Община Варна затъна в оправдания за замърсяване с над 3 млн. куб. м. токсични води (допълнена)

Христо Иванов, зам.-кмет на Варна

© Александър Тодоров

Христо Иванов, зам.-кмет на Варна



На 7 януари т.г. "Дневник" изпрати до Община Варна въпроси във връзка с инцидент с кнализационния тръбопровод във Варненското езеро от 2014 - 2015 г. Местната администрация предпочете да даде отговорите на спешно свикан брифинг. След това - ден по-късно, те бяха изпратени и до "Дневник". Можете да се запознаете с тях в края на този текст.


Ремонтът на скъсания канализационен тръбопровод през Варненското езеро е временно спрян, заради проблеми с проекта за удълбочаването на водния път, минаващ през него, на стойност 350 млн. лв. Това съобщи вчера зам. кметът на града Христо Иванов. Брифингът, който свика спешно, беше провокиран от поредните медийни публикации за премълчаната авария с тръбата от 2019 г. В началото на тази седмица стана публичен фактът, че още през 2014 - 2015 г. в Община Варна са знаели, че тя е "бомба със закъснител", но не са направили нищо, за да предотвратят мащабното замърсяване от лятото на 2019 г. Като последица от нея в езерото се изляха над 3 млн. куб. м.


Какво се е случило през 2014 - 2015 г. - тук




силно токсични фекални води.


Казаното на брифинга, даден от Иванов, не само не опроверга публикациите в "Дневник" и специализирания електронен портал Maritime.bg, но даде и повод и за нови съмнения за манипулация на фактите около аварията.


Според зам.- кмета на Варна след ремонта през лятото на м.г. прекъснатият тръбопровод е бил отново оставен открит и незащитен на езерното дъно. Причината за това била, че траншеята за заравянето му можела да бъде прокопана едва след удълбочаването на езерото, предприето от правителството с бюджет от 350 млн. лв. Проектът в момента бил спрян, тъй като имало проблем със състава на земната маса на дъното, която не можело да бъде прокопана.


Този отговор обаче поставя


нов тежък въпрос


Ако четири специализирани кораба на руската компания "Гидрострой" , наета за удълбочаване на езерото, не са в състояние да разкопаят дъното на езерото, как това е било постигнато, както се твърди, при строежа на тръбата през 2009 - 2011 г. За целта тогава е била използвана плаваща смукачка, използваща силна струя вода, установи "Дневник".


Христо Иванов потвърди информацията, че на 6 юли 2015 г. кораб плаващ под флага на Антигуа и Барбуда действително е пуснал аварийно котва в езерото, при което е закачил тръбопровода. На въпроса, как е било възможно това, ако той действително е бил закопан на 3 м. зам.- кметът на Варна даде изненадващ отговор. Това се случило, тъй като открити били само първите 100 м. от три километровия тръбопровод, но именно там паднала котвата. Иванов не обясни


как корабът е доближил брега на толкова късо разстояние


без да заседне в плитчината.


След това заместникът на варненският кмет Иван Портних обясни, че Община Варна не е знаела за подадена до ДНСК информация още през 2014 г. за това, че тръбопроводът не е вкопан по цялата си дължина под дъното. И в този случай Иванов не можа да обясни как това е било възможно, при положение, че


местната администрация е собственик на тръбата.


Тя е изградена като част от по-голям проект за подобряване на водния цикъл на Варна на стойност 5 млн. евро без ДДС. Около 75% от тях са финансиране от Европейския съюз по програма ИСПА. Изпълнението започва през 2009 г. и след серия перипетии, закъснения и удължавания завършва през декември 2011 г. Според проектната документация тръбата е трябвало да бъде положена най-малко на 3 метра под езерното дъно. Но всички огледи, както и сонарните снимки от обследването му, направени през 2014 г. и след аварията през м.г. показаха, че това не е било направено.


Всичко за замърсяването и причините, довели до него - тук.
Какви въпроси изплуваха от мътното дъно на Варненското езеро - тук.
За "скритите работи" във Варненското езеро - тук.


Отговори на Община Варна:


Инцидентът с котвата е бил извън фарватера на канал 1 в северна посока и извън зоната, където по-късно става аварийно прекъсване на тръбопровода. Категорично не отговаря на истината информацията, че канализационната тръба е била засегната от котвата на същото място, където по-късно става аварията. Това е документирано с подводен видеозапис, извършен при оглед на 21.07.2015 г. Тогава е обследван участък от 100 метра, който е бил видима част от тръбата, около мястото, където е останала котвата. Установено е било, че има надирания по тръбата, но тя е здрава и няма технически нарушения по нея. Това бе ясно обяснено още на 27 май 2020 г., по време на пресконференция край Варненското езеро, когато инж. Христо Николов, главен инженер на "Хидроремонт ИГТ", обясни пред журналисти, че котвата е на друго място, извън фарватера и че не е причинила аварията.


При водолазния оглед е било установено, че няма повреда или скъсване на тръбата и нарушаване на канализационната система. Не е било установена промяна от нормалното експлоатационно състояние на системата до аварията през 2019 г.


На 17.07.2015 г. Община Варна е уведомила Морска администрация - Варна, че предявява имуществени претенции към корабопритежателя "Максал рейз" и към корабния агент "Акватранс" ООД, за евентуални нанесени вреди на съоръжението. Мотивите са, че ще бъдат необходими средства за отстраняване на котвата или за поправяне на евентуални вреди върху съоръжението. Със Заповед № В-З-100/17.07.2015 г. на Агенция "Морска администрация" корабът е задържан. След извършения оглед на 21.07.2015 г. възложен от ВиК, в който се констатира, че няма скъсване на тръбата, е представено писмо от "БРИТ глобал спешълити" за разбирателство, чрез което се обезпечава отговорност за нанесени вреди и е издадена заповед В-З-106/21.07.2015 г. за освобождаване на кораба.


Тъй като инцидентът с котвата е бил извън фарватера и извън зоната, където по-късно става аварийно прекъсване на тръбопровода, Община Варна е уведомила през юни 2020г. "БРИТ глобал спешълити", че ще се предприеме действия по изваждане на аварийно отдадената котва и веригата. За целта месец по-рано - през май, бе сключен договор за изваждането им. Не е получен отговор от "БРИТ глобал спешълити". През месец юли 2020г. е извършено изваждане на аварийно отдадената котва и верига, като стойността на извършените дейности е в размер на 26 928.65 лева с ДДС. На 16.07.2020г. е представена искова молба до Окръжен съд- Варна за възстановяване на направените разходи, които за Община Варна, както и за водолазните дейности - в размер на 1717.67 лв. към ВиК- Варна.


Писмо от "БРИТ глобал спешълити" за разбирателство от 21.07.2015 г. е получено от инж. Христо Иванов, зам.-кмет.


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK