че трябва да спреш няколко пъти или да ходиш до някъде и да се върнеш обратно до там от където си тръгнал.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  8. 8 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2577 Неутрално

    За време.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  9. 9 Профил на Zippie
    Zippie
    Рейтинг: 1127 Любопитно

    До коментар [#2] от "Hawaii":

    Да, примерът не е уместен. Това си е за „кратко пътуване“ – две спирки или до 2км, на по-ниска цена.
    Иначе, за мен билет за време си е най-удачен за София.

    Като как ще изглежда билет за разстояние при пътуване от Люлин до Бизнес парка сравнен с такъв за разстоянието НДК - Бизнес парка, примерно?

  10. 10 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов
    Рейтинг: 341 Любопитно

    В нашта маала в Дуисбург билета важе за два часа,ама пак мааме без билет.🐵

    Много съм прост
  11. 11 Профил на Zippie
    Zippie
    Рейтинг: 1127 Любопитно

    До коментар [#4] от "Hawaii":

    Аз, като се каже билет за време, си представям 90мин. пътуване, независимо от посока и прекачвания. Дневни и т.н. карти са друга бира.

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    Колко дявола огат да се съберат на върха на една игла!!!
    Или просто СОС!!!
    Каквото и да ви говорят знайте, че става въпрос за пари и как да ви бръкнат по-дълбоко в джобовете.
    ГЕРБ по време на пандемията!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Добре е да бъде за време. Като в това време имаш право на неограничен брой прекачвания. Но да не се засича време след последното прекачване. Т.е. имаш билет за 60 минути, и ако в 55-тата си се прекачил последно, се возиш без проблеми до края на пътуването - иначе ще има проблеми.
    Другият вариант е да се обмислят зонални билети, като зоните съвпадат с тия за паркиране. Но тогава остава въпросът с прекачването.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  14. 14 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов
    Рейтинг: 341 Любопитно

    Колко дявола огат да се съберат на върха на една игла!!!Или просто СОС!!!Каквото и да ви говорят знайте, че става въпрос за пари и как да ви бръкнат по-дълбоко в джобовете.ГЕРБ по време на пандемията!!!
    —цитат от коментар 12 на КМЕТ В СЯНКА


    Ща е?При ДеБъ и БСП транспорта ше е безплатен?🐵

    Много съм прост
  15. 14 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    И разбира се - ако си плащаш еднократни пътувания, когато платиш билети на стойността на дневна карта, да спре да ти взима повече пари. Има го в Лондон, Талин и на много други места.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  16. 16 Профил на Zippie
    Zippie
    Рейтинг: 1127 Весело

    До коментар [#13] от "Пипера е много лют":

    Ако се избере вариант „зони“, залагам една годишна карта за пътуване, че общината поне пет години ще изследва, смята, възлага и превъзлага и т.н. въпросното зониране на София ...😉

  17. 17 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2577 Неутрално

    До коментар [#7] от "padrino":

    Това с казването на шофьора до къде пътуваш е удобно за междуградските и селските рейсове. В големите градове (поне при нас) графика на графският транспорт е под лупа следен и служителите му отнасят бая сериозни наказания за неспазване.(а се слави с един от най точните и организирани в света). Едно време пробваха водачите да продават билети и не се оказа особено добра идея. За да не губят време (при най малкото отклонение от графика диспечера звани да пита какво става) продаваха по време на движение, ако нямаш точно отказваха да продадат. Сега пинебпочти навсякъде в превозните средства има терминали и чоже да купиш с карта почадов билет или с смс. Може и от водача ама е пи скъпи и си е приключение.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  18. 18 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Абсолютно трябва да има билети за време.

  19. 19 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Любопитно

    До коментар [#17] от "DDR":

    Тук винаги е било така и никога не е имало проблеми. Много от автобусите дори вече нямат втора врата, всичко става през една врата. Предполагам, че става въпрос и за възпитание на хората. Транспорта тук е също много точен. На всяка спирка има разсписание с всички линии които спират там и с времето в което трябва да са на въпросната спирка. И в 99.9% от времето цепят секундата.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  20. 20 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    Абе що ви трябва да ръчкате л@йното? Кво и е на сегашната система? Щом ще я променят, това значи само едно, търси се начин да се изгърбят повече пътниците.

  21. 21 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Наистина е много по-удобно да има и билети за определено време.
    —цитат от коментар 1 на opoziciq


    А ако се счупи автобусът или трамваят, ако има задръстване и вместо за 20 минути, ти отнеме 30 и повече, за да стигнеш, а през това време влезе контрола, с какво е се оправдаваш и обясняваш?
    Много по-лесно е за разстояние - знаеш къде отиваш, а не смяташ колко време ще ти отнеме, особено ако има и прекачване.
    Видимо е обаче едно - Фандъкова и сие както всякога се оправдават с какво ли не, заради това, че не могат да свършат нищо качествено.Сега пък не знаели къде ще са входовете на метростанциите и прочие откровени глупости!Толкова и гнусно, че не с псувни, а с камъни ти иде да ги обсипеш!

  22. 22 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    Доста излишен спор, защото и двата варианта са възможни и приложими. Във Виена е на време (1 час), но за еднопосочно пътуване, без значение дали с едно или няколко средства, но не може в рамките на 1 час да отидеш до Княжево ( примерно) и да се върнеш. За разстояние също е възможно, многото линии на метрото в Токио ( при това са частни и на различни собственици) са на този принцип. Може да се качиш с най-евтиния билет, да се возиш колкото си искаш, но на излзане си проверяваш билета в друга машина и доплащаш. За всеки случаи на зхода стои един униформен и не се препоръчва да опиташ някой номер.
    Така че всичко е възможно, но най-добре е да е по най-простия и ефективен начин, без въвеждане на сложни и скъпи системи и съответен хардуер. Виена общо взето е такъв пример - там няма тези пропускащи машини, а ти сам като преминаваш и не си с карта (подобна на нашите), трябва сам да си чекнеш билета ( 2.3евро еднократния е най-скъпия вариант. Има няколко опции, както и разни варианти на не големи отстъпки - за пенсионери например. Най-добре е годишна карта - 400евро за цяла година и всички линии) и на него се отбелязва дата и час и начална спирка. Пътуваш до 1 час (у нас може и да е 1,5 часа заради по-нередовния транспорт), но без да се връщаш обратно по изминатия маршрут. Контролите са редки на брой, но добре организирани и глобите са солени - 70 евро ако платиш веднага и 100 евро при отложено плащане. Затова най-важното е хората да си плащат, че днес не са малко хората които пътуват гратис.

  23. 23 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#22] от "tsvetko_51":

    Как са решили проблема с ромите?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#22] от "tsvetko_51":

    Как са решили проблема с ромите?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    До коментар [#19] от "padrino":

    Човек, стига с това Шотландско. Вие измислихте скоча и Лох нес. Тук става въпрос за нещо далеч по-просто. Не може да вземеш някаккъв пример от някъде и директно да го внедриш на ново място, без да взимаш предвид народопсихологията на матряла.

  26. 26 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 752 Неутрално

    До коментар [#7] от "padrino":

    Защото в бойколандия всичко се прави не за удобство на пътуващия а в интерес на далаверата. Хората които постоянно пътуват са с карта и няма никакъв проблем. Проблем са тези които пътуват инцидентно и заради тях трябва да се изгори целия дюшек. Системата ще стане толкова скъпа че ползата ще е само дигане на цената.

  27. 27 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Неутрално

    ....... за пенсионери например. Най-добре е годишна карта - 400евро за цяла година и всички линии) и на него се отбелязва дата и час и начална спирка....
    —цитат от коментар 22 на tsvetko_51


    В Шотландия в момента в който навършиш 60 години и получаваш карта за безплатно пътуване. Можеш да се качиш на автобус в Единбург и да пътуваш до Абърдийн или между две спирки в центъра на Глазгоу, няма значение, не плащаш едно пени. Ако пътуваш с влак плащап £1.00 (един) паунд от спирка до спирка. Тоест ако се качиш на директен влак от Единбург до Глазгоу например ти струва само £1.00 паунд, но ако влака има една междинна спирка ще ти струва £2.00 паунда.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  28. 28 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Любопитно

    До коментар [#19] от "padrino":Човек, стига с това Шотландско. Вие измислихте скоча и Лох нес. Тук става въпрос за нещо далеч по-просто. Не може да вземеш някаккъв пример от някъде и директно да го внедриш на ново място, без да взимаш предвид народопсихологията на матряла.
    —цитат от коментар 25 на dma12587967


    Ето ти сам си написал защо нищо не се получава в Бг, "народопсихологията на матряла" А защо да не можеш да се вземе пример който доказано работи? Защото в Бг всички знаят по добре от всички други, за това...

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  29. 29 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 753 Весело

    Абе, то идеята на повечето хора, дето се качват в транспорта е да изминат разстояние, а не да им минава времето.😄 Последното така или иначе си минава 😄

  30. 30 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Защо се мъчат да измислят топлата вода след като има толкова работещи примери на всякъде по света? В Шотландско билетите са два вида. За време (ден, седмица, месец) или за дистанция. Качваш се и казваш за къде пътуваш. Ако пътуваш за 5 спирки цената е една, ако пътуваш за 20 спирки, цената е друга и това е. В 99% излиза по евтино ако си купиш дневен билет особенно ако знаеш, че трябва да спреш няколко пъти или да ходиш до някъде и да се върнеш обратно до там от където си тръгнал.
    —цитат от коментар 7 на padrino


    Интересно ми е това за Шотландия. Моля, дай повече детайли? В Лондон има зони за метрото. Там цената се определя по зони. Това го има само в метрото, защото имаш докосване на картата на вход и изход. В автобусите е на време, защото имаш имаш докосване на картата само на вход. На автобусите няма разстояние. Качваш се плащаш си билета и в следващия час и 20 минути можеш да се прикачиш на всеки друг безлатно. Час и 20 от първото плащане. Общо взето е направено така, че да стигнеш от единия до другия на града. И никога няма да ти вземат повече, от цената на дневната карта за същата услуга. Ако вместо с банкова карта, пътуваш с абонаментна (дневна/седмична/т.н.) автобусите са безплатни.

    Цените са направени така - пътуваш в две посоки (да кажем работа) плащаш двата курса. При второ пътуване в две посоки в същите зони, плащаш само единият билет и след това е безплатно. Ако билетът в София е 1.60 е нормално дневната карта да е под 5 лева

    Още веднъж да ви обърна внимание на това, че в метрото имаш отчет вход/изход, а в автобуса само вход

  31. 31 Профил на sturmgewehr44
    sturmgewehr44
    Рейтинг: 454 Любопитно

    В Англия е за разстояние, учете се от по-напредналите!

    Думата СВАСТИКА идва от санскритското स्वस्तिक (свастика), което означава предмет, носещ щастие или предвещаващ добро, и по-точно отличителен знак, който се поставя върху предмет или човек, за да носи късмет. Свастиката съпътства цялата история на човека. В националния археологически музей могат да се открият грънци с изрисувани свастики от времето на прототраките 6000 – 3000 пр.н.e. Свастика може да се види на една от църквите в Стария град в Несебър, като там е поставена като орнамент на апсидата от външната страна, а така също в археологическите находки под църквата Света София в град София, както и във вила „Армира“, като мозайка на пода.
  32. 32 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#22] от "tsvetko_51":Как са решили проблема с ромите?
    —цитат от коментар 23 на КМЕТ В СЯНКА



    Ами хората са преценили, че като му кажеш "ром" и той почва да си търси правата. Та затова няма роми и биват третирани по същия начин като останалите - като не си плати билета, ще мете улиците за компенсация :)

  33. 33 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    До коментар [#31] от "sturmgewehr44":

    И кои са по-напредналите? Тези на които градския транспорт, вкл. метрото им спира като завали малко сняг ли?
    А иначе, в Лондон на практика целия град е първа зона. Извън първа зона са генерално предградията и селата. Аналогичен модел тука би трябвало трета зона да е Ботевград

  34. 34 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4455 Любопитно

    До коментар [#30] от "ikod":

    Мисля си, че основната разлика е във факта, че в Лондон са около 12 милиона я в цяла Шотландия 5.5 милина😂
    Колкото до "повече" детайли...няма какво повече да ти кажа освен това което съм написал. Системата е максимално опростена и работи великолепно. Преди 14/15 години имаше проблеми със спазването на разписанието особено в Единбург, но от както направиха бус лентите транспорта е като швейцарски часовник. Аз когато ходя до Единбург никога не ползвам колата, паркирането е много скъпо и не виждам смисъл да вися по задръствания. С влака съм за 26 минути в центъра на града без проблеми.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  35. 35 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    Град, който е 20 км в диаметър не може да има зони. Както и да го делиш, все тъпо става, а администрирането излиза по-скъпо от приходите. Прави се градска зона в рамките на околовръстното, и в нея билетчето на време - за 1 час.
    Крайградските линии...билет за еднократно пътуване и това е. Или най-добре да си остане както сега. От тия промени цялата пара ще отиде в свирката, ще стане по-сложно и за администриране и за ползване, приходите няма се променят значително нито справедливостта, но разходите ще се вдигнат и неудобството -също

  36. 36 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    Билети с смс въведоха италианците, докато учех там преди 15 години. Важеше за време, 90 минути. 2021 столична община направи така, че да не можеш да си купиш билет, дори и да искаш и вади от девет кладенеца вода за некадърността си.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  37. 37 Профил на Deantonio Banderas
    Deantonio Banderas
    Рейтинг: 118 Весело

    Незнам аз патувам без билетче и като вида кондтроли Почвам да бегам бате.

  38. 38 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 637 Любопитно

    Това да важи за период е тъпичко. Имам предвид, аз си плащам за услугата превоз от точка А до точка Б. Ако седим в задръстване и ми изтече времето аз не получавам услугата, която съм платил (Младост-НДК, например). Докато не се измисли начин това да бъде компенсирано, трябва да е за пробег или солидарно всички си плащаме цената за еднократно пътуване.

    Потребители с активирана функция "автоматичeн минус", 'щото са фанатични комундета: Мутри вън, Иво, Мунчету на Боеку, Ivan Stoyanov, Другарят Иванов*, #ОСТАВКА, Роси, Студио Х, samoedin, niksan1, Котаракът на Шрьодингер, Fiji, Norman Granz, Billy Pilgrim, historama, hawaii, dejmos, cinik, Virgin, Рим, Gopeто, 3biri, yavooor, Alexander97, Voiko, Kingpin, Doge, papуre, Oleg Shishmanov, dnevnikar, stein, Чарли Мишкин, Смартдъмби*, LudLustrator, Тайпи*, Hristov
  39. 39 Профил на stanimirkou
    stanimirkou
    Рейтинг: 117 Неутрално

    Няма какво да спорят толкова, колкото повече опции има, толкова по-добре.

  40. 40 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Дали ще си взема билет за 30 мин и заради трафик ще ме глобят, че съм пътувал 40 мин е същото като да живея на границата на две зони на градския транспорт и за 100 метра в едната посока да плащам билет за 2 зони, а за 100 метра в другата за 1 зона. Вижда ми несправедливо и по-сложно технически да взимам 4 лева на всеки за ден но ако се чекира на качване и слизане да му връщам пари. Затова простичко пращам sms от спирката получавам билет важи от час до час на дата или качвам се, чекирам кредитната карта дава ми същия билет, но на хартия или приложение на телефона. Трети вариант пускам стотинки в автомат на спирката получавам хартиен билет или електронен билет. Нека е лесно ползване,а не да трябва да мислим излишно

  41. 41 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#32] от "ikod":

    +++ А защо при мадам Ф. НЕ е така?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  42. 42 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#35] от "uq":

    За тия "промени" са УСВОИЛИ повече от 150 000 000 лева до момента.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  43. 43 Профил на batiara
    batiara
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Как има милиарди за шосета, а няма няколко милиона за безплатен градски транспорт?

  44. 44 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#43] от "batiara":

    Той е безплатен но само за определени групи от хора. А другите плащаме и техния масраф.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  45. 45 Профил на buran007
    buran007
    Рейтинг: 246 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":

    Ха ха то щото село София е като Лондон, Москва или Истанбул та требе и зони да сложат...май някой не ф ходил по-далеч от Босилеград

  46. 46 Профил на валентин николов
    валентин николов
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    Важно е спорове да има.

  47. 47 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 514 Неутрално

    И за двете , толкова ли не могат да се сетят...
    Градът се зонира, всяка зона и изтекло време ще променят цената и валидността на билета.

  48. 48 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2221 Неутрално

    До коментар [#47] от "slon":

    Б@@@@@си колко си умен! Как никой не се е сетил до сега?

  49. 49 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7462 Неутрално

    Защо да е просто, като може да е сложно!

  50. 50 Профил на usernotfound
    usernotfound
    Рейтинг: 97 Неутрално

    Е това е върло нахалство, да се таксува безусловно за еднодневна карта 4лв, при плащане с карта?!

  51. 51 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    Това да важи за период е тъпичко. Имам предвид, аз си плащам за услугата превоз от точка А до точка Б. Ако седим в задръстване и ми изтече времето аз не получавам услугата, която съм платил (Младост-НДК, например). Докато не се измисли начин това да бъде компенсирано, трябва да е за пробег или солидарно всички си плащаме цената за еднократно пътуване.
    —цитат от коментар 38 на Петърчо


    Ако билетът е за 90мин, както е на някои места, няма да има проблем. Чак такива задръствания не стават в София.

  52. 52 Профил на Deantonio Banderas
    Deantonio Banderas
    Рейтинг: 118 Неутрално

    Да се купят английски автобуси от тези двуетажните много са яки

  53. 53 Профил на army
    army
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Противоречиви спорове, а някои пак ще минават гратис. Както винаги

  54. 54 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Това да важи за период е тъпичко. Имам предвид, аз си плащам за услугата превоз от точка А до точка Б. Ако седим в задръстване и ми изтече времето аз не получавам услугата, която съм платил (Младост-НДК, например). Докато не се измисли начин това да бъде компенсирано, трябва да е за пробег или солидарно всички си плащаме цената за еднократно пътуване.
    —цитат от коментар 38 на Петърчо


    Това е много лесно. Автобусите дори в България са с разписание и ГПС. Ако има закъснение ще те компенсират - не се тревожи. Много е лесно тези проверки да се случват от софтуера, а не от хора. А дали времето ще е 30 минути или 2 часа зависи от сегашните разписания и се дава малко аванс

    Споделям мнението и на дуги коментирали, че зониране на София само ще увеличи разходите! Не е чак толкова голям град. Дори в Лондон няма зони на автобусите. Не забравяйте, че градският транспорт все пак е социална услуга

  55. 55 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Изминато разстояние не е пропорционално на времето - поради различната съобщителна скорост на видовете транспорт, зоните на движение в града, пътникопотока и т.н.
    Принципно пътника иска да се превози от точка А до точка Б, а не от време С до време Д.
    Най чисто е - чекираш се на качване и на слизане и плащащ за разстояние.

  56. 56 Профил на cavenn
    cavenn
    Рейтинг: 348 Неутрално

    А картите важат ли за цялата мрежа? Да споделя и аз малко опит...В изостаналата Португалия - Лисабон, месечната карта е 40 евро (+65 год. - 20€; ако сакаш само в рамките на града е 30; 80 евро има семейни, за цялото семейство) за ЦЕЛИЯТ метрополитан (все едно до Перник да си пътуваш или даже до Благоевград) . Можеш да позлваш метро, автобуси, влакове. Билетите са за туристите (Качваш се и казваш за къде си, плащаш на шофьора и тъй, просто кат фасул. НОТА БЕНЕ - братята роми - постоянен електорат на юрдечка, как ще плащат така по автобусите, не знам???) и са за разстояние (освен метрото, където с един билет си цъкаш на всички линии), никой нормален местен или пришалец пребиващ тук, който ползва ежедневно транспорт не си купува билети.

  57. 57 Профил на ikod
    ikod
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Изминато разстояние не е пропорционално на времето - поради различната съобщителна скорост на видовете транспорт, зоните на движение в града, пътникопотока и т.н. Принципно пътника иска да се превози от точка А до точка Б, а не от време С до време Д.Най чисто е - чекираш се на качване и на слизане и плащащ за разстояние.
    —цитат от коментар 55 на Софианец


    И какво става ако днес имаш 10 милиона качвания и само 1 милион слизания? Обвиняваш хората, че не са забравили да се отпишат? Нали се сещаш, че останалите 9 милиона пътници всъщност имат активен билет и никой вече не може да ги глоби докато не минат разстоянието, което само те си знаят колко е. Т.е. билете ще е валиден докато пътника реви да се отпише хахаха :)

  58. 58 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ И МИЛИОНИТЕ КОМИСИННИ ПО ВЕРИГАТА, които пълнят чекмеджета и оскъпяват услугата .
    Подобно на ТОЛ системата.
    ГЕРБ ерите са елементарни за разчитане на моделите им на действиеи "мислене".
    Мога да го кажа и на латински но не знам кой ще ме разере освен вожда и мадамФ.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  59. 59 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4250 Неутрално

    До коментар [#58] от "КМЕТ В СЯНКА":

    комисиОнни

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  60. 60 Профил на rado_sv
    rado_sv
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Противоречиви спорове, а някои пак ще минават гратис. Както винаги
    —цитат от коментар 53 на army


    Гратисчии винаги ще си има!

  61. 61 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 530 Неутрално


    До коментар [#57] от "ikod":
    Като не се чекираш на слизане плащаш (олекваш) с половин глоба (15 лв.) и пей сърце.

    Нали и ЦГМ обяви поръчка да се оборудват на всяка врата на превозните средства с устройства да броят (хващат) нередовните пътници (по около 10000 лв на превозно средство). Какво стана - няма информация.

    Отделно: "И какво става ако днес имаш 10 милиона качвания"???? За полет до Луната ли?


  62. 62 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3723 Неутрално

    Защо трябва да е просто, като може да е сложно, и скъпо?
    Напр. толтаксите за магистралите, по спътници щяха да следят тировете, с ДжПС, над 200 млн заминаха, а системата все още не работи, и приходите от винетките не стигат и за заплати на БГТол..

    В големите западноевропейски градове масовите билети за за 1 час, независимо дали ги ползваш за 1 спирка, или сменяш няколко автобуса. По-точно 2, но напълно достатъчни за да се придвижи човек до крайната цел. За смяна на 3, 4, 5 автобуса - втори билет.

  63. 63 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3723 Неутрално

    Не разбирам защо няма устройства за валидиране на картите - има такива за 1,2 или повече (всички) линии. Качването да става от първата врата, както е в почти цяла Европа.

  64. 64 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3723 Неутрално

    До коментар [#63] от "historama":

    Защо все трябва да откриваме топлата вода? Общинарите не пътуват ли поне 1 месечно до Брюксел и Париж? За да видят как е там.

  65. 65 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3723 Неутрално

    До коментар [#63] от "historama":

    Защо все трябва да откриваме топлата вода? Общинарите не пътуват ли поне 1 месечно до Брюксел и Париж? За да видят как е там.

  66. 66 Профил на Brusuev
    Brusuev
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Най чисто е - чекираш се на качване и на слизане и плащащ за разстояние.
    —цитат от коментар 55 на Софианец


    я дай пример как може да стане това? от сега ти казвам - няма шанс за такова нещо.

  67. 67 Профил на Brusuev
    Brusuev
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Ако седим в задръстване и ми изтече времето аз не получавам услугата, която съм платил (Младост-НДК, например).
    —цитат от коментар 38 на Петърчо


    Не са ти ясни нещата. Билет за време значи, чe след първото валидиране имаш определено време за второ, трето и т.н. Качиш ли е в автобуса може и 5 часа да си стоиш вътре и това не значи че не си редовен пътник.

  68. 68 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1583 Неутрално

    До коментар [#66] от "Brusuev":

    В градовете, в които има такава система, ако не се отчетеш на слизане, те таксува за най-дългото възможно разстояние, което може да си пътувал. Например до последната спирка на линията или директно тарифата за възможно най-дългото пътуване в целия въпросен град.

    Разбира се, не виждам как това не е било заложено по време на изграждане на системата, смяна от 30 на 60 минути лесно се прави, но ако трябва да се чекираш и на слизане, си трябва системата да е изградена така, тъй че е малко късно.

    Не ме търсете преди обяд
  69. 69 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 930 Неутрално

    "Анализ нямало как да бъде изготвен досега, защото данните за него се получават чрез системата за видеонаблюдение и новите апарати за чекиране в превозните средства, които са монтирани отскоро."

    Апаратите за чекиране съвсем НЕ са "отскоро", но за сметка на това не работят от самото им монтиране. На екраните им е изписано "Тестови режим. Приятно пътуване!".
    Преди ЦГМ твърдяха, че апаратите ще заработят със стартирането на новата "тикет система".
    Сега пък четем, че преди да тръгне системата, трябва ЦГМ да изготви амализ на данните от ... апаратите, които не работят.
    Параграф 22 или предната гербаджийска кражба?

  70. 70 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#48] от "uq":

    Взимай пример, к'во да ти кажа ...

  71. 71 Профил на Brusuev
    Brusuev
    Рейтинг: 385 Неутрално

    До коментар [#66] от "Brusuev":В градовете, в които има такава система, ако не се отчетеш на слизане, те таксува за най-дългото възможно разстояние, което може да си пътувал. Например до последната спирка на линията или директно тарифата за възможно най-дългото пътуване в целия въпросен град.Разбира се, не виждам как това не е било заложено по време на изграждане на системата, смяна от 30 на 60 минути лесно се прави, но ако трябва да се чекираш и на слизане, си трябва системата да е изградена така, тъй че е малко късно.
    —цитат от коментар 68 на tulup


    Това може да стане ако пътуваш с някаква предварително заредена карта и парите ти ги тегли след пътуването. С билет, закупен предварително как ще стане? А и ние нали сме тарикати, на следващата спирка ще се чекираш че си слязъл, пък може да се возиш още (ако тези валидатори за слизане са вътре в превозното средство, ако са на спирката е възможно, но при нас не е предвидено очевидно)

  72. 72 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1583 Неутрално

    До коментар [#71] от "Brusuev":

    Да, няма еднократни билети. Купуваш си карта задължително срещу 1-2 евро и тя трябва да има минимален баланс за да се качиш. Има някои недостатъци, големият плюс е че е много гъвкава и на някои места може да си купиш и билет за влака (тогава необходимият минимален баланс е доста по-висок).

    Не ме търсете преди обяд




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK